Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagringsskåp/kyl - råd för bra köp?

Sonderlese

Medlem
Bra tråd!
Efter att ”lagrat” vita och röda viner i råkällaren på landet (ca 10 grader nu i vintras) och champagner på vinden där jag bor i göteborg blir det nu för varmt på landet och på vinden i stan.
Tänker att jag behöver 2 skåp för mina befintliga flaskor (ca 400 flaskor varav 100 champagner).
Någon som har liknande ”konfiguration” flaskevis och har två skåp?
På bilden ses amatörpackningen

Visa bifogad bild 13016

Ser ut som en högkvalitativ bakluckeloppis!

Var äger denna baklukeloppis rum??

Det vore kanske nåt att arrangera en forum sälj-och-bytes möte, lite hemligt...
 

Essle

Medlem
Bra tråd!
Efter att ”lagrat” vita och röda viner i råkällaren på landet (ca 10 grader nu i vintras) och champagner på vinden där jag bor i göteborg blir det nu för varmt på landet och på vinden i stan.
Tänker att jag behöver 2 skåp för mina befintliga flaskor (ca 400 flaskor varav 100 champagner).
Någon som har liknande ”konfiguration” flaskevis och har två skåp?
På bilden ses amatörpackningen

Visa bifogad bild 13016
Älskar tanken med bagagelagring.
Då har man ju alltid vinerna med sig.
Om man låter bilen vara igång med AC'n på 13 grader borde man även kunna hålla en stabil temp. ;)
 

p0pc0rn

Medlem
Köpet slutade med att jag valde en fransk återförsäljare och lyckades hitta två snarlika skåp som slutligen landade på 27 000 kr totalt. Mer pengar över till att fylla rackarna således! På torsdag nästa vecka blir det tillökning i familjen!

https://www.ma-cave-a-vin.fr/cave-a-vin-mono-temperature-de-vieillissement-climadiff-art2495.htm

Har kikat på samma skåp som du inhandlade Mattias, är du nöjd med den efter ca halvåret? Några eventuella störande moment och ca hur många flaskor har du fått in i varje skåp?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har kikat på samma skåp som du inhandlade Mattias, är du nöjd med den efter ca halvåret? Några eventuella störande moment och ca hur många flaskor har du fått in i varje skåp?
Absolut nöjd än så länge. Har inte lyckats fylla något av dem, men någonstans mellan 150 flaskor per skåp är nog vad jag tror är lagom. De hade gärna fått vara snyggare, men det är ganska oviktigt. Ljudet är märkbart om man har dem stående i ett sällskapsrum, men det stör inte mig.
 

p0pc0rn

Medlem
Absolut nöjd än så länge. Har inte lyckats fylla något av dem, men någonstans mellan 150 flaskor per skåp är nog vad jag tror är lagom. De hade gärna fått vara snyggare, men det är ganska oviktigt. Ljudet är märkbart om man har dem stående i ett sällskapsrum, men det stör inte mig.
Tack! Sjukt vilket tapp i flaskor det blir så fort man är intresserad av annat än bordeaux.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har ältat länge fram och tillbaka angående vinlagringsskåp, nån som har input på https://vinkylen.se/produkt.php?pid...MI2Lnh5-_44AIVDqaaCh2LyQXrEAQYASABEgIPfPD_BwE innan man slår till?

Ingen koll på modellen men två allmänna tips:

1 Köp största modellen på en gång! Det kommer du behöva i sinom tid.;)

2 Köp ett skåp med en zon. Vanlig lagringstemp är 12 grader. Vill du dricka kallare är det bara att lägga flaskan i kylen innan servering. Vill du ha varmare är det bara att ta fram flaskan...

Själv har jag ett lagringsskåp som håller 12-15 C° (beroende på mängd och var i skåpet) och en liten serveringskyl på 10 C°.
 

Zingo

Medlem
Ingen koll på modellen men två allmänna tips:

1 Köp största modellen på en gång! Det kommer du behöva i sinom tid.;)

2 Köp ett skåp med en zon. Vanlig lagringstemp är 12 grader. Vill du dricka kallare är det bara att lägga flaskan i kylen innan servering. Vill du ha varmare är det bara att ta fram flaskan...

Själv har jag ett lagringsskåp som håller 12-15 C° (beroende på mängd och var i skåpet) och en liten serveringskyl på 10 C°.

Hej,

Jo har funderat fram och tillbaka men lutar åt multizon för att kunna ha drickbart vitt och rött direkt från kylen (+lite öl/starkvin). Vill helst slippa behöva tänka på att vara förutseende med att kyla/värma flaskorna innan konsumption ytterligare.
Är det någon uppenbar nackdel ”tekniskt” jämfört med singelzon?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej,

Jo har funderat fram och tillbaka men lutar åt multizon för att kunna ha drickbart vitt och rött direkt från kylen (+lite öl/starkvin). Vill helst slippa behöva tänka på att vara förutseende med att kyla/värma flaskorna innan konsumption ytterligare.
Är det någon uppenbar nackdel ”tekniskt” jämfört med singelzon?

Kompressorn får jobba mer eftersom utrymmena inte är isolerade. Det blir lite som att dra och trycka på en dörr samtidigt.

Låter som du är mer intresserad av kylning än lagring. Vill du inte ha två skåp så kör på 2 zoner.
 

sunqan

Vinös
Kompressorn får jobba mer eftersom utrymmena inte är isolerade. Det blir lite som att dra och trycka på en dörr samtidigt.

Låter som du är mer intresserad av kylning än lagring. Vill du inte ha två skåp så kör på 2 zoner.
Tittar man på siffrorna kommer kompressorn att i snitt gå drygt 12 timmar per dygn.
Sen ska man vara medveten om att det inte är standardmått, och är verkligen avsett att stå för sig själv. Det är 2cm bredare än ett standardskåp och framförallt 10 cm djupare. Dessutom blir det bökigt med läckageskyddstråg - det går åt två och en tub silikon plus att de är aningens för smala.
 

Zingo

Medlem
Ja då fick man beslutsångest igen då och avstår köp... Så vad ska man satsa på om man vill ha ett standardmåttsskåp och med 1 zon (kan kompromissa här och skippa multizon), låg ljudnivå och "halvhögt" dvs ~<140 cm och med luftfuktighetskontroll. Var inne lite på Artevino men verkar få delvis dåliga recensioner när man söker. Funkar ett rent Climadiff bra eller bör man uppgradera till premiumserien Avintage? Får ju gärna vara hyfsat prisvänligt, vill helst ej lägga mer än 15k.

*Edit, vet att alla säger köp "större" direkt men med min konsumption så nöjer jag mig med 70-80 flaskor och uppåt.
 

sunqan

Vinös
De av er som har Climadiff-skåp: hur är låset på dem? Funderar på att köpa ett och ha i ett garage.
Ur vilken aspekt?
De är varken bättre eller sämre än andra. Samma lås sitter f.ö i en 20 år gammal takbox till bil.

En skruvmejsel en Polygrip och på sin höjd en hammare och ett par minuter räcker, Och jag är en gammal skraltig gubbeø
 
Ur vilken aspekt?
De är varken bättre eller sämre än andra. Samma lås sitter f.ö i en 20 år gammal takbox till bil.

En skruvmejsel en Polygrip och på sin höjd en hammare och ett par minuter räcker, Och jag är en gammal skraltig gubbeø

Ja du har helt rätt. Låset i sig är ju inget som håller tjuvarna borta, har de kommit in i garaget lär de komma in i skåpet om det är så de vill.
För övrigt tycker jag att det är ett snyggt integrerat lås (i alla fall på mitt CVV265B) som inte stör på något sätt men som ändå kan tillföra lite säkerhet mot barn/ungdomar eller vad man nu kan ha för tänkbara nyfikna vänner :)
 

sunqan

Vinös
Ja du har helt rätt. Låset i sig är ju inget som håller tjuvarna borta, har de kommit in i garaget lär de komma in i skåpet om det är så de vill.
För övrigt tycker jag att det är ett snyggt integrerat lås (i alla fall på mitt CVV265B) som inte stör på något sätt men som ändå kan tillföra lite säkerhet mot barn/ungdomar eller vad man nu kan ha för tänkbara nyfikna vänner :)
Låsen på mina två climadiffskåp har ett problem - de sitter på sidan av dörren vilket gör att man måste ha tillräckligt mycket fritt utrymme på lås-sidan för att kunna pilla in nyckeln.
 
Toppen