Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets dolda sortiment

magnum

Epernay, Frankrike
De i kassan kan väl inte se om det är kollikrav på en produkt? Så om jag kommer med fem flaskor från ett sex-pack som jag vill returnera så står det endast sex stycken flaskor på kvittot, inte att det är ett kolli.
Vad säger ni med bättre insyn?
Hur blir det då om det är en mixlåda?!
¨Snabb koll¨ verkar inte vara samma nummer på flaska vs kolli.
Så priset per flaska borde inte finnas i kassasystemet för kolli.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
De i kassan kan väl inte se om det är kollikrav på en produkt? Så om jag kommer med fem flaskor från ett sex-pack som jag vill returnera så står det endast sex stycken flaskor på kvittot, inte att det är ett kolli.
Vad säger ni med bättre insyn?
Exakt. Köper man ett obrutet 6-pack så skiter kvittot fullständigt att det är BS eller kollikrav.. Det står 6x xxx och är som vilket annat kvitto som helst. Samma sak gäller PI.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
men är varunumret det samma?
För kollin innehållande samma vin ska det vara samma varunummer vad jag förstått. Det är den enskilda flaskan och inte kollit som har ett nummer. Detta skiljer sig från så kallade blandlådor där hela lådan har ett varunummer.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
men är varunumret det samma?
Det har jag inte reflekterat över om det är. Men eftersom SB säljer varan, så har man samma kvitto är det bara att returnera den i deras system.
Utalar mig inte om att lämna tillbaka 5 flaskor ur en blandlåda där man vill ha endast 1.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Om man tar detta vin som exempel så står det en intressant sak under fliken "Övrigt".
Drycken är en ordervara. Den finns i lager hos leverantör, inte hos Systembolaget. Vid lokal efterfrågan kan ordervaror finnas i butik.
Det finns alltså inget hinder för en butik att ställa upp en BS-retur som jag ser det.
 

magnum

Epernay, Frankrike
För kollin innehållande samma vin ska det vara samma varunummer vad jag förstått. Det är den enskilda flaskan och inte kollit som har ett nummer. Detta skiljer sig från så kallade blandlådor där hela lådan har ett varunummer.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Om man tar detta vin som exempel så står det en intressant sak under fliken "Övrigt".

Det finns alltså inget hinder för en butik att ställa upp en BS-retur som jag ser det.
Jo Butiken får inte ställa upp rena BS varor på hyllan, endast varor som tillhör det fasta sortimentet eller TS. så just det exemplet måste alltså returneras tbx till leverantör, eller drickas upp utav butiken o_O
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Sen får vi inte glömma en sak! 14-dagars ångerrätt enligt konsumentköpslagen OAVSETT vad importören eller bolaget säger.. Bara att beställa och lämna tillbaka är mitt final answer! :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Sen får vi inte glömma en sak! 14-dagars ångerrätt enligt konsumentköpslagen OAVSETT vad importören eller bolaget säger.. Bara att beställa och lämna tillbaka är mitt final answer! :)
Men gäller det en bruten förpackning?
 

zippan

Medlem
Sen får vi inte glömma en sak! 14-dagars ångerrätt enligt konsumentköpslagen OAVSETT vad importören eller bolaget säger.. Bara att beställa och lämna tillbaka är mitt final answer! :)
Väldigt off topic nu. Men det är bara vid distanshandel. Att beställa och hämta i butik är inte distanshandel.

Sen står det absolut ingenting om att man inte får utnyttja ångerrätten på en av 6 flaskor om man vill. Originalförpackning med minst 1/3 kvar mot uppvisade av kvitto vid reklamation. Systemets policy är 30 dagars ångerrätt.

Källa:
https://www.systembolaget.se/allmanna-villkor/
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Väldigt off topic nu. Men det är bara vid distanshandel. Att beställa och hämta i butik är inte distanshandel.
Enligt att beställa via bolagets hemsida och sedan hämta på valt "utlämningsställe", är enligt mig lika mycket distanshandel som att få det hemskickat?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jo Butiken får inte ställa upp rena BS varor på hyllan, endast varor som tillhör det fasta sortimentet eller TS. så just det exemplet måste alltså returneras tbx till leverantör, eller drickas upp utav butiken o_O
Så är väl inte fallet? Om en BS vara säljer bra i en viss butik kan den butiken välja att ha den i sitt sortiment. Så var det förr om jag inte minns helt fel. Har de ändrat på detta? Om en vara säljer exceptionellt bra kvalar den in i fasta för ett visst antal butiker.

Ni som har bra insikt får mer än gärna rätta mig om det är helt uppåt väggarna.
 

HAO

Medlem
Så är väl inte fallet? Om en BS vara säljer bra i en viss butik kan den butiken välja att ha den i sitt sortiment. Så var det förr om jag inte minns helt fel. Har de ändrat på detta? Om en vara säljer exceptionellt bra kvalar den in i fasta för ett visst antal butiker.

Ni som har bra insikt får mer än gärna rätta mig om det är helt uppåt väggarna.
Butiker får inte sälja BS-artiklar, de ska skickas tillbaka till leverantören, men butiken kan tekniskt sett sälja den ändå
 

Bastardo

Medlem
Jag hade en defekt flaska från en mixad låda, då fick jag inga pengar tillbaka för de kunde inte avgöra vad den kostade. :(
Det här låter horribelt! Du borde kräva ersättning, för det måste du har rätt till enligt lagen. Det kan inte vara någon konst för importören att berätta vad flaskan är värt, tycker jag. Det kan man nästan själv räkna ut också, om man har något material där man kan se vad enstaka flaskor kostar per styck. Det kan inte få vara endast 0 kronor! :( Det är helt oacceptabelt.
 

BallyJ

Medlem
Enligt att beställa via bolagets hemsida och sedan hämta på valt "utlämningsställe", är enligt mig lika mycket distanshandel som att få det hemskickat?
Yes, det är per definition distanshandel eftersom beställningen sker online och uthämtning och betalning sker i butik.
Vi bör även ha i åtanke att vara justa mot Systembolaget är väldigt ironiskt eftersom det inte ligger i deras intresse som monopol att vara justa mot kunder utan agera utifrån ålagt uppdrag och lagar.
 

jrick

Medlem
Det här låter horribelt! Du borde kräva ersättning, för det måste du har rätt till enligt lagen. Det kan inte vara någon konst för importören att berätta vad flaskan är värt, tycker jag. Det kan man nästan själv räkna ut också, om man har något material där man kan se vad enstaka flaskor kostar per styck. Det kan inte få vara endast 0 kronor! :( Det är helt oacceptabelt.
Jag håller med, men det var länge sen och jag orkade inte. Vinet fanns inte som enstaka flaska så klart. Kunde googlat europeiska priser möjligen Fick ta något från butikens utbud av tillbehör istället, tog en burk argongas.
 
Toppen