Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 17 januari 2019

chambertin

Medlem
Fantastiskt inlägg och mycket inspirerande för en som samlat vin sen 2015. (Har blivit dyrt för mig att kliva in i denna värld nu).
Men ju mer jag testar från nya världen och mindre orter runtom Italien, Grekland m.m. så inser man hur mycket bra och potentiella viner det finns för en spotstyver av pengen för bourgogne.
Härligt att läsa om ditt botaniserande och nyfikenhet på vinområden utanför mainstream.
Får villigt och glatt erkänna att detta forumet öppnat nyfikenheten även hos en gammal vinstofil som jag själv så tack alla här för era bidrag på det området. Hur hade man annars hittat t.ex Escombro om det inte vore för finewines.se.
 

lukastollig

Pudelfantast
Onekligen. Hade en direktkran hos A.Rousseau mellan 1986 och fram till 2002 så det högsta pris jag betalade för Chambertin och Clos-de-Bèze där var strax över 600kr för 99orna men sen var det slut tyvärr.:(

Man skall då komma ihåg att Bourgognes allmäna rykte under 70- och 80-talet var rejält sargat efter att massor med chaptaliserade och allmänt lågkvalitativa GC-viner hade flödat på marknaden länge. Några producenter stod såklart emot den trenden men som på alla marknader så drabbades även deras viner av låga priser. När jag själv skiftade fokus iväg från Bdx efter 1990 (-91,-92,-93 var ingen imponerade trio årgångar av röd Bdx men det syntes inte på primörpriserna) och deras prishöjningar så stod dörren öppen (bokstavligen) hos många topproducenter i Bgn och priserna var väldigt resonabla (jfrt med Bdx i alla fall). Började alltid mina besök hos Armand Rousseau med ett 30minuters-snack med Charles Rousseau på hans kontor på gården innan (för det mesta) hans dotter tog över visningen och provsmakningen ur fat i källaren. Ljuva och underbara minnen med fullastad Volvo 240 knäande hem genom Tyskland mot Svedala och hopp om att slippa alla nitiska tullare.

Idag är det omvända roller i viss mån och när högklassig röd GC-Bourgogne kostar +5k så säger i alla fall jag "tack men nej tack".
Vinvärlden utanför dessa två kultområden innehåller så enormt mkt annat att upptäcka och ibland tänker jag att dessa sjuka priser är en tacksam knuff att få som vinnörd i riktningen mot att upptäcka och prova något av allt det nya som poppar upp runtom i världen.

Om jag inte tappat Bgn-intresset 2002 så hade jag nog aldrig plockat upp min nyfikenhet igen för t.ex Barolo/Barbaresco, (som då legat insomnat i 10-12 år efter alltför mkt odrickbar, översträv och fruktlös 60- och 70-tals Barolo) Champagne och Rhône så visst för dessa skenande priser ändå alltid ngt gott med sig även om det kan vara svårt att se när ens favortviner dubblas och tripplas i pris på några år. En annan god sida av myntet efter stora prishöjningar är att helt nya producenter kommer fram och satsar hårt och seriöst på att göra toppviner. Ofta kan man ju plocka upp dessa viner innan priserna hunnit dra iväg alltför mycket.

Nu har det gått ytterligare +15 år sedan dess (2002) och Barolo/Barbaresco verkar vara på god väg att göra ungefär samma resa som Bgn gjort även om priserna fortfarande är långt ifrån den del av stratosfären där Bgn befinner sig. Dags att vrida sin näsa och gom åt annat håll mao och det finns ju så enormt mkt att botansiera i om man verkligen är nyfiken av sig.
  • Spanien är väldigt spännande och diversifierat tycker jag med en bred flora av stilar och druvsorter som för 10-15 år sedan t.o.m. stod i skamvrån och bara försvann i ngn blend eller in i ngt kooperativt skitvin.
  • Syrah/Shiraz görs idag med god ackuratess och i olika stilar över stora delar av världen, från Australien och Nya Zeeland via Österrike, Sydafrika, USA, Italien, Schweiz för att landa på hemmaplan i Frankrike och Rhône.
  • Söta viner är ALDRIG poppis någonstans och priserna därefter.
  • Starkviner är heller i stort sett ALDRIG särskilt efterfrågade (Treasury Wine Estate (Penfolds ägare) omsätter 4ggr mer än hela Portvinsindustrin t.ex).
  • Halvtorr/söt Riesling är nästan ALDRIG särskilt populär.
  • Alsace-viner är inte à la mode heller och priserna därefter.
  • Har väl inte gått ngn förbi att jag vurmar lite för Sydafrikanska viner och då särskilt deras Pinot Noir, Chardonnay, Semillon och Chenin Blanc.
  • Till min stora lycka så görs det numera bra röda ersättare till Bgn från USA, Nya Zeeland, Australien, Tyskland och Sydafrika. Även Chile verkar vara på väg men har inte provat så mkt därifrån ännu.
osv...

Vinvärlden är så mkt mer än Bdx, Bgn, Piemonte, Champagne för att nämna några och skulle önska att vi alla finewines-konsumenter vore lite mer otrogna än vad vi är idag.

Blev långt det här och i lite fel tråd kanske men moderatorerna får gärna flytta det till ngn lämpligare tråd om dom vill.

Mycket väl skrivet. Det finns otroligt mycket därute att upptäcka. Själv kom jag in något sent på bourgogne, har väl köpt seriöst sedan årgång 2009 cirka, men bara på de åren har priserna gått från höga till orimliga på mycket av det jag brukade köpa. Så sista två åren har jag letat pinot från resten av världen och även om det finns riktigt fina viner där ute (speciellt från Oregon och Tyskland) så har jag ändå inte hittills hittat något som verkligen ersätter känslan hos en bättre bourgogne. Jag säger inte att vinerna nödvändigtvis är sämre, men de är annorlunda, naturligtvis. Som tur är finns det ändå vettiga burgs för 250-500 kronor fortfarande, förutsatt att man gör sin läxa och inte bara köper på måfå. Att betala 4-5K eller mer för en flaska är naturligtvis helt galet om man inte är ekonomiskt oberoende (I wish!) men samtidigt, som du skriver i ett senare svar, så suktar man ju efter att åtminstone någon gång få prova de där legendariska producenterna/vinerna/årgångarna, om inte annat för komplettera referenserna.

Men, som tur är: Trad-kabinett från Mosel verkar vara lika svårsålt och lågprisat som alltid trots att det är så gudomligt gott! Låt oss hoppas att det fortsätter så!
 

chambertin

Medlem
Bourgogne är, i snitt, inte sådär väldans intensivt. Och det är framför allt inte tungt. Tyngd hittar man nästan bara i de högre appellationerna (och då gärna från CdN), vilket ofta blir dyrt. På ett sätt tycker jag – det kanske låter dumt – att ju högre AOC, desto mer börjar bgn. faktiskt likna andra vintyper (på en del parametrar). Då blir det inte så konstigt att många tycker det kostar skjortan att hitta nåt drickbart från regionen. För de flesta är ju inga pinottrynen.

Vill man ha ett lackmustest på om regionen är nåt för en själv, tycker jag man skall köpa ett par tre olika byviner, ifrån en OK årgång, och korka upp dem unga. Kommer man på sig själv med att ofta säga "mjo, helt OK, men är det inte lite tunt", då kan man med gott samvete helt bortse från regionen i framtiden.
Håller med dig om stilen på Bgn. (och Pinot i allmänhet) som för mig är ett "sniffarvin" och ngt som i alla fall jag köper för att i timtal sitta och dofta på ur en stor rund kupa och njuta av den unika doftprofilen hos bra Pinot.

Är definivt förbi ditt lackmustest vg vintypen men ser mig fortfarande som ett pinottryne men är tyvärr desillusionerad på Bgn som leverantör av de vinerna. Jag ser nog ganska annorlunda på röd Bgn i allmänhet då jag tycker att det nog inte finns ngn regions viner som är så opålitliga som just dessa. För att kunna köpa ngt i de lägre appellationerna så måste man vara väldigt påläst och/eller välsynkad med ngn vinresencent eller prova mkt som du själv verkar göra. Inte heller det är särskilt enkelt heller då volymerna och tillgängligheten ofta är väldigt liten av många viner.

Min helt egna ovetenskapliga slutsats i ämnet baseras på att röd Bgn <50€ (väsentligt mindre för 10 och 20 år sedan) från valfri fransk supermarché (genomförd under 90- och 00-talet till största delen) är som rysk roulette. Har aldrig köpt eller druckit ngt från en sådan hylla som hållit måttet och ngt liknande händer ytterligt sällan med några andra kvalitetsviner från övriga franska regioner i jämförbara prisklasser (menar då inte € för € utan mer relativt sett).

Min andra också helt ovetenskapliga slutsats är att god röd Pinot Noir kräver:
  • Rätt klon på rätt plats
  • Rätt (och ganska snäv) klimatzon
  • Låg avkastning (under 30-40hl/ha och gärna ännu lägre)
  • Skörd vid "rätt" tidpunkt och inte för sent
  • Om risk för fukt/röta runt skörden: Bortsortering av ALLA bär med röta (just detta var Rousseau en av pionjärerna med redan på tidigt 80-tal)
  • En viss dos av ekfat !
Man anar att många av dessa saker inte är särskilt billiga att genomföra i ett högkostnadsland som Frankrike och är marken dessutom tokdyr så blir ekvationen att vinerna blir dyra eller så gör man avkall på några av parametrarna och vips så har man den där tunna, stjälkigt gröna och snipiga tonen som i alla fall jag inte förmår att älska. Föredrar en Newton Johnson Family Vineyard PN, By Farr Tout Près eller en Schubert Marion's Vineyard PN alla dagar i veckan jämfört med mycket Bgn upp till 1000kr som jag provat de senaste åren.
 

lukastollig

Pudelfantast
Min helt egna ovetenskapliga slutsats i ämnet baseras på att röd Bgn <50€ (väsentligt mindre för 10 och 20 år sedan) från valfri fransk supermarché (genomförd under 90- och 00-talet till största delen) är som rysk roulette. Har aldrig köpt eller druckit ngt från en sådan hylla som hållit måttet och ngt liknande händer ytterligt sällan med några andra kvalitetsviner från övriga franska regioner i jämförbara prisklasser (menar då inte € för € utan mer relativt sett).

Här håller jag helt med. De burgs som når supermarché i Frankrike är i 99% av fallen undermåliga. Eller åtminstone var det så under -00 talet då jag vistades några längre perioder i Frankrike. Samtidigt så upplever jag att det på de sista 5-10 åren skett en generell kvalitetshöjning även i bourgogne, liksom i stora delar av resten av vinvärlden. Det är faktiskt inte lika stor risk att gå på minor längre som det en gång var och med lite basic research (några googlingar, en koll på cellartracker, lite producentinfo) ökar chansen att köpa ett bra till mycket bra vin väsentligt. Kanske har jag haft tur men på de senaste åren är det nog bara några enstaka köp jag varit missbelåten med (2015 Jadot CdN Village Vaucrain comes to mind) så det finns hopp för dem som vill prova regionen.
 

chambertin

Medlem
Mycket väl skrivet. Det finns otroligt mycket därute att upptäcka. Själv kom jag in något sent på bourgogne, har väl köpt seriöst sedan årgång 2009 cirka, men bara på de åren har priserna gått från höga till orimliga på mycket av det jag brukade köpa. Så sista två åren har jag letat pinot från resten av världen och även om det finns riktigt fina viner där ute (speciellt från Oregon och Tyskland) så har jag ändå inte hittills hittat något som verkligen ersätter känslan hos en bättre bourgogne. Jag säger inte att vinerna nödvändigtvis är sämre, men de är annorlunda, naturligtvis. Som tur är finns det ändå vettiga burgs för 250-500 kronor fortfarande, förutsatt att man gör sin läxa och inte bara köper på måfå. Att betala 4-5K eller mer för en flaska är naturligtvis helt galet om man inte är ekonomiskt oberoende (I wish!) men samtidigt, som du skriver i ett senare svar, så suktar man ju efter att åtminstone någon gång få prova de där legendariska producenterna/vinerna/årgångarna, om inte annat för komplettera referenserna.

Men, som tur är: Trad-kabinett från Mosel verkar vara lika svårsålt och lågprisat som alltid trots att det är så gudomligt gott! Låt oss hoppas att det fortsätter så!
Om du med bättre Bgn räknar viner upp mot 1000-1500kr därifrån så tycker jag att du skall testa t.ex Diels Cuvée Caroline från Tyskland (ca 550-600kr, finns hos Gute-Weine bl.a), By Farr Tout Près och Sangreal från Australien samt Newton Johnson Family Vineyard PN. Crystallum Cuvée Cinema är en annan favorit från Sydafrika som jag ställde jämte en 2010 Charmes-Chambertin från Duroché för ett år sedan ungefär och alla var överens om att Crystallum var det bättre vinet och det vann mer ju längre kvällen gick.
Köpte också några flaskor i veckan av Hannes Storms tre olika Pinoter från Hemel-en-Aarde (finns i BS för 369kr) men har inte provat ännu. Har dock fått topprecensioner av bl.a Tim Atkin och är svåra att få tag på.

Som tur är så behöver vi inte ha den här diskussionen om Riesling Kabinett från Mosel. :)
Skönt att ngn vinzon är fredad från rika kineser och amerikaner i alla fall.
Må de tyska typsnitten och långa vingårdsnamnen leva för evigt !
serveimage.jpg


serveimage2.jpg
 

Magikern

Medlem
Jag tycker nya världen är betydligt mer ojämnt en Bourgogne. För 500 spänn är de sanslös skillnad i kvalitet mellan vinerna inom Chile, Argentina, Australien, Sydafrika t.ex. Åtminstone om man köper via vårt ärade monopol.

Även om man jämför viner från samma region, årgång och druva.

Överekade och för sent skördade viner är på tok för vanliga i dessa länder. Skulle tro att dåliga kloner också spelar roll.

Någon Bourgogne blev det inte i detta släppet för min del dock men en Guardiola.

Fick alla de de ville ha?
 

Adamanko

Medlem
Fick en Terre Nere Prephylloxera och två Guardiola precis som jag ville. Chockad att jag fick Prepen. När jag såg att jag verkligen fått en bokad var saldot redan nere på noll. Lite lättare att få Guardiolan, men allt tog slut ganska snabbt. Mycket nöjd. Nu ska dom bara leva upp till förväntningarna också. :)
 

jrick

Medlem
Med dottern på vårdcentralen så kunde inte klicka själv, kompisar klickade hem några guardiola men om det är någon som ångrar sin Peppinobokning så tar jag gärna över den....:)
 

Magikern

Medlem
Jag satsade på Coche-Dury som vanligt. Och som vanligt kammade jag noll :(.
Fick med mig två flaskor Terre Nere Prephylloxera och en flaska Terre Nere Guardiola.

Har hört från folk som nyligen provat de 5 första årgångarna av prephylloxeran och tyckt ett den var överskattad. Alla var trötta utom möjligen 2008an. De 2 första var på väg "over the hill" tydligen.

Kanske bara vinmakeriet som inte sköttes så bra i början helt enkelt?
 

Nyllet

Medlem
Jag poppade webblanserings-oskulden idag och fick med mig två flaskor Terre Nere Guardiola, precis enligt plan. Kul men oerhört stressande att se flaskorna försvann i rasande fart!:D

Jag har fattat som att flaskorna blir bokade till mig direkt när jag har tryckt på boka knappen, och att man alltså inte behöver stressa med att gå vidare till steg 2 och 3. Är det korrekt uppfattat?
 

Adamanko

Medlem
Jag poppade webblanserings-oskulden idag och fick med mig två flaskor Terre Nere Guardiola, precis enligt plan. Kul men oerhört stressande att se flaskorna försvann i rasande fart!:D

Jag har fattat som att flaskorna blir bokade till mig direkt när jag har tryckt på boka knappen, och att man alltså inte behöver stressa med att gå vidare till steg 2 och 3. Är det korrekt uppfattat?
Innan söndag kl 23.59 måste du bekräfta.
 

Blue Nun

Medlem
Försökte hugga en flaska av Terre Neres Prephylloxera utan framgång. Tog slut på en nanosekund när klockan slog 10. Det fick mig att skriva ett argt mail till Systembolaget för att fråga om de kan garantera att det inte finns personer som använder script eller program som ligger och läser av mot sidan och på så vis kan boka vinet precis samtidigt som de släpps. Ser fram emot deras svar, det börjar bli löjligt nämligen.

För övrigt märkligt att de valde att släppa Terre Neres Guardiola på webben som tidigare år har släppts i butik (och dessutom inte sålt slut på en gång).
 

Daniel A

Administratör
Försökte hugga en flaska av Terre Neres Prephylloxera utan framgång. Tog slut på en nanosekund när klockan slog 10. Det fick mig att skriva ett argt mail till Systembolaget för att fråga om de kan garantera att det inte finns personer som använder script eller program som ligger och läser av mot sidan och på så vis kan boka vinet precis samtidigt som de släpps. Ser fram emot deras svar, det börjar bli löjligt nämligen.

Nog för att det lär finnas en hel del script som fångar in flaskor till folk, men det löjliga i det hela är att det oavsett blir ett klick-lotteri på de mest eftertraktade flaskorna. Om det finns 36 flaskor av något som 100+ personer (fler om bulvaner (script eller människor) räknas in) vill ha så kommer alla flaskor försvinna på en "nanosekund". Folk kommer alltid bli utan (jag fick ingen Coche-Dury).

Ett ärligare system hade eventuellt kört det mer som ett "riktigt" lotteri, där folk får skicka in sina önskemål. Då försvinner eventuella script, men tillgången och bulvaner kommer fortfarande göra det väldigt svårt.
 

Blue Nun

Medlem
Nog för att det lär finnas en hel del script som fångar in flaskor till folk, men det löjliga i det hela är att det oavsett blir ett klick-lotteri på de mest eftertraktade flaskorna. Om det finns 36 flaskor av något som 100+ personer (fler om bulvaner (script eller människor) räknas in) vill ha så kommer alla flaskor försvinna på en "nanosekund". Folk kommer alltid bli utan (jag fick ingen Coche-Dury).

Ett ärligare system hade eventuellt kört det mer som ett "riktigt" lotteri, där folk får skicka in sina önskemål. Då försvinner eventuella script, men tillgången och bulvaner kommer fortfarande göra det väldigt svårt.

Ungefär det jag skrev till bolaget också. Jag skrev att jag har svårt att se hur webblanseringarna i sin nuvarande form gagnar konsumenten eftersom chansen att lyckas få det vin man vill ha är så minimal.
 

lukastollig

Pudelfantast
Om du med bättre Bgn räknar viner upp mot 1000-1500kr därifrån så tycker jag att du skall testa t.ex Diels Cuvée Caroline från Tyskland (ca 550-600kr, finns hos Gute-Weine bl.a), By Farr Tout Près och Sangreal från Australien samt Newton Johnson Family Vineyard PN. Crystallum Cuvée Cinema är en annan favorit från Sydafrika som jag ställde jämte en 2010 Charmes-Chambertin från Duroché för ett år sedan ungefär och alla var överens om att Crystallum var det bättre vinet och det vann mer ju längre kvällen gick.
Köpte också några flaskor i veckan av Hannes Storms tre olika Pinoter från Hemel-en-Aarde (finns i BS för 369kr) men har inte provat ännu. Har dock fått topprecensioner av bl.a Tim Atkin och är svåra att få tag på.

Som tur är så behöver vi inte ha den här diskussionen om Riesling Kabinett från Mosel. :)
Skönt att ngn vinzon är fredad från rika kineser och amerikaner i alla fall.
Må de tyska typsnitten och långa vingårdsnamnen leva för evigt !
Visa bifogad bild 15498

Visa bifogad bild 15499

Tack för tipsen! Några av producenterna har jag testat men inte alla. Storm Wines pinoter har jag faktiskt redan beställt. Ligger på SB och väntar på uthämtning. Har en flaska Crystallum Mabalel som jag inte hunnit testa än. Får försöka få tag på Cinema också.
 

Blue Nun

Medlem
Inloggning med BankID och enbart beställaren får hämta ut?

Vet inte om det löser något. Egentligen behöver du bara ett script som gör första steget åt dig, dvs klicka på boka precis i samma sekund som det blir möjligt. Därefter kan du ta över och göra resten själv. Då har du ändå besegrat det största hindret. Löser förvisso problemet med bulvaner.
 

lukastollig

Pudelfantast
Vet inte om det löser något. Egentligen behöver du bara ett script som gör första steget åt dig, dvs klicka på boka precis i samma sekund som det blir möjligt. Därefter kan du ta över och göra resten själv. Då har du ändå besegrat det största hindret. Löser förvisso problemet med bulvaner.
Visst, men jag brukar faktiskt lyckas klicka hem det jag vill ha. Sitter med officiell tid i ett fönster bredvid och klickar som en galning 09:59:59. Funkar i säg 3-4 fall av 5, även på populära, små partier. Att lyckas få med sig mer än ett sådant vin från samma släpp har jag aldrig fått till dock. Jag är för tekniskt okunnig för att använda något script. Att Pre Phylloxera skulle ta slut på 0,1 sekunder var väl helt väntat. Populärt vin som inte är apdyrt, 36 flaskor, 2 per kund. Bara de första 18 klicken fick tilldelning.
 
Toppen