Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 16 november 2023

Klas.

Medlem
Återigen blir jag förvånad över att alla som suckar över att priserna på eftertraktade viner ökar, helt verkar glömma kronkursens försämring som en bidragande anledning. o_O Nej, vinerna har definitivt inte stått stilla i EUR eller USD, men de ökar mer i pris mätta i en skvalpvaluta.
Är det förresten någon som förväntar sig att någon av de ovan diskuterade vinerna inte kommer att sälja slut, trots ökat pris? :)
Självklart en bidragande faktor, men EUR/SEK kursen gick från ca 8.5 till ca 10.5 mellan 2012 och 2019, c.3% tapp per år. Mellan 2019 och 2023 gick kursen från 10.5 till 11.5, c. 2.3% tapp per år.

Prisökningen under de senaste 4 åren har varit markant större än under den föregående 7 åren.

Som exempel kan återigen Sassicaia användas, som i December 2012 kostade 945kr, i december 2019 kostade den 1,600kr, och i år 2,895kr. Så här har vi c. 8% per år jämfört med c. 16% per år.

Sen kan man alltid diskutera om inte priser på vin i denna klass ändå sätts i USD, och SEK har tappat mer mot USD under samma period. Men det är fortfarande en markant differensen.

Det enda jag vill ha sagt att är att ja, valutan påverkar absolut, men det är snarare efterfrågan på bra vin som ökat runt världen, vilket leder till högre priser - med eller utan skvalpvaluta.
 

jrick

Medlem
Återigen blir jag förvånad över att alla som suckar över att priserna på eftertraktade viner ökar, helt verkar glömma kronkursens försämring som en bidragande anledning. o_O Nej, vinerna har definitivt inte stått stilla i EUR eller USD, men de ökar mer i pris mätta i en skvalpvaluta.
Är det förresten någon som förväntar sig att någon av de ovan diskuterade vinerna inte kommer att sälja slut, trots ökat pris? :)
Svårt att veta om de säljer slut när man inte vet kvantiteterna, men efterfrågan har gått ner hör jag från importörshåll och jag noterar också att webbsläpp går långsammare för många viner och vissa är långt ifrån att sälja slut. Viña Gravonia för 445 kr tror jag inte kommer sälja slut under webbsläppet om det är 2-300 flaskor.
 

Foodcoma

Medlem
Svårt att veta om de säljer slut när man inte vet kvantiteterna, men efterfrågan har gått ner hör jag från importörshåll och jag noterar också att webbsläpp går långsammare för många viner och vissa är långt ifrån att sälja slut. Viña Gravonia för 445 kr tror jag inte kommer sälja slut under webbsläppet om det är 2-300 flaskor.
Märks även på tillfälliga släppen, speciellt i butik. Var oerhört hets på hansa vid släppen för något år sedan, nu är det oftast en sömnig historia.
 

buteljen

Medlem
Tror vi är bortskämda med låga priser på vit Tondonia, är en del i Spanien och där är den svindyr, typ 1500kr/fl för Reservan.
Jag köpte Tondonia Reserva Blanco i hyfsat lyxig specialbutik i Malaga i februari för runt 85-90 euro.
Idag köpte jag två Gravonia för 42 Euro flaskan i samma butik.
IMG_0861.jpeg


Röda reservan 2010 kostar 41.60 Euro.
Cubillo 2014 15.90 Euro
 

Robbes

Medlem
Jag köpte Tondonia Reserva Blanco i hyfsat lyxig specialbutik i Malaga i februari för runt 85-90 euro.
Idag köpte jag två Gravonia för 42 Euro flaskan i samma butik.
Visa bifogad bild 30590

Röda reservan 2010 kostar 41.60 Euro.
Cubillo 2014 15.90 Euro
Var i Marbella förra veckan, inte så lätt att hitta, men där den fanns kostade den 90-100 euro, ca 1100-1200sek. Inser att vi i Sverige har bra priser på lite bättre spanska viner. Köpte Flor de Pingus för 945kr på Bolis härrom veckan, den är bra mkt dyrare i Spanien. Aalto kostar ungefär samma i Spanien vs Sverige. Men det trevliga i Spanien är deras låga påslag på krogen :)
 
Last edited:

Swedish

Medlem
Hmmm, insåg nu att det var jag som var "blind" . . . den ligger ju där . . . :rolleyes::vägg:
Fast den var borta ett tag... Internt så verkar den vara försenad. Så en blandning av frågetecken och utropstecken på den. Vi lär se under veckan...
Henriot Hemera verkar också vara uppskjuten till december
 

katho27

Medlem
Fast den var borta ett tag... Internt så verkar den vara försenad. Så en blandning av frågetecken och utropstecken på den. Vi lär se under veckan...
Henriot Hemera verkar också vara uppskjuten till december
ja, var borta ett tag men kom sen tbx både som halvmagnum och magnum som det verkar?!?!
 

Stefan J

Medlem
Fast den var borta ett tag... Internt så verkar den vara försenad. Så en blandning av frågetecken och utropstecken på den. Vi lär se under veckan...
Henriot Hemera verkar också vara uppskjuten till december
Haha, ok, tack, då kan jag vänta med att justera brillorna ett tag till ;)
 

jrick

Medlem
Jag köpte Tondonia Reserva Blanco i hyfsat lyxig specialbutik i Malaga i februari för runt 85-90 euro.
Idag köpte jag två Gravonia för 42 Euro flaskan i samma butik.
Visa bifogad bild 30590

Röda reservan 2010 kostar 41.60 Euro.
Cubillo 2014 15.90 Euro
Så Gravonia kostar nästan samma, medan Tondonia blanco kostar ungefär hälften i Sverige. Det är ju lite anmärkningsvärt.
 

Vic

Medlem
Jag hade sparat den i en av mina skapade inköpslistor på SB i inloggat läge och där står det. Annars är den inte sökbar och artikelsidan helt tom/dold när varan utgår från en lansering. Kan vara ett tips att göra en sån workaround, rätt många viner tillika tänkta inköp som flyttats fram på sistone.
 

Attachments

  • IMG_6727.png
    IMG_6727.png
    49,7 KB · Visningar: 122

FredrikC

Medlem
Jag hade sparat den i en av mina skapade inköpslistor på SB i inloggat läge och där står det. Annars är den inte sökbar och artikelsidan helt tom/dold när varan utgår från en lansering. Kan vara ett tips att göra en sån workaround, rätt många viner tillika tänkta inköp som flyttats fram på sistone.
Snyggt! Tack för tipset :)
 
Toppen