Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

buteljen

Medlem
Hmm. De ser inte riktigt lika tunna ut från FVL. Jag köpte mina senast från plusdebulles. Mina väger 163 gram men kostade bara några hundra för ett 6-pack. Men jag kommer köpa de här tunnare för känslan lär vara så mycket bättre.
Skiljer endast 4 gram i vikt. Men det ser ut som att de är slutsålda på FLV.
 

The Wall

Medlem
Verkar som en del ¨äldre¨ serier också görs med samma tillverkningssätt (vikt) ivf märkta med ultralight.
https://www.lehmann-sa.com/en/shop/?offset=48
Det verkar som om Lehmann har gjort om lite i sina serier; mina F. Sommier Ariane 75 och Dionysos 80 med något år (två?) på nacken är munblåsta och känns i det närmaste skottsäkra. Ser nu att Prowine säljer ut dessa äldre glas med lite rabatt och att Ultralight har tillkommit i sortimentet.
 

buteljen

Medlem
Piggade upp mig själv med att beställa hem några av dessa Sensory-glas från Giacomo Conterno :).
De är lite mindre än Zaltos Bourgognekupa (väger 10 gram mindre/96 g) och känns mer balanserat faktiskt.
6AF29C63-F1DC-4F66-A7E1-FE699CD5036E.jpeg

A2F27176-1CAD-45BE-9199-2AEF64BAF1BC.jpeg
 

Peder

Medlem
Så jakten på det perfekta glaset fortsätter. Läste om ett nytt glas på marknaden designat av Kurt Josef Zalto (vet ej om det finns någon koppling) som heter Josephinenhütte, munblåst med lite egensinning design. Om det är vackert eller inte är väl upp till var och en att avgöra

Det dyker upp nya glasmärken hela tiden och såg faktiskt att självklart har man snappat upp på Finewines.se Josephinenhütte.

Jag började sälja Zalto 2012 som en av de första i Sverige, hade till och med deras tidigare VD på besök på mitt kontor i Stockholm och upptäckte dom redan för 12 år sedan nere i Österrike att många exklusiva vingårdar bytt ut sina vinglas mot Zalto.

Jag måhända vara en idiot, men jag har aldrig varit rädd att pröva på saker företagsmässigt som ibland gått sisodär och jag lämnar faktiskt Zalto bakom mig nu för Josephinenhütte. Jag har under årens lopp haft många varuprover hemma från glastillverkare och det har inte känts som det gjorde när jag upptäckte Zalto, men plötsligt fick jag samma passion åter när jag fick hem mina provglas från Josephinen. Jag var en smula skeptisk när jag bara såg dom som ett fotografi och det blir lite endimensionellt (speciellt i visa vinklar) och det upplever man inte när man sitter framför dom, utan det blir något artistiskt vackert istället (tycker åtminstone jag). Det är lite lustigt att Kurt Zalto får mig att lämna Zalto bakom mig, men han har ju själv också lämnat Zalto för länge sedan som man kan läsa om i en artikel i Forbes som jag skickar länk till nedan.

Företaget som sådant kan man säga är Tyskt-Österrikiskt eftersom man trots sitt huvudkontor i Tyskland har gjort Kurt Zalto som delägare och honom flyttar man inte så lätt från sin glashytta i Neu-Nagelberg. Där håller han i utbildning för glasblåsarna och det krävs långt erfarenhet och vanligtvis utbildning för att man skall klara av att göra så speciella glas som både Zalto och Josephinenhütte gör. Kurt Zalto själv har hunnit fylla 60 nyligen och han själv blåser inte så ofta glas nuförtiden då det tar enormt hårt på lungorna, men under utbildningen så visar han sitt kunnande. Josephinenhütte har mer på gång inom serien men det har varit besvärligt under Covid då man lanserade sin hemsida månader innan och en av de mycket skickliga glasblåsarna som bor i Tjeckien, men besöker Kurt Zaltos glasbruk vid produktion har nyligen gått bort i sviterna av Covid-19, men nu börjar produktionen komma igång på alvar och deras lager fyllas upp.

Jag har lite kvar på hemsidan att ordna med innan jag öppnar upp, men borde bli inom ett par dagar och jag hoppas att man skall lyckas bygga upp deras försäljning i Sverige, men precis som med Zalto kommer det ta sin lilla tid innan ordet går från mun till mun om dessa superlätta och tunna glas som inte skapar något som stör mellan dig och ditt vin.


Trevlig helg, mvh Peder

Forbes om Kurt Josef Zalto

Josephinen collage vinglas.jpg


vinglaset.se-12052021-0001.jpg
 
Last edited:

The Wall

Medlem

The Wall

Medlem
Zalto på cervera. Något för skrupelfria glasgaranti-knarkare månne
https://www.cervera.se/produkt/zalto-denkart-vinglas-burgundy-96cl-2-pack
Lite otippat att Cervera har tagit in Zalto tycker jag. Å andra sidan, det är ju bra om man behöver fylla på sin glasgarderob och kan vänta tills det blir klubbdagar med rabatt.
Dessutom underlättar det för de som vill peta, klämma och känna på glaset innan de slår till efter att ha läst den här tråden. :)
 

Mexikanaren

Medlem
Lite otippat att Cervera har tagit in Zalto tycker jag. Å andra sidan, det är ju bra om man behöver fylla på sin glasgarderob och kan vänta tills det blir klubbdagar med rabatt.
Dessutom underlättar det för de som vill peta, klämma och känna på glaset innan de slår till efter att ha läst den här tråden. :)
Dock verkar det bara som att det finns i deras online-shop (ännu)? Finns inte hemma i en enda av deras butiker
 

The Wall

Medlem
Dock verkar det bara som att det finns i deras online-shop (ännu)? Finns inte hemma i en enda av deras butiker
Jag gissar att de tar hem glasen på beställning i början för att känna av efterfrågan och slippa bli sittandes med lager om glasen inte skulle sälja så bra. Förmodligen (jag har ärligt talat ingen aning) tittar majoriteten av Cervera-kunderna på Orrefors som "fina" glas, en del kanske på Riedel, men ytterst få på nya glas med annorlunda form.

För konsumenter är det dock lite lättare att beställa hem från Cervera för att känna på glasen och sedan lämna tillbaka, om man mot förmodan skulle vilja det, jämfört med pysslet att skicka fram och tillbaka från en nätbutik.
 

Peder

Medlem
Förmodligen (jag har ärligt talat ingen aning) tittar majoriteten av Cervera-kunderna på Orrefors som "fina" glas, en del kanske på Riedel, men ytterst få på nya glas med annorlunda

Trevligt för alla som gillar fysiska butiker. Cervera har ju länge haft Riedel och jag undrar om inte Zalto och Spieglau (Riedel) har påbörjat samarbete med tanke på deras serie "Spieglau Definition" som är en total kopia av Zalto och är en vinglas-serie som alla har råd med.

Screenshot_20210526-184853.png
 

The Wall

Medlem
Trevligt för alla som gillar fysiska butiker. Cervera har ju länge haft Riedel och jag undrar om inte Zalto och Spieglau (Riedel) har påbörjat samarbete med tanke på deras serie "Spieglau Definition" som är en total kopia av Zalto och är en vinglas-serie som alla har råd med.
Ah, just det! Definition verkar också finnas på Cervera numera.
 

The Wall

Medlem
Undrar om Riedel har fått eller har haft en känd svensk medarbetare eller om det är en större heminredningskedja som har rört ihop det lite?
Veritas_Vallien.jpg

Inte visste jag att Bertil har skapat glas som faktiskt går att använda som vinglas. :rolleyes:
 

The Wall

Medlem
Jag tror att de är väldigt långa/höga på gränsen till oproportionerligt. Rieslingglaset är väl omkring 30 cm högt tror jag. När vi bytte från Vinum till Veritas reagerade vi på att vi tyckte att just riesling/zinfandel-glaset kändes lite väl långsmalt (kupan är identisk på båda modellerna, det är stjälk och fot som skiljer sig) och då är Veritas 23,5 cm mot Vinum 21 cm.
 

Sigdarve

Medlem
Jag tror att de är väldigt långa/höga på gränsen till oproportionerligt. Rieslingglaset är väl omkring 30 cm högt tror jag. När vi bytte från Vinum till Veritas reagerade vi på att vi tyckte att just riesling/zinfandel-glaset kändes lite väl långsmalt (kupan är identisk på båda modellerna, det är stjälk och fot som skiljer sig) och då är Veritas 23,5 cm mot Vinum 21 cm.
Litar på dig. Skippar dem.
 
Toppen