Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Top 10 producenter i din källare

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Top 10 producenter:
1. Lucien Le Moine
2. Taylor's
3. Chapoutier
4. D & J Barraud
5. Ch Suduiraut
6. Zind-Humbrecht
7. Fonseca
8. Dönnhoff
9. Pierre Peters
10. Graham's

Regioner:
1. Bordeaux
2. Bourgogne
3. Rhone
4. Champagne
5. Douro
6. Piedmont
7. Tuscany
8. Mosel
9. Alsace
10. California

Känns ganska klassiskt.
Tre portvinsproducenter på topp-10! I den mån det är klassiskt, är det väl mest klassiskt á la brittisk gentleman i fornstora dar? ;)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Top 10 producenter:
1. Lucien Le Moine
2. Taylor's
3. Chapoutier
4. D & J Barraud
5. Ch Suduiraut
6. Zind-Humbrecht
7. Fonseca
8. Dönnhoff
9. Pierre Peters
10. Graham's

Regioner:
1. Bordeaux
2. Bourgogne
3. Rhone
4. Champagne
5. Douro
6. Piedmont
7. Tuscany
8. Mosel
9. Alsace
10. California

Känns ganska klassiskt.

Tre portvinsproducenter på topp-10! I den mån det är klassiskt, är det väl mest klassiskt á la brittisk gentleman i fornstora dar? ;)
Reagerade på samma sak :) men att Bdx innehar förstaplatsen är inte ett dugg konstigt :D
 

JonasBo

Medlem
  1. Fratelli Revello 9,8%
  2. Renato Corino 6,6%
  3. Diego Morra 5,6%
  4. M. Marengo 4,5%
  5. Château Labégorce 4,2%
  6. Château Malescot St. Exupéry 3,8%
  7. Giovanni Corino 3,1%
  8. Gianfranco Bovio 2,8%
  9. Carlo Revello & Figli 2,4%
  10. Château de Poncié 2,4%

Skämmigt mycket Piemonte, men kul med bdx-producenter på plats 5 och 6 och bubblaren från Beaujolais på nr 10.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det här var en kul idé. Har aldrig kollat tidigare så en del överraskningar blev det.

  1. Krug
  2. Roederer
  3. Selosse (positiv överraskning! :))
  4. Billecart-Salmon (räknar med en första plats efter alla 08or släppts)
  5. Damien Hugot
  6. Perrier-Jouët (trodde jag inte då jag bara har Belle Epoque men tydligen många...)
  7. Pol Roger
  8. Henri Giraud
  9. Bonnaire
  10. Philipponnat (lite för många kanske men nästan bara 08 så de kanske tar sig med tiden)
Bubblare är Bollinger som kommer klättra nu när 08orna är släppta.
...
Rött 21. SQN
Vitt 34. Zind-Humbrecht

91,4 % champagne.:D

Hänger på. Kan vara kul att följa utvecklingen på tangentens riktning. Snöbollseffekt för de främsta eller förnyar man sig i någon mån?

  1. Krug
  2. Roederer
  3. Selosse
  4. Bollinger (NY tack vare 08 och 12)
  5. Billecart-Salmon
  6. André Jacquart (NY tack vare besök på plats)
  7. Pierre Peters (NY tack vare Chetillon 12)
  8. Pol Roger (7)
  9. Damien Hugot (5)
  10. Philipponnat
Rött 14. SQN (21)
Vitt 28. Schäfer-Fröhlich (NY och ny trevlig bekantskap för mig förra året. Ska försöka passa på lite innan de sticker iväg prismässigt)

Topp 3 kommer nog alltid vara uppe i toppen men kommer utmanas av Bille när de släpper sina prestige-08or. André Jacquart och PP är riktigt bra och ger löjligt mycket för pengarna. Kommer fortsätta tanka även här. Bubblare är Bonnaire och De Sousa som nog kan klättra efter ytterligare en resa till Champagne. Vill fylla på med Bonnaire 12 & 13...

Andelen champagne har minskat till 89,1 %.:nagelbitare::rolleyes:
 

Daniel A

Administratör
R. López de Heredia (2)
6 Elemento (NY)
Bodegas Alto Moncayo (6)
Clos du Moulin aux Moines (1)
Johann Michel (NY)
Vilmart & Cie (9)
Daniel Bouland (8)
Jacquesson & Fils (5)
François Raveneau (3)
Bodegas Ponce (7)

Allt har flyttat på sig! För etiketterna är det väl synd att Raveneau trillat ner så långt, men skattar mig lycklig som har producenten kvar bland topp 10. Selosse har trillat bort från listan. Kul med tre spanjorer i toppen!
 

buteljen

Medlem
Samma fem producenter och regioner som för ett år sedan. Lite omkastningar i producentlistan.
Producenter:
1. Jacques Selosse (2019 nr 4)
2. Louis Jadot (2019 nr 1)
3. Pol Roger
4. Penfolds (2019 nr 2) (Massor med St Henri)
5. Ridge Vineyards
Regioner:
1. Champagne (+ 73 flaskor sen förra året :rolleyes: )
2. Bourgogne (+ 30 flaskor)
3. Bordeaux (+ 2 flaskor)
4. Kalifornien (+ 2 flaskor)
5. Rhone (+ 5 flaskor)
 

Kalle A

Medlem
Alltså jag ser vilken koll alla andra verkar ha på sitt innehav inser jag att jag måste skaffa mig (och ta tiden att lägga in allt i..) Cellartracker..! Det enda jag vet med säkerhet är att i min källare är det region:
1- Champagne
2- Troligen Pfalz, eller Bourgogne, eller Piemonte
o_O:D:stendumt:
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Mest amerikanska viner och producenter. Och Guigal. Spridningen i källaren kunde varit större.
Lite trist.
 

MartinE

Medlem
Andelen champagne har minskat till 89,1 %.:nagelbitare::rolleyes:
What!!? :eek:

Bubblare är Bonnaire och De Sousa som nog kan klättra efter ytterligare en resa till Champagne. Vill fylla på med Bonnaire 12 & 13...
De Sousa är faktiskt den producent som ökat procentuellt mest hos mig det senaste året, men den är fortfarande en bit från top 10. Bonnaire är helt klart en gammal favorit, men den ökar inte längre i antal i min källare.
 

Silex

Medlem
Listan ungefär som förra året - lite spretig! Borde kanske göra en lista på producenter med mest omsättning i stället - den skulle se ganska annorlunda ut.
1. Jean Foillard
2. Georges Descombes
3. Jacques Selosse
4. Savart
5. Louis Roederer
6. G.D. Vajra
7. Dominus
8. Tenuta delle Terre Nere
9. Sandhi Wines
10. Pol Roger
 

Mats

Gone todash....
Är för mig i stort sett oförändrat på producentnivå förutom att Pegau hoppat upp ett par steg och López de Heredia trängt sig in på tiondeplatsen.

Angående tidigare kommentarer kring att det är tur att vi har olika vinpreferenser så är det noterbart att för mig har champagne under året minskat från 0,2 till 0 % :)

Producent
1. Chateau Musar

2. Domaine du Pégau

3. Château Montus
4. Willi Schaefer
5. Château Coutet
6. Château Rieussec
7. Château Suduiraut
8. Château Lafaurie-Peyraguey
9. Domaine de la Janasse

10. R. López de Heredia

Region
1. Bordeaux

2. Rhône

3. Bekaa Valley

4. Southwest France

5. Piedmont

6. Mosel Saar Ruwer

7. Tuscany

8. South Australia

9. Jura

10. La Rioja



Regionmässigt speglar det ganska bra även vad jag druckit, men analys av druckna per producent säger inget för där är det för spritt med bara några få producenter med mer än några stycken druckna av.
 

jrick

Medlem
1. Giovanni Canonica
2. Hofgut Falkenstein
3. Domaine Labet
4. Giacomo Fenocchio
5. La Ca Nova
6. Cascina Disa
7. Georges Descombes
8. Domaine Valette
9. Jean-Francois Ganevat
10. Piedrasassi

Rätt dålig geografisk spridning.
En lista i min smak! Men får jag fråga om Canonica, har du köpt massor av Barolo eller har du fått tag även i Langhe Nebbiolo och Barbera? För de senare hittar jag aldrig.
 
Toppen