Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Hej,

Är på jakt efter ett Cab-vin till helgen. Är som vanligt inte ute i god tid utan har enbart tillgång till mitt lokala sortiment.

Är det någon här som har bra koll på Cabernet Sauvignon som kan rekommendera något som står på hyllan i prisklassen upp till 300 kronor?

Systembolag: Mirum Galleria, Norrköping


Är även intresserad av BS också, så har man något beställningstips så får man gärna skriva det också.

Hit me up!
 

MagnusH70

Medlem
Avondale La Luna är bra, med lite mognad, Ch de Camensac är väldigt ung, men från ganska varmt år, så den borde gå att dricka. Black Stallion är väldigt publikfriande, men saknar lite komplexitet.
 

Hampe

Medlem
Tänkte ge bort en skumpa i present. Är Pol Roger 2015 ngt att hänga i julgranen? Eller kanske Roederer 2014? Värt pengarna över CH Nv? Andra tips mottages annars tacksamt. FS är ett krav dessvärre.
 
Last edited:

BallyJ

Medlem
Tänkte ge bort en skumpa i present. Är Pol Roger 2015 ngt att hänga i julgranen? Eller kanske Roederer 2014? Värt pengarna över CH Nv? Andra tips mottages annars tacksamt. FS är ett krav dessvärre.
Jag hade nog kört på 2015 Roederer Rosé om det är FS som gäller, ett annat alternativ visserligen i TS men med god butikstäckning är 2015 Larmandier-Bernier Terre de Vertus som släpps imorgon.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tänkte ge bort en skumpa i present. Är Pol Roger 2015 ngt att hänga i julgranen? Eller kanske Roederer 2014? Värt pengarna över CH Nv? Andra tips mottages annars tacksamt. FS är ett krav dessvärre.
Alla förslag är bra. Roederer håller genomgående hög klass och Pol Roger är hack i häl men undvik deras Rosé. Charles Heidsieck NV har historiskt varit kännarnas husskumpa men jag tycker Challe har blivit lite svajiga på senare år.

Har inte provat Pol Roger 2015 men som sagt historiskt ett säkert kort.

Bästa vinet att dricka direkt skulle jag säga är Roederer Rosé. Annars håller vinerna väldigt länge och bör lagras 5 år för att komma till sin rätt.
Jag hade nog kört på 2015 Roederer Rosé om det är FS som gäller, ett annat alternativ visserligen i TS men med god butikstäckning är 2015 Larmandier-Bernier Terre de Vertus som släpps imorgon.
Terror dö Vertus är inte ett publikt vin så kräver att man känner mottagaren. Inte alla som gillar osockrad stram BdB och instagramviner... (Fick dock 2012an blint nyligen och gillade men unga Terror har jag som oftast spottat ut)

Vill man ha lite mer esoteriska viner så skulle jag istället rekommendera André Jacquart Vertus NV eller 2012 som fortfarande finns i vissa butiker. Samma by som Larmandier-Bernier men mer publika än just Terror dö Vertus.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Alla förslag är bra. Roederer håller genomgående hög klass och Pol Roger är hack i häl men undvik deras Rosé. Charles Heidsieck NV har historiskt varit kännarnas husskumpa men jag tycker Challe har blivit lite svajiga på senare år.

Har inte provat Pol Roger 2015 men som sagt historiskt ett säkert kort.

Bästa vinet att dricka direkt skulle jag säga är Roederer Rosé. Annars håller vinerna väldigt länge och bör lagras 5 år för att komma till sin rätt.

Terror dö Vertus är inte ett publikt vin så kräver att man känner mottagaren. Inte alla som gillar osockrad stram BdB och instagramviner... (Fick dock 2012an blint nyligen och gillade men unga Terror har jag som oftast spottat ut)

Vill man ha lite mer esoteriska viner så skulle jag istället rekommendera André Jacquart Vertus NV eller 2012 som fortfarande finns i vissa butiker. Samma by som Larmandier-Bernier men mer publika än just Terror dö Vertus.
Vad är instagramviner?
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Avondale La Luna är bra, med lite mognad, Ch de Camensac är väldigt ung, men från ganska varmt år, så den borde gå att dricka. Black Stallion är väldigt publikfriande, men saknar lite komplexitet.

Tack för tipset. Ska avnjutas till kommande grillkväll :)

20220709_110248.jpg
 

Poussard

Medlem
Häst, 0 socker, saignée, låg volym, biodynamiskt, minimalistisk etikett samt obskyra druvor, orter och vingårdar är en bra början. Presterar vinet även kasst på blindprovning är man väldigt nära intstagramvinets eidos.
Med tillägget att sålänge en snygg tjej med urringning håller i flaskan på bilden, så får du med vilket plonk som helst fler likes än allt naturvinscredd på Instagram.
 

lukastollig

Pudelfantast

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Häst, 0 socker, saignée, låg volym, biodynamiskt, minimalistisk etikett samt obskyra druvor, orter och vingårdar är en bra början. Presterar vinet även kasst på blindprovning är man väldigt nära intstagramvinets eidos.
Jag hänger tydligen inte med, för jag hade kallat det där för ett hipstervin!
 
Toppen