Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

vino.nu

Leverantör
Vi har en kampanj på instagram via champagne sweden. Finewines medlemmarna får också ta del av samma kampanj. Därav väljer vi att köra med 500kr rabatt på ordrar över 1900kr och frakten ingår i priset så klart.

Rabattkod: cs500 anger du vid kassan

GOLD - Gabriiel glas länk:https://vino.nu/collections/gabriel-glas/products/gabriel-glas-gold-edition-munblasta-1

StandArt Gabriel glas länk:https://vino.nu/collections/gabriel-glas/products/gabriel-glas-standart-6-st

Presentförpackning ingår ej. Vit kartong-förpackningmedföljer istället.

Vänliga hälsningar
Valle från vino
 

Sigdarve

Medlem
Vad är det för vinglas de kör med i Första dejten? Tycker glasen är rätt fula.

Skärmavbild 2020-03-23 kl. 22.34.59.png
 

Sigdarve

Medlem
Köpte ett par https://www.cervera.se/produkt/romance-champagneskal-34-cl-guldkant för många år sedan. Förmodligen för att en kompis föräldrar brukade dricka Cordon Negro Brut i liknande glas, till rostbiff med potatissallad och syltlök, på lördagskvällarna på 70-talet. Använder dem aldrig, men frugan brukar dricka kolsyrade drycker ur dem ibland. Glasen rymmer 34 cl. och väger hela 185 gram. Funderar på att köpa ett par lättare glas av samma modell för runt 100 gram till hustrun. Var hittar jag såna om de finns?
 

The Wall

Medlem
Köpte ett par https://www.cervera.se/produkt/romance-champagneskal-34-cl-guldkant för många år sedan. Förmodligen för att en kompis föräldrar brukade dricka Cordon Negro Brut i liknande glas, till rostbiff med potatissallad och syltlök, på lördagskvällarna på 70-talet. Använder dem aldrig, men frugan brukar dricka kolsyrade drycker ur dem ibland. Glasen rymmer 34 cl. och väger hela 185 gram. Funderar på att köpa ett par lättare glas av samma modell för runt 100 gram till hustrun. Var hittar jag såna om de finns?
Tror Duka hade en liknande serie runt 97/98 men med lite mer utsmyckning på kupan. De vägde inte överdrivet mycket, men är osäker på om de vägde så pass lite som 100 gram. Jag skulle tro att du får hålla utkik på typ Cervera, Önska, Åhléns eller antikbutiker och Blocket.
 

vino.nu

Leverantör
Last edited:

Nyllet

Medlem
Jag har i nuläget Riedel Veritas Champagne och Bordeaux men känner att jag skulle behöva något glas med lite större kupa för att använda främst till Pinot Noir och Nebbiolo. Har kollat på både old World och new World pinot noir i Veritas-serien men vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Finns det någon för- eller nackdel med de två förutom det estetiska? Finns det några andra bourgognekupor jag borde ta i beaktande förutom Zalto?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag har i nuläget Riedel Veritas Champagne och Bordeaux men känner att jag skulle behöva något glas med lite större kupa för att använda främst till Pinot Noir och Nebbiolo. Har kollat på både old World och new World pinot noir i Veritas-serien men vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Finns det någon för- eller nackdel med de två förutom det estetiska? Finns det några andra bourgognekupor jag borde ta i beaktande förutom Zalto?
Zalto, Zalto, Zalto... Har deras Omega och det är magiskt. Så jävla trevligt till en ekad chardonnay även!
 

The Wall

Medlem
Jag har i nuläget Riedel Veritas Champagne och Bordeaux men känner att jag skulle behöva något glas med lite större kupa för att använda främst till Pinot Noir och Nebbiolo. Har kollat på både old World och new World pinot noir i Veritas-serien men vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Finns det någon för- eller nackdel med de två förutom det estetiska? Finns det några andra bourgognekupor jag borde ta i beaktande förutom Zalto?

Det beror på, men lite tips kanske finns här: https://www.finewines.se/threads/vinglas.571/page-34#post-154118

En liten komplettering till Grassl, det glas som jag köpte och senare sålde till en vän som gick i glasköpartankar, fick av denne omdömet "för tunt, kändes som att läppen skulle skäras upp" (ungefär). Dock, vill du ha ett fjäderlätt glas med stor kupa för inomhusbruk gissar jag att det är Zalto Bourgogne eller Grassl Bourgogne (jag har inte testat den sistnämnda) som är aktuella. De övriga som jag testade torde falla bort; Lehmann är för stor (hela glaset), Sophienwald tyvärr för liten (testade iof bara Bx-kupan, gissar att Bourgogne är större men osäker på hur mycket), Mark Thomas Selection är för svår att få tag på. Återstår Gabriel Gold och Gabriel StandArt; bra glas som presterar väl, men om man vill ha en stor kupa faller de på storleken.
 

Nyllet

Medlem
Zalto, Zalto, Zalto... Har deras Omega och det är magiskt. Så jävla trevligt till en ekad chardonnay även!

Tack men jag har tyvärr valt bort Zalto som alternativ just nu men ska absolut testa vid tillfälle.

Det beror på, men lite tips kanske finns här: https://www.finewines.se/threads/vinglas.571/page-34#post-154118

En liten komplettering till Grassl, det glas som jag köpte och senare sålde till en vän som gick i glasköpartankar, fick av denne omdömet "för tunt, kändes som att läppen skulle skäras upp" (ungefär). Dock, vill du ha ett fjäderlätt glas med stor kupa för inomhusbruk gissar jag att det är Zalto Bourgogne eller Grassl Bourgogne (jag har inte testat den sistnämnda) som är aktuella. De övriga som jag testade torde falla bort; Lehmann är för stor (hela glaset), Sophienwald tyvärr för liten (testade iof bara Bx-kupan, gissar att Bourgogne är större men osäker på hur mycket), Mark Thomas Selection är för svår att få tag på. Återstår Gabriel Gold och Gabriel StandArt; bra glas som presterar väl, men om man vill ha en stor kupa faller de på storleken.

Tack! Grassl kanske skulle kunna vara något att testa. Intressant att både Grassl 1855 och Grassl Cru (Bourgogne-kupan) har bredd 110 mm enligt deras hemsida. Hur är bredden på Zalto Bourgogne? Har bara hittat höjd och volym på webben.
 

The Wall

Medlem
Tack! Grassl kanske skulle kunna vara något att testa. Intressant att både Grassl 1855 och Grassl Cru (Bourgogne-kupan) har bredd 110 mm enligt deras hemsida. Hur är bredden på Zalto Bourgogne? Har bara hittat höjd och volym på webben.
120 mm som bredast.
 

The Wall

Medlem
Input kring Schott Zwiesel Air Burgundy 78,2cl?
Finns på Cervera om man vill peta, klämma och känna på dem. Påminner en del om Riedel Vinum Pinot noir men inte lika ”avskuren” kant på glaskupan som på Riedel, vilket är bättre. Lite grövre gods i kupan än Riedel Vinum. Bra volym på kupan (något större än Riedel Vinum). Eftersom jag har sålt mina Vinum PN var jag tvungen att googla lite och upptäckte att Vinum har mycket rundare botten på kupan än vad jag mindes.

Helt ok glas, men är lite för tungt för min smak. Fast det tycker jag å andra sidan många glas är sedan jag började med Zalto för ett antal år sedan. Prisvärt? Tja, om du tänker satsa på fler glas i samma serie som servisglas - helt ok. Om du däremot ska ha glaset som ”det enda glaset” (ffa för utomhusbruk) skulle jag istället snegla på andra alternativ för samma pris, tex Gabriel StandArt. Mindre kupa, men väldigt bra allroundglas har det visat sig.
 
Last edited:
Toppen