Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

The Wall

Medlem
Letar febrilt efter den tidigare noteringarna till den utlovade recensionen som innehåller Riesling från Alsace, men misstänker att noteringarna är på kontoret när jag är hemma och vice versa, hur nu det är möjligt . Nåja, det får bli en annan recension så länge; kvällens 2009 Lalama Ribeira Sacra från Dominio do Bibei fick inledningsvis husera i Zalto Bourgogne, men eftersom jag är lite nyfiken fick glaset sällskap av Gabriel Gold och Mark Thomas Selection Red.

Z Bourgogne; klar PN-känsla i doften, lite kryddor/örter och röda bär, snarare åt det tyska hållet med inslag av Nya Zeeland än Bourgogne, inte så mycket multna löv direkt. I munnen, klart syrligt och de flesta tanniner verkar fortfarande vara på sportlov. Över till Gold; mer komplex i doften, lite färsk oregano/nysuddad suddgummi dyker också upp. I munnen slinker det ner lite lättare utan att ge ifrån sig överdrivet med syra. Mark Thomas; bredare, mer öppen doft, inte lika precis som de föregående två glasen, nästan mer intetsägande faktiskt. Smakmässigt, lite slankare, vilket kan bero på att kupans väggar är mer lodräta i förhållande till kupans botten jämfört med de föregående två glasen. Däremot; lite skönare balans i glaset än i Gold, tjockare stjälk till trots. Snart 11- och 9-åriga döttrarna konstaterade "oj, obalanserat!" när de kände på Gold-glasen. "Kan vara en vanesak" föreslog jag. Mark Thomas glas är trevligt balanserat, men halvt hopplöst att få tag på i Sverige (tror jag). Jag skulle gärna ha med Grassl i uppställningen, men dels har jag än så länge bara 1855 (ett Bx-glas) och dels tänkte jag att det vore kul att se hustrun tvärs över bordet för omväxlings skull ("det vore kul att se dig någon gång istället för en glas-vägg" som hustrun märkligt nog råkar nämna varje gång jag säger "undrar hur det här vinet beter sig i andra glas....?".

Nåväl, det är nog bara en tidsfråga tills det blir Bourgogne-kupa-inköp av lite olika glas. Varför? Tja, som Johannes Brost ganska träffande uttryckte saken; "Dö inte nyfiken".
 

vino.nu

Leverantör
Hej,

Vi på www.vino.nu ser att intresset för Gabriel glas börjar öka. Därför väljer vi att fortsätta med 400kr rabatt på ordrar över 1997 kr och frakten ingår i priset så klart.

Rabattkod: vin400 anger du vid kassan

GOLD - Gabriiel glas länk: https://vino.nu/collections/gabriel-glas/products/gabriel-glas-gold-edition-munblasta-1

StandArt Gabriel glas länk: https://vino.nu/collections/gabriel-glas/products/gabriel-glas-standart-6-st

Presentförpackning ingår ej. Vit kartong-förpackning medföljer istället.
@The Wall snart vänjer du dig och då sitter även balansen
Vänliga hälsningar
Valle från vino
 

Sigdarve

Medlem
Vilken tur då att man kan lämna tillbaka glasen och köpa andra.
Fattar inte riktigt, men jag slipper väl inte frakten tillbaka?

Retur
Vid retur måste du kontakta vår kundservice via e-post: info@artglassvista.com för att få ett returnummer och en returavi. Varan skall skickas i retur i originalförpackningen. Det är ditt ansvar som kund att varan kommer till oss i oskadat skick, se därför till att varan emballeras väl. Det är kunden som står för returfrakten. Vi kan ombesörja returfrakten på ett tryggt sätt till ett fast pris av 99 kr inom Sverige oavsett hur många varor du returnerar vid ett och samma tillfälle.

Returen är inte godkänd förrän vi får tillbaka och kontrollerat varan. Vid godkänd retur återbetalas summan på samma sätt som betalningen skett, har betalningen skett med kreditkort kommer samma kontonummer krediteras. Återbetalning sker så snart en godkänd retur mottagits. Vid ej godkänd retur returneras varan och frakt debiteras. Varor som kommer i retur utan giltigt returnummer returneras till kunden och frakt debiteras. Kunden står för returfrakt. Vi kan ombesörja returfrakten med UPS/DHL på ett tryggt sätt till ett fast pris av 99 kr inom Sverige.
 

zippan

Medlem
Fattar inte riktigt, men jag slipper väl inte frakten tillbaka?

Retur
Vid retur måste du kontakta vår kundservice via e-post: info@artglassvista.com för att få ett returnummer och en returavi. Varan skall skickas i retur i originalförpackningen. Det är ditt ansvar som kund att varan kommer till oss i oskadat skick, se därför till att varan emballeras väl. Det är kunden som står för returfrakten. Vi kan ombesörja returfrakten på ett tryggt sätt till ett fast pris av 99 kr inom Sverige oavsett hur många varor du returnerar vid ett och samma tillfälle.

Returen är inte godkänd förrän vi får tillbaka och kontrollerat varan. Vid godkänd retur återbetalas summan på samma sätt som betalningen skett, har betalningen skett med kreditkort kommer samma kontonummer krediteras. Återbetalning sker så snart en godkänd retur mottagits. Vid ej godkänd retur returneras varan och frakt debiteras. Varor som kommer i retur utan giltigt returnummer returneras till kunden och frakt debiteras. Kunden står för returfrakt. Vi kan ombesörja returfrakten med UPS/DHL på ett tryggt sätt till ett fast pris av 99 kr inom Sverige.
Det står att det kostar 99kr att returnera. Så bara att returnera om du inte är nöjd.
 

Sigdarve

Medlem
Det står att det kostar 99kr att returnera. Så bara att returnera om du inte är nöjd.
Ja. Då tar det lite emot att returnera. Jag får väl stå mitt dåliga kast. Jag vill verkligen känna på glasen innan jag köper dem. Men det blir ju knepigt, då inte alla finns i fysiska butiker. Eller så kan jag ge bort dem i present till några polare som dricker allt ur Duralexglas.
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Fast frugan och jag är nog överens om att Spiegelau Autentis är snyggare än Jamesse PGC och Riedel Veritas. Fast till skumpa gör sig nog inte SA så bra. Det är de små detaljerna som gör skillnad.

glasen.jpg
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Fick precis ett paket med vinglas lev. till dörren. Ringde förra veckan och frågade vad de vägde, men det visste de inte. Ingen hade frågat om det tidigare heller fick jag till svar och nån våg hade de inte. Hade jag vetat att de vägt 173 gram så hade jag nog inte köpt dem.
https://www.artglassvista.se/sv/authentis-rodvin-48cl-4-pack

Spiegelau är stilrena och med den tyngden lär knappast blåsa av bordet om det fläktar på utomhus.
Jamesse PGC är inte alltför vackra tycker jag, men många Champagne-producenter verkar föredra den typen av glas till sina produkter och det lär knappast vara en slump, kill-gissar jag.
 

The Wall

Medlem
Det fulaste glaset man sett?
Ligger nära till hands, det ser ut som om Riedel har sneglat lite på serien Marlène från Zwiesel 1872 eller Pro Oeno från Lehmann, men valt att skoja till det lite.

Andra kandidater som ligger på betryggande avstånd från pallplats när det kommer till frågan "Vackraste glas" är Oenomust från Lehmann och Vision Balanced från Zieher. Googla, men håll för ögonen.

Mark Thomas Double Bend (har funnits sedan 2013/2014 tror jag) är inte heller någon riktig skönhet, men av diverse hyllningar på utländska forum att döma ska de tydligen prestera väldigt bra. Jag är lite nyfiken på att undersöka saken, men kan inte bestämma mig om jag ska lägga 660 kr (för två glas) i nystrukna sedlar direkt glasåtervinningen eller faktiskt prova glasen.

Zwiesel 1872 Air Sense har jag inte riktigt förstått poängen med; fint hantverk, men en bubbla inne i kupan tilltalar inte mig. Med ett pris på cirka 800 kr/st känns det inte som någon brådska att forska vidare i funktionaliteten heller.

Undrar när det kommer ett glas som ser ut som en ipad med en liten sarg "för att ge vinet maximalt med luft i glaset"?
 

Sigdarve

Medlem
Ni som dricker fina viner på restaurang, passar oftast glasen bra till vinet? Eller hade ni valt ett annat glas till vinet hemma? Kräsna som ni säkert är.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Ni som dricker fina viner på restaurang, passar oftast glasen bra till vinet? Eller hade ni valt ett annat glas till vinet hemma? Kräsna som ni säkert är.
Jag har nog aldrig stött på en vettig restaurang/vinbar som inte har en grunduppsättning av adekvata glas, från små till stora med rejäl kupa att välja mellan.

Sen är det givetvis trevligt när man stöter på ställen så som Admiralgade 26 i Köpenhamn där allt serveras i Zalto. Känns ju lite lyxigt vilket ger ett plus till totalupplevelsen utöver smak och arom.
 

The Wall

Medlem
Ni som dricker fina viner på restaurang, passar oftast glasen bra till vinet? Eller hade ni valt ett annat glas till vinet hemma? Kräsna som ni säkert är.
Håller med Mattias Schyberg. Tex Operakällaren och Frantzén har rätt kupa till vinerna. OK hade Rejmyre tidigare, men har sedan början av 2020 Orrefors en ny serie av Erika Lagerbielke, men den innehåller dock bara Bourgogne, vitvin och Champagne och är ganska lik Difference.
Om man däremot äter på restauranger med lite ambitioner och som befinner sig över medel men en bra bit från absoluta toppen kan det ibland bara finnas "rödvinsglas" och "vitvinsglas" med standardtjocklek på kupan.
 

IsKr

Medlem
På ABaC i Barcelona var det en frisk blandning av glas. Zalto, Riedel och Sophienwald vill jag minnas iaf. Det var första gången jag och min fru drack ur Zaltoglas och jag måste säga att det gav mersmak.
 

The Wall

Medlem
På ABaC i Barcelona var det en frisk blandning av glas. Zalto, Riedel och Sophienwald vill jag minnas iaf. Det var första gången jag och min fru drack ur Zaltoglas och jag måste säga att det gav mersmak.
Efter den upplevelsen finns det ingen återvändo :)
 
Toppen