Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

moet-chandon-dom-perignon-cuvee-oenotheque-rose-champagne-france-10109992.jpg


På magnum som Julle säger...fan när 96:an kommer skall jag sälja lägenheten och börja tälta för den "vanliga" rosén 96 var något i hästväg.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Crist(al)ian 77 skrev:
moet-chandon-dom-perignon-cuvee-oenotheque-rose-champagne-france-10109992.jpg


På magnum som Julle säger...fan när 96:an kommer skall jag sälja lägenheten och börja tälta för den "vanliga" rosén 96 var något i hästväg.

Men hallå där, om det är etiketten som drar ska det väl duga med den nysläppta 1993:an... ;D
http://www.creatingdomperignon.com/dom-perignon-rose/

Visst vore det kul att prova DP 96, DP Œno 96, DP Rosé 96 och DP Rosé Œno 96 mot varandra när den sistnämnda väl finns släppt. Nöjer man sig med 75 cl-flaskor är det dessutom kanske genomförbart även i praktiken.
 

Magikern

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Mouton-Rothschild har haft etiketter designade av såväl Picasso som Warhol och Dali om jag inte har helt fel för mig?

Någon som har någon aning om vilka årgångar som har dessa etiketter?
 

Magikern

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

kayaker skrev:

Tack so mycket, kan tänka mig att ett par av de etiketterna höjer upp vinets värde med över 20% jämfört med om det inte funnits något motiv på.

Kan vara ett sätt att hålla uppe priset under dåliga år, en känd konstnär får göra ett fräckt motiv på etiketten. Men de brukar de kanske göra ändå :p
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

vintomas skrev:
Men hallå där, om det är etiketten som drar ska det väl duga med den nysläppta 1993:an... ;D
http://www.creatingdomperignon.com/dom-perignon-rose/

Visst vore det kul att prova DP 96, DP Œno 96, DP Rosé 96 och DP Rosé Œno 96 mot varandra när den sistnämnda väl finns släppt. Nöjer man sig med 75 cl-flaskor är det dessutom kanske genomförbart även i praktiken.

93:an nej för jag gillar 6, så när jag väl betalar 5000:- så ska det det fan va 6 på slutet. ::)

Angående provningen så är jag precis i samma tankar, tror inte det blir så svårt att ordna. Det är väl mer en prisfråga, sen kan man ju alltid fylla på med tex Bille för 4 flaskor räcker inte långt. ;D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Crist(al)ian 77 skrev:
93:an nej för jag gillar 6, så när jag väl betalar 5000:- så ska det det fan va 6 på slutet. ::)

Angående provningen så är jag precis i samma tankar, tror inte det blir så svårt att ordna. Det är väl mer en prisfråga, sen kan man ju alltid fylla på med tex Bille för 4 flaskor räcker inte långt. ;D

Vi får väl återkomma 2014-2015-2016 eller nåt i den stilen. 1995:an lär ju återstå att lansera före 1996:an.
 

gece

Man vänjer sig.
Som någon slags postironiker kan jag bara inte motstå ett vin som diskuterats annorstädes:
1975.JPG

Så fantastiskt mossigt, på alla sätt och vis. Sen blir det ju inte sämre av att Rioja i allmänhet har en småmossig air omkring sig. What's there not to love?!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fasen vad jag gillar den här etiketten! -Var tvungen att beställa två flaskor bara för att piffa upp lite i källaren!

Hur var den förresten, har du hunnit dricka den?
Helt ok vin med en ganska bordeaux-liknande stil. Bra balans med mörk frukt, mynta och aningen stall och ceder. Absolut något jag gärna dricker igen.
 

Skrutt

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Mouton-Rothschild har haft etiketter designade av såväl Picasso som Warhol och Dali om jag inte har helt fel för mig?

Någon som har någon aning om vilka årgångar som har dessa etiketter?
1982 Marc Chagal
1973 Picasso (tycks inte vara så bra)
1975 Warhol
1958 Dali
En lustig årgång är 2004 Prins Charles. Jag har funderat på att försöka byta till mig, utifall värdet/kultfaktorn skulle stiga OM vederbörande hinner bli kung.
 
Såg lite snygga buteljer och måste bumpa den här gamla godingen!

Clos de L'Oratoire des Papes
Det är något med grön text på röd bas och pråligheten i CdP-flaskor. Riktigt läckert.

436270_800.png


Praktiskt taget alla etiketter med Old English-font. Det är något så dammigt och mystiskt över det.
dauvissat-sd.jpg


Duncan Savages röda och vita.Grym struktur och trycket nedsänkt (eller upphöjt? Kommer ej ihåg på rak arm). Ser dyrt ut. Ryser som Patrick Bateman när han granskar visitkort i American Psycho.

img_4307.jpg
 
Såg lite snygga buteljer och måste bumpa den här gamla godingen!

Clos de L'Oratoire des Papes
Det är något med grön text på röd bas och pråligheten i CdP-flaskor. Riktigt läckert.

Visa bifogad bild 30861

Praktiskt taget alla etiketter med Old English-font. Det är något så dammigt och mystiskt över det.
Visa bifogad bild 30862

Duncan Savages röda och vita.Grym struktur och trycket nedsänkt (eller upphöjt? Kommer ej ihåg på rak arm). Ser dyrt ut. Ryser som Patrick Bateman när han granskar visitkort i American Psycho.

Visa bifogad bild 30863
Just Clos de L'Oratoire des Papes är en favorit hos mig. Läcker etikett. Bra gåbortetikettvin😊

Absoluta favoriten och ett rent etikettköp (som i grund och botten är riktigt bra vin också) är Catena Zapatas Argentino. Ett mästerverk.
 

Attachments

  • IMG_4773.jpeg
    IMG_4773.jpeg
    69 KB · Visningar: 59

chambertin

Medlem
Såg lite snygga buteljer och måste bumpa den här gamla godingen!

Clos de L'Oratoire des Papes
Det är något med grön text på röd bas och pråligheten i CdP-flaskor. Riktigt läckert.

Visa bifogad bild 30861

Praktiskt taget alla etiketter med Old English-font. Det är något så dammigt och mystiskt över det.
Visa bifogad bild 30862

Duncan Savages röda och vita.Grym struktur och trycket nedsänkt (eller upphöjt? Kommer ej ihåg på rak arm). Ser dyrt ut. Ryser som Patrick Bateman när han granskar visitkort i American Psycho.

Visa bifogad bild 30863
Håller med om oldstyle-fonterna. Har en speciell aura över sig.
Älskade dom tyska etiketterna av samma slag.
Annat vackert exempel är ju denna.
IMG_0067.jpeg

Gick ut och kollade i källaren och Savage är nedsänkt (och dessutom är ju innehållet inte dumt heller).
 

v_skogh

Medlem
Har alltid haft en förkärlek för Orin Swift´s etiketter, fränas är väl Palermo. När mitt yngsta barn va i 4 års åldern vågade hon inte gå ner i vinkällaren efter sett en sådan flaska 🥰
Palermo11.png

Har dock inte köpt viner ifrån dem på ett tag, någon med färsk input?
 
Toppen