Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 16 november 2023

Mexikanaren

Medlem
Väntar lite med att skriva en lista då hela släppet är absolut massivt och det känns som stora delar av det kan komma och flyttas(?)

47 poster av bland annat Gaja, Tondonia, Coche-Dury, Ravenau, Henriot och Billecart 08 champagner, osv..

 

Robbes

Medlem
Sjukt släpp, som om det inte räckte så slängde de in en Accomasso, känns som den enda som är rimligt prissatt. Har sagt innan, men nästan 3000kr för Sassicaia, känns inte länge sedan den kostade runt tusenlappen, ex., 2015 1195kr....
 
Last edited:

jrick

Medlem
Så de slängde på 200 kr på priserna på Tondonias vita. Kanske inte så oväntat i en internationell kontext men ändå ganska rejäl höjning från en årgång till nästa.
 

Klas.

Medlem
Sjukt släpp, som om det inte räckte så slängde de in en Accomasso, känns som den enda som är rimligt prissatt. Har sagt innan, men nästan 3000kr för Sassicaia, känns inte länge sedan den kostade runt tusenlappen, ex., 2015 1195kr....
Ökningen har varit markant snabbare på slutet. Den kostarde 1749kr 2020, upp till 2895kr i år - upp över 60% på tre år. Dock fortfarande billigare här än internationellt, så det är inte (bara) importören som drivit upp priset.
 

fluff

Medlem
Väntar lite med att skriva en lista då hela släppet är absolut massivt och det känns som stora delar av det kan komma och flyttas(?)

47 poster av bland annat Gaja, Tondonia, Coche-Dury, Ravenau, Henriot och Billecart 08 champagner, osv..

Jag hoppas att du inte skriver listan manuellt...?
 

JDQ

Medlem
Så de slängde på 200 kr på priserna på Tondonias vita. Kanske inte så oväntat i en internationell kontext men ändå ganska rejäl höjning från en årgång till nästa.
Procentuellt blir det en rejäl ökning att gå från 269 i november förra året till 455 för Gravonia... typ 70% upp på ett år.
 

jrick

Medlem
Procentuellt blir det en rejäl ökning att gå från 269 i november förra året till 455 för Gravonia... typ 70% upp på ett år.
Ja det var det jag menade. Första gången jag drack den hade jag köpt den i lugn och ro från BS för 169, minns att den kostade 12 euro på webbshopp i Spanien då.
 

jrick

Medlem
Tror vi är bortskämda med låga priser på vit Tondonia, är en del i Spanien och där är den svindyr, typ 1500kr/fl för Reservan.
Vi är bortskämda med låga priser men 1500 kr/flaska undrar jag om du inte menar Gran Reserva? Snittvärdet på CT för Tondonia Reserva Blanco är 720 kr.
 
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Jag hoppas att du inte skriver listan manuellt...?
Nej, syftade mer på att hur listan ser ut så hade det förvånat mig något extremt om inte ganska mycket kommer flyttas.
Så det hade blivit en väldigt inaktuell lista om man gjorde en nu
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Återigen blir jag förvånad över att alla som suckar över att priserna på eftertraktade viner ökar, helt verkar glömma kronkursens försämring som en bidragande anledning. o_O Nej, vinerna har definitivt inte stått stilla i EUR eller USD, men de ökar mer i pris mätta i en skvalpvaluta.
Är det förresten någon som förväntar sig att någon av de ovan diskuterade vinerna inte kommer att sälja slut, trots ökat pris? :)
 
Återigen blir jag förvånad över att alla som suckar över att priserna på eftertraktade viner ökar, helt verkar glömma kronkursens försämring som en bidragande anledning. o_O Nej, vinerna har definitivt inte stått stilla i EUR eller USD, men de ökar mer i pris mätta i en skvalpvaluta.
Är det förresten någon som förväntar sig att någon av de ovan diskuterade vinerna inte kommer att sälja slut, trots ökat pris? :)
Behöver det påpekas varje gång? Är väl minst sagt underförstått. Chockhöjningar som sticker ut bland mängden är fortfarande intressanta att framhäva då det tyder på blandade faktorer
 
Toppen