Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 7 februari

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Herrejävlar vad mycket. Och vilka galna prisökningar. Köpte Keller hubacker 2015 för 469 för 2 år sedan på systembolaget
Hubacker 2016 för 785 kr tycker jag ändå förbleknar bredvid G-Max 2014/2015/2016 för 10950 kr/12570 kr/10950 kr... :) T.o.m. priset på Abtserde, 1295 kr, känns ju hanterligt trots en ökning från 718 kr på en årgång, efter att man blivit chockskadad av G-Max-priset.
 

Silex

Medlem
När de har "Inköpt antal = 2" så tycker jag nästan de lika gärna kunde låta bli. Ser ut som de lyckades komma över en blandlåda som de styckat upp.
 

Karl

Medlem
Ja, helt sjuka priser. Origo maxar upp och ligger på gränsen för vad de kan lägga på. Minst 100% påslag på detta. Vissa viner är billigare att köpa på restaurang! Men har man monopol på att få sälja Keller så....
Men riktigt lågt beteende. Jag blir lite förbannad faktiskt.
 

Skrutt

Medlem
2015 Abtserde GG fick väldigt höga poäng (https://www.frw.co.uk/wine/westhofener-abtserde-grosses-gewachs-2015/238219) vilket jag inte kan säga bu eller bä till eftersom jag inte har tänkt röra mina på många år, men det känns lite gött att -16 ligger lägre på CT. ;). Att bli arg är väl lite att ta i dock - jag ser på Wine-Searcher att tom. en tysk leverantör vill ha över 1kkr och i andra länder brakar det iväg mot stratosfären.
 

Skrutt

Medlem
Hipping "H.M." - skulle gissa att det står för Her Majesty (Queen Elizabeth) och att det är exakt det vinet som engelska hovet brukar köpa upp nästan allt av. Jag säger ”exakt”, eftersom det vinet som Livets goda hade en kampanj för för ett par tre år sidan inte var exakt detsamma som det kungliga vinet, även om det kunde låta så i kampanjen, utan en Spätlese.
 

Old Sparky

Medlem
Lite sorgligt att g-max dragit iväg så mycket. Köpte två G-max 2009 för 1488 kr styck på SB för inte alltför många år sedan. Well well, priset har ju stuckit iväg internationellt rejält också, så jag förstår Origos prisökning. De nya priset på Gmax får ändå anses vara en "bra" med tanke på att snittpriset internationellt ligger över 20 000 kr flaskan.
Kellers uttalade ambition är ju ändå att bli Tysklands svar på DRC och Armand Rousseau och man får väl säga att han är på god väg.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När de har "Inköpt antal = 2" så tycker jag nästan de lika gärna kunde låta bli. Ser ut som de lyckades komma över en blandlåda som de styckat upp.
Det är nog precis förklaringen. Mig veterligen säljs G-Max, Hipping (i GG-form), Morstein och Pettenthal (nästan) enbart i form av blandlådor från Keller, åtminstone under senare år. (Undantaget är Hipping som även säljs på auktion.) Sedan är det troligen importören Origo som delat upp lådorna, och Systembolaget har köpt vinerna i form av enskilda flaskor. Om det sedan var SB som ville köpa alla Keller-rariteter de kunde komma över, eller Origo som sa "vi säljer bara G-Max om ni också tar de där andra flaskorna" vet jag däremot inte.

Hipping "H.M." - skulle gissa att det står för Her Majesty (Queen Elizabeth) och att det är exakt det vinet som engelska hovet brukar köpa upp nästan allt av. Jag säger ”exakt”, eftersom det vinet som Livets goda hade en kampanj för för ett par tre år sidan inte var exakt detsamma som det kungliga vinet, även om det kunde låta så i kampanjen, utan en Spätlese.
Kopplingen är tydligen så här: det fanns med ett vin från Niersteiner Hipping vid Queen Elizabeths kröningsmiddag 1953, mer specifikt en 1952:a från Franz Karl Schmitt. (Som jag förstår bör vinet då ha hetat Flächenhahl, i den mån vingård sattes ut. 1971 reducerades antalet officiella vingårdsnamn i Tyskland med cirka en faktor åtta. D.v.s. många vingårdar slogs ihop under ett namn, ofta namnet på den största eller mest kända grannvingården. Således ser man en massa idag obekanta vingårdsnamn på tyska flaskor från 1970 och bakåt när de dyker upp på auktion.)

Inför 60-årsjubileet 2013 kläcktes idén att ha med ett motsvarande vin på drottningens jubileumsmiddag 2013. Keller hade då nyligen köpt en vingårdsplätt på 0,5 ha som ägts av just Franz Karl Schmitt. "GG-varianten" av Hipping 2012:an serverades på middagen, och verkar redan när den skördades ha varit bokad för detta ändamål. Resten av produktionen såldes på vinodlarorganisationen VDP:s auktion (med en etikett som angav att det var ett vin serverat vid jubileumsmiddagen) och intäkterna gick till välgörenhet. Sedan har motsvarande vin fortsatt att kallas Hipping H.M.

Jag hittar en uppgift om att brittiska kungahuset förr brukade köpa mycket av Nierstein-vinerna från Schmitt, så liknande viner kan ha varit vanliga vid den tiden. Om däremot något annat än 2012:an har hamnat i Buckingham Palace under senare år, är inget jag sett någon uppgift om.

Hipping H.M. brukar, p.g.a. kopplingen ovan, vara mycket dyrare än övriga Hipping-viner som Keller då och då producerar, trots att det nog inte är någon större skillnad på druvmaterialets kvalitet. Utöver genuint restsöt Hipping från Keller (Kabinett, Spätlese, Auslese) har jag även sett "Hipping R" , som är en "nästan GG" med lite högre restsötma än GG/trocken. Inte heller den är en Hipping H.M., så den brukar heller inte bli fullt lika dyr.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Den officiella listan om nu någon missat den.
[container]
NummerNamnLeverantörProducentVarukategoriUrsprungPrisInköpt antal
92076-01Westhofen Riesling KR 16 750Origo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen498420
92087-01Abts E Riesl Spätlese 16 750mlOrigo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen68512
92108-01Nierstein Hipping Riesl Aus 16 750Origo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen9956
92181-01Riesling G-Max 16 750mlOrigo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen1095012
92182-01Riesling G-Max 15 750mlOrigo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen125706
92185-01Riesling G-Max 14 750mlOrigo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen109504
92186-01Keller Riesl Kabinett 'P' 12 750mlOrigo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen8652
92189-01Keller Riesl Kabinett 'H' 12 750mlOrigo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen8552
92190-01Keller Hip H.M Ries Gr lag 16 750mlOrigo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen259512
92192-01Hipping "H.M." Grosse Lage 15 750mlOrigo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen26953
92194-01KellerMorste Ries Gro Gew 15 750mlOrigo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen33953
92197-01Keller Nierst Hipp Ries R 12 750mlOrigo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen89512
92198-01Keller Hipping Riesl Ausle 12 750mlOrigo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen99512
96028-01Keller Pettenthal Riesl G L 15 750Origo Wine ImportWeingut KellerVITT VINRheinhessen28953
96103-01Keller Abts E Riesling GG 16 750mlOrigo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen129560
99104-01Keller Kirchspiel Riesl GG 16 750Origo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen685120
99135-01Keller Hubacker Riesling GG 16 750Origo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen785240
99270-01Keller Nierst Petten Ri Aus 16 750Origo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen7956
99345-01Keller Nierst Petten Ri Kab 16 750Origo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen49524
99468-01Keller Morstein Riesl GG 16 750 mlOrigo Wine ImportKellerVITT VINRheinhessen279012
[/container]
 

JonasBo

Medlem
Spännande att det är Origo som för övrigt varken har en fungerande hemsida eller svarar på e-post eller importförfrågningar..
 
Toppen