Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 16 mars 2021

FredrikC

Medlem
Exakt. Och det betyder att Winston -12 kommer landa på 1779:- som 2009 kostar idag :)
Haha sorry jag som är trög :)
Systembolaget säger att det i teorin är möjligt för en importör att sälja en årgång av ett vin i fasta sortimentet och samtidigt ha samma vin i annan årgång i TS. Återstår bara att fråga Ward wines hur de kommer att göra.
jag förstår inte riktigt varför du ska krångla till det? Varför skulle de helt plötsligt göra något sådant som de aldrig gjort förut?
Den kommer bli i ordinarie och komma när 2009 är slut.
 

BallyJ

Medlem
Haha sorry jag som är trög :)

jag förstår inte riktigt varför du ska krångla till det? Varför skulle de helt plötsligt göra något sådant som de aldrig gjort förut?
Den kommer bli i ordinarie och komma när 2009 är slut.
Jag tycker inte det är krångligt att säkerställa korrekt information. Jag tycker att det händer märkliga saker hela tiden med prisförändringar, olika årgångar, webbsläpp av samma produkt flera gånger(ibland med olika priser) osv. Generellt tycker jag mig ha sett en stor förändring senaste åren i importörernas beteende ur ett prisperspektiv.
 

Jesper L

Medlem
Haha sorry jag som är trög :)

jag förstår inte riktigt varför du ska krångla till det? Varför skulle de helt plötsligt göra något sådant som de aldrig gjort förut?
Den kommer bli i ordinarie och komma när 2009 är slut.
Importören kanske gör det för att kunna ta ut ett högre pris?
 

Wintermute

Medlem
Haha sorry jag som är trög :)

jag förstår inte riktigt varför du ska krångla till det? Varför skulle de helt plötsligt göra något sådant som de aldrig gjort förut?
Den kommer bli i ordinarie och komma när 2009 är slut.
Å andra sidan såldes Winston Churchill under 10 olika artikelnummer förra året, där 7548 stod för 96%. Allt kan hända.
Picture1.png

[Siffrorna är pris per 750 ml]
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Du har helt rätt Anders. Jag skulle använt order avgränsar istället. Dock så verkar det rimligtvis vara samma typ av soil, vilket då blir en no-brainer att åtminstone testa en flaska för 2295:- istället för 22xxx. :)
Tja, terroiren må traditionellt vara helig i Bourgogne och är det de själva framhåller, men ett gammalt uttryck sa att de tre viktigaste faktorerna för att välja vin i Bourgogne var producent, producent och producent. (Förmodligen följde för många det rådet, och därför blev alla kända producenter sedan svindyra.) Jag tycker att man inte ska underskatta årgången heller, särskilt inte för röda viner från "billigare/enklare" appellationer.

Ett exempel: på andra sidan La Tâche ligger grand cru-vingården La Grande Rue, som också har Romanée-Conti och La Romanée som grannar. Det är Lamarche som äger hela den vingården. Lamarche kör generellt helt annan stil än DRC, en mycket lättare stil med fokus enbart på elegans snarare än kraft, och utan DRC:s "traditionella" toner som bygger på att använda stjälkar, ny ek och ett druvmaterial som tål denna behandling tack vare lågt skördeuttag och mycket noggrant vingårdsarbete. Så jag skulle säga att det vinet inte är ett dugg likt sina DRC-grannar. (Dessutom hade vinet förr dåligt rykte, har för mig att Lamarche successivt planterade om från mindre lämpliga PN-kloner, och att detta slog igenom i stegvis bättre vin från tidigt 2000-tal.) Förmodligen lättare att tro att det är en granne till Musigny än till La Tâche. Wine-Searcher-priset är numera cirka 500 euro ex moms, så inget fynd, men förstås otroligt mycket billigare på den öppna marknaden än sina grannar. (I runda slängar: La Tâche 4000 euro, La Romanée 5000 euro, Romanée-Conti 17000 euro.)

Men vill man prova något som påminner en aning om DRC:s stil fast på en lägre prisnivå, skulle jag säga att t.ex. ett Méo-Camuzet-vin från en helt annan by är mer DRC-likt än vad t.ex. ett Lamarche-vin eller Anne Gros-vin från Vosne-Romanee är, även om man från deras vingårdar kan slunga en BiB in i någon av DRC:s vingårdar. Men alla dessa är riktigt bra i olika Bourgogne-stilar. Synd att de inte är billigare.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tja, terroiren må traditionellt vara helig i Bourgogne och är det de själva framhåller, men ett gammalt uttryck sa att de tre viktigaste faktorerna för att välja vin i Bourgogne var producent, producent och producent. (Förmodligen följde för många det rådet, och därför blev alla kända producenter sedan svindyra.) Jag tycker att man inte ska underskatta årgången heller, särskilt inte för röda viner från "billigare/enklare" appellationer.

Ett exempel: på andra sidan La Tâche ligger grand cru-vingården La Grande Rue, som också har Romanée-Conti och La Romanée som grannar. Det är Lamarche som äger hela den vingården. Lamarche kör generellt helt annan stil än DRC, en mycket lättare stil med fokus enbart på elegans snarare än kraft, och utan DRC:s "traditionella" toner som bygger på att använda stjälkar, ny ek och ett druvmaterial som tål denna behandling tack vare lågt skördeuttag och mycket noggrant vingårdsarbete. Så jag skulle säga att det vinet inte är ett dugg likt sina DRC-grannar. (Dessutom hade vinet förr dåligt rykte, har för mig att Lamarche successivt planterade om från mindre lämpliga PN-kloner, och att detta slog igenom i stegvis bättre vin från tidigt 2000-tal.) Förmodligen lättare att tro att det är en granne till Musigny än till La Tâche. Wine-Searcher-priset är numera cirka 500 euro ex moms, så inget fynd, men förstås otroligt mycket billigare på den öppna marknaden än sina grannar. (I runda slängar: La Tâche 4000 euro, La Romanée 5000 euro, Romanée-Conti 17000 euro.)

Men vill man prova något som påminner en aning om DRC:s stil fast på en lägre prisnivå, skulle jag säga att t.ex. ett Méo-Camuzet-vin från en helt annan by är mer DRC-likt än vad t.ex. ett Lamarche-vin eller Anne Gros-vin från Vosne-Romanee är, även om man från deras vingårdar kan slunga en BiB in i någon av DRC:s vingårdar. Men alla dessa är riktigt bra i olika Bourgogne-stilar. Synd att de inte är billigare.
Mycket utförligt svar och det är självklart möjligt att de olika producenterna har helt olika stilar trots att läget ligger nästan bredvid varandra. Egentligen är jag inte ute efter att Dujacs ska smaka som La Tache utan att få prova en Malconsorts som inte kostar skjortan.
Men jag tackar för tipset om att testa Méo-Camuzet, skall klicka hem deras Chambolle-Musigny och möjligtvis deras Vosne Romanee. Hittade bara Corton, Clos de Vougeot på magnum :p
 
Jag mailade Ward Wines i förrgår angående 2012:an och fick följande svar imorse:

Tack för ditt mail och intresse av Winston Churchill 2012.
Det finns lite 2009or kvar och eftersom Winston Churchill finns i systembolagets fasta sortiment kommer årgångsbytet att ske efter åtgång i butik i början av juni. Vinet kommer att ligga på 1779,-

Önskar dig en trevlig dag,
Med vänliga hälsningar / Best regards
 

Jonas Sand

Medlem
Jag missade onlinesläppet av riesling från Richter -19. Den finns i ett bra gäng affärer, kan man numera få butikerna att skicka flaskor mellan sig?
 

FredrikC

Medlem
Jag mailade Ward Wines i förrgår angående 2012:an och fick följande svar imorse:

Tack för ditt mail och intresse av Winston Churchill 2012.
Det finns lite 2009or kvar och eftersom Winston Churchill finns i systembolagets fasta sortiment kommer årgångsbytet att ske efter åtgång i butik i början av juni. Vinet kommer att ligga på 1779,-

Önskar dig en trevlig dag,
Med vänliga hälsningar / Best regards
Precis som jag sa och märkligt att tro något annat.
 

FredrikC

Medlem
Å andra sidan såldes Winston Churchill under 10 olika artikelnummer förra året, där 7548 stod för 96%. Allt kan hända.
Visa bifogad bild 22647
[Siffrorna är pris per 750 ml]
Jag är förvånad att så många tror det helt plötsligt. Det är ju pga eftersläpp av tidigare årgång, magnum flaskor osv. Hur många olika Dom Perignon såldes i fjol? Säkert lika många? Bara 08an kom ju i fyra olika varianter på 750ml å sen magnum I Två olika. Någon P2, någon rose osv osv.
 

Indre By

Medlem
Blev lite blandad vårkänslakompott i väntan på morgondagens släpp. Sippar nu på Ortegas V.O (17). Sicken best alltså, vattendelare men spännande. Tondonia ja, var på Hansa idag strax före lunch. Tog en flaska, gick och beställde lite annat, såg plötsligt att en man tog resterande 13 flaskor. Gott vin men så gott?

TS 16 mars 2021.jpg
 

MarkusJ

Medlem
Någon i Stockholms-trakten som vill byta bort en av sina Tondonia Blanco mot en Rosado (rosé)+mellanskillnad?

* Byte uppstyrt
 
Last edited:

Sarco

Medlem
Blev lite blandad vårkänslakompott i väntan på morgondagens släpp. Sippar nu på Ortegas V.O (17). Sicken best alltså, vattendelare men spännande. Tondonia ja, var på Hansa idag strax före lunch. Tog en flaska, gick och beställde lite annat, såg plötsligt att en man tog resterande 13 flaskor. Gott vin men så gott?

Jag var på Hansa idag och blev mäkta besviken över att ingen Tondonia fanns. Var riktigt sugen på att prova den, aldrig testat typen. Plockade på mig en av varje av Ortega-vinerna istället men jag sörjer min förlorade Tondonia.
 

Tomasr

Medlem
Blev en av varje av Ortega då jag gick bet på tondonia (varför kom den aldrig till Torpa?!).

Blir nog några kabinett med någon av de kommande dagarna när jag kan ta mig till butik igen
Pratade med Torpa, de hade lagt en beställning på 36 Tondonia, två gånger dessutom, ingen hade gått igenom. Även gårda lade in en påfyllnadsbeställning som de verkar gå bet på, då allt hamnade på PK...
 
Toppen