Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Värmebölja=Dåligt för mina vinflaskor?

Wintermute

Medlem
Mölstad skrev en annan artikel ett par år senare där han till viss del ifrågasatte sina egna slutsatser från den första artikeln, baserat på liknande experiment utförda av italienska forskare. https://www.svd.se/basta-sattet-att-lagra-vin
Dags att skaffa den där vinkylen snart...
Ok. En höjning från 15 grader konstant till varierande 20--26 grader ökar åldrandet med en faktor fyra. Och påverkar även halter av antioxidanter och annat. Ännu ett bud att ta med sig.
 

buteljen

Medlem
Jag tror och vet av egen erfarenhet att du inte behöver vara ett dyft orolig. Har haft viner förvarade kring en medeltemp på 23 grader i ca 3 års tid utan att ha upplevt några negativa konsekvenser. Över 30 grader börjar nog bli riskabelt, men korta perioder i 28 grader kommer mest troligt inte påverka nämnvärt när det gäller en kortare lagringshorisont.
@Mattias Schyberg , har du fortfarande denna uppfattning efter ytterligare tre år? :)

Vad tycker ni andra? Hur många kör garderobslagring här?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
@Mattias Schyberg , har du fortfarande denna uppfattning efter ytterligare tre år? :)

Vad tycker ni andra? Hur många kör garderobslagring här?
Jag har vinkylar sedan några år tillbaka, men har fortfarande inte upplevt eller hört talas om att en begränsad lagringstid (1-3 år) i rimligt sval rumstemperatur har gjort att viner har tagit nämnvärd skada.

Möjligen utvecklas dock vinerna aningen annorlunda jämfört med adekvat vinkällarlagring (svårbedömt om man inte lagrat på båda sätt simultant och jämfört). Om det vore så att det fanns uppenbara negativa konsekvenser med ”garderobslagring” som kan verifieras med objektiva mätmetoder hade det förmodligen funnits en hel del studier att hitta som påvisade saken.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Håller med men ett test på 3 flaskor är inte särskilt vetenskapligt heller.
Det tycker jag, men ett försök med en person och produkt ger inte ett tillräckligt underlag för att dra säkra slutsatser från, i alla fall inte utan repeterade försök med liknande resultat. Metodiken i sig är absolut vetenskaplig dock, men mer oberoende data behövs för att ge tesen mer substans.

En enstaka empirisk studie ger sällan alla svar, men metodiken är inte sämre för det. :)
 

Poussard

Medlem
Det tycker jag, men ett försök med en person och produkt ger inte ett tillräckligt underlag för att dra säkra slutsatser från, i alla fall inte utan repeterade försök med liknande resultat. Metodiken i sig är absolut vetenskaplig dock, men mer oberoende data behövs för att ge tesen mer substans.

En enstaka empirisk studie ger sällan alla svar, men metodiken är inte sämre för det. :)
Ja, det var det jag menade. Menade inte att klaga på metoden mer på mängden data etc.
 
Har lagrat viner varmt i garderob över 20 år. Har viner som lagrats I princip lika länge utan märkbara skillnader mot samma viner som lagrats varmt. Jag har brukat öppna upp fönster o garderob (walk-in) nattetid för att få ned tempen en del, men det gick så långt att jag helt slutade bry mig om tempen. 2018 när det var värmebölja struntade jag i att det var o nosade på 30 grader, kanske t.o.m. över någon gång. Efter det kan jag "avnjuta" uppskattningsvis 10% värmeskadade viner av ca 800st. Nu har jag installerat EuroCave kylaggregat för viner. Lärdom: 26-27 grader noll problem, över det skulle jag vara försiktig. Har gott om matlagningsvin i 3-800 kronorsklassen i varje fall. ;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har lagrat viner varmt i garderob över 20 år. Har viner som lagrats I princip lika länge utan märkbara skillnader mot samma viner som lagrats varmt. Jag har brukat öppna upp fönster o garderob (walk-in) nattetid för att få ned tempen en del, men det gick så långt att jag helt slutade bry mig om tempen. 2018 när det var värmebölja struntade jag i att det var o nosade på 30 grader, kanske t.o.m. över någon gång. Efter det kan jag "avnjuta" uppskattningsvis 10% värmeskadade viner av ca 800st. Nu har jag installerat EuroCave kylaggregat för viner. Lärdom: 26-27 grader noll problem, över det skulle jag vara försiktig. Har gott om matlagningsvin i 3-800 kronorsklassen i varje fall. ;)

Tack för den informationen!

Kanske värt att sälja vinkylarna och köpa AC istället så kan man hålla behaglig rumstemperatur året om.:)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 29674

Reignac 2011

Uppträder lite konstigt. Lätt oxiderat men samtidigt väldigt bra. Ordentligt med avslipade tanniner, lite bärighet och en hel del tobak och ceder. Salmiak och viol i avslutet. Förmodligen en värmeskadad flaska.
Jag är djupt fascinerad av detta begrepp: "värmeskadad".
Då jag handlar nästan allt jag dricker från japanska auktioner är det bara att acceptera att huvuddelen av det man köper är från dödsbon (japaner har kulturella trösklar att cleara för att acceptera detta) och de flesta japanska hem stänger av AC då de beger sig till arbete eller andra ärenden. Att "vin" (som man ibland får som gåva men aldrig riktigt vet vad att göra av det, typ då svenskar får sakke eller shochu, så hamnar de i förråd, HELT utan kyla under de extremvarma månaderna å: juni, juli, augusti och halva september…)

I början var jag livrädd för "värmeskadade" viner. Men, efter åtskilliga hundratals flaskor har jag bara drabbats av premox, oxidation, leakage och corkdamage… Ingenting annat.

Har aldrig genom livet fått i mig en flaska som varit död på annat sätt än just dessa, förutom en Moulin Touchais med två korkvivellarver i vinet (och en fascinerande 3d-svarvad kork). Har frågat många om "heat fådamage", men aldrig fått något bra svar. Verkar som om det är ett accepterat begrepp utan verklighetsförankring.

Vad fanken är "heat damaged wine"¿
  • Hur känner man igen det?
  • Vad är dess hallmarks?
  • Vad är kemin bakom?

Min personliga teori är att vin är avsevärt mer tåligt och livskraftigt än vad försäljare av vinkylar vill låta påskina.

Någon som har någon väsentilg fakta och konkreta data att dela med sig av?

(Borde vara en egen tråd: Vad är Värmeskada?)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
…värmeskadat vin…
Det påminner mig mycket starkt om den underliga vandringssägen som fortfarande (!) härjar bland bonsaiodlare: att vattendroppar på bladen kan resultera i brännskador på ens älskade träd, vilket betyder att vattning blir oändligt mer komplicerat…

Bara för en bevattningstaliban.

Ingen behöver fake information.

Som det sägs om AI:
Västvärlden oroar sig över fake news.
Kina oroar sig över sanningsenliga slutsatser 😶‍🌫️
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag är djupt fascinerad av detta begrepp: "värmeskadad".
Då jag handlar nästan allt jag dricker från japanska auktioner är det bara att acceptera att huvuddelen av det man köper är från dödsbon (japaner har kulturella trösklar att cleara för att acceptera detta) och de flesta japanska hem stänger av AC då de beger sig till arbete eller andra ärenden. Att "vin" (som man ibland får som gåva men aldrig riktigt vet vad att göra av det, typ då svenskar får sakke eller shochu, så hamnar de i förråd, HELT utan kyla under de extremvarma månaderna å: juni, juli, augusti och halva september…)

I början var jag livrädd för "värmeskadade" viner. Men, efter åtskilliga hundratals flaskor har jag bara drabbats av premox, oxidation, leakage och corkdamage… Ingenting annat.

Har aldrig genom livet fått i mig en flaska som varit död på annat sätt än just dessa, förutom en Moulin Touchais med två korkvivellarver i vinet (och en fascinerande 3d-svarvad kork). Har frågat många om "heat fådamage", men aldrig fått något bra svar. Verkar som om det är ett accepterat begrepp utan verklighetsförankring.

Vad fanken är "heat damaged wine"¿
  • Hur känner man igen det?
  • Vad är dess hallmarks?
  • Vad är kemin bakom?

Min personliga teori är att vin är avsevärt mer tåligt och livskraftigt än vad försäljare av vinkylar vill låta påskina.

Någon som har någon väsentilg fakta och konkreta data att dela med sig av?

(Borde vara en egen tråd: Vad är Värmeskada?)

…värmeskadat vin…
Det påminner mig mycket starkt om den underliga vandringssägen som fortfarande (!) härjar bland bonsaiodlare: att vattendroppar på bladen kan resultera i brännskador på ens älskade träd, vilket betyder att vattning blir oändligt mer komplicerat…

Bara för en bevattningstaliban.

Ingen behöver fake information.

Som det sägs om AI:
Västvärlden oroar sig över fake news.
Kina oroar sig över sanningsenliga slutsatser 😶‍🌫️
Jamie Goode har ett kapitel (med refererade studier) om värmeskadade viner i boken Flawless som jag recenserat här.

Vinerna blir oxiderade och tappar frukten, tänk madeira, men det verkar du ju gilla...;)

Jag har upplevt flertalet värmeskade viner och det är inget kul. Mer intressant blir det att fastställa var gränsen går när det gäller värme och tid. Själv vill jag inte ha över 25 ° någon längre tid men jag har fortfarande inte provat något eget vin som varit värmeskadat.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Jag är djupt fascinerad av detta begrepp: "värmeskadad".
Då jag handlar nästan allt jag dricker från japanska auktioner är det bara att acceptera att huvuddelen av det man köper är från dödsbon (japaner har kulturella trösklar att cleara för att acceptera detta) och de flesta japanska hem stänger av AC då de beger sig till arbete eller andra ärenden. Att "vin" (som man ibland får som gåva men aldrig riktigt vet vad att göra av det, typ då svenskar får sakke eller shochu, så hamnar de i förråd, HELT utan kyla under de extremvarma månaderna å: juni, juli, augusti och halva september…)

I början var jag livrädd för "värmeskadade" viner. Men, efter åtskilliga hundratals flaskor har jag bara drabbats av premox, oxidation, leakage och corkdamage… Ingenting annat.

Har aldrig genom livet fått i mig en flaska som varit död på annat sätt än just dessa, förutom en Moulin Touchais med två korkvivellarver i vinet (och en fascinerande 3d-svarvad kork). Har frågat många om "heat fådamage", men aldrig fått något bra svar. Verkar som om det är ett accepterat begrepp utan verklighetsförankring.

Vad fanken är "heat damaged wine"¿
  • Hur känner man igen det?
  • Vad är dess hallmarks?
  • Vad är kemin bakom?

Min personliga teori är att vin är avsevärt mer tåligt och livskraftigt än vad försäljare av vinkylar vill låta påskina.

Någon som har någon väsentilg fakta och konkreta data att dela med sig av?

(Borde vara en egen tråd: Vad är Värmeskada?)
Det jag misstänker med detta vin är att det har varit utsatt för mycket hög temperatur under kort tid, inte långvarig lagring i rumstemperatur. Jag har haft detta fenomen ett fåtal gånger, där en nyöppnad flaska har en lätt oxiderad ton, på samma sätt som en öppnad flaska som har stått för länge. Samtidigt så är vinet i övrigt helt korrekt, och med en hel del ungfruktighet.
 
Toppen