Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Bastardo

Medlem
Kanske inte den bästa tråden att fråga, men jag försöker ändå: Vilken nätaffär är bäst när man jagar efter söta vinerna från Alsace, som Selection de Grains Nobles och Vendanges Tardives? Har aldrig sett att en såda information skulle finnas någonstans på forumet. :D
 

MarkusJ

Medlem
Någon som har bra förslag på vit bourgogne under tusenlappen (och gärna kring 500 kr) i Systembolagets utbud?
Fick dom här två på en provning i höstas som jag tyckte var bra, bland annat bättre än två 1er cru-viner från C/P-Montrachet i samma provning. Nog mitt första vin från Maranges och tyckte att det var spännande, nästan så att jag fick lite Ozyetra-vibbar.

 

Nyllet

Medlem
Någon som har bra förslag på vit bourgogne under tusenlappen (och gärna kring 500 kr) i Systembolagets utbud?

Skriver under på tipset om Ferret från @MarkusJ. Testade den för ett halvår sedan och uppskattade den så pass att jag direkt beställde tre flaskor. Väldigt bra koncentration.

Runt 500 spänn tycker jag att Jadot Meursault Narvaux är najs också. Verkar finnas några flaskor kvar i webblagret sedan släppet i höstas. Jag har dock inte testat årgången.
 

Kaptenen

Medlem
Fick dom här två på en provning i höstas som jag tyckte var bra, bland annat bättre än två 1er cru-viner från C/P-Montrachet i samma provning. Nog mitt första vin från Maranges och tyckte att det var spännande, nästan så att jag fick lite Ozyetra-vibbar.

Skriver under på tipset om Ferret från @MarkusJ. Testade den för ett halvår sedan och uppskattade den så pass att jag direkt beställde tre flaskor. Väldigt bra koncentration.

Runt 500 spänn tycker jag att Jadot Meursault Narvaux är najs också. Verkar finnas några flaskor kvar i webblagret sedan släppet i höstas. Jag har dock inte testat årgången.
Tack för bra tips. :)
Ska försöka få tag på ett par flaskor av Ferret.
 

Vingubben

Medlem
Någon som har bra förslag på vit bourgogne under tusenlappen (och gärna kring 500 kr) i Systembolagets utbud?

Hubert Lamy brukar alltid leverera och kommer som websläpp 19/1. Dock har prisena stuckit iväg de senaste åren.
 

buteljen

Medlem
Kaptenen skrev:
Någon som har bra förslag på vit bourgogne under tusenlappen (och gärna kring 500 kr) i Systembolagets utbud?
@Jos rekommenderade denna för något år sedan som typ den bäst prissatta Bourgognen på systemet. En Corton Charlemagne för 740 riksdaler. (Måste dock köpas i två-pack ser jag). Har druckit den i andra årgångar och den är kanon för det priset!
 

Bastardo

Medlem
Kanske inte den bästa tråden att fråga, men jag försöker ändå: Vilken nätaffär är bäst när man jagar efter söta vinerna från Alsace, som Selection de Grains Nobles och Vendanges Tardives? Har aldrig sett att en såda information skulle finnas någonstans på forumet. :D
Svarar på min egen fråga … ;) Är det bara jag som är intresserad av söta viner från Alsace? Ytterst märkligt, men det känns ganska skönt och lyxigt ändå. :p
 

Wintermute

Medlem
Svarar på min egen fråga … ;) Är det bara jag som är intresserad av söta viner från Alsace? Ytterst märkligt, men det känns ganska skönt och lyxigt ändå. :p
Sex st VT.
Tre st SGN.
Inte supermånga. Jag har bara en av dem i källaren. Vilken tycker du att jag borde köpa?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kanske inte den bästa tråden att fråga, men jag försöker ändå: Vilken nätaffär är bäst när man jagar efter söta vinerna från Alsace, som Selection de Grains Nobles och Vendanges Tardives? Har aldrig sett att en såda information skulle finnas någonstans på forumet. :D
Vilka nätbutiker köper du övriga Alsace-viner från? Har inte de (åtminstone ibland) VT & SGN från samma producenter? Med tanke på att de flesta söta viner säljer dåligt sedan rätt många år lär det tyvärr vara svårt att hitta någon som är bättre på sött än de är från torrt från Alsace. F-n vet om jag under senare år sett någon nätvinhandlare som är fokuserad på söta viner i allmänhet. Jag har vaga minnen av någon för minst 10 år sedan som hade mycket från Tyskland och Österrike, och en del annat, men det var gissningsvis inte någon lysande affärsidé. (Portugal-fokuserade handlare med mycket port och madeira är kanske det närmaste man kommer idag.)

Om du vet vilka producenter du är intresserad av kan du väl använda Wine-Searcher för att hitta nätbutiker, precis som för alla andra viner?
 

Bastardo

Medlem
Sex st VT.
Tre st SGN.
Inte supermånga. Jag har bara en av dem i källaren. Vilken tycker du att jag borde köpa?
Två av Sélection de Grains Nobles är tillfälligt slut hos leverantören och det brukar innebära ofta att de kommer aldrig tillbaka. Den tredje är alldeles för dyr för att vara intressant. Och jag menar inte bolis när jag frågar om tips på nätaffärer, men tack för svaret ändå. :) Får finna mig i att det är inte lätt att hitta sådana viner för ett rimligt pris.
 

Bastardo

Medlem
Vilka nätbutiker köper du övriga Alsace-viner från? Har inte de (åtminstone ibland) VT & SGN från samma producenter? Med tanke på att de flesta söta viner säljer dåligt sedan rätt många år lär det tyvärr vara svårt att hitta någon som är bättre på sött än de är från torrt från Alsace. F-n vet om jag under senare år sett någon nätvinhandlare som är fokuserad på söta viner i allmänhet. Jag har vaga minnen av någon för minst 10 år sedan som hade mycket från Tyskland och Österrike, och en del annat, men det var gissningsvis inte någon lysande affärsidé. (Portugal-fokuserade handlare med mycket port och madeira är kanske det närmaste man kommer idag.)

Om du vet vilka producenter du är intresserad av kan du väl använda Wine-Searcher för att hitta nätbutiker, precis som för alla andra viner?
Tack, vintomas! Jag söker ofta på Wine-Searcher så nästa gång kan jag kopiera affärer på datorn för att komma ihåg vilka som säljer vad etc.
Jag vet ett ställe här i Fennoskandia som säljer några finare söta viner på nätet, de är inte många och antalet minskar stadigt. Har en beställning på gång, så jag ska försöka lägga ut ett par bilder sen när jag fått mina alla två flaskor hem. :D
Jag har inte köpt så många viner från Alsace på nätet alls. Terroirviner har inte haft sådana till salu, tyvärr och de övriga har oftast för höga priser, men jag ska forska vidare och eventuellt fråga också på Munkis FB-sida om där skulle finnas folk med lite insideinformation, vilket jag tvivlar. Ibland kan jag hitta sådana bara av en slump och då kan det bli en liten nätt beställning, men hittils har det rört sig om torra versioner av Muscat och några andra druvor också.
SItuationen är mycket värre i Norge. De har bara en enda SGN på sortimentet hos Vinmonopolet och Alko har två. Lite längre tillbaka hade Vinmopolet utmärkt sortiment av SGN till salu, men tiderna har blivit mycket tuffare nu på senare år, tyvärr. Hoppas att de söta viner kommer i mode igen efter en lång svacka, Sauternesviner har också mött ungefär samma öde.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Två av Sélection de Grains Nobles är tillfälligt slut hos leverantören och det brukar innebära ofta att de kommer aldrig tillbaka. Den tredje är alldeles för dyr för att vara intressant. Och jag menar inte bolis när jag frågar om tips på nätaffärer, men tack för svaret ändå. :) Får finna mig i att det är inte lätt att hitta sådana viner för ett rimligt pris.
Produktionen av VT och SGN (särskilt SGN) är ju beroende av årgångsbetingelserna. Eftersom de söta inte säljer så bra (Alsace lär inte vara ett undantag) finns det nog mindre anledning än för 10-20 år sedan att producera dem ofta, så det lär vara få producenter som gör t.ex. Pinot Gris SGN i nästan varje årgång. Så jag är inte förvånad om tillgången på kombinationen av en viss producent + en viss druva (+ ibland en viss vingård) + endera VT och SGN är lite "hattig". Även tidigare har ju de VT och SGN som säljs av vissa producenter (t.ex. Hugel och Trimbach) regelmässigt varit några år äldre än de övriga.

Winefinder (även känd som stora stygga dansken, Systembolagets nemesis o.s.v., även om de inte får lika mycket uppmärksamhet som förr) brukar ofta ha Zind-Humbrecht inne och ibland någon annan Alsace-producent. F.n. har de bara torra viner vad jag kan se. Det finns nog en anledning till det. När de förr tog in några VT & SGN så brukade de finnas kvar till deras lagerrensningar, trots att Z-H gör fantastiska viner. (Jag minns det eftersom jag köpt några sötingar då.) Ingen bra affär att ta in sådant som man tvingas rea ut om man har affärsidén att omsätta lagret av en specifik årgång inom rimlig tid.
 

Bastardo

Medlem
Produktionen av VT och SGN (särskilt SGN) är ju beroende av årgångsbetingelserna. Eftersom de söta inte säljer så bra (Alsace lär inte vara ett undantag) finns det nog mindre anledning än för 10-20 år sedan att producera dem ofta, så det lär vara få producenter som gör t.ex. Pinot Gris SGN i nästan varje årgång. Så jag är inte förvånad om tillgången på kombinationen av en viss producent + en viss druva (+ ibland en viss vingård) + endera VT och SGN är lite "hattig". Även tidigare har ju de VT och SGN som säljs av vissa producenter (t.ex. Hugel och Trimbach) regelmässigt varit några år äldre än de övriga.

Winefinder (även känd som stora stygga dansken, Systembolagets nemesis o.s.v., även om de inte får lika mycket uppmärksamhet som förr) brukar ofta ha Zind-Humbrecht inne och ibland någon annan Alsace-producent. F.n. har de bara torra viner vad jag kan se. Det finns nog en anledning till det. När de förr tog in några VT & SGN så brukade de finnas kvar till deras lagerrensningar, trots att Z-H gör fantastiska viner. (Jag minns det eftersom jag köpt några sötingar då.) Ingen bra affär att ta in sådant som man tvingas rea ut om man har affärsidén att omsätta lagret av en specifik årgång inom rimlig tid.

Tack, vintomas! Jag kommer ihåg att jag undrade varför ingen köpte så fina viner ens på extrapris. Då hade jag inte själv så stort sug efter sådana viner.
Pinot Gris Clos Windsbuhl Vendange Tardive Domaine Zind-Humbrecht 2002 är säkert jättefint vin, men jag föredrar ändå äkta Sélection de Grains Nobles, gärna rejält med restsötma, men dock inte sådana mastodontviner som vi hade ett exempel här förut – 2005 Domaine Zind-Humbrecht Pinot Gris Clos Windsbuhl Sélection de Grains Nobles Trié Spéciale (about 500 g/l r.s. and 5% alcohol).

Det är naturen som i stort sett bestämmer när det går att tillverka SGN eller ej. Det går inte tvinga fram förhållanden som tillåter detta på lagligt sätt. Utan botrytis blir smaken inte lika gott och det kan man inte få precis varje år.
Sen är det även ganska omfattande problem att få fram uppgifter av vinerna som finns till salu. Det är nog så liten produktion många gånger, att det inte finns just några recensioner att tillgå, inte ens hos CT, Wine-Searcher, Vivino, WE eller wine.com/ Måhända har vissa betalsajter av kända aktörer lite sådana omdömen också.
Producenterna är ofta väldigt små firmor som har kanske bara några hektar mark för att odla sina rara druvor. Muscat är allra sällsyntast och den är även lite kinkig att odla också. Vad jag vet så odlas Muscat bara på ca. 2–3 procent av hela arealen och hur liten del består av SGN borde vara minimal. Måhända produceras det lite mer av VT, men de är inte lika attraktiva i mina ögon och oftast mer som halvsöta viner till gränsen på nästan torra viner ibland. Men även torra viner av högklassig Muscat är av stort intresse för mig. Som bäst är de helt fabulösa viner!

Ett sätt att kunna skaffa dessa viner är naturligtvis att försöka kontakta vissa producenter som även säljer viner via nätet. Huvudsaken vore om man kan på något sätt få tag i sådana viner inom någorlunda rimliga prisklasser. Men kruxet då är nog det, att man måste köpa ett visst antal viner på en gång. – de är säkert inte intresserade av att sälja bara några enstaka buteljer eller hur som helst blir det väldigt dyr frakt i så fall för dessa.
Ja, ja. Det är ändå ett ganska angenämt problem att drömma om dessa rara droppar och jaga rätt på dem på sikt, och med lite tur kanske man hittar några guldkorn som är bra prissatta, men utan att först ha provat vinet skulle jag nog inte våga beställa flera flaskor, om jag inte först hittar några pålitliga omdömen om dessa.
Jag måste nog så snart som möjligt köpa Per Warfvinges bok om vinerna i Alsace – Vinguide ALSACE. Den borde vara en av de allra bästa böcker i ämnet som finns på svenska. Jag kan läsa hyfsad bra på engelska också, så det är inget problem. Skulle någon ha kunskap om en bok som innehåller många recensioner av vinerna från Alsace, så är jag absolut intresserad.
 
Last edited:

Kaptenen

Medlem
Många bra tips på vita Bourgogner. Stort tack för hjälpen.

@Jos rekommenderade denna för något år sedan som typ den bäst prissatta Bourgognen på systemet. En Corton Charlemagne för 740 riksdaler. (Måste dock köpas i två-pack ser jag). Har druckit den i andra årgångar och den är kanon för det priset!
Det där är ju bara positivt. Då har man ju en över när man druckit den första. :)
 

Bastardo

Medlem
Mina godingar anlände i dag på eftermiddagen, levererade av en mycket fin tjej från Postnord.
Domaine Charles Baur Muscat Grand Cru Eichberg Selection de Grains Nobles 2017 och Domaine Charles Baur Pinot Gris Grand Cru Eichberg Vendanges Tardives 2018.
Ska bi spännande att bekanta sig med dessa två skönheter i nära frantiden. Undrar hur båda vinerna kan ha nästan likadana söthetsgrader när det handlar om viner i olika klasser. Muscaten borde vara trots allt lite sötare, tror jag. Min tes bygger på iakttagelser som jag har kunnat hitta på nätet, delvis på producentens egen hemsida. :D
P.S. Märkningen visar nog bara att båda vinerna är söta, pilen har ingenting att göra med själva skalan av söthet, känns det som. På bilden ser man de olika söthetsgraderna: Dry, Medium dry, Medium sweet och Sweet. Men märk väl att VT produceras även som nästan helt torra viner och på den andra sidan av skalan finns sen helt söta viner som har ibland över 100 g/l RS. Vanligast är nog ändå halvsöta varianterna vad jag kan förstå. Det finns oerhört mycket att lära sig om vinerna i Alsace.
 

Attachments

  • DSC_0195.JPG
    DSC_0195.JPG
    33,2 KB · Visningar: 97
  • DSC_0197.JPG
    DSC_0197.JPG
    65,9 KB · Visningar: 99
Last edited:

Hampe

Medlem
Har en släkting som är på Madeira. Vad ska jag be henne köpa hem? Tänker mig någon flaska för några hundra. Producent och stil som ni rekommenderar?
 
Toppen