Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MartinE

Medlem
Så dök den äntligen upp:

IMG_3306.JPG

Samt några flaskor champagne så klart:
2000 Boizel Joyau de France
A.D. Coutelas Louis Victor x 2
2008 A.D. Coutelas Vintage
2010 J-M Seleque Commedia
J-M Seleque Solessence
2009 Michel Turgy Millésime
 

Stenberg

Medlem
Nu är det ett tag sedan jag rapporterade något här. Det tycks som att jag när jag är hemma har så fullt upp med att dricka vin att jag inte hinner vara aktiv här på forumet. Nu när jag är ute till sjöss däremot och inte får dricka något vin alls passar det ju bra att läsa om det som (en klen) tröst.

Den här laddningen ska iaf ha anlänt hemmavid i varierande antal:
2016 Keller, Riesling "von der Fels"
2016 Keller, Riesling "Limestone"
2015 Keller, Riesling Kabinett "Limestone"
2015 Keller, Rieslaner BA "Silberberg" (0,375 l)
2015 Keller, Rsl Auslese*** GK "Hubacker"(0,375 l)
2014 Keller, Spätburgunder "S"
2012 Keller, Auslese GK Pettenthal (0,375l)

Då jag själv är på andra sidan jordklotet så blir det tyvärr ingen bild.
Tyvärr missade jag att köpa på mig fler av Limestone 2015 medan den fanns kvar så nu kan jag bara hoppas att 2016 kommer nära. Är det någon som har koll på den?
 

Mmm

Medlem
Hemma efter en vecka vid Etnas fot på Sicilien. Det var mer en badsemester med barnen än en vinresa och vi flög... så inte många flaskor hem. Ett riktigt vinbesök blev det på Terre Nere. Fick köpa en flaska av deras Prephylloxera-vin (efter lite smörande) Otrolig kvalitet!! Sen hade de fullt sortiment av Occhipinti i den lokala supermarketen, provade allt.. Il Frappato fick följa med hem för 20 euro. Hennes vita vin kan vara det äckligaste jag provat på länge, men frappaton levererade fint
IMG_4057.JPG
 
Hämtade ut ännu en trevlig blandlåda från Wine Trade, denna med 3xThomas Pico chablis (inte från Pattes Loup utan från hans familjs vingårdar som han nu tagit över bruket av om jag förstått det hela rätt) och 3xSP68. Och två favoriter i repris från årgång 2007 som det fortfarande fanns kvar av: Montevetrano och bröderna Durants Cornas Empreintes.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Naturjäst Muscat som stått i en matbutik i X antal månader...
Det var grumligt och påminde ganska mycket hemjäst vin med touch av offentlig toalett!
Muscat - ogillar du det i allmänhet?

Stått i X månader - tror du vinet var förstört pga dåliga förhållanden?

Har du druckit orangea/skalmacererade vita förut och gillat dem då?
 

Mmm

Medlem
Muscat - ogillar du det i allmänhet?

Stått i X månader - tror du vinet var förstört pga dåliga förhållanden?

Har du druckit orangea/skalmacererade vita förut och gillat dem då?

Kan kanske tycka att Muscat är en lite svår druva, men visst finns det bra viner från t.ex Alsace. Men att odla den på Sicilien kanske inte är riktigt lyckat (min gissning). Väldigt parfymerat (offentlig toalett-delen) och väldigt lite syra.
Och sen är jag nog ingen utpräglad Vin Nature kille heller... Massor med jästsmak och direkt grumligt. Men jag vet inte om man kan räkna henne som utpräglad Vin Nature? Det var iaf tillsatt sulfiter.

Hennes röda viner tycker jag är utsökta dock!
 
Toppen