Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 17 januari 2019

Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Har hört från folk som nyligen provat de 5 första årgångarna av prephylloxeran och tyckt ett den var överskattad. Alla var trötta utom möjligen 2008an. De 2 första var på väg "over the hill" tydligen.
Vi hade med en 2010 (6:e årgången) på en BYOB i början av förra året och visst var den mogen och klar för konsumtion. Trött vill jag inte kalla den men tvivlar på att den skulle vinna på vidare lagring. Skrev bl.a. "Earthy notes, dry, tannic, leather", alltså inte så mycket frukt.
 

lukastollig

Pudelfantast
Jag poppade webblanserings-oskulden idag och fick med mig två flaskor Terre Nere Guardiola, precis enligt plan. Kul men oerhört stressande att se flaskorna försvann i rasande fart!:D

Jag har fattat som att flaskorna blir bokade till mig direkt när jag har tryckt på boka knappen, och att man alltså inte behöver stressa med att gå vidare till steg 2 och 3. Är det korrekt uppfattat?
Ja, korrekt uppfattat. Därmed skiljer det sig från småpartier där jag tror man måste klicka sig igenom hela beställningen så fort som möjligt.
 
Försökte hugga en flaska av Terre Neres Prephylloxera utan framgång. Tog slut på en nanosekund när klockan slog 10. Det fick mig att skriva ett argt mail till Systembolaget för att fråga om de kan garantera att det inte finns personer som använder script eller program som ligger och läser av mot sidan och på så vis kan boka vinet precis samtidigt som de släpps. Ser fram emot deras svar, det börjar bli löjligt nämligen.

För övrigt märkligt att de valde att släppa Terre Neres Guardiola på webben som tidigare år har släppts i butik (och dessutom inte sålt slut på en gång).

Att det körs med script behöver du inte fundera på, det vet jag "for a fact". Och nej, jag gör det inte :) Finns ju inte en chans att dom personer som ex när Raveneau släpptes, glatt berättade efteråt att dom fått en flaska av varje (tre totalt) har gjort det själva utan "script". Kan inte tänka mig att dom fixat det med "bulvaner" heller då du skulle behöva MÅNGA för att ha sånt flax att du faktist får en av varje.
 

Magikern

Medlem
Vi hade med en 2010 (6:e årgången) på en BYOB i början av förra året och visst var den mogen och klar för konsumtion. Trött vill jag inte kalla den men tvivlar på att den skulle vinna på vidare lagring. Skrev bl.a. "Earthy notes, dry, tannic, leather", alltså inte så mycket frukt.

Tror det var 2005-9 i vertikalen jag nämnde. Men jag antar att det är ett vin man kan avstå från. I denna prisklassen bör man ju hitta mycket som är bättre.
 

Magikern

Medlem
Om man nu inte väljer att dricka dem med 6-8 års ålder.

Kul fenomen och praktiskt. Samma sak är ju rätt vanligt när det gäller Supertuscans med mycket Merlot (ofta över 30 procent) och Sangiovese. Men det är kul när man inte behöver lagra så länge. Man behöver inte ha dåligt samvete.:)
 

lukastollig

Pudelfantast
Har en god vindrickande vän som också provat prephylloxera och han tyckte väl inte den höll högre klass än övriga contradas så tveksamt om den är värd de extra hundralapparna jämfört med dem men samtidigt kul att dricka ett så ovanligt vin. Vad tänker ni om lagringspotential på övriga Terre nere? Har guardiola och Santo Spirito från 2010 liggande.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vad tänker ni om lagringspotential på övriga Terre nere? Har guardiola och Santo Spirito från 2010 liggande.
Nu har jag inte haft förmånen att dricka större mängder Terre med ålder men för samtliga bättre från den producenten har de varit bra inom samma tidsram som prephylloxeran.
 

Swedish

Medlem
Vi hade med en 2010 (6:e årgången) på en BYOB i början av förra året och visst var den mogen och klar för konsumtion. Trött vill jag inte kalla den men tvivlar på att den skulle vinna på vidare lagring. Skrev bl.a. "Earthy notes, dry, tannic, leather", alltså inte så mycket frukt.
Det var en DBYOB... Inte helt lätt det här med bokstäver... :D
Så det var anteckningar du och @Gradin smusslade med när ni satt för er själva vid bordet...:eek:
 

Silex

Medlem
Vi hade med en 2010 (6:e årgången) på en BYOB i början av förra året och visst var den mogen och klar för konsumtion. Trött vill jag inte kalla den men tvivlar på att den skulle vinna på vidare lagring. Skrev bl.a. "Earthy notes, dry, tannic, leather", alltså inte så mycket frukt.
Jag blir ärligt talat inte riktigt klok på de där vinerna. Jag brukar dricka vanliga Terre Nere som vardagsvin och tycker det går utmärkt redan som ungt, men kanske bättre vid 2-3 år. De lite bättre varianterna jag har testat tycker jag är ointegrerade och lite vresiga som unga och jag tänker att de behöver tid. Jag har dock haft väldigt svårt att hitta det där optimala fönstret. Drack nyligen en Santo Spirito -08 och ångrade då att jag inte öppnat den tidigare då jag precis som din not på -10:an uppfattade att frukten klingat av, men syra och tanniner fanns kvar. Kanske det är 5-8 år som är optimalt trots allt...
 
Jag tror att internetanslutningen har stor betydelse. En gång lyckades jag klicka en flaska Ravenau och det var när jag hade en riktigt bra wifi på en helt annan plats i Sverige än var jag brukar befinna mig vanligtvis.

På min ordinarie plats är jag inte i närheten av de mest åtråvärda flaskorna.

Sen kan det helt enkelt bara vara slump...
 

chambertin

Medlem
Har inte provat Terre Neres viner men har väldigt goda erfarenheter av Pietradolces Vigna Barbagalli som Atomwine har.
Detta störtsköna vin som flörtar med både Barolo och Bourgogne görs även det på druvor från prephylloxera-stockar.
Klockar in som min helt överlägset bästa erfarenhet av röda Etna-viner och varken atomur, 100GBit-lina nära SB's server eller script behövs för att beställa hos Tom heller.
Några av de andra röda från Pietradolce finns även på BS (Archinieri och vanliga Rosson) ser jag dessutom.
 
Last edited:
Toppen