Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin på flygplatser

Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Copenhagen Airport (CPH)
Emanuel likes this airport (88 FWP)


Måste faktiskt säga att CPH har ett ganska bra utbud både av Champagne och BDX och de har en trevlig vinbar med hyfsade viner på glas bortom shoppingkomplexet.
SAS-loungen är därtill gigantisk men känns som en dag på Ullared så här i semestertider.
Noterade även att de inte hade en enda flaska rött utan enbart något vitt plonk som jag inte brydde mig om att smaka på. Ett plus för bra kaffemaskin dock.

Lite priser från shoppen, verkar som det mesta är några kronor billigare än på SB medans några är dyrare(!) men inga brakfynd vad jag kan se, hade varit kul att få höra vad forumets champagnenördar säger om saken, är det någon särskild flarra som kan vara värd att bära hem? @Skumpagne etc...
Dubelpacket med NV Clicquot är åtminstone en hunka billigare än på SB...
Skumpa:
Comtes BDB -05 939 DKK
Comtes Rosé -04 1249 DKK
Louis Roederer rosé -09 449 DKK
Clicquot rosé -04 499 DKK (614 SEK mot 549 på SB, varning på den!)
LGD -04 769 DKK (945 SEK mot 1300 på SB är väl nästan ett fynd?)
Moet -06 449 DKK
Dompa -04 1149 DKK
Dompa rosé -03 2499 DKK
Cristal 1299 DKK
Clicquot NV 2 x 0,75 569 DKK

Röd BDX Samtliga flarror var tyvärr 11or, verkar som 09 och 10 har gått åt.
Grand Puy Lacoste -11 579 DKK
Dassault -11 699 DKK
Alter Ego -11 619 DKK

Och vill man vekligen fynda fanns förstås 1,5 liter JP Chenet Magnum för 125 spänn :)
 

Attachments

  • 20140721_130020.jpg
    20140721_130020.jpg
    98,9 KB · Visningar: 309
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Stavanger Airport (SVG)
Emanuel likes this airport (84 FWP)


Kör man transit i Stavanger är man ju fast på den lilla delen som är utanför DDR vilket innebär total avsaknad av både Lounge och vinbarer men shoppen är desto större och har ett riktigt bra vin och skumpautbud.
Priserna är plus minus några kronor hit eller dit ganska lika dem på CPH.

Ett axplock:

Skumpa
Comtes BDB -04 och -05 1049 NOK
LGD -04 869 NOK
Laurent Perrier -04 419 NOK
Cristal 1499 NOK
Tattinger NV Magnum 1,5 619 NOK
Tattinger NV Magnum 1,5 Rosé 699 NOK

BDX (Samma som i CPH, bara 11or på hela hyllan)
Grand Puy Lacoste -11 649 NOK
Dassault -11 799 NOK
Alter Ego -11 699 NOK
 

Attachments

  • 20140721_154359.jpg
    20140721_154359.jpg
    63,1 KB · Visningar: 294
  • 20140721_154414.jpg
    20140721_154414.jpg
    61,6 KB · Visningar: 273

Sjödin

Joråsåatt...
Flygplatser är ju fan lite som ett lotteri... Många nitar, men plötsligt händer det.
Jag flyger ofta till Helsingfors och hittar aldrig något. Men så, vid ett tillfälle säljer de ut portvinsutbudet. Till exempel....

Hursom, på lördag flyger jag ARN - Bangkok Subav.... ja, vad den nu heter. Och därefter vidare inrikes i Thailand.
Nån som har aktuella tips, här eller där, utöver bärs och fernet på Arlanda?
Såg att Comtes D C var ett kap.. host host..
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Copenhagen Airport (CPH)
Emanuel likes this airport (88 FWP)


Måste faktiskt säga att CPH har ett ganska bra utbud både av Champagne och BDX och de har en trevlig vinbar med hyfsade viner på glas bortom shoppingkomplexet.
SAS-loungen är därtill gigantisk men känns som en dag på Ullared så här i semestertider.
Noterade även att de inte hade en enda flaska rött utan enbart något vitt plonk som jag inte brydde mig om att smaka på. Ett plus för bra kaffemaskin dock.

Lite priser från shoppen, verkar som det mesta är några kronor billigare än på SB medans några är dyrare(!) men inga brakfynd vad jag kan se, hade varit kul att få höra vad forumets champagnenördar säger om saken, är det någon särskild flarra som kan vara värd att bära hem? @Skumpagne etc...
Dubelpacket med NV Clicquot är åtminstone en hunka billigare än på SB...
Skumpa:
Comtes BDB -05 939 DKK
Comtes Rosé -04 1249 DKK
Louis Roederer rosé -09 449 DKK
Clicquot rosé -04 499 DKK (614 SEK mot 549 på SB, varning på den!)
LGD -04 769 DKK (945 SEK mot 1300 på SB är väl nästan ett fynd?)
Moet -06 449 DKK
Dompa -04 1149 DKK
Dompa rosé -03 2499 DKK
Cristal 1299 DKK
Clicquot NV 2 x 0,75 569 DKK

Röd BDX Samtliga flarror var tyvärr 11or, verkar som 09 och 10 har gått åt.
Grand Puy Lacoste -11 579 DKK
Dassault -11 699 DKK
Alter Ego -11 619 DKK

Och vill man vekligen fynda fanns förstås 1,5 liter JP Chenet Magnum för 125 spänn :)
Kul att jämnföra priser. Har just suttit på finlandsfärjan fram och tillbaks så ja tyckte alla priser i danmark var höga :) men bästa kapet jämnfört med SB verkar vara LGA -04 enligt mig. Dock är jag ingen Bollinger fantast. Annars är färjan vikingline eller silja till helsingfors ett bra tips för inköp speciellt när Winston -02 snart släpps.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kul att jämnföra priser. Har just suttit på finlandsfärjan fram och tillbaks så ja tyckte alla priser i danmark var höga :) men bästa kapet jämnfört med SB verkar vara LGA -04 enligt mig. Dock är jag ingen Bollinger fantast. Annars är färjan vikingline eller silja till helsingfors ett bra tips för inköp speciellt när Winston -02 snart släpps.
-Bor ju inte i Stockholm längre så det blir inte att man spontåker finlansfärja varje helg precis, skulle vara Eckerölinjen ibland då eftersom jag har stuga i Grisslehamn men jag har faktiskt aldrig ens kollat vad de har för skumpautbud..
MEN, tror du läste min post lite fort, var inte LGA från Bollinger utan LGD från Clicquot som var billig jämfört med bolaget... Har inte druckit någon LGD -04 men det är ju ett bra år så den kanske man ska plocka på sig av?
 
Last edited:
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Comtes Rosé -04 för 1249 DKK är ett helt ok pris.
Ah, ja, såg nu att den är slutsåld på SB men har funnits för 1800 SEK så då är det är ju nästan en trehunding billigare på CPH...
 

mmh

Medlem
à propos CPH och Bordeaux så tycks deras prissättning bero helt på vad de betalat för vinerna en primeur. För ett par år sedan hade de 2007 och 2008 Lynch Bages på hyllan med en riktigt attraktiv prislapp. Jag tog två flaskor 2008 och vid kassan var priset ännu lägre (runt 600 DKK vill jag minnas). Eftersom 2008 såldes billigare än 2007 en primeur har jag allstå dragit denna slutsats, och att 2011 nu säljs för något högre priser stöder denna teori.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
à propos CPH och Bordeaux så tycks deras prissättning bero helt på vad de betalat för vinerna en primeur. För ett par år sedan hade de 2007 och 2008 Lynch Bages på hyllan med en riktigt attraktiv prislapp. Jag tog två flaskor 2008 och vid kassan var priset ännu lägre (runt 600 DKK vill jag minnas). Eftersom 2008 såldes billigare än 2007 en primeur har jag allstå dragit denna slutsats, och att 2011 nu säljs för något högre priser stöder denna teori.
-Känns som om elvorna borde droppa en del i pris då det fortfarande verkar finnas gott om 09 och 10 därute.... Förutom på flygplatser då uppenbarligen...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
-Bor ju inte i Stockholm längre så det blir inte att man spontåker finlansfärja varje helg precis, skulle vara Eckerölinjen ibland då eftersom jag har stuga i Grisslehamn men jag har faktiskt aldrig ens kollat vad de har för skumpautbud..
MEN, tror du läste min post lite fort, var inte LGA från Bollinger utan LGD från Clicquot som var billig jämfört med bolaget... Har inte druckit någon LGD -04 men det är ju ett bra år så den kanske man ska plocka på sig av?
Aha, men LGD är nog värd och prova även Comtes rose kan vara spännande. Satsa på dem tycker jag. ;-)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Ä
Flygplatser är ju fan lite som ett lotteri... Många nitar, men plötsligt händer det.
Jag flyger ofta till Helsingfors och hittar aldrig något. Men så, vid ett tillfälle säljer de ut portvinsutbudet. Till exempel....

Hursom, på lördag flyger jag ARN - Bangkok Subav.... ja, vad den nu heter. Och därefter vidare inrikes i Thailand.
Nån som har aktuella tips, här eller där, utöver bärs och fernet på Arlanda?
Såg att Comtes D C var ett kap.. host host..
är 2500 billigt för 2007 Grange?
(arlanda term 5)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är 2500 billigt för 2007 Grange?
(arlanda term 5)
Jag skriver nej så de inte höjer priset... Däremot är den dyrare på andra ställen. ;) Enligt vininfo.org kostade 2007:an 3500 kr när den fanns på SB och 2009:an kostar nu 4299 kr. Penfolds har tyvärr pumpat upp priserna på Grange en hel del de senaste årgångarna, tror de sneglade på en primeur-priserna för Bordeaux 2009 och 2010, men till skillnad från Bordeaux har de väl hittills aldrig justerat ner priserna när det kommer en svagare årgång. Vi får väl se om den asiatiska efterfrågan räcker.
 

Sörplarn

Medlem
Copenhagen Airport (CPH)
Emanuel likes this airport (88 FWP)


Måste faktiskt säga att CPH har ett ganska bra utbud både av Champagne och BDX och de har en trevlig vinbar med hyfsade viner på glas bortom shoppingkomplexet.
SAS-loungen är därtill gigantisk men känns som en dag på Ullared så här i semestertider.
Noterade även att de inte hade en enda flaska rött utan enbart något vitt plonk som jag inte brydde mig om att smaka på. Ett plus för bra kaffemaskin dock.

Instämmer med CPH faktiskt har allt man behöver, dock så har jag Menzie lounge, så vet inte så mycket om SAS, brukar väldigt sällan använda SAS lounge även om jag har buisness-biljett, men när jag ramlar runt i utanför Skandinavien så har KLM bra lounger, och det mesta som serveras "gratis" är runt 100-200 spänn flaskan.

Dock måste jag varna glada handlare om Shipool (AMS) make till överpriser är sanslöst både före riksbankens svek mot kronan och framför allt nu i dagens läge när Euro kostar 10 spänn igen, det finns endast en hyfsad butik, men är nästan ett helvete att förklara vart den är, inte långt från (KLM-Lounge), men även där mycket i överpris, överlag mycket är det överpriser på som sagt, och de erbjudandanden man får se är oftast sämre viner.

Gillar även Frankfurt, (var iofs tag sedan jag vara där).

Oslo/Gardemoen har faktiskt riktigt mycket bra på rödvins hållet till skapliga priser och man kan läsa på nätet vad dom har i den butiken och planera samt jämföra priser innan man handlar, man kan till och med skicka en beställning eller kom ihåg lapp på det man vill på mobilen, men finns även andra som är billigare i Sverige.

Ska ta bilder och uppdatera lite mer nästan gång jag handlar.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Instämmer med CPH faktiskt har allt man behöver, dock så har jag Menzie lounge, så vet inte så mycket om SAS, brukar väldigt sällan använda SAS lounge även om jag har buisness-biljett, men när jag ramlar runt i utanför Skandinavien så har KLM bra lounger, och det mesta som serveras "gratis" är runt 100-200 spänn flaskan.

Dock måste jag varna glada handlare om Shipool (AMS) make till överpriser är sanslöst både före riksbankens svek mot kronan och framför allt nu i dagens läge när Euro kostar 10 spänn igen, det finns endast en hyfsad butik, men är nästan ett helvete att förklara vart den är, inte långt från (KLM-Lounge), men även där mycket i överpris, överlag mycket är det överpriser på som sagt, och de erbjudandanden man får se är oftast sämre viner.

Gillar även Frankfurt, (var iofs tag sedan jag vara där).

Oslo/Gardemoen har faktiskt riktigt mycket bra på rödvins hållet till skapliga priser och man kan läsa på nätet vad dom har i den butiken och planera samt jämföra priser innan man handlar, man kan till och med skicka en beställning eller kom ihåg lapp på det man vill på mobilen, men finns även andra som är billigare i Sverige.

Ska ta bilder och uppdatera lite mer nästan gång jag handlar.
-Helt enig med dig att Gardemoen är bra, hittade Chat. Beaucastel där till hyfs pris för lite sedan men har inte varit där sedan jag startade tråden, har hamnat i Stavanger på sistone...

Håller även med om att Schipol suger apa, har hört att det skall finnas en bättre butik men inte haft tid nog att spåra upp den utan hamnar oftast i den vid KLM-loungen där det enda jag hittat som är hyfsat är någon enstaka skumpa...
 

Mattias Schyberg

Administratör
@Matlen, du vet att man kan prova en del vin där också, i synnerhet tysk Riesling :)
I know nothing...mellanlandade endast, dessutom radiostyrd då jag inte (har fortfarande inte) sovit sen Vegas. Lagom laggad. :(

Den butik jag var inne i låg på terminal 1 och var den större butiken av dem. Såg att de hade kranar att prova vin, men klarade inte av att testa just då. :)

Trevligt utbud, klart bästa flygplatsbutik jag besökt. Ångrar dessutom att jag inte köpte en picolo-flaska med Dr. Loosen Eiswein för 25 euro eller något sådant. Så jävla söt flaska!
 
Toppen