Om du har gjort så mycket egna forskningar kan du då visa data som styrker att du har rätt och jag har fel? Efter som är det du påstår. Den översättningstabell som jag visade är lika linjär som din, enda skillnaden är att lutningen är 2,7 istället för 2 som du förespråkar. I exemplet munskänkarna är lutningen 2,4 i intervallet 15,5-17.
Skalorna är utvecklade oberoende av varandra och det finns inget som säger att det ska vara ett linjär synkronisering. Det är nog snarare så att det inte är linjärt. Det är dock praktiskt att använda ett linjärt samband om man vill jämföra betyg.
Jag påstår inte att du har fel, i så fall har jag uttryckt mig på ett felaktigt sätt och
’mina egna forskningar’ är bara ett ordval som jag använde … Så viktigt är det här ämnet inte för mig, att jag skulle fråga hjälp av
AI, jag bara menar att det finns ’bättre’ skalor, men alla får tycka som de vill.
Det var någon här som kom på en ganska exakt översättningstabell mellan JR och 100-poängsskalan, och det ser ut så här:
16 – 17 – 18 – 19 – 20
90 – 92.5 – 95 – 97.5 – 100
Och jag tycker det stämmer rätt så bra. Enligt den skulle då 15p motsvara då 87.5 poäng, vilket stärker din tes att 89p är fortfarande ganska bra vinbetyg.
Jag har använt så länge
Munkis poäng, att jag har nog blivit lite
’hjärntvättad’ av alla pinnar hit och dit … men det är huvudsaken att jag själv kan orientera mig med alla möjliga olika betyg och få uppfattning hur saker och ting kan tolkas. Ta inte det här så blodigt allvar, det är ändå ingen raketforskning vi håller på med …
För min del avslutar jag argumentationen här.