Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagringsskåp/kyl - råd för bra köp?

asdf

Medlem
Hej! Är i inköpstankar av ett skåp/kyl för att ta hand om mina viner, då mitt hus dessvärre inte har källare. Har en samling som i dagsläget endast är tvåsiffrig, men är ju bra att tänka långsiktigt, så tänker mig att det ska rymmas ca 200 iallafall.

Till frågan, det är ju lite av en djungel där ute, och själva grundfrågan är väl hur vida man klarar sig med relativt kvalitativ lagring med en vinkyl? Det som vad jag förstår skiljer sig är luftfuktigheten, och potentiellt vibrationer?

Budget ligger runt 20k, och jag skulle gärna ha en fullstor kyl/skåp, med gedigen kvalitet, samt glasdörr för att den ska stå i köket och se fin ut. Vidare är ju självklart ljudnivå viktig, samt skadar inte om man inte använder onödigt mycket el.

Någon som har klämt och känt på, eller erfarenhet av:
Climadiff Diva - https://vinkylen.se/produkt.php?pid=2441
Artevino - https://www.my-wine-cabinet.com/sin...eing-and-storage-cabinet-artevino-art2362.htm

Tips/Råd/ideer mottas gärna!

/D
 

LarsW

Medlem
Jag skulle vilja lägga till en fråga till posten ovan sdå jag själv går i tankar om ett vinlagringsskåp.
Om man tänker en normal vinsamling med lite varierande typer av flaskor, ungefär hur många är det realistiskt att få in i skåpen, typ 2/3 av angivet antal? Mindre?
 

Silenos

Medlem
Till frågan, det är ju lite av en djungel där ute, och själva grundfrågan är väl hur vida man klarar sig med relativt kvalitativ lagring med en vinkyl? Det som vad jag förstår skiljer sig är luftfuktigheten, och potentiellt vibrationer?

Jo, de saker du nämner är väl det som skiljer (men luftfuktigheten i en svensk källare håller vintertid knappast heller de stipulerade procenten utan åtgärder). Om det duger? Njao... det beror på vem du frågar. Vissa tycker en mörk garderob som inte är i direkt anslutning till en varmvattenberedare får duga; andra får nervösa utslag om luftfuktigheten avviker 3% från norm i mer än två dagar. Jag lutar mer åt typ ett än två, men har ändå vinlagringsskåp, och jo, jag "klarar" mig definitivt med det.

Standardtips: Kolla in ma-cave-a-vin.fr för bättre priser.

@LarsW , din uppskattning stämmer, med lite vilja något fler än så kanske.
 
Last edited:

grappa

Medlem
Har två Climadiff CV295 med maximal plats för 294 flaskor. Har ca 200 flaskor av blandad typ i ett av dem och det funkar fint. Kan nog klämma in lite till med lite god vilja. Det som är svårigheten är att gräva fram flaskor om det är för fullt. Väldigt nöjd än så länge.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har två Climadiff CV295 med maximal plats för 294 flaskor. Har ca 200 flaskor av blandad typ i ett av dem och det funkar fint. Kan nog klämma in lite till med lite god vilja. Det som är svårigheten är att gräva fram flaskor om det är för fullt. Väldigt nöjd än så länge.
Idag smäller det och valet blir exakt samma uppsättning som du. Två vinkylar för 17 395 kr styck. Maximal nytta och funktion för bästa tänkbara pris.

Äntligen! :)
 

Pontus

Medlem
Idag smäller det och valet blir exakt samma uppsättning som du. Två vinkylar för 17 395 kr styck. Maximal nytta och funktion för bästa tänkbara pris.

Äntligen! :)
Ingår det 4 hyllor? I så fall kan rekommendera att skaffa 1-2 hyllor till per skåp om du inte redan gjort det. Dels för att det känns lite småfarligt med så många flaskor per hyllplan (mina började böja sig lite väl mycket :nagelbitare:), dels av praktiska skäl (du slipper gräva lika djupt). Du tappar en del i utrymme, men det är ändå värt det tycker jag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag smäller det och valet blir exakt samma uppsättning som du. Två vinkylar för 17 395 kr styck. Maximal nytta och funktion för bästa tänkbara pris.

Äntligen! :)
Köpet slutade med att jag valde en fransk återförsäljare och lyckades hitta två snarlika skåp som slutligen landade på 27 000 kr totalt. Mer pengar över till att fylla rackarna således! På torsdag nästa vecka blir det tillökning i familjen!

https://www.ma-cave-a-vin.fr/cave-a-vin-mono-temperature-de-vieillissement-climadiff-art2495.htm
 

Mattias Schyberg

Administratör
Väcker lite liv i den här tråden igen...

Finns det några synpunkter på det här skåpet: https://vinkylen.se/produkt.php?pid=4381
Jag föll lite för att den är rymlig och att den dessutom är på rea. ;)
Har svårt att se att du skulle bli missnöjd. Kolla dock gärna in den franska återförsäljaren ovan. Priserna är oftast bättre, men vet inte om så är fallet här. Verkar oavsett vara ett bra pris för ett utmärkt vinskåp. :)
 

sunqan

Vinös
Väcker lite liv i den här tråden igen...

Finns det några synpunkter på det här skåpet: https://vinkylen.se/produkt.php?pid=4381
Jag föll lite för att den är rymlig och att den dessutom är på rea. ;)
Ja har ett sånt sen ett drygt år. Det står dock på ett ställe där saker som t.ex oväsen inte märks.
Det jag kan säga är att det är rymligt och verkar hålla jämn temp. Det finns en idiotgrej - låset sitter på sidan av dörren, dvs det måste vara tillräckligt med utrymme mot vägg/annat skåp så man kan sätta i nyckeln.

Jag är mycket nöjd med skåpet
 

ChristianB

DipWSET
Det finns en idiotgrej - låset sitter på sidan av dörren, dvs det måste vara tillräckligt med utrymme mot vägg/annat skåp så man kan sätta i nyckeln.
Bra att veta. Vi har inte fantastiskt med plats i den garderob/walk-in closet som vi tänkte ha skåpet i, men det ska nog fungera trots låset. Jag tror inte att den kommer vara låst särskilt ofta eftersom ingen annan är här. :)
 
Finns det några synpunkter på det här skåpet: https://vinkylen.se/produkt.php?pid=4381
Jag föll lite för att den är rymlig och att den dessutom är på rea. ;)
Jag är nöjd! Första tre månaderna störde jag mig på ljudnivån. Detta verkade dock dämpas med tiden. Inte bara till följd av att det fylldes upp och kylaggregatet därmed inte behövde jobba så ofta, utan just själva ljudet dämpades. Idag har jag inga betänkkligheter och skulle nog tänka mig att skaffa ytterligare ett.:)

Det finns en idiotgrej - låset sitter på sidan av dörren, dvs det måste vara tillräckligt med utrymme mot vägg/annat skåp så man kan sätta i nyckeln.
Hmm, hur blir detta om man ska ha två skåp bredvid varandra med dörrhängningarna i ytterkant? Känns som att nyckelhålen kommer att täppa till varandra :eek:
 

ChristianB

DipWSET
Första tre månaderna störde jag mig på ljudnivån.
Vi kommer ha skåpet i en garderob som går att stänga, så vi kan ha två dörrar mellan skåp och sovrum t ex. :)
Det låter ju rimligt att skåpet blir tystare allt eftersom också när flaskorna väl är där och behåller en del av kylan i gods och vätska!
 

Thomas

Medlem

ChristianB

DipWSET
Nu har vi också beställt ett skåp! Det blev den här: https://vinkylen.se/produkt.php?pid=5679
Tanken är nog att på sikt ta ut en del av hyllorna men det är ju smidigt att få dem med på köpet från början. Samlingen ligger på knappt 90 flaskor i dagsläget och jag ser framför mig att det kommer landa på en nivå kring 150 st. Då räcker det troligen gott att börja med ovan nämnda skåp! :)
Dessutom är måtten helt rätt för att få in det i klädkammaren och inreda det som ett slags "vinrum"! Återkommer med bilder på resultatet sedan!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu har vi också beställt ett skåp! Det blev den här: https://vinkylen.se/produkt.php?pid=5679
Tanken är nog att på sikt ta ut en del av hyllorna men det är ju smidigt att få dem med på köpet från början. Samlingen ligger på knappt 90 flaskor i dagsläget och jag ser framför mig att det kommer landa på en nivå kring 150 st. Då räcker det troligen gott att börja med ovan nämnda skåp! :)
Dessutom är måtten helt rätt för att få in det i klädkammaren och inreda det som ett slags "vinrum"! Återkommer med bilder på resultatet sedan!

Grattis :)
 
Toppen