Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

ZQT

Medlem
Halloj!

I den här tråden skulle man kunna rekommendera varandra utifrån vad den som frågar har för kriterier för sitt inköp.

Till exempel: jag söker en champagne på magnum som ska drickas omgående, som apertif, vill köpa på bolaget och BS går bra.

De jag funderar på är:
Pol Rogers vanliga brut
NV de Saint Gall
2003 Palmer & co BdB
2006 Lenoble BdB
NV Laurent Perrier


Exempel 2: Söker en Pouilly-Fumé som också ska drickas ganska snart (inte ligga på rygg nämnvärt) och under 300 spänn.



Vad tror ni?



Om det är så att tråden inte önskas eller om syftet fylls på annat håll är det bara att länka/skriva!
 
Trådskapare
Z

ZQT

Medlem
Är det bara jag eller passar det här inlägget bättre in under kategorin "Tips"?

http://www.finewines.se/threads/de-senaste-vininkoepen-diskussioner-och-tips.2034/

"Det här är den nya tråden där vi diskuterar vilka viner som inköpts."

Står det i inledningen av den tråden du länkade, jag avsåg tips inför inköp, där man kan fråga om råd om man står och väger mellan olika alternativ eller liknande.

Men passar inte tråden in så är det bara att den tas bort!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Till exempel: jag söker en champagne på magnum som ska drickas omgående, som apertif, vill köpa på bolaget och BS går bra.
Fasen, du skulle ju ha köpt 2008 Legras på magnum från Franska Vinlistan istället, de hade den på kampanj nu och den dricks ju bara så jäkla bra nu!
EDIT: Kampanjen slutade visst igår men du kan säkert maila dem om du är sugen så löser de nog det.
EDIT #2 : Jo, den finns vist kvar fast låg nu under "våra viner" istället för kampanj
 
  • Like
Reactions: ZQT

Mattias Schyberg

Administratör
"Det här är den nya tråden där vi diskuterar vilka viner som inköpts."

Står det i inledningen av den tråden du länkade, jag avsåg tips inför inköp, där man kan fråga om råd om man står och väger mellan olika alternativ eller liknande.

Men passar inte tråden in så är det bara att den tas bort!
Kör på! Det skadar inte med en ny tråd mer specifikt för vintips. @Deppodi har dock rätt i att tråden han hänvisar till fungerar utmärkt den också.

Trådar tenderar att självdö om det inte skrivs i dem, så låt oss se vad som händer med denna. :)
 
  • Like
Reactions: ZQT
Trådskapare
Z

ZQT

Medlem
Fasen, du skulle ju ha köpt 2008 Legras på magnum från Franska Vinlistan istället, de hade den på kampanj nu och den dricks ju bara så jäkla bra nu!
EDIT: Kampanjen slutade visst igår men du kan säkert maila dem om du är sugen så löser de nog det.
EDIT #2 : Jo, den finns vist kvar fast låg nu under "våra viner" istället för kampanj

Snyggt, ska kolla!

Kör på! Det skadar inte med en ny tråd mer specifikt för vintips. @Deppodi har dock rätt i att tråden han hänvisar till fungerar utmärkt den också.

Trådar tenderar att självdö om det inte skrivs i dem, så låt oss se vad som händer med denna. :)

Det lär ju vi märka, tänker att den är inbjudande för medlemmar som inte alltid tycker det är självklart vad man ska köpa för vin eller om det är en kategori som man inte är inläst på!
 
Trådskapare
Z

ZQT

Medlem
Vilka roliga alternativ finns till standardchampagnerna i 3/400-kronors klasserna? (Pol Roger, Gula änkan, Bollinger)

Har exempelvis provat Deutz, de Saint Gall, Jacquesson, Billecart-Salmon, Perrier Jouet.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vilka roliga alternativ finns till standardchampagnerna i 3/400-kronors klasserna? (Pol Roger, Gula änkan, Bollinger)

Har exempelvis provat Deutz, de Saint Gall, Jacquesson, Billecart-Salmon, Perrier Jouet.
Diebolt Vallois Prestige, Turgy 2008 är två som vida överträffar de du räknar upp:)
 
Trådskapare
Z

ZQT

Medlem
Diebolt Vallois Prestige, Turgy 2008 är två som vida överträffar de du räknar upp:)

Jaså? Har rekat lite via CT och där är omdömena bra på Diebolt Vallois Prestige Brut men inte vida bättre än de andra. Mer i linje och stundtals sämre?

Ska definitivt kolla in båda två! Tack!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jaså? Har rekat lite via CT och där är omdömena bra på Diebolt Vallois Prestige Brut men inte vida bättre än de andra. Mer i linje och stundtals sämre?

Ska definitivt kolla in båda två! Tack!
Smaken är förstås olika men jag vill nog påstå att CT har fel gällande DV Prestige;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Vilka roliga alternativ finns till standardchampagnerna i 3/400-kronors klasserna? (Pol Roger, Gula änkan, Bollinger)

Har exempelvis provat Deutz, de Saint Gall, Jacquesson, Billecart-Salmon, Perrier Jouet.
Louis Roederer standard är jäkligt bra men kostar typ 399. Värt att prova om du inte testat.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vilka roliga alternativ finns till standardchampagnerna i 3/400-kronors klasserna? (Pol Roger, Gula änkan, Bollinger)

Har exempelvis provat Deutz, de Saint Gall, Jacquesson, Billecart-Salmon, Perrier Jouet.
Småodlare, småodlare och åter småodlare... Ofta fantastisk kvalité till rimliga priser...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hur är själva vinrangeringen på mousserande?

Hur många kvalitétsdefinitioner skiljer man på?
Edit; Hittade en länk på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Champagne

Men här nämner de bara Grand Cru eller Premier Cru. Visst finns det fler än så?

"Champagnebyarna är klassificerade på en skala där vissa byar är Grand Cru eller Premier Cru. Dessa beteckningar sätts ibland ut på etiketten på champagne som enbart kommer från byar med en viss klassificering. Klassificeringen utgörs av en procentskala som ursprungligen har använts för att bestämma priset på druvorna på marknaden relativt det årets baspris, och där de olika byarna ligger på 80-100 %. De byar som har siffran 100 % är Grand Cru och de som har siffran 90-99 % är Premier Cru. Eftersom alla vingårdar i en by ges samma klassificering, är champagneklassificeringen inte lika detaljerad som den i exempelvis Bourgogne."
 
Last edited:
Trådskapare
Z

ZQT

Medlem
Smaken är förstås olika men jag vill nog påstå att CT har fel gällande DV Prestige;)

Är beredd att lita på dig till skillnad från 400 omdömen på CT då ;)

Jag provade Palmer & Co 2002 vs Palmer & Co BdB 2003 för några veckor sedan och tyckte att 02an var sjukt mycket bättre! BdBn var inte dålig på något sätt men den saknade en renhet och krispig syra som fanns i 02an. Så mitt tips är vanliga vintage istället för BdB. :)

http://beta.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/palmer-co-786706

Tack! Då slapp jag falla i den fällan själv! Uppskattas!

Louis Roederer standard är jäkligt bra men kostar typ 399. Värt att prova om du inte testat.

Testat!
 

gece

Man vänjer sig.
Hur är själva vinrangeringen på mousserande?

Hur många kvalitétsdefinitioner skiljer man på?
För Champagne finns det lite olika klassificeringar, men på det stora hela taget är det ganska fritt hur man vill göra. Dels finns ju Grand/Premier/Autre Cru men det är inte så mycket fokus på det jämfört med t.ex. Bourgogne och Bourdeaux. Utöver det har man ju också söthetsgraderingar (extra brut, brut, sec, ...), och det ställs lite olika krav på vintage- och non-vintage-skumpa (måste ligga ett resp. tre år med jäst i flaskan innan degorgering, utöver att vintage förstås måste bestå av 100% vin från ett enda år). Sen gör man förstås skillnad på kooperativ, odlare och hus som köper andras druvor men gör vinet själva; blanc de blancs och blanc de noirs; vitt och rosé (och blandad mot saignée rosé); bla bla bla; vingårdsbetecknat eller ej; proprietära klassificeringar som Spécial Club; etc osv; fan och hans moster...

Long story short: Den viktigaste informationen på etiketten på en champagneflaska är producenten och ibland en del icke-reglerad information (tid sur lies, degorgeringsdatum, basår ifall det är non-vintage, ...). Det finns icke-cru-betecknade viner som piskar Grand Cru, och non-vintage som spöar vintage. Ett blygsamt exempel är Krug Grande Cuvée, en non-vintage från blandade crus, som har en tendens att bli "wine of the night" på champagneprovningar även när den ställs mot riktiga höjdarårgångar. (Något som dessvärre märks på prislappen också ;) )

Läs mer: http://www.jancisrobinson.com/learn/wine-regions/france/champagne
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
För Champagne finns det lite olika klassificeringar, men på det stora hela taget är det ganska fritt hur man vill göra. Dels finns ju Grand/Premier/Autre Cru men det är inte så mycket fokus på det jämfört med t.ex. Bourgogne och Bourdeaux. Utöver det har man ju också söthetsgraderingar (extra brut, brut, sec, ...), och det ställs lite olika krav på vintage- och non-vintage-skumpa (måste ligga ett resp. tre år med jäst i flaskan innan degorgering, utöver att vintage förstås måste bestå av 100% vin från ett enda år). Sen gör man förstås skillnad på kooperativ, odlare och hus som köper andras druvor men gör vinet själva; blanc de blancs och blanc de noirs; vitt och rosé (och blandad mot saignée rosé); bla bla bla; vingårdsbetecknat eller ej; proprietära klassificeringar som Spécial Club; etc osv; fan och hans moster...

Long story short: Den viktigaste informationen på etiketten på en champagneflaska är producenten och ibland en del icke-reglerad information (tid sur lies, degorgeringsdatum, basår ifall det är non-vintage, ...). Det finns icke-cru-betecknade viner som piskar Grand Cru, och non-vintage som spöar vintage. Ett blygsamt exempel är Krug Grande Cuvée, en non-vintage från blandade crus, som har en tendens att bli "wine of the night" på champagneprovningar även när den ställs mot riktiga höjdarårgångar. (Något som dessvärre märks på prislappen också ;) )

Läs mer: http://www.jancisrobinson.com/learn/wine-regions/france/champagne

Mycket givande och kvalitativt svar! Tack.

Det jag tänkte på var det som skrevs tidigare i tråden, och när jag inte är så insatt så tycker jag att det är svårt att veta vilka producenter som klassas som "små" och vilka som klassas som stora.

Med andra ord blir det lättare för mig att sålla bort lite av informationen, och välja en Grand Cru före en Premier Cru.

Samt att ta hänsyn till övriga faktorer som du nämner.

Jag antar att det blir lättare när man provat ett tiotal olika även inom denna genre?
 
Toppen