Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Val av stekpanna

Carlsson

Medlem
Jag har också lite blandat när det kommer till pannor. En 24 cm De Buyer. En stor Skeppshult i gjutjärn med trähandtag och en rostfri från Tefal. Den jag är mest nöjd med och använder mest är Skeppshult. Jag Ska komplettera med en till från Skeppshult i deras professional-serie som har stålhandtag. Jag kan varmt rekommendera deras gjutgärnspannor.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har också lite blandat när det kommer till pannor. En 24 cm De Buyer. En stor Skeppshult i gjutjärn med trähandtag och en rostfri från Tefal. Den jag är mest nöjd med och använder mest är Skeppshult. Jag Ska komplettera med en till från Skeppshult i deras professional-serie som har stålhandtag. Jag kan varmt rekommendera deras gjutgärnspannor.

Har också en Skeppshult, en grillpanna med värmekapacitet som en smärre stjärna. Djupt tillfredsställande att använda.
 
Årets julklapp från jobbet va Mathias Dahlgrens stekpanna och nya bok.
IMG_2141.JPG
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
De stekpannor jag har är rätt slitna. Vi har en induktionshäll nu men de har alla använts i gasspisar i Manila och Los Angeles och ser inte kloka ut.

Vad ska man satsa på? Keramisk beläggning? Märke?
Gått från gas till induktion så jag behövde uppdatera nästan allt. Har nu också Scan Pan CTX (20+28 cm) och är helnöjd. Köpte på rea för dryga tusenlappen på Bagaren & Kocken. Utan beläggning har jag inte gett mig på än... För hög värme eller köttgrytor har jag en rejäl Ronneby gjutjärnsgryta som funkar utmärkt att steka i. Kastruller Fissler och sen en liten emaljerad Chasseur gjutgärnsgryta för mjölkbaserade såser. Det enda jag saknar nu är en större emaljerad gjutgärnsgryta för gröt och stuvat.

Vet inte vad Helen ger för rabatter på Fissler men köp direkt från Tyskland annars.
 

Pontus

Medlem
Jag tycker hanterbarheten, balansen och vikten är utmärkta så förstår inte riktigt hur den får en femma i de kategorierna.
Jag håller med, det blir väldigt subjektivt att mäta sånt. Det är säkert en helt utmärkt panna, men håller den undrar jag? Eller ja, håller gör ju typ de flesta belagda pannor om man är försiktig med värme, disk och metallföremål, så jag menar nog mest om den är känslig? Tycker keramiska pannor brukar vara helt grymma i början och sen säcka ihop ganska snabbt, därav frågan.
 

Hipshot

Medlem
Jag antar att Scanpan CTX utvecklats en del sen detta test? Tänker särskilt på hållbarheten. Kräver den försiktig hantering? Nån som har haft den i flera år?

Har haft 20 och 28an i 3-4 år och de är i gott skick än, knappt några repor i beläggningen. Använder inga vassa metallredskap i dem för att spara på beläggningen.
Bästa pannorna jag någonsin haft även om jag inte har haft så många genom åren :)
 

kayaker

Cyklist
Jag tycker hanterbarheten, balansen och vikten är utmärkta så förstår inte riktigt hur den får en femma i de kategorierna.
Råd och Röns tester är till stor del ganska skumma. De brukar testa några egenskaper vettigt medan resten av betygen är mer eller mindre oanvändbara. Jag vet dock inte vilka egenskaper de testat på vettigt sätt i det här fallet. En del känns uppenbart subjektiva. Jag brukar ignorera alla sådana.
 

Alpha

Medlem
Tänkte köpa nya stekpannor iom ny flytt. Vad rekommenderar forumet? :) Kända märken som tex Demeyere eller är det överskattat och det mer handlar om typen av pannor så som teflon, gjutjärn, grillpanna, stål etc- eller en kombo?

Ber om ursäkt om jag är fel ute i denna tråd, blev inspirerad och om detta gör sig bättre i en annan tråd så utgår jag ifrån att moderatorn korrigerar detta :D.
 
Tänkte köpa nya stekpannor iom ny flytt. Vad rekommenderar forumet? :) Kända märken som tex Demeyere eller är det överskattat och det mer handlar om typen av pannor så som teflon, gjutjärn, grillpanna, stål etc- eller en kombo?

Ber om ursäkt om jag är fel ute i denna tråd, blev inspirerad och om detta gör sig bättre i en annan tråd så utgår jag ifrån att moderatorn korrigerar detta :D.
De buyer, kolstål och rostfritt kör jag, nöjd med båda. Tänker skaffa en ordentlig gjutjärn med.

Personligen skulle jag undvika alla former av beläggning, många klarar inte värme, dom är aldrig så reptåliga som sägs
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tänkte köpa nya stekpannor iom ny flytt. Vad rekommenderar forumet? :) Kända märken som tex Demeyere eller är det överskattat och det mer handlar om typen av pannor så som teflon, gjutjärn, grillpanna, stål etc- eller en kombo?

Ber om ursäkt om jag är fel ute i denna tråd, blev inspirerad och om detta gör sig bättre i en annan tråd så utgår jag ifrån att moderatorn korrigerar detta :D.

Flyttade ditt inlägg hit!
 
Tänkte köpa nya stekpannor iom ny flytt. Vad rekommenderar forumet? :) Kända märken som tex Demeyere eller är det överskattat och det mer handlar om typen av pannor så som teflon, gjutjärn, grillpanna, stål etc- eller en kombo?

Ber om ursäkt om jag är fel ute i denna tråd, blev inspirerad och om detta gör sig bättre i en annan tråd så utgår jag ifrån att moderatorn korrigerar detta :D.
Jag har en Demeyere och den är svinbra för vissa användningsområden t ex helt kött, när man lärt sin hantera den. Sjuk värmeledningsförmåga. Sen är den ju ganska dyr, men jag kan inte se att jag någonsin kommer att behöva byta ut den. Vilket man ju får göra med teflon efter några år.
 

Alpha

Medlem
Jag har en Demeyere och den är svinbra för vissa användningsområden t ex helt kött, när man lärt sin hantera den. Sjuk värmeledningsförmåga. Sen är den ju ganska dyr, men jag kan inte se att jag någonsin kommer att behöva byta ut den. Vilket man ju får göra med teflon efter några år.

Hur skiljer den sig? Vad är det som kräver inlärning?

Flyttade ditt inlägg hit!
Tackar :D
 
Hur skiljer den sig? Vad är det som kräver inlärning?


Tackar :D

Det jag menar är att man får vara beredd att misslyckas några gånger. Om man jämför med en medioker panna, så blir den mycket varmare. Vilket gör att man måste lära sig, hur varmt man ska ha spisen etc. sen måste man verkligen våga steka klart maten. Dvs vänd inte maten förrän det släpper av sig själv, så är det iofs alltid när man steker, men extra viktigt i den här pannan upplever jag. Då i princip allt fastnar i början.
 
Det jag menar är att man får vara beredd att misslyckas några gånger. Om man jämför med en medioker panna, så blir den mycket varmare. Vilket gör att man måste lära sig, hur varmt man ska ha spisen etc. sen måste man verkligen våga steka klart maten. Dvs vänd inte maten förrän det släpper av sig själv, så är det iofs alltid när man steker, men extra viktigt i den här pannan upplever jag. Då i princip allt fastnar i början.
Själv undviker jag stärkelserik mat i min rostfria, typ potatis
 
Toppen