Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

thunberg

Flaskfantast
Administratör
På vilket språk då? ;):(
Teneriffa hör f.ö. geografiskt till Afrika. :)
Una = en, ona = ett (om jag inte blivit helt felinformerad).
Håller med om att geografin kanske blev lite fel, men Teneriffa tillhör Spaniens vindistrikt.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag gör ett försök till en ny quiz:

Jag söker ett område.
Person höjd över all kritik har gett namn åt området.
Det "låter mera" här en hos sina grannar.
Disneykaraktär samt person i Astrid Lindgrens värld ger vägledning.
Det finns stränder i närheten och satelliter kretsar runtomkring.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag gör ett försök till en ny quiz:

Jag söker ett område.
Person höjd över all kritik har gett namn åt området.
Det "låter mera" här en hos sina grannar.
Disneykaraktär samt person i Astrid Lindgrens värld ger vägledning.
Det finns stränder i närheten och satelliter kretsar runtomkring.
Höjd över all kritik stämmer bra överens med C9dP (Påvar och Avignon). Får det inte att stämma in på de andra ledtrådarna dock.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Höjd över all kritik stämmer bra överens med C9dP (Påvar och Avignon). Får det inte att stämma in på de andra ledtrådarna dock.

Här har man odlat och levt av sitt vin längre än sina grannar, långt innan personen som gett sitt namn till området bosatte sig i området.
Nästan all odlad mark i området upptas av vingårdar. Här trivs "låter mera"-druvan särskilt väl och flera av distriktets vingårdar ligger i en krans runt staden.
 

Mats

Gone todash....
Här har man odlat och levt av sitt vin längre än sina grannar, långt innan personen som gett sitt namn till området bosatte sig i området.
Nästan all odlad mark i området upptas av vingårdar. Här trivs "låter mera"-druvan särskilt väl och flera av distriktets vingårdar ligger i en krans runt staden.

Några av ledtrådarna skulle passa på Saint Emilion: Druvan som låter mera = Merlot och den är vanligare än CS där, och personen från Astrid Lindgren kan vara Emil. Och sen kan väl ett helgon vara höjt över all kritik.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Några av ledtrådarna skulle passa på Saint Emilion: Druvan som låter mera = Merlot och den är vanligare än CS där, och personen från Astrid Lindgren kan vara Emil. Och sen kan väl ett helgon vara höjt över all kritik.

Du rockar! Det är rätt område.:)

Svar på ledtrådarna:
"Jag söker ett område." Saint Emilion
"Person höjd över all kritik har gett namn åt området." Helgon=Saint. Sankt Emilius bosatte sig i sin grotta här på 700-talet.
"Det "låter mera" här en hos sina grannar." Druva=Merlot
"Disneykaraktär samt person i Astrid Lindgrens värld ger vägledning." Disneykaraktär=Simba från Lejonkungen (lion) och Emil från Astrid Lindgrens värld ger namnet.
"Det finns stränder i närheten och satelliter kretsar runtomkring." Stränderna är förstås västra och östra stranden och satelliterna är de fem kommunerna som lagt till namnet till sitt eget.
"Här har man odlat och levt av sitt vin längre än sina grannar, långt innan personen som gett sitt namn till området bosatte sig i området." Har odlat vin längst av alla i Bordeaux, så länge att de kommit upp på världsarvslistan.
Nästan all odlad mark i området upptas av vingårdar. Här trivs "låter mera"-druvan särskilt väl och flera av distriktets vingårdar ligger i en krans runt staden. Tror att i stort sett alla av distriktets ryktbara slott ligger runt staden.
 

Mats

Gone todash....
Efter alla bra, avancerade och långa gåtor kommer här en kort och ev enkel fråga.

Jag söker namnet på ett vin vars namn kan härledas till hur en viss händelse utfördes tekniskt på teatrar för länge sedan.
 

Mats

Gone todash....
Lite mer info: Vinnamn som är ett uttryck som som sagt kan härledas från hur en viss händelse utfördes tekniskt på teatrar för länge sedan och uttrycket används för att beteckna något oväntat som kommer in i en handling för att lösa en svår/konstig situation i historien.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite mer info: Vinnamn som är ett uttryck som som sagt kan härledas från hur en viss händelse utfördes tekniskt på teatrar för länge sedan och uttrycket används för att beteckna något oväntat som kommer in i en handling för att lösa en svår/konstig situation i historien.
Kanske det här?
image.jpg


Denouement =
"The final resolution of the conflict in a plot."
 

kayaker

Cyklist
Lite mer info: Vinnamn som är ett uttryck som som sagt kan härledas från hur en viss händelse utfördes tekniskt på teatrar för länge sedan och uttrycket används för att beteckna något oväntat som kommer in i en handling för att lösa en svår/konstig situation i historien.
Deus-Ex Machina (Clos Saint-Jean)
 

Mats

Gone todash....
Deus-Ex Machina (Clos Saint-Jean)
RÄTT SVAR! Bra jobbat, kunskap eller Google? Sitter i internetlöst land och får låna folks mobiler för att hålla koll på FW så kan inte ge hela förklaringen nu men gå på Wikipedia så får ni historien bakom "Gud från maskinen" och vad det betyder.

Ser fram mot ny fråga från @kayaker !
 

Mattias Schyberg

Administratör
RÄTT SVAR! Bra jobbat, kunskap eller Google? Sitter i internetlöst land och får låna folks mobiler för att hålla koll på FW så kan inte ge hela förklaringen nu men gå på Wikipedia så får ni historien bakom "Gud från maskinen" och vad det betyder.

Ser fram mot ny fråga från @kayaker !
Jag gör dig en tjänst och klistrar in Wikipedias förklaring här (trevlig quiz för övrigt):
Deus ex machina [ˈdeːʊs ɛks ˈmakina] (latin för "gud ur en maskin", "gud ur maskinen") är en oväntad, onaturlig eller osannolik karaktär, föremål eller händelse som plötsligt introduceras i ett fiktivt verk eller drama för att hantera en situation eller intrig.
Begreppet härstammar från antikens romerska och grekiska teater där man i vissa pjäser lät en gud dyka upp på scenen och rädda en till synes hopplös situation. Guden/skådespelaren sänktes ned på scenen med hjälp av scenmaskineriet.
 

kayaker

Cyklist
RÄTT SVAR! Bra jobbat, kunskap eller Google? Sitter i internetlöst land och får låna folks mobiler för att hålla koll på FW så kan inte ge hela förklaringen nu men gå på Wikipedia så får ni historien bakom "Gud från maskinen" och vad det betyder.
Jag har lärt mig det tidigare. Jag har ju en sådan i RP100-format i vinkylen.
 
Toppen