Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20260213

buteljen

Medlem
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kan du ta reda på vad är exakt översättningstabell hos Munkis just nu? Jag har frågat på FB:s Munkisforum flera gånger, utan att få något svar.

La Revue du Vin de France har angett den här översättningstabellen, som jag har bifogat och det stämmer mycket bra enligt mina forskningar, men så klart kan alla ha egen uppfattning om den saken.
Kruxet med den översättningstabellen som ni förespråkar är, att den är INTE linjär! Hur kan man hoppa ibland tre steg och ibland fyra? Jag vet att så var det länge sen hos Munkis, men det är inte så i dag. Varför kan de inte skriva om det helt öppet på tidningen In Vino, eller på annat sätt informera hur ser översättningstabellen ut i dag? Vad är så himla svårt med det?
Om du har gjort så mycket egna forskningar kan du då visa data som styrker att du har rätt och jag har fel? Efter som är det du påstår. Den översättningstabell som jag visade är lika linjär som din, enda skillnaden är att lutningen är 2,7 istället för 2 som du förespråkar. I exemplet munskänkarna är lutningen 2,4 i intervallet 15,5-17.
Skalorna är utvecklade oberoende av varandra och det finns inget som säger att det ska vara ett linjär synkronisering. Det är nog snarare så att det inte är linjärt. Det är dock praktiskt att använda ett linjärt samband om man vill jämföra betyg.

Bastardo

Medlem
Om du har gjort så mycket egna forskningar kan du då visa data som styrker att du har rätt och jag har fel? Efter som är det du påstår. Den översättningstabell som jag visade är lika linjär som din, enda skillnaden är att lutningen är 2,7 istället för 2 som du förespråkar. I exemplet munskänkarna är lutningen 2,4 i intervallet 15,5-17.
Skalorna är utvecklade oberoende av varandra och det finns inget som säger att det ska vara ett linjär synkronisering. Det är nog snarare så att det inte är linjärt. Det är dock praktiskt att använda ett linjärt samband om man vill jämföra betyg.
Jag påstår inte att du har fel, i så fall har jag uttryckt mig på ett felaktigt sätt och ’mina egna forskningar’ är bara ett ordval som jag använde … Så viktigt är det här ämnet inte för mig, att jag skulle fråga hjälp av AI, jag bara menar att det finns ’bättre’ skalor, men alla får tycka som de vill.
Det var någon här som kom på en ganska exakt översättningstabell mellan JR och 100-poängsskalan, och det ser ut så här:
16 – 17 – 18 – 19 – 20
90 – 92.5 – 95 – 97.5 – 100

Och jag tycker det stämmer rätt så bra. Enligt den skulle då 15p motsvara då 87.5 poäng, vilket stärker din tes att 89p är fortfarande ganska bra vinbetyg.
Jag har använt så länge Munkis poäng, att jag har nog blivit lite ’hjärntvättad’ av alla pinnar hit och dit … men det är huvudsaken att jag själv kan orientera mig med alla möjliga olika betyg och få uppfattning hur saker och ting kan tolkas. Ta inte det här så blodigt allvar, det är ändå ingen raketforskning vi håller på med …
För min del avslutar jag argumentationen här.

Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag påstår inte att du har fel, i så fall har jag uttryckt mig på ett felaktigt sätt och ’mina egna forskningar’ är bara ett ordval som jag använde … Så viktigt är det här ämnet inte för mig, att jag skulle fråga hjälp av AI, jag bara menar att det finns ’bättre’ skalor, men alla får tycka som de vill.
Det var någon här som kom på en ganska exakt översättningstabell mellan JR och 100-poängsskalan, och det ser ut så här:
16 – 17 – 18 – 19 – 20
90 – 92.5 – 95 – 97.5 – 100

Och jag tycker det stämmer rätt så bra. Enligt den skulle då 15p motsvara då 87.5 poäng, vilket stärker din tes att 89p är fortfarande ganska bra vinbetyg.
Jag har använt så länge Munkis poäng, att jag har nog blivit lite ’hjärntvättad’ av alla pinnar hit och dit … men det är huvudsaken att jag själv kan orientera mig med alla möjliga olika betyg och få uppfattning hur saker och ting kan tolkas. Ta inte det här så blodigt allvar, det är ändå ingen raketforskning vi håller på med …
För min del avslutar jag argumentationen här.
I ditt förra inlägg skrev du: "La Revue du Vin de France har angett den här översättningstabellen, som jag har bifogat och det stämmer mycket bra enligt mina forskningar" och nu anser du att en helt annan kalibrering är rätt!?! Hur ska du ha det?

Nu håller du alltså med om att tabellen från "La Revue du Vin de France" är helt fel trots att den stämmer mycket bra med dina forskningar?

Den tabell du har med här stämmer nog ganska bra även om man knappast kan kalla den "exakt". Den ger en lutning på 2,5 vilket ligger i samma härad som det jag angav och exakt med det inlägg som @buteljen citerade. Drar man ut den hela vägen skulle det betyda att 60p motsvarar 4p. Det är lite otydligt var 20p skalan slutar och om den jämförelsen stämmar ska vara osagt. Men i intervallet 80-100p och 12-20p funkar det och det kanske räcker?

Så länge man bara håller sig till en av skalorna spelar kalibreringen mellan dem ingen som helst roll. men innan man börjar slänga ur sig uttalanden som "Patrik verkade inte gilla vinet så mycket, genom relativt lågt omdöme, men alla har sin egen smak." bör man nog ha bra koll på hur man översätter från en skala till en annan.

Bastardo

Medlem
Ok, jag måste svara den här ändå … men sen får det vara.
Det handlar om två olika saker: JR poäng mot RP poäng, och sen är det helt separat med La Revue du Vin de France, som jag menade att jämföra med Munskänkarnas betyg.

Det vore jätte enkelt att ändra munkisskalan, genom att bara kopiera exakt det som LRV anger. Ändå är det deras tolkning som ligger närmast Munkis som jag ser det.
Det är alltså frågan om minst två olika saker här: JR poäng vs. RP poäng och Munkis vs. LRV, och vad du själv menar med dina poäng, får stå upp för dig. Huvudsaken är att man kan lista ut på ungefär vilken nivå det handlar om.

Toppen