Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Värmebölja=Dåligt för mina vinflaskor?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är helt okunnig då det gäller 'värmeskada'.

Jag har hört så många säga så mycket om "Heat Damage" men jag har aldrig själv erfarit det. Mer än på sin höjd: 'kanske'.

Flera FW:are hänvisar till Heat Damage som (så som jag upplever det) i svepande ordalag och ett slags gemensamt ryggdunk kring viner som 'borde' varit bättre.

Jag förstår att gjorda killgissningar och ogenomtänkta uttalanden kan kännas lite beska och ödmjukhetspajjiga, men: vi är alla här för att lära oss mer! Bli skickligare! Reda ut vad som är vad! Och förstå det som spelar respektive inte spelar någon roll i vår vinnördiga värld.

Ploppade precis den senast anlända flaskan 2017 Pago de Carraovejas, Ribera del Duero. Den anlände igår med nära 50 grader C då jag plockade in den från mitt "lockerbox". Den kan ha legat där mellan 1-5 timmar. De senaste veckorna har den kallaste nattemperaturen varit 28C. (Trots det lyckades jag DarthVaderJogga 6 km igår natt.)

Smaknot:
All subtilitet är här. Det som Bgn-älskare beskriver som 'luxurious oak' är definitivt på plats. Syrorna är dock åt det låga hållet.

Är de låga syrorna ett fel? Eller är de en feature? Eller det bara såsom RdD makade sina viner 2017?
...man bör dock minnas att 2017 i RdD skapade en hel generation viner med högre pH än normalt pga den frost som kom sent, extrem sommarvärme som bakade hårt och den ovanligt djupa torka som drabbade regionen detta år.

Värmeskada? I dunno... No, don't think so.
Oxiderat? Nej!
TCA? Nej!
Kokt? Inget jag kan känna. Ingenting i varken doft eller smak kan i ärlighetens namn beskrivas som kokt eller ens torkat. (Iaf med mina högst begränsade referensramar.)

Finns något annat jag borde leta efter, för att hitta eller befästa sk 'värmeskada'???
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@vintomas kan du sprida lite ljus över detta med värmeskada som tänkt begrepp, kemisk realitet och alltsammans ur ett historiskt perspektiv? ...med bäring på den verklighet vi befinner oss i...
 

Kaptenen

Medlem
Jag är helt okunnig då det gäller 'värmeskada'.

Jag har hört så många säga så mycket om "Heat Damage" men jag har aldrig själv erfarit det. Mer än på sin höjd: 'kanske'.

Flera FW:are hänvisar till Heat Damage som (så som jag upplever det) i svepande ordalag och ett slags gemensamt ryggdunk kring viner som 'borde' varit bättre.

Jag förstår att gjorda killgissningar och ogenomtänkta uttalanden kan kännas lite beska och ödmjukhetspajjiga, men: vi är alla här för att lära oss mer! Bli skickligare! Reda ut vad som är vad! Och förstå det som spelar respektive inte spelar någon roll i vår vinnördiga värld.

Ploppade precis den senast anlända flaskan 2017 Pago de Carraovejas, Ribera del Duero. Den anlände igår med nära 50 grader C då jag plockade in den från mitt "lockerbox". Den kan ha legat där mellan 1-5 timmar. De senaste veckorna har den kallaste nattemperaturen varit 28C. (Trots det lyckades jag DarthVaderJogga 6 km igår natt.)

Smaknot:
All subtilitet är här. Det som Bgn-älskare beskriver som 'luxurious oak' är definitivt på plats. Syrorna är dock åt det låga hållet.

Är de låga syrorna ett fel? Eller är de en feature? Eller det bara såsom RdD makade sina viner 2017?
...man bör dock minnas att 2017 i RdD skapade en hel generation viner med högre pH än normalt pga den frost som kom sent, extrem sommarvärme som bakade hårt och den ovanligt djupa torka som drabbade regionen detta år.

Värmeskada? I dunno... No, don't think so.
Oxiderat? Nej!
TCA? Nej!
Kokt? Inget jag kan känna. Ingenting i varken doft eller smak kan i ärlighetens namn beskrivas som kokt eller ens torkat. (Iaf med mina högst begränsade referensramar.)

Finns något annat jag borde leta efter, för att hitta eller befästa sk 'värmeskada'???
Jag tror inte man ska överdriva vinets känslighet för tillfälligt höga temperaturer men i det långa loppet får man nog en betydligt sämre produkt än ett vin som lagrats vid mer modesta temperaturer. Det är väl med vin som med kött. Vill man hänga köttet i, låt säga i 60 dygnsgrader, kan man göra det i 1 dygn i 60 grader eller i 15 dygn i 4 grader. Det senare alternativet levererar nog en bättre smakupplevelse och mindre magsjuka.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tror inte man ska överdriva vinets känslighet för tillfälligt höga temperaturer men i det långa loppet får man nog en betydligt sämre produkt än ett vin som lagrats vid mer modesta temperaturer. Det är väl med vin som med kött. Vill man hänga köttet i, låt säga i 60 dygnsgrader, kan man göra det i 1 dygn i 60 grader eller i 15 dygn i 4 grader. Det senare alternativet levererar nog en bättre smakupplevelse och mindre magsjuka.
Underbar jämförelse :)
Har du några vindata som stödjer/falsifierar denna vackra teori?

...att handla ålderstigna vinflaskor på auktion i Japan (med statistiskt gissningsbart signifikanta 'fellagringar' under hög temperatur mellan mitten av maj till mitten av september varje år) är spännande. Jag har tom slutat betala extra för 'kall frakt' ... och jag kan inte se skillnad... Trots att Japan är varmare än både Italien och Spanien...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tror inte man ska överdriva vinets känslighet för tillfälligt höga temperaturer men i det långa loppet får man nog en betydligt sämre produkt än ett vin som lagrats vid mer modesta temperaturer. Det är väl med vin som med kött. Vill man hänga köttet i, låt säga i 60 dygnsgrader, kan man göra det i 1 dygn i 60 grader eller i 15 dygn i 4 grader. Det senare alternativet levererar nog en bättre smakupplevelse och mindre magsjuka.
Tänk om följande är sant:

Bara en gissning. Har inga fog för detta, annat än över 10 års empiriska inköp via japanska vinauktioner.

Tänk om följande är sant:​

Vin är i det närmaste okänsligt för naturliga förändringar i lufttryck oavsett kork eller skruvis.
Viner är i det närmaste okänsligt för vibrationer, jordbävningar och hantering.
Vin är i det närmaste okänsligt för alla temperaturer under 50 grader.
Vin är särskilt känsligt för syre och oxidation.
Vin är särskilt känsligt för cork damage.
...

Tänk om detta är sant!

Det förändrar en hel del av hur man lämpligen hanterar sina viner.

Själv förvarar jag mina stående - underlättar enormt då man försöker bläddra fram rätt flaska...

Jag kan inte finna att någon av dessa antaganden är felaktiga. Kanske med undantag av "Vin är i det närmaste okänsligt för alla temperaturer under 50 grader."

Med tanke på hur japanska byggnader är konstruerade, kanske temperaturgränsen egentligen går vid 75 grader... Vad vet jag...

För allas fördjupade kunskap utan religion eller "borde". Bidra med fakta!

Snälla: inga killgissningar eller "alla vet ju att..."
images (15) (8).jpeg
 
Har "för varmt" i min nuvarande vinkällare så väljer att tro på dig.

Som en sidnot så har jag testat att ha öppnade söta viner över ett halvår i rumstemperatur med periodvis upp till dryga 30c, har bara blivit betydligt bättre av hanteringen...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har "för varmt" i min nuvarande vinkällare så väljer att tro på dig.

Som en sidnot så har jag testat att ha öppnade söta viner över ett halvår i rumstemperatur med periodvis upp till dryga 30c, har bara blivit betydligt bättre av hanteringen...
Tack för bra inlägg.
Jag håller 22 grader i min 'vinkällare' för det är perfekt temperatur att arbeta i vad gäller hemmakontor. Och att sova i då det är för varmt.

Detta stödjer väldigt väl vad som är gängse uppfattning bland ssk portvinsälskare. Alla djupare älskare föredrar rejäla dragningar under kork. Kör just nu en '85 Taylor Fladgate som jag är övertygad om kommer bli avsevärt bättre och mer njutbar om någon månad.

Precis som:
Ingen bra surströmming kan produceras på bara någon månad...
 

Bastardo

Medlem
Tänk om följande är sant:

Bara en gissning. Har inga fog för detta, annat än över 10 års empiriska inköp via japanska vinauktioner.

Tänk om följande är sant:​

Vin är i det närmaste okänsligt för naturliga förändringar i lufttryck oavsett kork eller skruvis.
Viner är i det närmaste okänsligt för vibrationer, jordbävningar och hantering.
Vin är i det närmaste okänsligt för alla temperaturer under 50 grader.
Vin är särskilt känsligt för syre och oxidation.
Vin är särskilt känsligt för cork damage.
...

Tänk om detta är sant!

Det förändrar en hel del av hur man lämpligen hanterar sina viner.

Själv förvarar jag mina stående - underlättar enormt då man försöker bläddra fram rätt flaska...

Jag kan inte finna att någon av dessa antaganden är felaktiga. Kanske med undantag av "Vin är i det närmaste okänsligt för alla temperaturer under 50 grader."

Med tanke på hur japanska byggnader är konstruerade, kanske temperaturgränsen egentligen går vid 75 grader... Vad vet jag...

För allas fördjupade kunskap utan religion eller "borde". Bidra med fakta!
Vi hade ett bygge med två järnvägsbroar där jag bor för några år sedan, och det var riktigt djävulska skakningar i huset när de pålade marken bredvid järnvägen och den går kanske bara cirka 20 meter från mitt fönster. Ändå har jag inte märkt att mina viner skulle ha blivit märkta av detta. Nu äger jag inte någon kolossal stor vinsamling, men man borde ha märkt några skavanker om de fanns där.

De enda flaskorna än så länge, som har varit skadade, har varit tyska kvalitetsviner som borde ha varit ’nästan’ på topp just då, men jag fick hälla dem i vasken då det inte gick att dricka dem ens med bästa vilja. Enligt svar, som jag fick då av forumet var att de måste ha varit skadade redan från början.
Det har sagts förut av de flesta vinexperter att vin tål oerhört mycket påfrestningar, men det gäller säkert inte vilka viner som helst och inte hur långa tider som helst. Jag föredrar själv också skruvkorkar om man kan välja, oftast får man ta det som finns.
 

LeChat

Medlem
Sommelier Björnstierne Antonson, som jag för övrigt har noll kunskap om, skrev en artikel 2012 om vinlagring. Hans syn på vinlagring har på många sätt känts rimlig och passat min källares enkla förhållanden utmärkt. Lite för kallt på vintern, lite för varmt på sommaren. Men dessa förändringar sker lååååångsamt så jag har faktiskt helt slutat oroa mig (nästan i alla fall…)

Ni får googla hans namn och vinlagring om ni vill läsa hela artikeln men här är en del av texten som rör just temperatur:

”Bästa temperaturen för lagring är 10-14 grader. Högre temperaturer gör inte vinet odrickbart på en gång, men mognaden påskyndas. När lagringsutrymmet är svalare än plus sju grader, konserveras vinet mer eller mindre. Då får man vänta länge på att det skall bli moget. Ju varmare det är, desto fortare mognar vinet. Det finns inget vetenskapligt stöd för att det blir någon kvalitetsskillnad mellan ett vin som har lagrats i en källare som är 13 grader, i jämförelse med ett vin som har lagrats i ett förråd som är 20 grader. Det finns vetenskapliga försök som visar att det först är vid en temperatur av 30 grader som risken är stor att vinet försämras. Svänger temperaturen kraftigt mognar vinet snabbare. Vin tål temperaturvariationer, så det är ingen fara om lagringstemperaturen är ett par grader på vintern och runt 20 på sommaren. Det finns inget vetenskapligt stöd för att det blir någon kvalitetsskillnad mellan ett vin som har lagrats i en källare som är 13 grader, i jämförelse med ett vin som har lagrats i ett förråd som är 20 grader. Har man dock ambition att lagra vin under väldigt lång tid, kanske 50-100 år, kan det vara bra med en sval källare. Det optimala är en långsam förändring mellan den högsta och lägsta temperaturen. Källartemperaturen 6-10 grader är inte skadlig för vinet, men den får absolut inte gå ner till minusgrader. Om det är stora skillnader mellan kyla och värme skall man vara uppmärksam på korkarna. De kan i värsta fall skjuta ur flaskan. Det viktigaste att hålla i minnet är att kyla fördröjer mognad och värme påskyndar den.”
 

Jos

Medlem
Har bara köpt från Italien en gång, på Ebay. Dompan -90 för typ 12 år sen. Den var oxad, trött och brun....
Ok ser att det faktiskt var drygt 14 år sen så man får väl säga att det finns en gammal tradition där då ;)

Rent åldersmässigt så blir det ju som att köpa en 2004a i dag och den ska ju såklart vara pigg och fräsch. Måste verkligen finnas en talang för att förstöra flaskor där nere :p
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@vintomas kan du sprida lite ljus över detta med värmeskada som tänkt begrepp, kemisk realitet och alltsammans ur ett historiskt perspektiv? ...med bäring på den verklighet vi befinner oss i...
Jag förknippar värmeskada med lite "kokta" aromer, mindre frukt än vanligt, med viss likhet med hur röda viner kan förändras om flaskan står öppen några dagar.
Och så är du väl själv kemistutbildad för länge sedan om jag minns rätt...!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag förknippar värmeskada med lite "kokta" aromer, mindre frukt än vanligt, med viss likhet med hur röda viner kan förändras om flaskan står öppen några dagar.
Och så är du väl själv kemistutbildad för länge sedan om jag minns rätt...!
Jo, kemiutbildad också.
Ja, organiskt, för länge sedan.
Minns egentligen bara hur tonårsroligt vi tyckte det var med introduktionskapitlet om "fetter"… :baksmälla:

Har nog aldrig egentligen känt av att ett vin skulle varit uttröttat eller 'kokt' på detta vis med mindre än att jag glömt korka igen en såndäringa ovanlig överbliven skvätt rödvin. Men skall skärpa sinnena avsevärt.

Har Herr Tomas evt koll på vad de stora lagerlokalerna, typ Tilbury, håller för sommaretemperaturer?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sommelier Björnstierne Antonson, som jag för övrigt har noll kunskap om, skrev en artikel 2012 om vinlagring. Hans syn på vinlagring har på många sätt känts rimlig och passat min källares enkla förhållanden utmärkt. Lite för kallt på vintern, lite för varmt på sommaren. Men dessa förändringar sker lååååångsamt så jag har faktiskt helt slutat oroa mig (nästan i alla fall…)

Ni får googla hans namn och vinlagring om ni vill läsa hela artikeln men här är en del av texten som rör just temperatur:

”Bästa temperaturen för lagring är 10-14 grader. Högre temperaturer gör inte vinet odrickbart på en gång, men mognaden påskyndas. När lagringsutrymmet är svalare än plus sju grader, konserveras vinet mer eller mindre. Då får man vänta länge på att det skall bli moget. Ju varmare det är, desto fortare mognar vinet. Det finns inget vetenskapligt stöd för att det blir någon kvalitetsskillnad mellan ett vin som har lagrats i en källare som är 13 grader, i jämförelse med ett vin som har lagrats i ett förråd som är 20 grader. Det finns vetenskapliga försök som visar att det först är vid en temperatur av 30 grader som risken är stor att vinet försämras. Svänger temperaturen kraftigt mognar vinet snabbare. Vin tål temperaturvariationer, så det är ingen fara om lagringstemperaturen är ett par grader på vintern och runt 20 på sommaren. Det finns inget vetenskapligt stöd för att det blir någon kvalitetsskillnad mellan ett vin som har lagrats i en källare som är 13 grader, i jämförelse med ett vin som har lagrats i ett förråd som är 20 grader. Har man dock ambition att lagra vin under väldigt lång tid, kanske 50-100 år, kan det vara bra med en sval källare. Det optimala är en långsam förändring mellan den högsta och lägsta temperaturen. Källartemperaturen 6-10 grader är inte skadlig för vinet, men den får absolut inte gå ner till minusgrader. Om det är stora skillnader mellan kyla och värme skall man vara uppmärksam på korkarna. De kan i värsta fall skjuta ur flaskan. Det viktigaste att hålla i minnet är att kyla fördröjer mognad och värme påskyndar den.”
Intressanta idéer.
Stämmer dock inte överens med mina empiriska erfarenheter.
Sommelierer är ju å andra sidan bara i undantagsfall vetenskapligt lagda…

Stämmer inte heller med @Vingubben och hans killgissade (?) förklaring till varför ett av hans ploppade viner inte presterade tillräckligt bra: att det utsatts för kort tids hög temperatur för många år sedan.

Mitt vinrum i Japan håller ca +23C från mitten av april till slutet av september och svalare under övrig tid, nedåt en 3 grader då det är som allra svalast. De viner jag förvarar här har sannolikt ofta förvarats i mycket höga temperaturer under månader i sträck och under många år.

Fascineras av värmeskador.
Skall verkligen försöka hitta detta fel i några flaskor. Att lära nytt är att växa!

Jag vill inte falla i talibanska fällor:
Munskänkarnas underliga påhitt: Rött till kött och vitt till fisk och ljust kött. *pft*
Eller: man skall inte vattna sina bonsaier under dagtid, för de riskerar då brännskador på bladen. *pft*
Eller: portvin försämras efter ett par veckor ploppad under kork. *pft*
Eller: 6-8 skivor bröd om dagen… *pft*
Eller: viner är känsliga för vibrationer. *pft*
Eller: Internet är en fluga som snart går över. *pft*
Eller: vin…

Tycker fö det är fascinerande att så få talar om hur förändringar i lufttryck kan skynda på korkläckage och att en riktigt bra vinkällare borde ha NTP alla dagar i veckan, där T = vald idealtemperatur och P = konstant.
 

LeChat

Medlem
Mitt vinrum i Japan håller ca +23C från mitten av april till slutet av september och svalare under övrig tid, nedåt en 3 grader då det är som allra svalast. De viner jag förvarar här har sannolikt ofta förvarats i mycket höga temperaturer under månader i sträck och under många år.
Intressant temperaturintervall som väl iofs stöder det som stod i texten som jag skickade med.
Fast så här i efterhand så vet jag inte varför jag kom ett inlägg om klassisk vinlagring när nu detta specifikt gällde ”heat damage”.
Beklagar detta hjärnsläpp.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Intressant temperaturintervall som väl iofs stöder det som stod i texten som jag skickade med.
Fast så här i efterhand så vet jag inte varför jag kom ett inlägg om klassisk vinlagring när nu detta specifikt gällde ”heat damage”.
Beklagar detta hjärnsläpp.
Personligen försöker jag förstå vad som är sant om Heat Damage och vad som är hittepå. Det är en spännande resa 😱
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 29810
Italien till vänster och Tyskland till höger.

Mina erfarenheter säger att italienflaskan är dåligt lagrad och högst sannolikt värme- eller ljusskadad. Jag vet vilken flaska som åker med till Japan.;)
Den tv kan ju också ha en sämre kork, vara ett fuskvin, varit (som du föreslår) utsatt för UV-ljus, 'premoxat', fäjlat vid buteljeringen eller, varför inte värmeskada.

Statistiskt sett behöver du många fler mätningar innan du kan påstå att ett helt land med flertusenåriga vintraditioner generellt inte fixar att lagra vin.

Att sätta upp en tes och sedan endast samla anekdoter som stödjer den tesen är motsatsen till den vetenskapliga metoden. Dvs, inte imponerande data. (Även om varje skräpflaska är en tragisk händelse i sig.)

Min fascination är att jag här i Japan inte kan se någon ökad incidens av 'skadat' vin. Än mindre att jag stött på viner som skulle kunna kvalificera in som 'värmeskadade'. För det borde jag ju ha gjort, med tanke på klimatet, japanska hus, hur japaner förvarar vin och hur länge många viner förvarats 'felaktigt'. Kanske den höga luftfuktigheten hör har en förlåtande inverkan? Eller att vin generellt inte är så känsligt som många tror.

Caveat från mina data är att äldre vita viner inte står på mina inköpslistor samt att jag ju enbart extremt sällan dricker bubbel. Men, av tex 9 flaskor bubblande Vouvray från 1982 var enbart 1 odrickbart (oklar anledning, evt värmeskadad?), 1 menlös och de övriga helt fantastiska. Av 10 st Josep Masachs Cava (två separata loter) var två försedda med usla korkar, som resulterat i gasbefriade, oxiderade brunviner.

Fö är det alltid skit att från auktioner få hem brunvin, vin med läckande kork eller smashade flaskor...
 
Last edited:
Toppen