Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 6 december 2019

Victorious

Medlem
Öppnade upp en 2016 igår (Sassicaia) kunde ej vänta fick feeling, Vilka årgångar har ni provat och är er favorit?

Hur var den nu i ungdomen? Fick tyvärr vara tag i 2st på grund av köpkvotering på PK-huset, så man har ju inte mycket till val än att spara dem ett antal år. Tanken är väl att öppna en vertikal då när man förhoppningsvis kommit över några fler de kommande åren.
 

Christer J

Medlem

Tack för headsup! Låter otroligt men det verkar som om jag fick de tre sista :)

vilken historia detta blev!
Såg ju ut som jag fick de tre sista flaskorna, men ordern stod som ”behandlas” länge och jag var orolig för att allt skulle skita sig. Jag förväntade mig faktiskt det.
Så jag ringde igår och hörde mig för om de kunde kolla upp hur läget var. Vänlig själ på systembolaget talade då om för mig att ordern var felaktig och det inte fanns några flaskor.
Ledsen och allmänt nedstämd mottog jag dessa nyheter och dränkte sorgerna i en flaska Taittinger 2012 som skänkte tröst med sin fina balans.

Men, hör och häpna!
Nyss ringde en ännu vänligare själ från mitt lokala bolag och lät berätta att mina flaskor kommit och att jag var välkommen att hämta dem.
:)
Hon som kollade upp ärendet igår hade då tagit bort min order och då dök flaskorna upp i butikens saldo och inom 20 sekunder hade de fått 5 samtal om dem!!! (Hur gick det till?)
Den goda själen kände igen mitt namn på den borttagna ordern och nollade då saldot och ringde mig.

Så nu åker jag dit, köper en blomma på torget och ska fråga om hon vill ha en kram.

Tack alla inblandade, God Jul!
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Hon som kollade upp ärendet igår hade då tagit bort min order och då dök flaskorna upp i butikens saldo och inom 20 sekunder hade de fått 5 samtal om dem!!!
Den goda själen kände igen mitt namn på den borttagna ordern och nollade då saldot och ringde mig.

Så nu åker jag dit, köper en blomma på torget och ska fråga om hon vill ha en kram.

Tack alla inblandade, God Jul!

Oj! Det var verkligen både flyt och service när du nu var ute efter flaskorna! Kul när man verkligen vill ha något!

Ledsen och allmänt nedstämd mottog jag dessa nyheter och dränkte sorgerna i en flaska Taittinger 2012 som skänkte tröst med sin fina balans

Vilken himla tur att du hann ta ut eländet i förskott!
 

HerrMelin

Medlem
vilken historia detta blev!
Såg ju ut som jag fick de tre sista flaskorna, men ordern stod som ”behandlas” länge och jag var orolig för att allt skulle skita sig. Jag förväntade mig faktiskt det.
Så jag ringde igår och hörde mig för om de kunde kolla upp hur läget var. Vänlig själ på systembolaget talade då om för mig att ordern var felaktig och det inte fanns några flaskor.
Ledsen och allmänt nedstämd mottog jag dessa nyheter och dränkte sorgerna i en flaska Taittinger 2012 som skänkte tröst med sin fina balans.

Men, hör och häpna!
Nyss ringde en ännu vänligare själ från mitt lokala bolag och lät berätta att mina flaskor kommit och att jag var välkommen att hämta dem.
:)
Hon som kollade upp ärendet igår hade då tagit bort min order och då dök flaskorna upp i butikens saldo och inom 20 sekunder hade de fått 5 samtal om dem!!!
Den goda själen kände igen mitt namn på den borttagna ordern och nollade då saldot och ringde mig.

Så nu åker jag dit, köper en blomma på torget och ska fråga om hon vill ha en kram.

Tack alla inblandade, God Jul!
Är det vad man kallar för ett Christmas miracle?
 

Wintermute

Medlem
Från 1995 till 2011 beskrivs det som att det knappt är någon reell ökning i pris, utan bara inflation som höjer prislappen, men det framgår inte om de t ex kompenserar för förändrade köpmönster...
 

Attachments

  • Screenshot_20191220-110312_Drive.jpg
    Screenshot_20191220-110312_Drive.jpg
    30,6 KB · Visningar: 235
  • Screenshot_20191220-110507_Drive.jpg
    Screenshot_20191220-110507_Drive.jpg
    32,8 KB · Visningar: 219
Jo, inflationsmätningar bygger på att följa priserna på en varukorg. Det är uppenbarligen för lite prestigechampagne och bourgogne i den där korgen för att den ska vara relevant. ;)

Eller så får man , som för andra produkter i varukorgen, tillämpa kvalitetsvärderingsmetoder. Varje årgång är ju som bekant bättre än den föregående vilket gör att det egentligen är ett lägre pris idag.
 
@Patrik Sellin tack för fina noter! Du gör ett jättejobb och det är riktigt uppskattat! Litet feed-back för att stimulera recensionsverksamheten 2020:

Prövade tre icke-champagne bubbel från detta släpp.
91184 Ca' del Bosco Franciacorta Cuvée Prestige 289 kr
N: Päron, kanel, jasmin och fläder.
M: Burkpäron, ananas och fläder. Torr, med bra syra och frukt. Enklare, men roligare än storasyster. 86-88p

92100 Contratto Millesimato Pas Dosé 2013 199p
N: Stendamm, grusväg, äppelskrutt och vanilj.
M: Röda äpplen, halm, grus och mineral. Stram och balanserad med bra syra. Billigast och bäst av de italienska bubblen. 87-89p

95085 Exton Park Brut Reserve NV Exton Park 359 kr
N: Citron, sötmandel och äppelkart.
M: Mandel, citrus, mineral och sardeller. Supertorr med bra syra och en charmig sälta. Stram och elegant. 89-91p

Av dessa tre höll jag Contratton lika högt som Exton Park, tyckte som du att det var en fin balans mellan stram syra och generösa röda äpplen. Riktigt bra och riktigt pr-sv-rd. Det blev detta som inhandlades för nyårsafton detta år. (90-91)

Exton Park
var som sagt riktigt bra också men hade verkligen karaktären av våtsläckt ölandskalk och riktigt stram non-dosage skumpa. Intellektuellt minimalistisk och krävande. Tror det behövs typ ostron eller så tar man ett glas mellan rätter som en "Palate cleanser" i stället för en granité. Inte för alla, men för den trendkänslige ett måste att prova. (90-91)

Ca'del Boscos Cuvee Prestige
kändes som en enklare prosecco eller cava. Inget fel och helt korrekt på alla sätt, men litet enklare och definitivt inte lika intressant som de andra två bubblen. (87)

I övrigt har det under julhelgen inmundigats en Clos Cibonne (riktigt bra till julmaten) och en Kopke 1989 Colheita (finfin till fikon och en bättre Stilton). Fick dessutom en La Spinetta Barbera Ca del Pian från en Secret Santa, kommer prövas inom kort den med.
 
Toppen