Val av stekpanna

Diskussion i 'Övrigt' startad av Elvis, 5 februari 2017.

1. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Tack för alla inspel! Mycket bra :).

2. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Omar Khayyam gillar detta.
  3. LarsW

LarsW Medlem

Skeppshult kommer färdiginbrända med svensk rapsolja! :p
    Så bara att skölja ur med varmt vatten och börja steka.
    Allmänna råd... tja, inte diskmedel eller diskmaskin är väl det viktigaste så håller den i några livstider.
    Blir den riktigt skitig eller får en massa inbrända matrester kan man steka ur den med grovsalt, då måste man bränna in den med olja igen efteråt. Har gjort detta en gång då jag glömde pannan på spisen och gick ut till grillen i en halvtimme... gick jättebra och pannan blev som ny efteråt.
    Hittade mina skötselråd på Skeppshult's hemsida: http://www.skeppshult.com/sv/content/2-faq

magnum, Wintermute, Christer J och 3 andra gillar detta.
  4. LarsW

LarsW Medlem

Är ju bara så coolt att hantera smält järn! Och flera hundra kilo åt gången! :eek:

Christer J och Daniel A gillar detta.
  5. Daniel A

Daniel A Medlem

Håller med! Känns dock som att saknas lite detaljer i filmen (och varför strök det runt en snubbe utan skyddskläder i början?) ... Fick lite den här känslan:
    rCr9A.png

Fast jag kanske bara är trött och småfull.

Jos, Emanuel, Martin Hansson och 3 andra gillar detta.
  6. LarsW

LarsW Medlem

Haha! Du har ju helt rätt när man tänker efter. Men när de häller stora strålar med smält järn och det faller gnistor överallt så är jag såld! Då är jag tillbaka i biosalongen när jag var 17 och ser på slutscenen i Terminator 2... :nagelbitare:

IsKr, Tomas Lindblom, gece och 1 annan gillar detta.
  7. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Världens bästa stekpannor!

Går utmärkt att diska med Yes och diskborste. Undvik diskmaskin och lämna den inte stående fuktig eller i vatten. Stek mycket ägg och pannkakor i den så mår den (och du) bra! :)

Finns lite bra tips och råd här:
    https://www.seriouseats.com/2014/11/the-truth-about-cast-iron.html

Gladekocken och Tomas Lindblom gillar detta.

Dela sidan