Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 16 mars 2021

MarkusJ

Medlem
Här tar jag inte illa upp då jag är glad över att få lära mig ny information som jag inte visste om tidigare. :)
Det står att Dujacs plotter ligger alldeles intill La Tache så man får ju hoppas på att lite kvalitet har smittat av sig ;)
Jag jämförde faktiskt med den, och då känns 2259 som ett kap. Och att få prova denna.
Dock så kan jag tänka mig att det kommer vara bra tryck på Dujacs viner? Någon erfarenhet av tidigare släppet förra året?
Jag kollade runt lite häromdagen och hittade tasting notes från "Jammy Wine" (ingen sajt jag har koll på sen tidigare, och ser inte ut att vara super-professionell...). Där fick Malconsorts 2017 90-92p, medans 2018 fick 87+. CT säger ju annat, 91,5 vs 92,7.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag kollade runt lite häromdagen och hittade tasting notes från "Jammy Wine" (ingen sajt jag har koll på sen tidigare, och ser inte ut att vara super-professionell...). Där fick Malconsorts 2017 90-92p, medans 2018 fick 87+. CT säger ju annat, 91,5 vs 92,7.
När man läser hans noter så känns de väldigt underligt att poängen mellan årgångarna (2018 ska vara bättre än 17) skulle skilja så mycket hos en så bra producent. Speciellt en vintage emellan.
2017 Morey St Denis ger han 85 medans 2018 ger han 93.... sen hyllar han malconsorts 17 och totalvänder på 18.. Inget jag skulle lita på.
Vem ger en sådan Vosne 87 i den klassen...
 
När man läser hans noter så känns de väldigt underligt att poängen mellan årgångarna (2018 ska vara bättre än 17) skulle skilja så mycket hos en så bra producent. Speciellt en vintage emellan.
2017 Morey St Denis ger han 85 medans 2018 ger han 93.... sen hyllar han malconsorts 17 och totalvänder på 18.. Inget jag skulle lita på.
Vem ger en sådan Vosne 87 i den klassen...

KLWines summerar ofta betyg för viner de säljer.

https://m.klwines.com/p/i?i=1488416&recommendationsRank=2
 

FredrikC

Medlem
Tycker att det mest intressanta är att få en prisindikation för vad den kommer säljas för i Sverige. Känslan är att den kommer ligga norr om 2000:- vilket skulle göra det väldigt attraktivt att köpa den utomlands redan nu.
Höjningen på vissa flaskor har varit nu i mars om jag inte är ute och cyklar och då kommer den inte kunna höjas förns i höst nästa gång.
 

BallyJ

Medlem
Höjningen på vissa flaskor har varit nu i mars om jag inte är ute och cyklar och då kommer den inte kunna höjas förns i höst nästa gång.
Om den lanseras i TS eller BS så går det att sätta ett annat pris än vad 2009 säljs för nu...
 

BallyJ

Medlem
Winston ligger i standardsortimentet, så förväntar att den har samma pris som 09.
Hmm, det hade varit det rimliga. Utifrån att importören kommunicerar att 2012 ska "lanseras" i juni så får jag känslan av att den kommer få ett annat pris, men hoppas att det bara blir byte av årgång i standardsortimentet:)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hmm, det hade varit det rimliga. Utifrån att importören kommunicerar att 2012 ska "lanseras" i juni så får jag känslan av att den kommer få ett annat pris, men hoppas att det bara blir byte av årgång i standardsortimentet:)
Jag undrar om det mest åtråvärda för leverantören är att dra tillbaka Winston ur standardsortimentet och satsa på att ta 2500:- för klickkåta vin-nördar istället? :D
 

BallyJ

Medlem
Jag undrar om det mest åtråvärda för leverantören är att dra tillbaka Winston ur standardsortimentet och satsa på att ta 2500:- för klickkåta vin-nördar istället? :D
Jag håller med dig. Skulle dock kunna vara så att de har så mycket kvar av 2009 att de kan sälja 2012 för ett högre pris som webblansering eller TS. 1779:- är ju ett galet pris för 2009 om man jämför med 2006 som väl låg på 1450:- typ?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag håller med dig. Skulle dock kunna vara så att de har så mycket kvar av 2009 att de kan sälja 2012 för ett högre pris som webblansering eller TS. 1779:- är ju ett galet pris för 2009 om man jämför med 2006 som väl låg på 1450:- typ?
Betalade 1750 för min 2009 iaf innan höjningen nu i Mars :D Finns i skrivande stund 209 flaskor av 2009 kvar. Så jag tror nog att 2012 landar på 1779 (vilket bör så vara och åtminstone inte gå om Cristal).
 

FredrikC

Medlem
Betalade 1750 för min 2009 iaf innan höjningen nu i Mars :D Finns i skrivande stund 209 flaskor av 2009 kvar. Så jag tror nog att 2012 landar på 1779 (vilket bör så vara och åtminstone inte gå om Cristal).
Men de får väl bara höja priset två gånger per år? Vår och höst. Så då kommer de inte kunna höja priset.
 

BallyJ

Medlem
Går inte Winston på samma artikelnummer dock?
Jag vet inte hur det skulle kunna funka i det här fallet. Men vill gärna lära mig om det ens skulle vara möjligt att sälja SWC 2009 i ordinarie sortiment och samtidigt sälja SWC 2012 i TS. Detta är ju en frågeställning som skulle kunna dyka upp på andra produkter i framtiden.
Det lättaste är ju såklart att fråga SB, tror jag gör det och återkommer med svar.
 

BallyJ

Medlem
Systembolaget säger att det i teorin är möjligt för en importör att sälja en årgång av ett vin i fasta sortimentet och samtidigt ha samma vin i annan årgång i TS. Återstår bara att fråga Ward wines hur de kommer att göra.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Systembolaget säger att det i teorin är möjligt för en importör att sälja en årgång av ett vin i fasta sortimentet och samtidigt ha samma vin i annan årgång i TS. Återstår bara att fråga Ward wines hur de kommer att göra.
Snyggt! Frågar man får man veta :D
 
Toppen