Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Värmebölja=Dåligt för mina vinflaskor?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Häromdagen fick jag hem ett par flaskor (Sancerre med viss ålder och Ribera del Duero) som var så varma att jag nästan brände mig på flaskorna. Dvs i närheten av 50C. Det var sen eftermiddag vilket betyder att flaskorna befunnit sig i den heta fraktbilen ca 4-5 timmar.

För några år sedan hade jag fått panik, men inte idag. Skulle rent av bli förvånad om de uppvisade någon form av premox.


Jamie Goode har ett kapitel (med refererade studier) om värmeskadade viner i boken Flawless som jag recenserat här.

Vinerna blir oxiderade och tappar frukten, tänk madeira, men det verkar du ju gilla...;)

Jag har upplevt flertalet värmeskade viner och det är inget kul. Mer intressant blir det att fastställa var gränsen går när det gäller värme och tid. Själv vill jag inte ha över 25 ° någon längre tid men jag har fortfarande inte provat något eget vin som varit värmeskadat.

😁
Kommer ju omedelbart med följdfrågor:
Hur skilja mellan premox, värmeinducerad oxidation (borde rimligtvis kräva syre) och gammvinsoxidation?

Jag menar, hur kan man dra slutsatsen "värmeskadad" istf premox eller bara usel kork?

Det jag misstänker med detta vin är att det har varit utsatt för mycket hög temperatur under kort tid, inte långvarig lagring i rumstemperatur. Jag har haft detta fenomen ett fåtal gånger, där en nyöppnad flaska har en lätt oxiderad ton, på samma sätt som en öppnad flaska som har stått för länge. Samtidigt så är vinet i övrigt helt korrekt, och med en hel del ungfruktighet.
Det låter som om det rätta ordet eventuellt skulle kunna vara: "avslagen"?
Kan du gissa fram temperaturen i C och uppskatta tiden? Och varför misstänker du just detta?

En intressant sak i Japan är att under den varma delen av året kan inomhustemperaturen överstiga 60 grader om man stänger AC och alla öppningar... Ett sätt att spara ström på då man går ut.

Drack för något år sedan en Bandol från 1982 som förmodligen varit med om höga temperaturer under många år. Etiketten var ovanligt mycket gulnad, mot brunt, knastertorr och nästan svedd. Vinet var fantastiskt - varken avslaget eller minsta lilla antydan till oxidation.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det har hänt mig två ggr att jag fått leveranser från Europa som är värmeskadade. Båda gångerna naturligtvis mitt i den stekheta sommaren. Nån lastbilschaufför som ställt fördonet i solen gissar jag. Vinerna känns "kokta" faktiskt. Typ mogna och platta med obefintlig syra.
Kanske bara dåliga viner? Förfalskning?

Ploppade en 1982 Faustino I GR häromsistens som stämmer in på beskrivningen "låg syra" på ett sätt som den inte borde vara. Det var helt enkelt så pass svårdrucket att jag hällde ut den. Men, häromdagen fick jag tag i en ny '82:a.

Skall bli spännande att se om den är lika syrafri...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tydligen kan man reparera värmeskadade viner!


...då kommer ju frågorna till @Pontus @Vingubben och @Crist(al)ian 77 :
Hur länge lät ni vinerns vila innan ni ploppade dem. Dvs, gav ni dem tid att återhämta sig?
 

Pontus

Medlem
Tydligen kan man reparera värmeskadade viner!


...då kommer ju frågorna till @Pontus @Vingubben och @Crist(al)ian 77 :
Hur länge lät ni vinerns vila innan ni ploppade dem. Dvs, gav ni dem tid att återhämta sig?
Nope. Gav bara upp.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nope. Gav bara upp.
Instruktionerna säger:
"Make sure it is in a cool place, no warmer than 20°C, ideally around 13°C.

Keep the wines surroundings quiet and still. Let the wine settle, rest and repair itself."


Första meningen låter sund. Mening nr två låter för mycket New Age, Flower Children, Waldorf, Foliehatt och Mindfulness för att jag skall ens halvvägs fundera över implementation. 🫣

Kanske jag bara haft tur, för oftast blir nyinköpta winer ståendes ett bra tag innan plopp... En av fördelarna med en vinkällare.
 

Vingubben

Medlem
Tydligen kan man reparera värmeskadade viner!


...då kommer ju frågorna till @Pontus @Vingubben och @Crist(al)ian 77 :
Hur länge lät ni vinerns vila innan ni ploppade dem. Dvs, gav ni dem tid att återhämta sig?
Min flaska hade legat ett par år i källaren, ca 12 grader, så eventuell återhämtning (om det är möjligt, tvek på det) borde ha varit gjord.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min flaska hade legat ett par år i källaren, ca 12 grader, så eventuell återhämtning (om det är möjligt, tvek på det) borde ha varit gjord.
Ja, om proffs-artikeln om Heat Damage var sann (sannolikt inte vetenskapligt baserad) hade ju ditt vin återhämtat sig från 'kort tid i hög temperatur'. Flera gånger om, dessutom.

Nyfiken i en strut: Varför misstänker du kort tid i hög temperatur? (Och inte andra problem)
 
Last edited:

Adam Frisch

Vinmakare
Har enorma problem här i Kalifornien på sommaren att skeppa vin. Faktum är att jag skickar inte vin direkt till kund mellan 1 juni och 1 okt, om inte kunden explicit vill jag ska göra det. För varmt på dom där transportbilarna. Det sagt, jag har haft vin både i mitt garage, min källare och i mitt lager som blivit för varma - och varit varma länge, ska tilläggas - och det har egentligen aldrig påverkat dom nämnvärt. Känns som dom åldras lite snabbare kanske (vilket inte alltid är en dålig grej), men så länge korken inte är fysiskt utryckt (och inte allltid ens då), så är jag inte orolig. Även vin som varit lite för varma och uppvisar tecken på värmeskada brukar "hämta sig" efter en lite längre kylperiod.

Men, det är klart, det är ju nåt speciellt med ett vin som källarlagrats hela sin livstid - fräschören och livslängden kan ju vara enormt lång med det rätta vinet.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Häromdagen fick jag hem ett par flaskor (Sancerre med viss ålder och Ribera del Duero) som var så varma att jag nästan brände mig på flaskorna. Dvs i närheten av 50C. Det var sen eftermiddag vilket betyder att flaskorna befunnit sig i den heta fraktbilen ca 4-5 timmar.

För några år sedan hade jag fått panik, men inte idag. Skulle rent av bli förvånad om de uppvisade någon form av premox.




😁
Kommer ju omedelbart med följdfrågor:
Hur skilja mellan premox, värmeinducerad oxidation (borde rimligtvis kräva syre) och gammvinsoxidation?

Jag menar, hur kan man dra slutsatsen "värmeskadad" istf premox eller bara usel kork?


Det låter som om det rätta ordet eventuellt skulle kunna vara: "avslagen"?
Kan du gissa fram temperaturen i C och uppskatta tiden? Och varför misstänker du just detta?

En intressant sak i Japan är att under den varma delen av året kan inomhustemperaturen överstiga 60 grader om man stänger AC och alla öppningar... Ett sätt att spara ström på då man går ut.

Drack för något år sedan en Bandol från 1982 som förmodligen varit med om höga temperaturer under många år. Etiketten var ovanligt mycket gulnad, mot brunt, knastertorr och nästan svedd. Vinet var fantastiskt - varken avslaget eller minsta lilla antydan till oxidation.
Genom experiment.

Bifogar referenserna från kapitlet om värmeskadade viner. Vad som undersöks är i första hand värmen vid transporter och inte lagring under lång tid hemma.

20230814_172518.jpg



Tydligen kan man reparera värmeskadade viner!


...då kommer ju frågorna till @Pontus @Vingubben och @Crist(al)ian 77 :
Hur länge lät ni vinerns vila innan ni ploppade dem. Dvs, gav ni dem tid att återhämta sig?
Allt mellan några dagar till år... Jag undviker numera äldre viner från Italien.

Sedan tror jag champagne är känsligare för både värme och UV-strålning än vad rödvin är men det är bara en magkänsla.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har enorma problem här i Kalifornien på sommaren att skeppa vin. Faktum är att jag skickar inte vin direkt till kund mellan 1 juni och 1 okt, om inte kunden explicit vill jag ska göra det. För varmt på dom där transportbilarna. Det sagt, jag har haft vin både i mitt garage, min källare och i mitt lager som blivit för varma - och varit varma länge, ska tilläggas - och det har egentligen aldrig påverkat dom nämnvärt. Känns som dom åldras lite snabbare kanske (vilket inte alltid är en dålig grej), men så länge korken inte är fysiskt utryckt (och inte allltid ens då), så är jag inte orolig. Även vin som varit lite för varma och uppvisar tecken på värmeskada brukar "hämta sig" efter en lite längre kylperiod.

Men, det är klart, det är ju nåt speciellt med ett vin som källarlagrats hela sin livstid - fräschören och livslängden kan ju vara enormt lång med det rätta vinet.
Jag förstår att du har många kunder med temperaturchocksskräck (journalistord) eller bara temperaturskräck.
Jag var själv tidigare livrädd för vibrationer (vägrade spela musik i närheten av mitt vinlager, ssk inte Diamanda Galas), temperaturer över 16 grader, solljus och ignorerade saker som lufttryck, luftfukt och omgivande aromer. Tex vägrade jag köpa viner som stått i närheten av SB:s fönster…

Men, är på bättringsvägen iom jag empiriskt insett att viner är avsevärt mycket mer Superman och Bad Ass Batman än vätskor som går sönder av att tilltalas med ett oönskat pronomen.

Den där fräschören du nämner, ssk som ett äldre vin kan uppvisa, det upplever jag ibland med naturkork och 100% med skruvkork. Även medelmåttiga vita viner känns fräscha och oförlösta även 10 år efter skörd. Jag är personligen anhängare av religionen: naturkork är av ondo. För, korkekskorkarna är alla olika, kommer ibland med insekter, insektsrester, bakterier, svampar, kemikalierester och "annat". En naturmuppskork är inte kvalitetsmässigt förutsägbar. Och med tiden blir det bara värre…
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Genom experiment.

Bifogar referenserna från kapitlet om värmeskadade viner. Vad som undersöks är i första hand värmen vid transporter och inte lagring under lång tid hemma.

Visa bifogad bild 29725



Allt mellan några dagar till år... Jag undviker numera äldre viner från Italien.

Sedan tror jag champagne är känsligare för både värme och UV-strålning än vad rödvin är men det är bara en magkänsla.
Du som pluggat:
Vad är slutsatserna av det referenserna ger?
Temperturintervall i combo med tid?
Återhämtningsmöjligheter?
Vad?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag blir nyfiken på varför just Italien. Dåliga erfarenheter för egen del? Andra källor/orsaker?
I stort sett alla mina dåliga flaskor har varit auktionsköp från Italien med viner äldre än 10 år. Har även köpt från Frankrike, Tyskland och England men då inte upplpevt några problem som avviker från vad man kan förvänta sig.

Jag tänker att det beror på att det är varmare i Italien och det finns fler dåligt lagrade "presentflaskor" i det landet. Sedan är jag rätt säker på att vissa av dessa flaskor även fått sin beskärda del av UV-strålning.

Vet även andra som har haft liknande erfarenheter från just Italien.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Den där fräschören du nämner, ssk som ett äldre vin kan uppvisa, det upplever jag ibland med naturkork och 100% med skruvkork. Även medelmåttiga vita viner känns fräscha och oförlösta även 10 år efter skörd. Jag är personligen anhängare av religionen: naturkork är av ondo. För, korkekskorkarna är alla olika, kommer ibland med insekter, insektsrester, bakterier, svampar, kemikalierester och "annat". En naturmuppskork är inte kvalitetsmässigt förutsägbar. Och med tiden blir det bara värre…

Ja, skruvkork ja. Australien var ju verkligt tidiga med att gå över nästan helt till skruvkork på alla sina vita. Och det jar ju funkat utmärkt. Tyvärr så kan jag inte förmå mig själv - det är fortfarande ett stigma för mig med skruvkork mentalt. Känns billigt. Jag vet det är irrationellt, men det är så jag känner. En sak till, när man är liten producent som handbuteljerar och korkar själv, så är skruvkork inte ett alternativ eftersom den kräver en industriell maskin som kan applicera skruvkorken. Dvs, skruvkork = storproducent. Visst, det finns undantag, men generellt är det lite så.

Själv slutade jag med naturkork flera år sedan och gick över till Diam. Funkade mkt bra, men senaste två åren har jag flyttat över till liknande kork fast tillverkad av Ganau. Jag gillar att dom äger sina egna korkekar och kontrollerar produktionen hela vägen, medans Diam köper in korkmassa från alla möjliga. Men inte haft några problem med dessa nya typer av korkar. Återstår att se hur långlivade vinerna blir med dessa, men dom uppgifter jag har fått tyder på att dom funkar fint för lagring.
 

Fredrik L

Medlem
I stort sett alla mina dåliga flaskor har varit auktionsköp från Italien med viner äldre än 10 år. Har även köpt från Frankrike, Tyskland och England men då inte upplpevt några problem som avviker från vad man kan förvänta sig.

Jag tänker att det beror på att det är varmare i Italien och det finns fler dåligt lagrade "presentflaskor" i det landet. Sedan är jag rätt säker på att vissa av dessa flaskor även fått sin beskärda del av UV-strålning.

Vet även andra som har haft liknande erfarenheter från just Italien.
Har också haft en hel del dåliga erfarenheter av inköpta italienska viner av äldre årgångar. Tror att det sannolikt har att göra med värmen på sommaren i många italienska vinbutiker. Har för mig att jag har läst om fler med samma erfarenhet i Vinous forum.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja, skruvkork ja. Australien var ju verkligt tidiga med att gå över nästan helt till skruvkork på alla sina vita. Och det jar ju funkat utmärkt. Tyvärr så kan jag inte förmå mig själv - det är fortfarande ett stigma för mig med skruvkork mentalt. Känns billigt. Jag vet det är irrationellt, men det är så jag känner. En sak till, när man är liten producent som handbuteljerar och korkar själv, så är skruvkork inte ett alternativ eftersom den kräver en industriell maskin som kan applicera skruvkorken. Dvs, skruvkork = storproducent. Visst, det finns undantag, men generellt är det lite så.

Själv slutade jag med naturkork flera år sedan och gick över till Diam. Funkade mkt bra, men senaste två åren har jag flyttat över till liknande kork fast tillverkad av Ganau. Jag gillar att dom äger sina egna korkekar och kontrollerar produktionen hela vägen, medans Diam köper in korkmassa från alla möjliga. Men inte haft några problem med dessa nya typer av korkar. Återstår att se hur långlivade vinerna blir med dessa, men dom uppgifter jag har fått tyder på att dom funkar fint för lagring.
Som producent måste du ju i första rummet tillfredställa dina kunders förväntningar samt dina egna visioner av vad du vill åstadkomma. Tror det är svårt i flera av världens vinregioner att framstå som kvalitetsmedveten och samtidigt ha skruvisar. Men, det är ju bara som det är. Ganau låter som ett självklart val!

Då jag har fest brukar jag gå på skruvkork enbart, för det är så effektivt att öppna.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tänker att det beror på att det är varmare i Italien och det finns fler dåligt lagrade "presentflaskor" i det landet. Sedan är jag rätt säker på att vissa av dessa flaskor även fått sin beskärda del av UV-strålning.

Vet även andra som har haft liknande erfarenheter från just Italien.

Har också haft en hel del dåliga erfarenheter av inköpta italienska viner av äldre årgångar. Tror att det sannolikt har att göra med värmen på sommaren i många italienska vinbutiker. Har för mig att jag har läst om fler med samma erfarenhet i Vinous forum.

...men varför skulle italienarna lagra sina viner i solljus? De har ju lång tradition av vinkultur???
Hur mycket UV-strålning behövs för att kemiskt förändra ett vitt vin i en transparent flaska så pass att människor kan detektera det?

Japan är fö varmare än Italien. URL

Annual valuesItalyJapan
Climate zoneTemperate zone to SubtropicsTemperate zone to Tropics
Latitudes46° 60' N to 35° 30' N45° 25' N to 24° 21' N
Distance to equator4,000 - 5,200 km2,700 - 5,100 km
Ø Daytime maximum temperature17.80 °C19.20 °C
Ø Daily low temperature10 °C11.50 °C

Alla gamla flaskor jag köpt har förmodligen varit presentflaskor, då vin aldrig riktigt fungerat med traditionell japansk matlagning och vinkultur saknats. De blir stående, precis som de fina presenter jag fått med hemgjord slånbärslikör, polskt rävgift, ungerskt brännvin, potatisvodka och Slivovitch.
Vin lagras i Japan stående, oftast i en OSHi-IRE (garderob med skjutdörrar) i ett rum utan AC.
Vinbutiker är ofta varma, särskilt de små. Ofta står viner ute om dagarna (med skydd mot direkt solsken) i hög värme...

Men, jag har så lite problem med viner här och det är helt jämförbart med mitt tidigare liv med SB. (Även om SB tar tillbaka sekunda viner, iaf gjorde de det då.)

Gamla korkar som skrumpnat, korkskadade och premoxade viner skulle jag vilja påstå står för nästan 100% av det som inte går att dricka av det jag köpt från dödsbon odyl i Japan. Har ännu inte kunnat kategorisera någonting som värmeskadat. Minns då jag först började köpa viner på auktion här i Japan, att jag förväntade mig att minst hälften av flaskorna skulle vara värmeskadade. Inte för att jag riktigt visste hur känna igen "värmeskadat vin", men jag förväntade mig rejält mycket vaskning.

Till min stora glädje har detta skräckscenario inte infriat sig 😁
 

Fredrik L

Medlem
...men varför skulle italienarna lagra sina viner i solljus? De har ju lång tradition av vinkultur???
Inte nödvändigtvis i solljus, men jag har varit i oräkneliga vinbutiker där det har varit riktigt varmt på sommaren, och druckit min beskärda del viner som i min gom har haft en kokt ton, och som för mig känts åldrade i förtid. Det har jag tolkat som värmeskadade viner. Du verkar ju tycka om rejält långlagrade viner, så kanske handlar diskussionen om att värme snabbar på vinets utveckling, och att olika vindrickare uppskattar det mer eller mindre.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inte nödvändigtvis i solljus, men jag har varit i oräkneliga vinbutiker där det har varit riktigt varmt på sommaren, och druckit min beskärda del viner som i min gom har haft en kokt ton, och som för mig känts åldrade i förtid. Det har jag tolkat som värmeskadade viner. Du verkar ju tycka om rejält långlagrade viner, så kanske handlar diskussionen om att värme snabbar på vinets utveckling, och att olika vindrickare uppskattar det mer eller mindre.
Min förkärlek till mogna viner spelar absolut ingen roll.
Om ett vin är defekt är det defekt.
Om det är moget är det moget.
Den som fö etablerar ett "snabbmognande recept" för viner lär bli mångmiljonär! Madeira har lyckats på sitt sätt 🥲

Du säger att du smakat på många viner som smakat "kokt".
Jag har bara smakat en typ av viner som jag uppfattat som "kokta", och det är överswulliga Zinfandlar från California. Kokt sylt.
Ah! Då jag tänker på det har jag faktiskt också upplevt en del viner av Koshu och Carignan som haft kokta rotsaker i smakpaletten.

Jag har också befolkat en stor mängd varma vinbutiker (Yokohama och Tokyo) och aldrig känt någonting "kokt" i det jag släpat hem.

Jag må vara totalt okänslig för det du försöker beskriva.
Kan jag be dig försöka beskriva det på ett annat sätt?
Vad är en kokt smak för dig?
Var är dina referenser om man tittar på koka-safta-sylta-soppa?
Handlar det om bär? Grönsaker? Frukt? Rotfrukt? Fläsk? Mejerivaror? Fond? Dashi? Potatis?
 
Toppen