Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets dolda sortiment

BallyJ

Medlem
Gårda, Hansa och PK får sälja vissa BS artiklar.
Min uppfattning är att SB inte får skicka tillbaka redan utlämnade varor. Jag ser det som osannolikt att ett monopol kan applicera olika regler för samma verksamhet, riktlinjerna bör vara desamma. Att motivera olika regler för olika butiker ser jag som mycket svårt att motivera.
 

Bastardo

Medlem
Det har bara hänt 2 gånger so far. Och de säljer alltid ut det resterande flaskorna som finns. :)
Jag fick lite sura kommentarer en gång när jag skulle lämna tillbaka några flaskor, fast man kanske har rätt till det, oavsett orsaken. Men det är ändå lite annat, om man beställer sex flaskor från början och har redan bestämt att man lämnar tillbaka fem.
Är lite tveksam om jag skulle göra så personligen. Vill gärna behålla goda relationer till ’min butik’ och personalen där. Det känns nästan att vi är mer som vänner än affärsbekanta. :)
 

buteljen

Medlem
Jag fick lite sura kommentarer en gång när jag skulle lämna tillbaka några flaskor, fast man kanske har rätt till det, oavsett orsaken. Men det är ändå lite annat, om man beställer sex flaskor från början och har redan bestämt att man lämnar tillbaka fem.
Är lite tveksam om jag skulle göra så personligen. Vill gärna behålla goda relationer till ’min butik’ och personalen där. Det känns nästan att vi är mer som vänner än affärsbekanta. :)
Jag håller med, det känns inte ok. Ungefär som att åka till Gran Canaria mitt under en pandemi när rekommendationen är att stanna himma :rolleyes:
 

Mexikanaren

Medlem
Ni som provat både Tenuta Nuova ovan och den ”vanliga” (https://www.systembolaget.se/produkt/vin/brunello-di-montalcino-7923401/), hur skiljer de två sig åt? Jag är väldigt förtjust i den vanliga men har inte lagt de extra pengarna (nästan 2x) på Nuova.

För att vara ärlig så har jag ingen koll heller.
Däremot har jag brunellos 2015 på köpfokus 2021 och deras brunello har fått bra noter på diverse ställen.
Så tanken var egentligen mer "why not" som fick mig att handla.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag fick lite sura kommentarer en gång när jag skulle lämna tillbaka några flaskor, fast man kanske har rätt till det, oavsett orsaken. Men det är ändå lite annat, om man beställer sex flaskor från början och har redan bestämt att man lämnar tillbaka fem.
Är lite tveksam om jag skulle göra så personligen. Vill gärna behålla goda relationer till ’min butik’ och personalen där. Det känns nästan att vi är mer som vänner än affärsbekanta. :)
Jag har samma relation till alla som jobbar på mitt bolag. Och jag beställer oftast bara de saker som går lätt att sälja.
Sen beställer jag aldrig ett 6-kolli och lämnar 5, utan brukar ju plocka 3-4 och lämna resten.
 

Mexikanaren

Medlem
Ni som provat både Tenuta Nuova ovan och den ”vanliga” (https://www.systembolaget.se/produkt/vin/brunello-di-montalcino-7923401/), hur skiljer de två sig åt? Jag är väldigt förtjust i den vanliga men har inte lagt de extra pengarna (nästan 2x) på Nuova.

Fick precis ett mail från importören av denna (Tenuta Nuova) att det endast finns 3 flaskor kvar i lager. Detta efter ett det varit ett ökat intresse runt vinet senaste dagarna (undra varför ;))
Så om intresse från dig finns för denna så skulle jag lägga en beställning snarast

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/casanova-di-neri-7031001/
 

Bastardo

Medlem
Jag lämnar tillbaka då och då. Inga problem för mig :cool:
Pratade just med kundtjänst och han sade att man får inte sälja vidare några returer av viner som säljs enbart i sexpack, i annat fall har butiken gjort fel. Och enligt honom är det även förbjudet att ta tillbaka sådana flaskor som säljs i sexpack i enstaka exemplar. Så om ’din’ affär har gjort så, har de gjort fel.
Men affären kan dock kassera dessa viner om de anser att de har råd med det. Fast jag tror inte att butikschefen skulle tillåta att så sker i större omfattning, pga. att sådana viner är inte så billiga, blir det ändå en rejäl extrakostnad för butiken. Dessutom anser jag att det är väldigt omoraliskt att göra så över huvud taget. Alltså att köpa först sex flaskor och sen lämna tillbaka hälften etc. Och enligt kundtjänsten får de ta emot returer av sådana flaskor enbart i sexpack, inte enskilda flaskor.
Din affär har inte känt spelreglerna eller har helt enkelt gjort fel.
Jag ser gärna svar gällande den här frågan, men för mig verkar det helt glasklart vad jag fick höra i dag.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Pratade just med kundtjänst och han sade att man får inte sälja vidare några returer av viner som säljs enbart i sexpack, i annat fall har butiken gjort fel. Och enligt honom är det även förbjudet att ta tillbaka sådana flaskor som säljs i sexpack i enstaka exemplar. Så om ’din’ affär har gjort så, har de gjort fel.
Men affären kan dock kassera dessa viner om de anser att de har råd med det. Fast jag tror inte att butikschefen skulle tillåta att så sker i större omfattning, pga. att sådana viner är inte så billiga, blir det ändå en rejäl extrakostnad för butiken. Dessutom anser jag att det är väldigt omoraliskt att göra så över huvud taget. Alltså att köpa först sex flaskor och sen lämna tillbaka hälften etc. Och enligt kundtjänsten får de ta emot returer av sådana flaskor enbart i sexpack, inte enskilda flaskor.
Din affär har inte känt spelreglerna eller har helt enkelt gjort fel.
Jag ser gärna svar gällande den här frågan, men för mig verkar det helt glasklart vad jag fick höra i dag.

Det är spelar mig ingen roll. Så länge jag får lämna tillbaka mina flaskor är jag nöjd. :)
 

Johan L

Medlem
Pratade just med kundtjänst och han sade att man får inte sälja vidare några returer av viner som säljs enbart i sexpack, i annat fall har butiken gjort fel. Och enligt honom är det även förbjudet att ta tillbaka sådana flaskor som säljs i sexpack i enstaka exemplar. Så om ’din’ affär har gjort så, har de gjort fel.
Men affären kan dock kassera dessa viner om de anser att de har råd med det. Fast jag tror inte att butikschefen skulle tillåta att så sker i större omfattning, pga. att sådana viner är inte så billiga, blir det ändå en rejäl extrakostnad för butiken. Dessutom anser jag att det är väldigt omoraliskt att göra så över huvud taget. Alltså att köpa först sex flaskor och sen lämna tillbaka hälften etc. Och enligt kundtjänsten får de ta emot returer av sådana flaskor enbart i sexpack, inte enskilda flaskor.
Din affär har inte känt spelreglerna eller har helt enkelt gjort fel.
Jag ser gärna svar gällande den här frågan, men för mig verkar det helt glasklart vad jag fick höra i dag.

Någon på kundtjänst kommer förstås bara berätta om de officiella reglerna. I verkligheten finns det många saker som personalen sköter lite mindre fyrkantigt och lite mer pragmatiskt och med lite mer servicekänsla. Dessutom vill ju Systembolaget gärna hålla sig med lite goodwill, men det skriver de ju inte heller in i några officiella regler.
 

Bastardo

Medlem
Någon på kundtjänst kommer förstås bara berätta om de officiella reglerna. I verkligheten finns det många saker som personalen sköter lite mindre fyrkantigt och lite mer pragmatiskt och med lite mer servicekänsla. Dessutom vill ju Systembolaget gärna hålla sig med lite goodwill, men det skriver de ju inte heller in i några officiella regler.
Det är importören som bestämmer hur ska man hantera deras varor när det gäller sexpack, inte Systembolaget. Och om det finns en officiell policy hur ska man göra, så kan jag inte förstå hur skulle butiken kunna kringgå dessa regler! Och jag är tämligen säker att inte en enda butik i landet skulle krossa flera flaskor av dyrt vin när de får inte skicka tillbaka varorna. De får inte heller sälja dessa flaskor, så jag skulle vilja veta hur har butiken gjort då? Fast det känns märkligt om de får inte sälja flaskorna vidare; alltså officiellt. Vad spelar det för roll bara importören får sina pengar.
Men kanske det är så som du säger, lite sunt förnuft är inte förbjudet att använda. :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det är importören som bestämmer hur ska man hantera deras varor när det gäller sexpack, inte Systembolaget. Och om det finns en officiell policy hur ska man göra, så kan jag inte förstå hur skulle butiken kunna kringgå dessa regler! Och jag är tämligen säker att inte en enda butik i landet skulle krossa flera flaskor av dyrt vin när de får inte skicka tillbaka varorna. De får inte heller sälja dessa flaskor, så jag skulle vilja veta hur har butiken gjort då? Fast det känns märkligt om de får inte sälja flaskorna vidare; alltså officiellt. Vad spelar det för roll bara importören får sina pengar.
Men kanske det är så som du säger, lite sunt förnuft är inte förbjudet att använda. :)
Inga problem det systemet inte berättar är bla personalens egna provningar:cool:.
Bättre än att ta på butiken svinn konto. o_O
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Pratade just med kundtjänst och han sade att man får inte sälja vidare några returer av viner som säljs enbart i sexpack, i annat fall har butiken gjort fel. Och enligt honom är det även förbjudet att ta tillbaka sådana flaskor som säljs i sexpack i enstaka exemplar. Så om ’din’ affär har gjort så, har de gjort fel.
Men affären kan dock kassera dessa viner om de anser att de har råd med det. Fast jag tror inte att butikschefen skulle tillåta att så sker i större omfattning, pga. att sådana viner är inte så billiga, blir det ändå en rejäl extrakostnad för butiken. Dessutom anser jag att det är väldigt omoraliskt att göra så över huvud taget. Alltså att köpa först sex flaskor och sen lämna tillbaka hälften etc. Och enligt kundtjänsten får de ta emot returer av sådana flaskor enbart i sexpack, inte enskilda flaskor.
Din affär har inte känt spelreglerna eller har helt enkelt gjort fel.
Jag ser gärna svar gällande den här frågan, men för mig verkar det helt glasklart vad jag fick höra i dag.
De i kassan kan väl inte se om det är kollikrav på en produkt? Så om jag kommer med fem flaskor från ett sex-pack som jag vill returnera så står det endast sex stycken flaskor på kvittot, inte att det är ett kolli.
Vad säger ni med bättre insyn?
 
Toppen