Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinböcker - tips och recensioner

buteljen

Medlem
Märkligt sammanträffande. Kollade så sent som igår på Adlibris och där står det 1 juni.

Dessutom 100 kr billigare så blir till och vänta.:nagelbitare:

Har upplagan innan så vet inte om det är värt att uppdatera men finns å andra sidan bara ett sett att ta reda på det!:)
Är den bra tycker du? Eller, dum fråga ... antar att du tycker den är bra iom att du planerar att beställa en ny version :D. Vad är det som är bra i den? Har den inte själv så tänkte köpa den nu. Jag är lite fundersam på hur mycket bättre den är iom att jag inte hittar någonting skrivet om vad som omarbetats. JG verkar inte promota den nya versionen någonstans vilket är lite skumt.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Är den bra tycker du? Eller, dum fråga ... antar att du tycker den är bra iom att du planerar att beställa en ny version :D. Vad är det som är bra i den? Har den inte själv så tänkte köpa den nu. Jag är lite fundersam på hur mycket bättre den är iom att jag inte hittar någonting skrivet om vad som omarbetats. JG verkar inte promota den nya versionen någonstans vilket är lite skumt.
Har recenserat 2a upplagan här.
 

Fredrik L

Medlem
Det där är alltså en uppdatering av I Taste Red? Surt att jag beställde förra utgåvan för några dagar sedan i så fall.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jamie Goode Wine Science upplaga 3 (2021)
20210804_121800.jpg


Ny upplaga av Wine Science. @buteljen och @Omar Khayyam har tidigare visat intresse så här kommer en recension och en sammanfattning av vad som är nytt. Begränsning satt av förläggaren så samma sidantal i båda böckerna.

Tidigare böcker av Goode har jag recenserat här:
I Taste Red
Flawless och Wine Science


Innehåll upplaga 2
20210804_121443.jpg


Upplaga 3
20210804_121602.jpg

Största skillnaden är att tredje delen som handlar om hur vi uppfattar vinet är borta, förutom kapitlet om objektivt mätbara aromer som flyttat till andra delen om vinmakning. Självfallet beror det på att Goode senare har skrivit "I Taste Red" som handlar enbart om interaktionen mellan människa och vin. Avsnitten om biodynamik, brett, reduktion, alkoholreduktion och flaskförslutningar är också borta. Brett och reduktion har Goode skrivit om i "Flawless" men samtidigt är det en stor del av vinmakningen i många fall och när det gäller reduktion så är det även ofta ett medvetet stilistiskt val. När sidantalet är begränsat så måste något så klart bort men saknar verkligen avsnittet om reduktion i en bok som ska beskriva vinmakning från ett vetenskapligt perspektiv. Alkoholreduktion är väl också intressant med tanke på klimatförändringarna och trenden bort från monsterviner. Hade själv sett fram emot nya rön när det gäller skruvkapsyler men blev inget med det.:( Att kapitlet om biodynamik försvann känns också lite märkligt. Visst har det inte mycket med vetenskap att göra men samtidigt har det stor inverkan på hur många producenter jobbar i vingårdarna oavsett om de är certifierade eller inte.

Klart det är lätt att klaga på det som är borta men inte lätt att välja bort andra kapitel heller. Får hoppas att upplaga 4 saknar sidbegränsning för synd att kasta Goodes kunskaper i papperskorgen!

Vad som tillkommit är exempelvis, klimatförändringarna och teknik för att samla in koldioxid (Torres), bioskydd mot bakterier för att undvika svavel (Chateau Hospitalel Naturae), hur (varmt/kallt) och när (före/efter fermentering) man extraherar ämnen från druvskalen, Georgiska lertunnor (Qvevri), klarning av musten med "flotation" och "stabulation" samt ett nytt kapitel om söta viner.

Upplagan som helhet känns mer genomarbetad än andra upplagan. Bättre ordningsföljd på kapitlen och det är få upprepningar. I andra upplagan märktes det att text var infogad från första upplagan. Tredje upplagan har bättre flyt.

Sämsta med boken är referenshanteringen som jag tidigare klagat på men som var utan anmärkning i "Flawless" som hade noter och riktiga referenser. Nu är Goode obegripligt tillbaka till lekmannanivå. Väldigt otydligt vad som är publicerat, opublicerat eller bara muntliga uppgifter. Goodes egen förklaring är att det ska vara lättläst vilket jag inte köper. Blir man störd av en fotnot i en bok som handlar om vin ur ett vetenskapligt perspektiv ska man nog gå tillbaka till att titta i Aftonbladet...:stendumt:

Huvudfrågan är vilken bok man ska köpa och är det värt att uppdatera med tredje upplagan om man redan har andra upplagan?

  • Huvudtipset är att köpa tredje upplagan tillsammans med "I Taste Red" och "Flawless" för att få full täckning.
  • Ska man bara köpa en bok finns det skäl att överväga upplaga 2 som är bredare och exempelvis behandlar både reduktion och hur vi uppfattar vin utförligt till skillnad från upplaga 3.
  • Har du upplaga 2 är det mer givande att köpa "Flawless" eller "I Taste Red" för att fördjupa sig.
  • Gillar du böcker och tycker du som jag att Goode alltid är läsvärd är det inget dåligt köp. Själv tänkte jag att repetition är inlärningens moder och att det är roligare att läsa en ny upplaga för det ändamålet.:)
 

buteljen

Medlem
Jamie Goode Wine Science upplaga 3 (2021)
Visa bifogad bild 23951
Ny upplaga av Wine Science. @buteljen och @Omar Khayyam har tidigare visat intresse så här kommer en recension och en sammanfattning av vad som är nytt. Begränsning satt av förläggaren så samma sidantal i båda böckerna.

Tidigare böcker av Goode har jag recenserat här:
I Taste Red
Flawless och Wine Science


Innehåll upplaga 2
Visa bifogad bild 23953

Upplaga 3
Visa bifogad bild 23952
Största skillnaden är att tredje delen som handlar om hur vi uppfattar vinet är borta, förutom kapitlet om objektivt mätbara aromer som flyttat till andra delen om vinmakning. Självfallet beror det på att Goode senare har skrivit "I Taste Red" som handlar enbart om interaktionen mellan människa och vin. Avsnitten om biodynamik, brett, reduktion, alkoholreduktion och flaskförslutningar är också borta. Brett och reduktion har Goode skrivit om i "Flawless" men samtidigt är det en stor del av vinmakningen i många fall och när det gäller reduktion så är det även ofta ett medvetet stilistiskt val. När sidantalet är begränsat så måste något så klart bort men saknar verkligen avsnittet om reduktion i en bok som ska beskriva vinmakning från ett vetenskapligt perspektiv. Alkoholreduktion är väl också intressant med tanke på klimatförändringarna och trenden bort från monsterviner. Hade själv sett fram emot nya rön när det gäller skruvkapsyler men blev inget med det.:( Att kapitlet om biodynamik försvann känns också lite märkligt. Visst har det inte mycket med vetenskap att göra men samtidigt har det stor inverkan på hur många producenter jobbar i vingårdarna oavsett om de är certifierade eller inte.

Klart det är lätt att klaga på det som är borta men inte lätt att välja bort andra kapitel heller. Får hoppas att upplaga 4 saknar sidbegränsning för synd att kasta Goodes kunskaper i papperskorgen!

Vad som tillkommit är exempelvis, klimatförändringarna och teknik för att samla in koldioxid (Torres), bioskydd mot bakterier för att undvika svavel (Chateau Hospitalel Naturae), hur (varmt/kallt) och när (före/efter fermentering) man extraherar ämnen från druvskalen, Georgiska lertunnor (Qvevri), klarning av musten med "flotation" och "stabulation" samt ett nytt kapitel om söta viner.

Upplagan som helhet känns mer genomarbetad än andra upplagan. Bättre ordningsföljd på kapitlen och det är få upprepningar. I andra upplagan märktes det att text var infogad från första upplagan. Tredje upplagan har bättre flyt.

Sämsta med boken är referenshanteringen som jag tidigare klagat på men som var utan anmärkning i "Flawless" som hade noter och riktiga referenser. Nu är Goode obegripligt tillbaka till lekmannanivå. Väldigt otydligt vad som är publicerat, opublicerat eller bara muntliga uppgifter. Goodes egen förklaring är att det ska vara lättläst vilket jag inte köper. Blir man störd av en fotnot i en bok som handlar om vin ur ett vetenskapligt perspektiv ska man nog gå tillbaka till att titta i Aftonbladet...:stendumt:

Huvudfrågan är vilken bok man ska köpa och är det värt att uppdatera med tredje upplagan om man redan har andra upplagan?

  • Huvudtipset är att köpa tredje upplagan tillsammans med "I Taste Red" och "Flawless" för att få full täckning.
  • Ska man bara köpa en bok finns det skäl att överväga upplaga 2 som är bredare och exempelvis behandlar både reduktion och hur vi uppfattar vin utförligt till skillnad från upplaga 3.
  • Har du upplaga 2 är det mer givande att köpa "Flawless" eller "I Taste Red" för att fördjupa sig.
  • Gillar du böcker och tycker du som jag att Goode alltid är läsvärd är det inget dåligt köp. Själv tänkte jag att repetition är inlärningens moder och att det är roligare att läsa en ny upplaga för det ändamålet.:)
Toppen tack för puffen!! Har haft den hemma ett tag men bara bläddrat lite i den än så länge …
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör

buteljen

Medlem
Klart intressant med tanke på hur bra "Inside Bordeaux" är!

Röd bourgogne och jag är inte kommensurabla storheter men i bokform kanske det går bättre.:p Har du koll på kvaliteten i första upplagan och finns chablis med?

Nu väntar vi bara på "Inside Champagne"!:D
Mycket bra kvalitet men min upplaga är 10 år gammal och det har ju hänt rätt så mycket under dessa år så det skall bli spännande med en uppdatering. Jag hoppas han lagt till mer kartor som visar terroir på samma sätt som i JAs bok. Tyvärr ser det inte ut så på de få bilder som visas av den nya boken. Som de är nu är det klassificeringen som styr hur kartorna ser ut och inte vilken jordmån de olika vinlotterna ligger på. Klassificeringen är ju iofs baserad på terroir, men det vore ju ändå kul att t.ex kunna se exakt vilka delar av en village som har samma jordmån som 1er cru etc
Ca 40 sidor Chablis finns med i min bok.
Innehållsförteckning från den gamla versioner (2010)
3435C10C-DC71-4E77-BB90-A71C04AF315C.jpeg
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Vi vanliga dödliga får vänta till 15 september...

För övrigt kommer Magnusson Fine Wine sälja även "Inside Burgundy" över disk för 750 kr.

Jag har redan anlitat en bulvan som köper ut.:cool:
Jo jag kollade med dem om de skulle ha den till försäljning och hade tänkt köpa där eftersom jag är i Sthlm just den 15e. Men sedan fixade jag till det på detta sätt istället. Blev ungefär samma pris (739 kr inkl frakt).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
För den rödlistade arten librofil kommer här en recension av Jasper Morris "Inside Burgundy" som nämnts ovan.
20211016_115358.jpg


Jag har läst introduktionen och avsnitten om Chablis, Vosne-Romanée, Chassagne-/Puligny-Montrachet och Mâconnais vilket utgör knappt hälften av bokens 800 sidor.

Introduktionen består av:
  • Bourgognes historia när det gäller romare, vin, ekonomi och geologi
  • Vinmakning, från vingården till butelj med alla utmaningar och val som finns.
Blir en del upprepning för den kunnige men samtidigt är det fokuserat på förutsättningarna och hur man gör i Bourgogne så jag läste allt. Exempelvis finns ett nördigt avsnitt om de vanligaste tunnbindarna. Efter att ha läst ett tag upptäckte jag att boken helt saknar bilder, inget jag brukar lida av men när exempelvis jorden och marken ska beskrivas hade det varit pedagogiskt att ha bilder på skillnaderna.

Vinområdena är sorterade från norr till söder i boken. Varje avsnitt börjar först med en beskrivning av alla premier och grand cru-lägen samt en del angränsande oklassificerade vinlägen. För PC och GC framgår det också vilka producenter som äger mark och hur mycket. Morris rankar själv om lägena i Côte de Nuits och Beaune men fegar ur och lägger bara till "exceptional" för de bästa premier cruerna. Inga vinlägen befordras eller degraderas således. Chablis och andra vinlägen rankas inte alls. Irrationellt och fegt, ibland undrar man om vinkritikerna skriver för producenterna eller konsumenterna men det är en annan fråga. Roligare är att Morris även inkluderar historiska rankningar från 1855 och 1920.

Bra kartor finns med alla vingårdarna inom varje kommun. För vissa av de mest kända vingårdarna som Richebourg finns även detaljkartor över var i vingården producenterna äger druvor och hur många hektar.
20211016_115145.jpg

20211016_115214.jpg

Tyvärr finns det inga kartor över jordmånen som i Ansons "Inside Bordeaux" och som @buteljen också efterlyste. Producenternas säte är inte heller utmärkta på någon karta så ingen information finns om var i byn man finner producenterna och hur de ligger i förhållande till varandra. Främst intressant om man ska resa och då finns det visserligen andra kartor.

Efter vingårdarna och kartorna kommer kortare producentprofiler av varierande kvalitet och längd. Största kritiken är att producenterna inte rankas och alla deras viner inte listas. I de mer utförligare beskrivningarna kan man få fram information och värdeomdömen som gör att man kan få en uppfattning och bli intresserad, men vissa producentprofiler är väldigt rudimentära. För nybörjaren hade det varit praktiskt om åtminstone producenterna rankades men Morris vill så klart fortsätta dricka gratis... Morris betygsätter visserligen många av vinerna på sin egen betalsida så jag kanske inte ska vara allt för konspiratorisk.

Har inte kunskapen om Bourgogne för att avgöra faktainnehållet men utgår från att det här är boken man ska ha om man vill läsa ingående om Bourgogne. Mycket text, bra kartor och information om vilka producenter som äger mark och hur mycket i varje vingård.
Mycket bra vinbok för den läskunnige alltså men "Inside Bourgogne" får ändå se sig besegrad av Ansons "Inside Bordeaux".

Mest negativa är att det inte finns några kartor över jordmånen, ingen allmän årgångsinformation (hänvisar till hemsidan), irrationell och högst begränsad betygsättning och inga bilder alls. För den som aldrig har varit i Bourgogne är det kul att få se några miljöbilder över åtminstone de mest kända områdena. Samma gäller vingårdarna eftersom det i många fall troligen endast är bilder man får erfara om man inte vill belåna huset.
 
Toppen