Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Val av stekpanna

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag fick hem två nya stekpannor för ett tag sedan, Culimat 28cm Mathias Dahlgren Edition och deBuyer 24cm Carbone Plus,och det är nu dags för en första kort analys. deBuyer är helt klart en panna för kött, inget annat. Möjligtvis kan man steka upp grönsaker i den också. Men just kött hanterar den bra. I med en massa smör och fräs på. Gillar formen men ogillar vikten. Något otymplig. Måste köra den mer för att helt kunna bestämma mig för om jag gillar den eller inte.
Culimat är rostfri och helt lysande. Hanterar allt, fisk, kött, grönsaker, ägg m.m. Den har även en bra viktfördelning, känns inte tung i framkant och handtaget passar mig perfekt. Sedan jag fick till känslan för hur man ska använda den är det i stort sett den enda pannan jag använt. Väl värd sina pengar än så länge, får se hur länge den håller. Extra plus för att den är lättdiskad.
 
Jag fick hem två nya stekpannor för ett tag sedan, Culimat 28cm Mathias Dahlgren Edition och deBuyer 24cm Carbone Plus,och det är nu dags för en första kort analys. deBuyer är helt klart en panna för kött, inget annat. Möjligtvis kan man steka upp grönsaker i den också. Men just kött hanterar den bra. I med en massa smör och fräs på. Gillar formen men ogillar vikten. Något otymplig. Måste köra den mer för att helt kunna bestämma mig för om jag gillar den eller inte.
Culimat är rostfri och helt lysande. Hanterar allt, fisk, kött, grönsaker, ägg m.m. Den har även en bra viktfördelning, känns inte tung i framkant och handtaget passar mig perfekt. Sedan jag fick till känslan för hur man ska använda den är det i stort sett den enda pannan jag använt. Väl värd sina pengar än så länge, får se hur länge den håller. Extra plus för att den är lättdiskad.
Oj, jag har ju en de buyer kolstål av annan serie och en annan rostfri panna (också de buyer), men jag hade sagt tvärt om. Eller ja, mycket funkar i den rostfria med, men just stärkelserik mat (typ potatis) funkar inte bra alls, men att kolstålspannan är en riktig allroundare
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Oj, jag har ju en de buyer kolstål av annan serie och en annan rostfri panna (också de buyer), men jag hade sagt tvärt om. Eller ja, mycket funkar i den rostfria med, men just stärkelserik mat (typ potatis) funkar inte bra alls, men att kolstålspannan är en riktig allroundare
Jag har inte stekt särskilt mycket potatis i den rostfria men det har fungerat. Med en stor mängd smör/olja och en mindre mängd potatis i början så har det gått. Måste få till första stekytan/bränningen innan resten läggs ner. Har inte provat potatis i deBuyer men kommer göra det nu, kanske en rösti ikväll.
 
Jag har inte stekt särskilt mycket potatis i den rostfria men det har fungerat. Med en stor mängd smör/olja och en mindre mängd potatis i början så har det gått. Måste få till första stekytan/bränningen innan resten läggs ner. Har inte provat potatis i deBuyer men kommer göra det nu, kanske en rösti ikväll.

Förutsätter att du bränt in kolstålet ordentligt?
 

john b

Medlem

LarsW

Medlem
För Göteborgarna.
50% på Demeyer på Cervera i centrum.
Plockade med mig en proline 24cm hem. 1538824599037322864713.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu ska jag också köpa en ny stekpanna. Har precis registrerat mig på webhallens nyhetsbrev så att jag inte missar deras kampanjer. Några andra tips på företag eller hemsidor som brukar ha aktiva kampanjer?

Det som lockar mig mest är väl en gjutgjärnspanna med trähandtag. Inte något speciellt krav på märke.
 

LarsW

Medlem

Christer J

Medlem
Trähandtag kan vara skönt att hålla i. Men spricker nog med tiden och vill man använda sin stekpanna på grillen någon gång,så är handtag av stål att föredra också.
Själv har jag en sån här, den ser oanvänd ut trots att den har gått varm i typ 20 år :)
http://www.skeppshult.com/sv/professional/50-traktoerpanna-28-stalhandtag.html
En sådan har jag också helt ny och det är bra med stekpanna som funkar i ugnen as well. Oslagbart är också tyngden och robustheten tycker jag.
 
Toppen