Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 6 december 2019

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kom tillbaka tiden när Sassicaia kostade 400 kr :(
Av nyfikenhet - finns det någon här som minns den tiden och dessutom köpte Sassicaia eller andra supertoskanare då? Den äldsta årgång som finns upptagen på Vininfo.org är 2002, och den uppges ha kostat 674 kr när den lanserades i december 2005. (2002 är för övrigt en svag årgång i hela södra Europa.) Så för att komma ner i 400 kr måste vi förmodligen leta oss tillbaka över 20 år?
 

Håkan

Medlem
Av nyfikenhet - finns det någon här som minns den tiden och dessutom köpte Sassicaia eller andra supertoskanare då? Den äldsta årgång som finns upptagen på Vininfo.org är 2002, och den uppges ha kostat 674 kr när den lanserades i december 2005. (2002 är för övrigt en svag årgång i hela södra Europa.) Så för att komma ner i 400 kr måste vi förmodligen leta oss tillbaka över 20 år?
Ur mitt excelblad. Sassicaia 90, 249 kr (måste varit ett av mina första inköp, 95), Sassicaia 93 311 kr ( inköpt höst 96) Ornellaia 93 299 kr, Sassicaia 94 339 kr (inköpt 97). Minns att 95an var över 400, tyckte det var väl dyrt så jag passade. Sen blev det glapp till Sassicaia 06 895 kr. Och ja, alla utom 06orna uppdruckna.
 

Trydebull

Medlem
Av nyfikenhet - finns det någon här som minns den tiden och dessutom köpte Sassicaia eller andra supertoskanare då? Den äldsta årgång som finns upptagen på Vininfo.org är 2002, och den uppges ha kostat 674 kr när den lanserades i december 2005. (2002 är för övrigt en svag årgång i hela södra Europa.) Så för att komma ner i 400 kr måste vi förmodligen leta oss tillbaka över 20 år?

Jag köpte 97:an eftersom jag ”hört att 97 var en ruggigt bra årgång i Chianti” (utan att veta exakt vad det innebar - och vilken koppling det fanns mellan Chianti och Supertoscans (som jag inte heller minns som begrepp från den tiden)). Men jag gav motsvarande ca 300-325 på plats. Vilket var väldigt mycket pengar för mig under sent 90-tal. Hmm... var det 200 eller 300... osäker nu helt plötsligt...

Tänk om man köpt lådor... Eller, tänk om man haft åtminstone en av de tre inköpta kvar...

Måste tyvärr även säga att jag inte minns varken vad jag tyckte om dem - eller exakt när de blivit uppdruckna... Helt säkert för tidigt...
 

Trydebull

Medlem
Av nyfikenhet - finns det någon här som minns den tiden och dessutom köpte Sassicaia eller andra supertoskanare då? Den äldsta årgång som finns upptagen på Vininfo.org är 2002, och den uppges ha kostat 674 kr när den lanserades i december 2005. (2002 är för övrigt en svag årgång i hela södra Europa.) Så för att komma ner i 400 kr måste vi förmodligen leta oss tillbaka över 20 år?

Jag köpte 97:an eftersom jag ”hört att 97 var en ruggigt bra årgång i Chianti” (utan att veta exakt vad det innebar - och vilken koppling det fanns mellan Chianti och Supertoscans (som jag inte heller minns som begrepp från den tiden)). Men jag gav motsvarande ca 300-325 på plats. Vilket var väldigt mycket pengar för mig under sent 90-tal. Hmm... var det 200 eller 300... osäker nu helt plötsligt...

Tänk om man köpt lådor... Eller, tänk om man haft åtminstone en av de tre inköpta kvar...

Måste tyvärr även säga att jag inte minns varken vad jag tyckte om dem - eller exakt när de blivit uppdruckna... Helt säkert för tidigt...

Nu fick jag en mängd andra Flashbacks från slutet av 90-talet och Toscana...

Jag hade en fling med Brunello (som väl till viss del lever än...) och det var mitt primära vin-mål när jag var där. Vill ändå även minnas att Chianti Classico var hyfsat nyligen myntat som begrepp (men kan ha helt fel för mig) och att det från de vinstlotten var VÄLDIGT hårda ordalag om de producenter som inte följde de gamla områdesspecifika druvspecifikationerna...

Motsvarande vill jag minnas att ”de producenter som försökte göra franska viner i Italien” (och väl lika gärna kunde flytta dit enligt Chianti Classicoproducenterna) tyckte att de Chiantitrogna var bakåtsträvande...

Misstänker att alla de diskussionerna har lagt sig sedan länge och att det finns plats för båda skolorna och fler därtill...

Minns för övrigt också att jag, kan detta ha varit 98 mitt bland ”dyra kvalitetsviner” (för mig då var det 250-300 kr vilket väl iofs var en bit över vad snittkonsumenten köpte flaskor för även då) hittade någon form av bordsvin från Montepulchiano för motsvarande ca 6-7 kr... Som jag tyckte var sjukt bra! Undrar just vad man tyckt om det idag... Hade varit kul att testa i vetenskapens namn...
 

Håkan

Medlem
Jag köpte 97:an eftersom jag ”hört att 97 var en ruggigt bra årgång i Chianti” (utan att veta exakt vad det innebar - och vilken koppling det fanns mellan Chianti och Supertoscans (som jag inte heller minns som begrepp från den tiden)). Men jag gav motsvarande ca 300-325 på plats. Vilket var väldigt mycket pengar för mig under sent 90-tal. Hmm... var det 200 eller 300... osäker nu helt plötsligt...

Tänk om man köpt lådor... Eller, tänk om man haft åtminstone en av de tre inköpta kvar...

Måste tyvärr även säga att jag inte minns varken vad jag tyckte om dem - eller exakt när de blivit uppdruckna... Helt säkert för tidigt...
Var också och dammsög i Italien. Hittade dock inte Sassicaia så billigt som du, dock Solaia för ca 700 kr. Dessutom hade Parker toksågat Sassicaia 97 så det var inte primära målet. Med facit i hand gick Sassicaia 97 segrande ur striden, har druckit det minst 10 ggr och varit så högt som 97 p och när vi provade alla de bästa Supertuscans 97 var Sassicaia det jag tyckte var allra bäst.
 

K.W

Medlem
Apoteket levererade idag
 

Attachments

  • 3BC02D2B-2C12-41E5-BE07-9C49845DD5E7.jpeg
    3BC02D2B-2C12-41E5-BE07-9C49845DD5E7.jpeg
    23,6 KB · Visningar: 393
Toppen