Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 17 januari 2019

Magikern

Medlem
Jo det är det vinet men är lite nyfiken varför du antar att det INTE är det ?

Trodde de hade ett prestigevin för 7-800 spänn eller mer och att det var detta som åsyftades.;)

Ata Rangi kan jag hålla med om är ett alternativ till Bourgogne i 3-400 kronors klassen kvalitetsmässigt. Men den tenderar att vara lite väl solmogen kanske.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Trodde de hade ett prestigevin för 7-800 spänn eller mer och att det var detta som åsyftades.;)
Känner inte till ngn sådan pinne i den prisklassen från NZ ännu men med tanke på suget efter bra Pinot så kommer nog en del viner att befinna sig där snart. Närmast idag hamnar väl Felton Roads Block 3 och 5 som brukar ligga på 6-700kr.

Ata Rangi kan jag hålla med om är ett alternativ till Bourgogne i 3-400 kronors klassen kvalitetsmässigt. Men den tenderar att vara lite väl solmogen kanske.
Jag har ju inte rekommenderat Ata Rangis Pinot över huvud taget så fattar inte riktigt hur den kommer in i bilden.
 

Magikern

Medlem
Känner inte till ngn sådan pinne i den prisklassen från NZ ännu men med tanke på suget efter bra Pinot så kommer nog en del viner att befinna sig där snart. Närmast idag hamnar väl Felton Roads Block 3 och 5 som brukar ligga på 6-700kr.


Jag har ju inte rekommenderat Ata Rangis Pinot över huvud taget så fattar inte riktigt hur den kommer in i bilden.

Bell Hill och Marie Zelie etc. är betydligt dyrare än block 3 och 5. Dessa har mig veterligen aldrig importerats till Sverige dock.

Tänker på Kiwipinot som är bra och billiga när jag syftar på Ata Rangi men blev off topic.
 

Silenos

Medlem
Min helt egna ovetenskapliga slutsats i ämnet baseras på att röd Bgn <50€ (väsentligt mindre för 10 och 20 år sedan) från valfri fransk supermarché (genomförd under 90- och 00-talet till största delen) är som rysk roulette.

Jo, jag håller med. Direkt från hyllan på nåt snabbköp, det är att dra det för långt, så jämn är inte kvaliteten (är den det i någon region?). Jag är väl mer inne på lukasstolligs linje, att det oftast räcker med några snabba slagningar på producentnamnet för att ta bort den största risken. Sen så är det absolut inte säkert att man uppskattar stilen på vinerna, även om kvaliteten är god; den kunskapen finns det bara ett sätt att skaffa sig.

Man anar att många av dessa saker inte är särskilt billiga att genomföra i ett högkostnadsland som Frankrike och är marken dessutom tokdyr så blir ekvationen att vinerna blir dyra...//

Om decanters uppgifter stämmer, att Pinault betalade 250''€ för Clos des Tart, så förstår man varför det drar iväg ibland. Vill Frasse ha tillbaka sin investering på 15 år (odiskonterat), så måste varje flaska kosta ca fem papp (+ rörliga kostnader). Vilket vansinne...
 

Magikern

Medlem
Min Guardiola står som bokning bekräftad när jag loggar in på min sida men jag har inte fått bekräftelsemail än

Det innebär att det inte är säkert att jag får den ändå eller?
 

Skrutt

Medlem
Min Guardiola står som bokning bekräftad när jag loggar in på min sida men jag har inte fått bekräftelsemail än

Det innebär att det inte är säkert att jag får den ändå eller?
Jodå. Mejl kommer först.när bokningen omvandlats till en regelrätt beställning. Tror du kan vara lugn.
 

chambertin

Medlem
Jo, jag håller med. Direkt från hyllan på nåt snabbköp, det är att dra det för långt, så jämn är inte kvaliteten (är den det i någon region?). Jag är väl mer inne på lukasstolligs linje, att det oftast räcker med några snabba slagningar på producentnamnet för att ta bort den största risken. Sen så är det absolut inte säkert att man uppskattar stilen på vinerna, även om kvaliteten är god; den kunskapen finns det bara ett sätt att skaffa sig.
Jo vg gäller Frankrike och rödviner så skulle jag nog vilja påstå att pris och kvalitet går att koppla för det mesat även om man plockar ett vin från Carrefours vinhylla. Ingen region är i alla fall så bedrövligt dålig (på supermarchén då) som röd Bgn i alla fall.
Köp en valfri Rhône för 25-30€ eller Bdx för 30-35€ t.ex så är i all fall mina besvikelser väldigt få.

Kan ju vara som du säger att det räcker att plocka bort alla okända producenter för att slippa misstagen men då går ju i stort sett det mesta bort om man handlar där. Gjorde en vända till på röd kommun-Bgn och enklare crû för 5-6 år sedan (<300kr) och kan inte säga att jag hittade speciellt många fler än tidigare och då fanns ändå en hel del -09 och -10 med.

Kanske bara är så enkelt att jag inte uppskattar stilen som du säger på röd kommun-Bgn numera. Minns dock några härliga Geverey-Chambertin och Marsannay från Joseph Roty från -93 som riktigt minnsevärda och hoppades att vinmakning och annat hade gått framåt även hos mindre kända odlare så att jag kunde hitta ngt åtminstone i närheten när man är beredd att pynta upp 300-500kr.

Kul att du hittar viner som är intressanta i den kategorin i alla fall och trevligt att diskutera detta.
 

Magikern

Medlem
Hämtade ute Guardiolan igår och det lär bli recension senast i morgon kväll.

Egon Müllers Scharzhofberger Trockenbeerenauslese 2017 är inte direkt gratis.

Trockenbeerenauslese är väl i princip alltid dyra och har alltid varit eller?

Beerenauslese kan ibland vara riktigt bra valuta för pengarna dock.

Priserna lär ha ökat betydligt mindre för söta viner i allmänhet och Riesling i synnerhet och det var nog det som var poängen med inlägget.
 

chambertin

Medlem
Egon Müllers Scharzhofberger Trockenbeerenauslese 2017 är inte direkt gratis.
Så sant. Det var lite med tanke på Egon Müller och några få till som jag la till "nästan". :)
Egon Müller sticker ju ut en del från övriga vg prisläge även på Spätlese- och Auslese-nivå och är kanske inte så representativ för vintilens popularitet och prisnivå som helhet.
 

Silenos

Medlem
Minns dock några härliga Geverey-Chambertin och Marsannay från Joseph Roty från -93 som riktigt minnsevärda och hoppades att vinmakning och annat hade gått framåt även hos mindre kända odlare så att jag kunde hitta ngt åtminstone i närheten när man är beredd att pynta upp 300-500kr.

Ibland så behöver man inte ens leta bland nya stjärnskott för att springa på något köpvärt. Ta en titt här. Firmans Marsannay'er för strax över tvåhundringen. Jag köpte några testflaskor och kom fram till att det inte var något för mig – ganska mörka grejer – men substanslösa kan man i vart fall inte anklaga dem för att vara.

Kul att du hittar viner som är intressanta i den kategorin i alla fall och trevligt att diskutera detta.

Absolut, på båda punkterna!
 

chambertin

Medlem
Ibland så behöver man inte ens leta bland nya stjärnskott för att springa på något köpvärt. Ta en titt här. Firmans Marsannay'er för strax över tvåhundringen. Jag köpte några testflaskor och kom fram till att det inte var något för mig – ganska mörka grejer – men substanslösa kan man i vart fall inte anklaga dem för att vara.



Absolut, på båda punkterna!
Tack för tipsen !
Det var ju just Rotys G-C Les Fontenys som jag köpte -91 och -94 av och från -93 vart det "La Brunelle" och "Clos Prieur". Klart snäppet över alla kommunviner från G-C som jag druckit (inklusive A.Rousseau) så ur det perspektivet så är ju 82€ helt ok för -13 (kostade 210kr på den tiden och hans Charmes-Chambertin låg på 350kr så Les Fontenys hade hög status hos dom redan då). Då (90-talet) så fanns det bara en Marsannay vad jag minns.
Rotys viner var i varje fall riktigt långsamma att utvecklas på den tiden så +20 år för kommunvinerna var inte "over the hill" även om vissa var på topp en del år tidigare kanske.
 
Toppen