Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 24 november 2020

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Satan vad dyrt! Köpte 2002 nyligen för drygt 900 kr.
Det var nog ett bra pris idag eftersom årgången kostade 1099 kr när den lanserades på SB i december 2014 (1102 när den avlistades i januari 2016 minus alkoholskattehöjning). 900 kr sådär 2014-2015 hade förvånat mig mindre. Möjligen har William Deutz blivit lite bortglömd i skuggan av Amour de Deutz.
 

Thomas

Medlem
Det var nog ett bra pris idag eftersom årgången kostade 1099 kr när den lanserades på SB i december 2014 (1102 när den avlistades i januari 2016 minus alkoholskattehöjning). 900 kr sådär 2014-2015 hade förvånat mig mindre. Möjligen har William Deutz blivit lite bortglömd i skuggan av Amour de Deutz.
Måste haft bra flyt helt enkelt. För dryga 900 pix så är den väldigt prisvärd, en riktigt bra champagne.
 

john b

Medlem
Kanske dum fråga, ny på detta forum, men är dessa listor både TSV och TSE?

Välkommen! Och ingen dum fråga. Faktum är att jag undrar - TS står väl för tillfälligt sortiment, men vad står V och E för?

V lika med volym. Ska vara minst 3000 flaskor i engångstillfälle liksom

E lika med med exklusiv. Gamla små partier.

Tror inte dessa behöver släppas samtidigt.
 
Välkommen! Och ingen dum fråga. Faktum är att jag undrar - TS står väl för tillfälligt sortiment, men vad står V och E för?
Tack! De har vad jag förstår lite olika upphandlingsmodeller beroende på hur mycket som förväntas köpas in, så TS är numera uppdelat i TSV (tillfälligt sortiment volym) för större volymer och TSE (tillfälligt sortiment exklusivt) för mindre volymer.
 
Tack! De har vad jag förstår lite olika upphandlingsmodeller beroende på hur mycket som förväntas köpas in, så TS är numera uppdelat i TSV (tillfälligt sortiment volym) för större volymer och TSE (tillfälligt sortiment exklusivt) för mindre volymer.
Tror att vi fungerar ur ett köpperspektiv. Allt som släpps utanför beställningssortimentet brukar komma upp. Tillfälligt sortiment, Web släpp och nyheter i fasta sortimentet. TSE är kanske lika med weblanseringarna på torsdagar då det normalt är dyrare viner och mindre kvantiteter
 
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
Kanske dum fråga, ny på detta forum, men är dessa listor både TSV och TSE?

Ja, det är både TSV, TSE och i förekommande fall TST. TST står för tillfälligt sortiment tid, har dock inte sett det användas för vin än men förekommer en del på ölsidan. I våras släpptes TSE på tisdagar och TSV och TST på onsdagar, så då var ju listorna uppdelade eftersom det var olika släppdagar, men nu är allt på samma dag och allt listas ihop.

I just det släppet som den här tråden listar släpptes dock inget TSV (om det inte skedde några förändringar efter att SB skickade ut sina listor).
 
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
Den kanske viktigaste skillnaden (ur ett kundperspektiv) mellan TSV/TST och TSE är att TSV/TST kommer på hylla i betydligt fler butiker. Det stämmer också att upphandlingarna sker lite olika. Jag vet inte om det finns något högsta antal flaskor för TSE och minsta antal flaskor för TSV, men om det gör det så överlappar de ganska mycket. Exempelvis släpptes det i november 1998 flaskor av ett vin i TSV och 4200 flaskor av ett vin i TSE.

Webblanseringarna räknas också in i TSE, men de har ju helt egna släppdagar.

Inom TSE finns ytterligare en uppdelning: MI, LI och WEBB. Det handlar bland annat om hur många butiker de finns i samt vilken information som presenteras på hemsidan. MI är i fler butiker, LI färre och WEBB inga. MI har foto och smakbeskrivning, WEBB har foto men inte smakbeskrivning och LI har ingetdera. Dessutom ska produkter i MI ingå vid skribentprovningar, medan det är valfritt för leverantörer att skicka in flaskor till skribentprovningar för produkter i LI och WEBB.

Ytterligare ett sortiment är TSS, där sista S står för säsong och det inkluderar påsköl, julöl, glögg och oktoberfestöl. Detta fungerar lite annorlunda då det är lite friare för butikerna att välja vad de ska in till sina hyllor.

Sen finns även TSLS, där LS står för lokalt och småskaligt, vilket alltså är ett sortiment för lokala producenter och där beror det följaktligen på geografisk närhet om en butik ska ha produkten på hyllan. En producent kan få ha sina produkter i upp till 10 butiker (antalet beror lite på hur stor efterfrågan de har) inom 15 mil från produktionsplatsen. Producenterna kan själva välja om de bara vill leverera till butikerna eller även till centraldepån. Levererar de till centraldepån kan kunder beställa produkterna till vilken butik som helst och Systembolaget står för all logistik och transport från centraldepå till butik.

Med reservation för att saker och ting ändrats sen sist jag uppdaterade mig på det här.
 
Toppen