Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin på flygplatser

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tänkte vi skulle ha en tråd där vi kan tips om bra vinbutiker och vinfynd på flygplatser runt om i världen och varför inte även bra vinbarer på flygplatser.
Vilka flygplatser har de bästa vinbutikerna och var kan man hitta oväntade fynd?

Omtalat här på forumet är ju redan den läskigt billiga Krugen i lilla taxfreen på Arlanda och jag hoppas det skall dyka upp fler sådan tips för oss som reser mycket.
Jag ämnar att i fortsättningen försöka att ta lite bilder och kolla priser de gången jag har för mycket tid i transit...

Jag kan ju börja med att nämna vinbutiken på ovanvåningen på Bryssels flygplats som har ett stort utbud av hyfsat prisade BDX och är väl värd ett besök.

Jag hoppas att det är fler som vill vara med att dela med sig av sina flygplatstips!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Grym ide
Hur billig är Krug på Arlanda?
Den legendariska Arlanda-Krugen går loss på 799:- om den nu finns kvar men kruxet är att man måste resa utanför EU för att få handla, vi bor ju trots allt i DDR-Sverige.
Kan löna sig att köpa en billig T/R över dagen med Norweigian till Oslo bara för att handla upp sig på Krug men då riskerar du istället att fastna i tullen i DDR-Norge med hela kalaset.
Mer om den här:
http://finewines.se/threads/deals.2766/#post-61010
 

gece

Man vänjer sig.
Du kan ta med dig fyra flaskor till Norge så det lönar sig. ;)
Fast bara två till Sverige, eftersom det tydligen är viktigare är skatta för bubbel än stilla vin. Sen kanske inte alkoholskatten är någon stor utgift i jämförelse med ens en billig Krug :)
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Aberdeen Dyce (ABZ)
Emanuel does not like this airport (72 FWP)

En av Europas sunkflygplatser som man bäst bör undvika, vinutbudet är snäppet sämre än en 7-Eleven och själva flygplatsen är garanterad inte upp-piffad sedan tidigt 70-tal.
Det ända som gör att ABZ inte får ett ännu lägre betyg är att de faktiskt hade en hylla med lite hyfsad champagne om än till tvivelaktigt pris.
Krug Grand Cuvee för 112£, Dompa 04 för 106£ och Moet -06 för 35£.
Mer info enligt bilden nedan.
Loungen är även den lika sunkig och bjöd på Merlot med skruvkork samt chips med worchestersauce-vinegar-prawncoctail smak. Mumma.
Whisky däremot fanns det förstås en del om man nu är inne på sånt...
20140627_075413[1].jpg
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Blev istället lite inköp på Kastrup där det blev en en LGD 2004 för 769 DKK, vetefan om det var något kap men efter fyra småflaskor Cote Mas på SAS-termosen från ABZ slank den med, blev även en Chat, Angludet 2011 för 239 DKK.
Även månadens "dela en pava" vin Bellingham fanns på Kastrup för 125 DKK så den kan ju vara värd att plocka upp om man har vägarna förbi.
Bild, månadens SAS-vin, funkar rätt okej i luften särskilt om man haft en vit månad på nordsjön.
20140627_100512[1].jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Aberdeen Dyce (ABZ)
Emanuel does not like this airport (72 FWP)

En av Europas sunkflygplatser som man bäst bör undvika, vinutbudet är snäppet sämre än en 7-Eleven och själva flygplatsen är garanterad inte upp-piffad sedan tidigt 70-tal.
Det ända som gör att ABZ inte får ett ännu lägre betyg är att de faktiskt hade en hylla med lite hyfsad champagne om än till tvivelaktigt pris.
Fast då var ju vinutbudet bra mycket bättre än det är på Arlanda och alla andra svenska flygplatser, för de resenärer som reser inom EU! Det tål faktiskt att påminnas om att Sverige är ensamt om att förbjuda vinförsäljning på flygplatserna för resenärer inom EU. Det andra alkoholmonopollandet inom EU, Finland, tillåter ju faktiskt försäljning på flygplatserna. I de flesta avseenden som gäller alkohol har Sverige den mest extrema linjen av EU:s 28 medlemsländer. Det säger förmodligen något om svenska politikers syn på folket (eller om man ska skriva "undersåtarna").
Jag surar över detta eftersom jag nästan aldrig flyger utanför EU, och är irriterad över de där billiga Krug-flaskorna på Arlanda som jag inte får köpa. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fast då var ju vinutbudet bra mycket bättre än det är på Arlanda och alla andra svenska flygplatser, för de resenärer som reser inom EU! Det tål faktiskt att påminnas om att Sverige är ensamt om att förbjuda vinförsäljning på flygplatserna för resenärer inom EU. Det andra alkoholmonopollandet inom EU, Finland, tillåter ju faktiskt försäljning på flygplatserna. I de flesta avseenden som gäller alkohol har Sverige den mest extrema linjen av EU:s 28 medlemsländer. Det säger förmodligen något om svenska politikers syn på folket (eller om man ska skriva "undersåtarna").
Jag surar över detta eftersom jag nästan aldrig flyger utanför EU, och är irriterad över de där billiga Krug-flaskorna på Arlanda som jag inte får köpa. :)
Jag håller inte med om att Krug är billiga någonstans, och tacka vet jag blindprovning på Arlanda Express! I deras biljettkur pratar vi kvalitetsviner som får SAS first class att rodna av skam :oops:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev istället lite inköp på Kastrup där det blev en en LGD 2004 för 769 DKK, vetefan om det var något kap men efter fyra småflaskor Cote Mas på SAS-termosen från ABZ slank den med, blev även en Chat, Angludet 2011 för 239 DKK.
Även månadens "dela en pava" vin Bellingham fanns på Kastrup för 125 DKK så den kan ju vara värd att plocka upp om man har vägarna förbi.
Bild, månadens SAS-vin, funkar rätt okej i luften särskilt om man haft en vit månad på nordsjön.
Visa bifogad bild 1497
Huh!
Det vinet hurwedes jag av. Gav mig dessutom voodootänder. Så det blev deras vita Gros manseng istället för min del. Alldeles för dyrt ombord (är ju ECOnomiresenär) så jag kommer smussla med en riktig flaska vin också nästa gång jag beger mig (i augusti).
 

mmh

Medlem
Några enstaka flaskor Jacques Selosse fanns till ganska bra priser på Helsingfors-Vanda flygplats igår. Intressant att de säljer Sous le Mont, också.
 

Attachments

  • Selosse.jpg
    Selosse.jpg
    76,9 KB · Visningar: 469
Toppen