Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Mattias Schyberg

Administratör
2010 Le Riche Reserve Cabernet Sauvignon
Visa bifogad bild 2061

Så då kom man igång med att dricka de viner som man köpt in också.
Doft av svarta vinbär, fat och en svag doft av thinner
Smak av svarta vinbär, syrliga körsbär och nyanser av viol och fat.
Jag dekanterade vinet i cirka 4 timmar innan vi drack det. Det finns både syra och tanniner som gör vinet intressant. Vinet är helt klart gott och jag kan tänka mig att dricka det igen. Vinet borde vinna på lagring så att förhoppningsvis fatsmaken integreras bättre. Så betyget blir ett bra kvalitativt vin som smakar bra (fast lite för mycket fatkaraktär i eftersmaken). Det är inget vin som jag kommer att ha hemma.
Låter som att jag stryker detta från min inköpslista, även om det inte är en sågning direkt. :)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Så då har man gett sig på andra flaskan. Resultatet av att månadens vin i Augusti (2010 Paulo Contero Riva del Bric) inte uppskattades av mig och fullständigt sågades av min bättre hälft, så det var bara att korka upp en ny flaska och fundera på om Barolon blir en del av en sås eller gryta. Och ersättningsvinet blev:

De Toren Fusion V
20140831_200429.jpg

Doft av körsbär, örter och svarta vinbär
Smak av viol, söta nästan övermogna svarta vinbär, körsbär, örter och laktritstoner.
Detta är inget vin som jag går igång på. Alldeles för mycket saft för min smak, jag tycker inte att det blir intressant att dricka. Hade jag inte vetat att vinet innehåll mindre än 3 gram socker per liter så hade jag gissat på en mer en dubbelt så hög sockerhalt. Uppskattade dock i nuläget detta vin mer än 2010 Paulo Contero Riva del Bric.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Så då har man gett sig på andra flaskan. Resultatet av att månadens vin i Augusti (2010 Paulo Contero Riva del Bric) inte uppskattades av mig och fullständigt sågades av min bättre hälft, så det var bara att korka upp en ny flaska och fundera på om Barolon blir en del av en sås eller gryta. Och ersättningsvinet blev:

De Toren Fusion V
Visa bifogad bild 2080
Doft av körsbär, örter och svarta vinbär
Smak av viol, söta nästan övermogna svarta vinbär, körsbär, örter och laktritstoner.
Detta är inget vin som jag går igång på. Alldeles för mycket saft för min smak, jag tycker inte att det blir intressant att dricka. Hade jag inte vetat att vinet innehåll mindre än 3 gram socker per liter så hade jag gissat på en mer en dubbelt så hög sockerhalt. Uppskattade dock i nuläget detta vin mer än 2010 Paulo Contero Riva del Bric.
Alltid intressant att höra varför ni sågade Barolon.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så då har man gett sig på andra flaskan. Resultatet av att månadens vin i Augusti (2010 Paulo Contero Riva del Bric) inte uppskattades av mig och fullständigt sågades av min bättre hälft, så det var bara att korka upp en ny flaska och fundera på om Barolon blir en del av en sås eller gryta. Och ersättningsvinet blev:

De Toren Fusion V
Visa bifogad bild 2080
Doft av körsbär, örter och svarta vinbär
Smak av viol, söta nästan övermogna svarta vinbär, körsbär, örter och laktritstoner.
Detta är inget vin som jag går igång på. Alldeles för mycket saft för min smak, jag tycker inte att det blir intressant att dricka. Hade jag inte vetat att vinet innehåll mindre än 3 gram socker per liter så hade jag gissat på en mer en dubbelt så hög sockerhalt. Uppskattade dock i nuläget detta vin mer än 2010 Paulo Contero Riva del Bric.
Fan, nu blir jag orolig att du kommer att "såga" mina rekommendationer också. Spännande. :nagelbitare:
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Alltid intressant att höra varför ni sågade Barolon.
Sjävklart skall jag tala om varför jag inte uppskattade barolon:
Jag uppskattade helt enkelt inte barolon och jag vet att det beror på att den var alldeles för ung + att jag uppskattar personligen mer "svulstiga" viner. Det jag stördes av mest var tonerna av etanol. Jag inser att vinet inte är i 100% balans idag och att dessa alkoholtonerna lär försvinna (dekanterade vinet i 7 timmar och efter ett tag i glaset också under kvällen så minskade alkoholtonerna, även om de fortfarande fanns kvar). 2010 Paulo Contero Riva del Bric är ett bra kvalitativt vin, men det är inget som jag njuter av att dricka idag. Sedan kanske jag var lite hård i min smaknot ovan, men sanningen är att jag kommer att använda vinet i en gryta eller till en sås, då det inte är något fel på vinet, även om jag inte uppskattar det.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2010 Reyneke Reserve
20140906_174656.jpg

Doft: Peppar, röda bär och toner av charkuterier.
Smak av vitpeppar, hallon, svarta vinbär och mörka körsbär. Lång eftersmak av röd frukt och vitpeppar.

Rikigt bra vin! Bra med syra och tanniner. Detta gillar jag skarpt! Vore klart intressant att köpa några flaskor och låta det ligga, känns som att det kan bli ännu bättre med några år på nacken. Vinet blev än bättre när vi kombinerade det med mat. Måltiden bestod av kalvfilé inlindad i parmaskinka, klyftpotatis och barolosås.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2010 Reyneke Reserve
Visa bifogad bild 2123
Doft: Peppar, röda bär och toner av charkuterier.
Smak av vitpeppar, hallon, svarta vinbär och mörka körsbär. Lång eftersmak av röd frukt och vitpeppar.

Rikigt bra vin! Bra med syra och tanniner. Detta gillar jag skarpt! Vore klart intressant att köpa några flaskor och låta det ligga, känns som att det kan bli ännu bättre med några år på nacken. Vinet blev än bättre när vi kombinerade det med mat. Måltiden bestod av kalvfilé inlindad i parmaskinka, klyftpotatis och barolosås.
Yes, vilken tillfredställelse, var på riktigt lite orolig att det skulle bli en sågning! ;)

Har själv två flaskor kvar som ligger och väntar. Riktigt kul att du gillar det. :)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2012 Mullineux Syrah
20140907_193728.jpg

Lite lätt parfymerad doft, inslag av hallon, peppar och svaga brända toner
Smak av syrliga röda bär, björnbär, hallon, och toner av vitpeppar.

Andra dagen i rad med ett riktigt bra sydafrikanskt vin. Lät vinet luftas 3 timmar innan vi drack det. Vinet skulle tjäna på att få ligga till sig något år, då det har en påtaglig syra som "integreras" bättre ju längre vinet får vara i glaset. Mycket gott! Även om det inte kan jämföras med Reyneke. Min bättre hälft uttryckte så fort som hon smakat på vinet att det som vi drack igår var bättre och det är bara att instämma (och andra sidan så är det över 150 sek i skillnad i pris på flaskorna).
 

Mattias Schyberg

Administratör
2012 Mullineux Syrah
Visa bifogad bild 2138
Lite lätt parfymerad doft, inslag av hallon, peppar och svaga brända toner
Smak av syrliga röda bär, björnbär, hallon, och toner av vitpeppar.

Andra dagen i rad med ett riktigt bra sydafrikanskt vin. Lät vinet luftas 3 timmar innan vi drack det. Vinet skulle tjäna på att få ligga till sig något år, då det har en påtaglig syra som "integreras" bättre ju längre vinet får vara i glaset. Mycket gott! Även om det inte kan jämföras med Reyneke. Min bättre hälft uttryckte så fort som hon smakat på vinet att det som vi drack igår var bättre och det är bara att instämma (och andra sidan så är det över 150 sek i skillnad i pris på flaskorna).
För sitt pris ett kanonvin. Riktigt kul att du gillar det. Storebror finns ju också på Systemet, har dock inte provat ännu.:)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2010 Neil Ellis Cabernet Sauvignon Vineyard Selection
20140913_172136.jpg

Doft: Svarta vinbär och tobak
Smak: Domineras av svarta vinbär med nyanser av blå plommon, örter och körsbär

Ett bombastiskt vin i min smak, vädligt gott! Hade någon serverat det blint, hade jag tagit det för en bra napa cab. Om jag hade haft fler flaskor så skulle jag dricka det i närtid även om det finns tanniner och syra kvar som gör att det kan lagras något år till (skulle dock ej hålla för länge på det). Detta vin gick också hem hos min bättre hälft, så med det i åtanke så kommer jag att se till att det finns lite flaskor hemma framöver. (Näst bästa Sydafrikanska vinet jag druckit bara slaget av Reyneke).
 

Mattias Schyberg

Administratör
2010 Neil Ellis Cabernet Sauvignon Vineyard Selection
Visa bifogad bild 2185
Doft: Svarta vinbär och tobak
Smak: Domineras av svarta vinbär med nyanser av blå plommon, örter och körsbär

Ett bombastiskt vin i min smak, vädligt gott! Hade någon serverat det blint, hade jag tagit det för en bra napa cab. Om jag hade haft fler flaskor så skulle jag dricka det i närtid även om det finns tanniner och syra kvar som gör att det kan lagras något år till (skulle dock ej hålla för länge på det). Detta vin gick också hem hos min bättre hälft, så med det i åtanke så kommer jag att se till att det finns lite flaskor hemma framöver. (Näst bästa Sydafrikanska vinet jag druckit bara slaget av Reyneke).
Du har bra smak. :)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 Chamonix Troika Reserve
20140919_185122.jpg

Doft: Ek, örter och röda bär
Smak av svarta vinbär, mentol, toner av porter och en viss rökighet. Eftersmak av mentol

Ett bra kvalitativt vin! Finns bra med syra i vinet, så det känns friskt och bra med tanniner, så det finns lagringspotential. Ett gott vin! Av de Sydafrikanska vinerna jag druckit hittills hamnar det som delad 4:a med Le Riche. Håller Reyneke, Neil Ellis CS och Mullineux Syrah högre.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Vin nr 1: Mycket SA i munnen. Fyllig, lite varm, massor av röd frukt. Tätt lindade mörka frukter i början, ganska mycket rök, fruktig, ganska grön, men efter att den luftats i glaset kom mer nyanser av kaffe, tobak, läder, söt rök, lakrits och plommon. Mer lättillgänglig än jag hade förväntat mig (första gången jag provar vinet), vinet är ju ganska ungt och blir nog bättre med lite tid i källaren. Vinet känns inte helt balanserad i dagsläget och är nästan ”för mycket”. Nästan port-liknande i densitet och sötma för tillfället, behöver tid för att utveckla sin fulla potential. Betyg: ett kul vin att prova. Svårt med betyg, då jag uppfattar det som alldeles för ungt för att ge ett rättvisande betyg. Kan bli riktigt bra om några år.

Vin nr 2: Hittade inte den brända smaken i detta vin som i vin nr 1. Hur som helst, i stället hittade jag mörk mogen frukt, men även steniga mineraler, kryddor och med drag av vitpeppar, plommon och mörka bär, mycket norra Rhône-liknande för att vara en SA. Men det är inte en kopia utan har sin egen touch. Har druckit detta tidigare och det ger som vanligt mycket för pengarna. Vinet är elegant och har ett djup som bara kommer göra den bättre i källaren. Betyg: idag 88-89 med potential till 90+.

Vin nr 1: De Toren Fusion V
Vin nr 2: Mullineux Syrah
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 Ernie Els Proprietor's blend
20140921_094215.jpg

Doft: Viol, vitpepper, örter
Smak av svarta vinbär, körsbär, söt hallon och inslag av örter

Helt klart ett bra kvalitativt vin som kommer att vinna på lagring. Jag är personligen inte jätteförtjust i smaken av söt frukt (hallon i detta fallet) i kombination med örter. Den söta frukten i kombination med örterna får mig att få associationer till Bitter (Underberg och Gammeldansk). Men uppskattar man viner med kombinationen ovan så är detta ett riktigt bra vin med mycket syra och tanniner. Dricker man det idag, så bör det dekanteras (Jag dekanterade vinet i cirka 5 timmar innan vi drack det). När vinet varit ett tag i glaset så ändrade vinet karaktär och det kändes mer balanserat.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 The Bernard Series Organic Syrah
20140927_092050.jpg

Doft av viol, söta mörka bär (björnbär är tydligast) och svaga toner av salmiak
Smak av söta mörka bär, plommon, lite lätt syrliga svarta vinbär, toner av peppar och tobak

Riktigt gott och trevligt vin med smak av söta röda bär och frukter. Vinet har en frisk(?) syra som uppväger sötman i frukten, så vinet blir inte syltigt. Tycker det är ett riktigt bra vin för 199 sek, detta kommer jag dricka igen.
 
Toppen