Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagringsskåp/kyl - råd för bra köp?

MagnusH70

Medlem
Nu har vi också beställt ett skåp! Det blev den här: https://vinkylen.se/produkt.php?pid=5679
Samlingen ligger på knappt 90 flaskor i dagsläget och jag ser framför mig att det kommer landa på en nivå kring 150 st. Då räcker det troligen gott att börja med ovan nämnda skåp! :)

En gång i tiden tänkte jag liknande.... Idag siktar jag på att inte gå över 1000 flaskor.
 

LarsW

Medlem
Vi har en annan hemlig del av forumet som bettar om hur lång tid det tar innan man spräcker sitt/sina första skåp! @Mattias Schyberg har ovanligt lågt odds:cool:

Jag fick mitt allra första skåp för 2 veckor sedan. Vågade inte längre ha viner i källaren till en bostadsrätt, tempen var bra men försäkringsmässigt började det bli svettigt. :confused: Resten av mina viner ligger i min fars vinkällare men den ligger ju typ 50 mil bort
så lite trist när man vill vara spontan.

Hade visst mer i källaren än jag trodde så jag hade en marginal på ungefär 3 flaskor när jag lagt in allt jag hade (skåpet var för runt 170 flaskor).

Igår fick jag en leverans om 20 flaskor varav 3 magnum...:oops:
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag fick mitt allra första skåp för 2 veckor sedan. Vågade inte längre ha viner i källaren till en bostadsrätt, tempen var bra men försäkringsmässigt började det bli svettigt. :confused: Resten av mina viner ligger i min fars vinkällare men den ligger ju typ 50 mil bort
så lite trist när man vill vara spontan.

Hade visst mer i källaren än jag trodde så jag hade en marginal på ungefär 3 flaskor när jag lagt in allt jag hade (skåpet var för runt 170 flaskor).

Igår fick jag en leverans om 20 flaskor varav 3 magnum...:oops:
För mig tog det två månader att spräcka mitt skåp och då var det bara halvfullt vid inköp...:eek:
 

Christer J

Medlem
Bra tråd!
Efter att ”lagrat” vita och röda viner i råkällaren på landet (ca 10 grader nu i vintras) och champagner på vinden där jag bor i göteborg blir det nu för varmt på landet och på vinden i stan.
Tänker att jag behöver 2 skåp för mina befintliga flaskor (ca 400 flaskor varav 100 champagner).
Någon som har liknande ”konfiguration” flaskevis och har två skåp?
På bilden ses amatörpackningen

0AA6B354-6611-42AF-9212-1DF5F9784A39.jpeg
 

Christer J

Medlem
Nu har vi också beställt ett skåp! Det blev den här: https://vinkylen.se/produkt.php?pid=5679
Tanken är nog att på sikt ta ut en del av hyllorna men det är ju smidigt att få dem med på köpet från början. Samlingen ligger på knappt 90 flaskor i dagsläget och jag ser framför mig att det kommer landa på en nivå kring 150 st. Då räcker det troligen gott att börja med ovan nämnda skåp! :)
Dessutom är måtten helt rätt för att få in det i klädkammaren och inreda det som ett slags "vinrum"! Återkommer med bilder på resultatet sedan!

Är du igång med skåpet? Nöjd?
De har ju också några fina små vinkylar som man kan ha i köket tänker jag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bra tråd!
Efter att ”lagrat” vita och röda viner i råkällaren på landet (ca 10 grader nu i vintras) och champagner på vinden där jag bor i göteborg blir det nu för varmt på landet och på vinden i stan.
Tänker att jag behöver 2 skåp för mina befintliga flaskor (ca 400 flaskor varav 100 champagner).
Någon som har liknande ”konfiguration” flaskevis och har två skåp?
På bilden ses amatörpackningen

Visa bifogad bild 13016
Du lär minst behöva två skåp som teoretiskt rymmer närmare 300 flaskor styck för att lyckas få plats utan att knöka järnet. Jag är nöjd med mina skåp.
 

Pontus

Medlem
Bra tråd!
Efter att ”lagrat” vita och röda viner i råkällaren på landet (ca 10 grader nu i vintras) och champagner på vinden där jag bor i göteborg blir det nu för varmt på landet och på vinden i stan.
Tänker att jag behöver 2 skåp för mina befintliga flaskor (ca 400 flaskor varav 100 champagner).
Någon som har liknande ”konfiguration” flaskevis och har två skåp?
På bilden ses amatörpackningen

Visa bifogad bild 13016
Du behöver stora skåp för att få plats med alla 400 flaskorna och ha kvar lite flexibilitet. Teoretisk kapacitet på minst 500 flaskor (250 per skåp) är mitt råd. Om du planerar att köpa mer än du dricker, köp två skåp med teoretisk kapacitet på uppemot 600 flaskor.
 

Christer J

Medlem
Du behöver stora skåp för att få plats med alla 400 flaskorna och ha kvar lite flexibilitet. Teoretisk kapacitet på minst 500 flaskor (250 per skåp) är mitt råd. Om du planerar att köpa mer än du dricker, köp två skåp med teoretisk kapacitet på uppemot 600 flaskor.

Tack för tips! Jag inser att jag nu behöver stora skåp, det är i sig inga problem, jag kan ha dessa på kontoret (5 minuters gångavstånd hemifrån).
Samtidigt börjar jag tänka vinkällare!! Jag köper mer än vi dricker och som jag förstått av många här så är underskattning av lagringskapacitet legio.
 

ChristianB

DipWSET
Är du igång med skåpet? Nöjd?
De har ju också några fina små vinkylar som man kan ha i köket tänker jag.
j6SDeH



Vi har mer eller mindre precis kommit igång med skåpet; det är lite få hyllor för de skickade fel inredning till oss, vilket betyder väntan på fler, men överlag så är det ett smidigt skåp! 60 kg är ganska lättmanövrerat, enkla instruktioner och det har kommit på plats ordentligt! :)
 

Foodcoma

Medlem
Hej,

Är på jakt efter ett lagringsskåp som man kan ha stående i köket, hur låg db bör skåpet ha för att detta skall gå utan störande ljud?

Tack på förhand, foodcoma.
 

sunqan

Vinös
Hej,

Är på jakt efter ett lagringsskåp som man kan ha stående i köket, hur låg db bör skåpet ha för att detta skall gå utan störande ljud?

Tack på förhand, foodcoma.
Vad ska det konkurrera med? Dvs hur mycket låter befintliga vitvaror? Hur mycket låter ventilationen (husets ventilation, inte ev köksfläkt)? När ska du vistas i köket? Dvs är det när du lagar mat, eller annars. Brukar köksfläkten gå då?
Fristående eller inbyggt?

Dvs innan man vet förutsättningen är svaret "som ett Dometic", dvs i princip noll db...
Om du kan stå ut med mer, blir valmöjligheterna fler.
 

Pontus

Medlem
Vad ska det konkurrera med? Dvs hur mycket låter befintliga vitvaror? Hur mycket låter ventilationen (husets ventilation, inte ev köksfläkt)? När ska du vistas i köket? Dvs är det när du lagar mat, eller annars. Brukar köksfläkten gå då?
Fristående eller inbyggt?

Dvs innan man vet förutsättningen är svaret "som ett Dometic", dvs i princip noll db...
Om du kan stå ut med mer, blir valmöjligheterna fler.

Hej,

Är på jakt efter ett lagringsskåp som man kan ha stående i köket, hur låg db bör skåpet ha för att detta skall gå utan störande ljud?

Tack på förhand, foodcoma.
Det där med olika ljud och ljudkänslighet är också väldigt individuellt. Som ett riktmärke skulle jag säga att 40 är hyfsat tyst, 30 är väldigt tyst. Men om det är knäpptyst i övrigt i köket kommer även 30 att höras...
 

sunqan

Vinös
Det där med olika ljud och ljudkänslighet är också väldigt individuellt. Som ett riktmärke skulle jag säga att 40 är hyfsat tyst, 30 är väldigt tyst. Men om det är knäpptyst i övrigt i köket kommer även 30 att höras...

en del kylskåp har dessutom lite "odokumenterade" ljud för sig. En del knäpper till när de stannar (som när man knäpper med fingrarna), en del vibrerar kompressorn med en (för vissa) enerverande frekvens. osv.

tittar man på fristående kylskåp på prisjakt, verkar de flesta kylar ligga på 37-41db, och vinkylar/vinlagringsskåp ligger i samma härad.

tyvärr verkar ju Dometic ha slutat med sina absorptionskylskåp som väl ligger så nära 0dB man kan komma, och jag vet inga som gör nåt liknande (de drar en del effekt... typ 800kWh /år vid 20graders rumstemp enligt specen...
 

Foodcoma

Medlem
Tack för alla engagerade svar! :)
Utifrån vad ni skriver försökte jag undersöka hur mycket ljud mitt nuvarande kylskåp ger ifrån sig och det ligger nog i nivå med 37-40, precis som du skrev sunqan. Så får lägga mig däromkring antar jag.

Läst en del om vibrationer, kan man placera en vinkyl / lagringskåp intill en kyl eller kan kylen ge ifrån sig vibrationer? Misstänker att det är försumbart men bättre kolla en gång för mycket.

Mvh foodcoma
 
Toppen