Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

thunberg

Flaskfantast
Administratör

Sigdarve

Medlem
Har samma glas hemma, funkar bättre för mingel. Något för tjocka i glaset samt att de inte är optimala för att få fram alla dofter ur vinet.
Precis. Tänker ta dem till stugan på Gotland för mingel på altanen i sommar. (10 år gammal bild)
 

Attachments

  • Skärmavbild 2020-02-26 kl. 10.18.55.png
    Skärmavbild 2020-02-26 kl. 10.18.55.png
    975,4 KB · Visningar: 237
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Glas.Höga smala glas brukar rekommenderas då de bäst bevarar bubblorna. Coupeglasen har nyligen fått en renässans. Avstå! Både aromer och kolsyra sticker iväg fort som attan. Pröva hellre ett vanligt vitvinsglas, det låter dig uppleva aromen i vinet bättre än både flöjt och coupe. Ett riktigt champagneglas ska också ha en lite ojämnhet längst ned i kupan där en stilig bubbelpelare kan bildas. Har du köpt billiga champagneglas kan du fixa detta genom att raspa lite lätt med en syll eller spetsig kniv. https://vinetoglaset.se/info/att-servera-champagne/ Nån som testat?
 

The Wall

Medlem
Nöjde mig med ett sexpack av Standart. Ska bli spännande att testa!
De presterar över förväntan och sen kommer du undra ”hur är Gold-glasen?”. Finns bara ett sätt att få reda på det. Dock, de (StandArt) är inte lövtunna men bra till mycket. Skräll-teaser till kommande recension; fransk riesling gör sig oväntat bra ifrån sig i glasen. Väldigt otippat tyckte vi med tanke på glasformen.
 

vino.nu

Leverantör
Hej!
Tänkte höra hur folk gör när man ska ta med sig egna glas till vinprovningar? Tar ni med era vanliga glas eller har ni köpt speciella glas till detta ändamål? Tips?
länge sen jag var på provning med egna glas men jag har köpt några sex-pack arcoroc viticole som är lätta att ta med i kartongen de kommer i i en påse. Är ju inte världens bästa glas jämfört med de lövtunna fin-doningarna som @The Wall rapporterat om, men brukar i alla fall jämna ut oddsen mellan olika viner, och är litet lättare att ta med sig.
 

The Wall

Medlem
Hej!
Tänkte höra hur folk gör när man ska ta med sig egna glas till vinprovningar? Tar ni med era vanliga glas eller har ni köpt speciella glas till detta ändamål? Tips?
Spiegelau Authensis Tasting eller vitvin brukar vara smidiga att ta med. Har man gott om plats kan man släpa runt på Gabriel StandArt istället.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det vanligaste att släpa med sig till provningar är ISO-glas. De rymmer 21,5 cl och man fyller dem med 50ml. Som "hällare" är de att föredra då det är svårt att hälla ungefär samma mängd i fra stora glas vilket innebär att det ofta blir en stor variation på mängden vin beroende på glasstorleken. De är tulpanformade och gjorda för att få ut så mycket som möjligt från många olika typer av viner. Självklart kan de inte jämföras med specialglas som är supertunna men de fyller sin funktion.
 

Keen

slan
De presterar över förväntan och sen kommer du undra ”hur är Gold-glasen?”. Finns bara ett sätt att få reda på det. Dock, de (StandArt) är inte lövtunna men bra till mycket. Skräll-teaser till kommande recension; fransk riesling gör sig oväntat bra ifrån sig i glasen. Väldigt otippat tyckte vi med tanke på glasformen.

Supernöjd! Köpte till stor del pga din recension!

Passa på! Endast 4 kvar på lager

Man blir ju sugen på att testa Gold också...



Har ett gäng Riedel Vitis som jag köpte med stor rabatt från Shopping4net i fyra olika sorter, men är lite sugen på att ersätta med bara Gabriel-glas.
 

The Wall

Medlem
Supernöjd! Köpte till stor del pga din recension!

Man blir ju sugen på att testa Gold också...

Har ett gäng Riedel Vitis som jag köpte med stor rabatt från Shopping4net i fyra olika sorter, men är lite sugen på att ersätta med bara Gabriel-glas.

Kul!

Vilka Vitis-glas har du? Det är inte osannolikt att Gold kan komplettera Vitis-glasen. Eller mer korrekt; testa igenom Vitis-glasen mot Gabriel utifrån de viner du brukar dricka och fundera på vilka du ska köpa och vilka du kan skeppa iväg. Vi ligger långt i Zalto (dvs vi har Zalto) men ställer ofta fram Gold för att testa och jämföra över tid, stickprov kommer som inlägg emellanåt.
Jag har för övrigt lyckats bli av med mina Orrefors More (de är fina att titta på och helt ok att dricka ur, men har man väl fastnat för lite bättre glas går det inte att återvända) och fick därmed möjlighet att ersätta dem med StandArt för kommande utesäsong.

Ikväll testade vi ett Lalama 2009 i Zalto Bourgogne, Gabriel Gold och Mark Thomas Selection Red. Separat inlägg kommer.
 
Last edited:
Toppen