Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

v_skogh

Medlem
Finns på Cervera om man vill peta, klämma och känna på dem. Påminner en del om Riedel Vinum Pinot noir men inte lika ”avskuren” kant på glaskupan som på Riedel, vilket är bättre. Lite grövre gods i kupan än Riedel Vinum. Bra volym på kupan (något större än Riedel Vinum). Eftersom jag har sålt mina Vinum PN var jag tvungen att googla lite och upptäckte att Vinum har mycket rundare botten på kupan än vad jag mindes.

Helt ok glas, men är lite för tungt för min smak. Fast det tycker jag å andra sidan många glas är sedan jag började med Zalto för ett antal år sedan. Prisvärt? Tja, om du tänker satsa på fler glas i samma serie som servisglas - helt ok. Om du däremot ska ha glaset som ”det enda glaset” (ffa för utomhusbruk) skulle jag istället snegla på andra alternativ för samma pris, tex Gabriel StandArt. Mindre kupa, men väldigt bra allroundglas har det visat sig.
Valet står mellan dessa och Zalto. Köpte ett tvåpack idag så jag börjar där. Tack för input.
 

Håkan

Medlem
Hej,

Jag har kollat lite bland mina glas och jag har två provningsglas i svart glas (ser ut som större variant av ISO-glas), lite kul att prova i, kan bli lite oroväckande resultat ibland. Hur som helst har inte plats för dem, om någon vill ha dem så hojta till, annars åker de till Pingstkyrkans second hand. Har också några Riedel Overture som jag också skänker bort (3 st tror jag). Avhämtas i Huddinge eller efter överenskommelse ( någon gång skall jag väl komma ur hemkarantänen).
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hej,

Jag har kollat lite bland mina glas och jag har två provningsglas i svart glas (ser ut som större variant av ISO-glas), lite kul att prova i, kan bli lite oroväckande resultat ibland. Hur som helst har inte plats för dem, om någon vill ha dem så hojta till, annars åker de till Pingstkyrkans second hand. Har också några Riedel Overture som jag också skänker bort (3 st tror jag). Avhämtas i Huddinge eller efter överenskommelse ( någon gång skall jag väl komma ur hemkarantänen).
Jag tar gärna glasen om de finns kvar. Just nu är jag inte jättemobil, två brutna revben efter helgens BMX räjsande men hoppas vara någorlunda fit for fight igen efter kommande helg.
 

Håkan

Medlem
Jag tar gärna glasen om de finns kvar. Just nu är jag inte jättemobil, två brutna revben efter helgens BMX räjsande men hoppas vara någorlunda fit for fight igen efter kommande helg.
Bara att komma förbi, Riedelglasen är nog väck dock. Men sorterar ut annat också.
 
Har nu bordeauxglas och veritas - champagneglas

vill ha ett par allroundglas som mer ”vardagsglas” till både vitt, rött och rosé.. om man nu får ha ett glas till så många olika typer av viner :död: ;) har spanat på zalto universal eller har ni något annat glas att rekommendera?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Har nu bordeauxglas och veritas - champagneglas

vill ha ett par allroundglas som mer ”vardagsglas” till både vitt, rött och rosé.. om man nu får ha ett glas till så många olika typer av viner :död: ;) har spanat på zalto universal eller har ni något annat glas att rekommendera?
Gabrielglasen verkar ok för detta? Har sex st på väg...
 

FredrikC

Medlem
Zwiesel 1872 Air Sense har jag inte riktigt förstått poängen med; fint hantverk, men en bubbla inne i kupan tilltalar inte mig. Med ett pris på cirka 800 kr/st känns det inte som någon brådska att forska vidare i funktionaliteten heller.

Jag hade tänkt höra vad forumet tycker om de glasen. Om man struntar i priset vad tycker ni som druckit ur dem?

Jag har ett flertal av Air Sense Burgundy och älskar dem. De är så tunna så gäster knappt vågar skåla med dem och de flesta känner skillnad på doft/smak när man provar mot liknande glas.
 
Jag hade tänkt höra vad forumet tycker om de glasen. Om man struntar i priset vad tycker ni som druckit ur dem?

Jag har ett flertal av Air Sense Burgundy och älskar dem. De är så tunna så gäster knappt vågar skåla med dem och de flesta känner skillnad på doft/smak när man provar mot liknande glas.

jag har air sense bdx, älskar dem!

som du säger så är dem tunna, så första gången tror man inte att man kan skåla med dem.. typ!
 

FredrikC

Medlem
jag har air sense bdx, älskar dem!

som du säger så är dem tunna, så första gången tror man inte att man kan skåla med dem.. typ!
Kul att höra. Min bror har de glasen och är väldigt nöjd. Har du gjort något smak och dofttest där du har samma vin men i air sense och ett annat liknande glas utan kula?
 
Fick hem mina Gabriel gold idag och jäklar, visste inte riktigt vad jag beställde förutom ett glas som många på forumet pratat om och blev mycket glad när jag packade upp dem!
wow!

tvungen att köra en liten glasprovning!

Från vänster är mina glas som byts ut mot Gabriel gold (varför har jag inte bytt tidigare?)

Eftersom det är månadens vin i glasen kommer jag inte skriva några avslöjande noter. I smak tycker jag det var svårare att känna någon större skillnad än i doft (just nu, ge vinet ett par timmar) speciellt mellan gold och air bdx men från mitt gamla glas till gold och bdx så va det absolut en skillnad, kändes mer tillgängligt i gold & bdx

  • Vänstra glaset, doft: hade en väldigt klen doft, dog/slöt sig snabbt!
  • Gabriel gold, doft: betydligt mer doft.. lite spretigare/livligare doft
  • Air sense bdx, doft: jämnare i ”mängd doft” med gold men betydligt mjukare/rundare doft
2D86D305-D66C-4C60-B603-557E7F386394.jpeg
 

Poussard

Medlem
Har nu bordeauxglas och veritas - champagneglas

vill ha ett par allroundglas som mer ”vardagsglas” till både vitt, rött och rosé.. om man nu får ha ett glas till så många olika typer av viner :död: ;) har spanat på zalto universal eller har ni något annat glas att rekommendera?
Bara en fråga, vad var det som inte räckte med Bordeaux och Veritas Champagne beträffande ”all-round”? Tycker du de kändes för specifika, dvs du kan inte dricka vita viner i Champagne-glas eller alla röda i Bordeaux som all-round-lösning? Anledningen till att jag frågar är för jag har en liknande uppsättning.
 
Toppen