Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 2 februari 2021

Silenos

Medlem
I det här fallet kan man kanske misstänka att druvorna är övermogna och att producenten vet om det. 1700 spänn för Charmes-Chambertin 2018 i beställningssortimentet idag är misstänkt billigt.

Visst, prissituationen är inte bekväm på något sätt; men riktigt sådär illa är det inte ännu. Sjuttonhundra är inte misstänkt billigt för en Charmes-Chambertin. Dugat-grenarna, Durochè (oj va fort priserna drog här) och Bachelet är de enda jag på rak arm kommer på som kostar markant mera än så.
 
Någon som har erfarenhet av Radio-Coteau?

(Pingar finewines resident USA-expert, @Omar Khayyam )
Ja, vinerna är helt outstanding. Jag tycker att Radio-Coteau är en av de absolut bästa vinproducenterna i USA.

Dock har jag bara provat ett fåtal viner, med frukt från vingårdarna West Sonoma Coast och Anderson Valley som torde vara litet elegantare än Russian River Valley.

Jag gillar som oftast inte Pinot Noir från RRV - det blir ofta, såklart inte alltid, för kanelsött och cola-såsigt, med hög alkohol; och om man plockar för tidigt som t ex svindyra Williams Selyem, så blir det för mycket gröna tanniner. RRV klimatet passar enligt mig bättre för Syrah, Zinfandel, Grenache, but that's just one guy's opinion....

Dock har jag ingen aning om hur Alberigi PN från just RRV är, förmodligen grymt bra givet producenten, men för en hundring mer än La Neblina skulle jag nog själv välja La Neblina. La Neblina som också släpps nu innehåller mestadels sonoma coast frukt men också litet frukt även från t ex Laguna i RRV - men skulle dock inte tro att det betyder kraftpaket. Jag har La Neblina 2015 i källaren men tänkte vänta fem år till.

Det jag gillar med de viner från Radio-Coteau som jag provat är att de är så härligt parfymerade och expressiva utan att bli tunga och klumpiga; dricker fantastiskt tidigt, samtidigt som de tål en del lagring. För något år sedan fanns både Dusty Lane Syrah (sonoma coast) och Savoy Pinot noir (Anderson valley) på SB, båda var i 94-95-poängsligan och mycket mer tillgängliga än t ex Littorai och Ceritas pinoter tidigt, samtidigt som jag uppfattar att det är klasskillnad gentemot många andra lika dyra producenter i Cali. Har någon flaska vardera som jag tänkte vänta litet med. På Gårda finns 8 flaskor Dusty Lane 2014 och på Hansa finns 3 av samma... go get it tigers. Där finns också några flaskor av Chardonnay från Savoy vingård (har ej provat).

Jag skulle nog oftast (inte alltid såklart) föredra Radio-Coteaus pinot noir framför Mount Eden (M E är litet mer kraftpaket, gillar deras Cabernet med ganska mycket ålder), Melville (för mycket av allt), Sandhi (inte lika mycket parfym+silkig och tät), Domaine de la Côte och Hirsch (bra och sinsemellan olika i stil men båda har det gemensamt att de bästa vinerna är bra mycket dyrare än de bästa från Radio Coteau, som regel).

Instegsvinet från R-C, County Line, har under någon period tillsammans med Cristoms Mount Jefferson från Oregon varit mina hus-pinot:er med oerhört mycket pinosity för pengen. Dock har ju dollarkursen varit sådan senaste åren att detta inte kanske varit riktigt sant i Sverige.

Får nog också börja lägga in en liten brasklapp - nu är det tio år sedan jag flyttade hem från over there och under det gångna decenniet har det bara hunnit bli ett par vinresor så jag har helt enkelt inte så bra koll längre som jag hade för några år sedan :)
 

Daniel A

Administratör
Drack La Neblina Pinot Noir 2013 för ett år sedan på en provning (typ) och den var det inget fel på. Dock hamande den med Domaine de la Cote Bloom's Field och Mount Eden och där hade den svårt att hävda sig. För mig ligger den en hundring fel prismässigt.
Långt ifrån erfaren på Pinot Noir i allmänhet, och nya världen i synnerhet så mitt ord väger kanske inte så tungt i detta sammanhanget. Jag testade i alla fall La Neblina 2015 i April. Hade en pinot noir provning hemma med Denna, Crystallum Bona Fide 2018, Felton Road Bannockburn 2018, Prieur-Brunet Santenay Maladiere 1er cru 2016, Julia Bertram Ahrweiler Rosenthal 2017 samt Schwarz The Butcher 2018 (För dynamikens skull).

Samliga var eniga om att La Neblina var största överraskningen (positivt) och höll den högst tillsammans med bourgognen. WOTN för mig.

Inga noter skrevs, men har en kort kommentar på den ;
This was the surprise of the night. Very elegant wine with great balance and some development. Notes of strawberry, cherry & mushroom. Long finish.

kan dock hålla med om att den ligger lite fel prismässigt, och bör justerad ned en 100-lapp.

Kommer ändå plocka en flaska eller två (om inte ursprungliga planen går i lås - att bränna hela budgeten på Sadie) ;)

Ja, vinerna är helt outstanding. Jag tycker att Radio-Coteau är en av de absolut bästa vinproducenterna i USA.

Dock har jag bara provat ett fåtal viner, med frukt från vingårdarna West Sonoma Coast och Anderson Valley som torde vara litet elegantare än Russian River Valley.

Jag gillar som oftast inte Pinot Noir från RRV - det blir ofta, såklart inte alltid, för kanelsött och cola-såsigt, med hög alkohol; och om man plockar för tidigt som t ex svindyra Williams Selyem, så blir det för mycket gröna tanniner. RRV klimatet passar enligt mig bättre för Syrah, Zinfandel, Grenache, but that's just one guy's opinion....

Dock har jag ingen aning om hur Alberigi PN från just RRV är, förmodligen grymt bra givet producenten, men för en hundring mer än La Neblina skulle jag nog själv välja La Neblina. La Neblina som också släpps nu innehåller mestadels sonoma coast frukt men också litet frukt även från t ex Laguna i RRV - men skulle dock inte tro att det betyder kraftpaket. Jag har La Neblina 2015 i källaren men tänkte vänta fem år till.

Det jag gillar med de viner från Radio-Coteau som jag provat är att de är så härligt parfymerade och expressiva utan att bli tunga och klumpiga; dricker fantastiskt tidigt, samtidigt som de tål en del lagring. För något år sedan fanns både Dusty Lane Syrah (sonoma coast) och Savoy Pinot noir (Anderson valley) på SB, båda var i 94-95-poängsligan och mycket mer tillgängliga än t ex Littorai och Ceritas pinoter tidigt, samtidigt som jag uppfattar att det är klasskillnad gentemot många andra lika dyra producenter i Cali. Har någon flaska vardera som jag tänkte vänta litet med. På Gårda finns 8 flaskor Dusty Lane 2014 och på Hansa finns 3 av samma... go get it tigers. Där finns också några flaskor av Chardonnay från Savoy vingård (har ej provat).

Jag skulle nog oftast (inte alltid såklart) föredra Radio-Coteaus pinot noir framför Mount Eden (M E är litet mer kraftpaket, gillar deras Cabernet med ganska mycket ålder), Melville (för mycket av allt), Sandhi (inte lika mycket parfym+silkig och tät), Domaine de la Côte och Hirsch (bra och sinsemellan olika i stil men båda har det gemensamt att de bästa vinerna är bra mycket dyrare än de bästa från Radio Coteau, som regel).

Instegsvinet från R-C, County Line, har under någon period tillsammans med Cristoms Mount Jefferson från Oregon varit mina hus-pinot:er med oerhört mycket pinosity för pengen. Dock har ju dollarkursen varit sådan senaste åren att detta inte kanske varit riktigt sant i Sverige.

Får nog också börja lägga in en liten brasklapp - nu är det tio år sedan jag flyttade hem från over there och under det gångna decenniet har det bara hunnit bli ett par vinresor så jag har helt enkelt inte så bra koll längre som jag hade för några år sedan :)

Wow! Stort tack för all input. Sällan jag har så här mycket på fötterna inför köp av nya producent. :)
 

Johan L

Medlem
Lista med lite mer info om antal flaskor osv. Obs att det ofta förekommer felaktiga årgångar i dessa listor, dubbelkolla årgång mot Systembolagets hemsida (där de brukar stämma för de tillfälliga lanseringarna).
[container]
NummerNamnÅrgångProducentTypLandUrsprungInköpt antalPris
93212Skurfberg 2019The Sadie FamilyVITTSydafrikaOlifants River78379
93139Mev Kirsten 2019The Sadie FamilyVITTSydafrikaStellenbosch66999
93140Kokerboom 2019The Sadie FamilyVITTSydafrikaOlifants River78429
93142Skerpioen 2019The Sadie FamilyVITTSydafrikaSwartland78379
91231Palladius 2018The Sadie FamilyVITTSydafrikaSwartland132679
92433Etna Bianco 2019Benanti Viticoltori SrlVITTItalienEtna1200199
92703Escherndorfer Lump Silvaner S. trocken2019Weingut Horst SauerVITTTysklandFranken3600199
92954Von Winning Ozyetra 2017Von WinningVITTTysklandPfalz2401029
97100Erdener Treppchen Riesling Kabinett2019Weingut Dr. HermannVITTTysklandMosel2400179
93275Loimer Loiserberg Grüner Veltliner2019Weingut LoimerVITTÖsterrikeKamptal1800179
92059Shaw and Smith Pinot Noir2019Shaw and SmithRÖTTAustralienAdelaide300269
93181Albino Rocca Barbaresco2017Albino RoccaRÖTTItalienBarbaresco1200299
93165Pofadder 2019The Sadie FamilyRÖTTSydafrikaSwartland78379
93210Albino Rocca Barbaresco Ronchi2017Albino RoccaRÖTTItalienBarbaresco360489
95608Aloxe Corton 1er Cru Les Fournières2018Domaine Dominique GuyonRÖTTFrankrikeAloxe-Corton Premier Cru120499
95454Chambolle Musigny Les Cras2018Domaine Dominique GuyonRÖTTFrankrikeChambolle-Musigny120599
92026Prämie Barossa Valley Shiraz2017Schild Estate WinesRÖTTAustralienBarossa Valley420329
93179Alberigi Russian River Valley Pinot Noir2016Radio-CoteauRÖTTUSARussian River Valley90599
92377Radici Taurasi Mastroberardino2016MastroberardinoRÖTTItalienTaurasi900349
92289Concreto 2019Familia ZuccardiRÖTTArgentinaMendoza480269
93141Treinspoor 2019The Sadie FamilyRÖTTSydafrikaSwartland120379
93143Soldaat 2019The Sadie FamilyRÖTTSydafrikaPiekenierskloof78429
93168Brunello di Montalcino 2015PietrosoRÖTTItalienBrunello di Montalcino480499
90615Cornas Les Vieilles Vignes 2018Alain VogeRÖTTFrankrikeCornas180599
93182Columella 2018The Sadie FamilyRÖTTSydafrikaSwartland156879
93172Black Stallion Gaspare Vineyard Cabernet Sauvignon2015Black Stallion Estate WineryRÖTTUSANapa Valley2298399
92723Alegre Valgañon Rioja 2018Bodegas Alegre ValgañonRÖTTSpanienRioja2400169
92364Santa Julia El Burro Malbec Natural2020Bodega Santa JuliaRÖTTArgentinaMendoza2400129
92123Tayu Pinot Noir 2019Viña San PedroRÖTTChileMalleco Valley2400189
93177La Neblina Sonoma Coast Pinot Noir2017Radio-CoteauRÖTTUSASonoma Coast720499
93166Rosso di Montalcino 2018PietrosoRÖTTItalienRosso di Montalcino1200249
93169Vell Mari Can Xanet2018Can XanetRÖTTSpanienMallorca4800159
92359Valtellina Superiore Grumello Garof2017Mamete PrevostiniRÖTTItalienValtellina Superiore2400199
92272Chateau Du Petit Thouars Cabernet Franc2014Château du Petit ThouarsRÖTTFrankrikeChinon2400179
11679Talisker Special Release 8 Years2020TaliskerSPRITStorbritannienIsle of Skye10151049
11277The Glenlivet Illicit Still 12 Years-Chivas BrothersSPRITStorbritannienSpeyside2400449
11672Cragganmore Special Release 20 Years-CragganmoreSPRITStorbritannienSpeyside2401999
11678Cragganmore Destillers Edition-CragganmoreSPRITStorbritannienSpeyside424579
12406Dalwhinnie Destillers Edition-DalwhinnieSPRITStorbritannienHighlands424639
[/container]
 

IsKr

Medlem
Det var ju helt omöjligt att lyckas beställa det man villeha den här gången också. När sidan är slö och hänger sig är det ju omöjligt.
 

mackan92

Medlem
Det var ju helt omöjligt att lyckas beställa det man villeha den här gången också. När sidan är slö och hänger sig är det ju omöjligt.
Håller med! Inte en sportmössa.. Fick dock vantarna på Palladius resten av Sadie tog slut DIREKT
 

IsKr

Medlem
Var ute efter Skurfberg och Kokerboom men ikke. Undrar om det är nånting jag måste ändra i mitt beställningsförfarande, får se hur det artar sig framöver.
 

Mexikanaren

Medlem
Förstår mig fortfarande inte på Systembolaget när dem delar upp flaskor hos butiker i landet.

T.ex Radici Taurasi finns i 4x butiker i landet (1x Malmö, 2x Göteborg, 1x Umeå),
Men samtidigt har man vinet i 9(?!) butiker i Stockholm.
Detta börjar gå mig på nerverna måste jag erkänna
 

DNA

Medlem
Det här jäkla beställningsförfarandet är helt sanslöst.
Tillfälligt sortiment är iaf något bättre än webblansering då man har möjlighet att ladda varukorgen innan kl10 så det "bara" är att trycka på beställ när det väl blir dags MEN...
Om något av det man lagt i varukorgen hunnit ta slut får man upp en blaffa om det och sen måste man GÅ TILLBAKA för att lägga beställningen igen. Och vad händer då under tiden? Jo, fler artiklar hinner ta slut. Då hamnar man i ett Kafkalikt moment22 tills varukorgen nästan töms. GAHHH!!!
Tur det finns alternativa butiker att beställa ifrån iaf. :mad:
 

Johpe

Medlem
Fick de 2 Skerpioen som jag ville ha! Förut kunde man se klockslaget ner på sekunden när man fick in sin beställning men det varkar man inte kunna se längre... :(
 

Indre By

Medlem
Sadie Family, trevligt att råkas.

Sadie Family.jpg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Alltså, 18 flaskor i webb-saldo av Skurfberg, varför kör man inte webblansering när det är såpass små volymer som det va på Sadie? :confused:

Nu lyckades jag beställa 2 (hoppas jag, man vet ju aldrig förrän sms:et kommer)
Jag är verkligen beredd på att hålla med.
När man vet hur populärt ett vin är där kvantiteten så låg , så väljer man istället att ha Chateau Latour -12 med typ 120 flaskor för 5 lax i webbsläpp...
Skulle vilja sitta med på ett SB ledningsmöte och se hur saker går till haha. Tror att det liknar en "The Office" situation.. :D
 
Toppen