Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Hemma efter en vecka vid Etnas fot på Sicilien. Det var mer en badsemester med barnen än en vinresa och vi flög... så inte många flaskor hem. Ett riktigt vinbesök blev det på Terre Nere. Fick köpa en flaska av deras Prephylloxera-vin (efter lite smörande) Otrolig kvalitet!! Sen hade de fullt sortiment av Occhipinti i den lokala supermarketen, provade allt.. Il Frappato fick följa med hem för 20 euro. Hennes vita vin kan vara det äckligaste jag provat på länge, men frappaton levererade fint
Visa bifogad bild 10180
Det måste väl vara SP68 Bianco du menar, som är gjord på MOSCATO DI ALESSANDRIA 60% ALBANELLO 40%. Jag har druckit ett par olika årgångar och tyckt dom varit rätt så OK. T o m riktigt god. Visserligen väldigt aromatisk. Inte mycket jag känner igen i din beskrivning, men så är det ju att tycke och smak är väldigt olika samt vad vi associerar med. Men offentlig toalett har jag då inte känt. Har nog en flaska kvar i källaren, så det blir att kolla läget
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Typiskt mig att nästan bara köpa en av varje, men äsch. Strunt i det, solen lyser ju - snart kan jag dricka riesling på balkongen!

Vita:

1x 2015 Rabl Grüner Veltliner Langenlois
1x 2015 Rabl Riesling Langenlois
1x 2015 Weingut Josef Leitz Rudesheimer Riesling Magic Mountain
1x 2015 Weingut Josef Leitz Rudesheimer Riesling trocken
1x 2015 Louis Sipp Riesling
1x 2013 Marcel Deiss Langenberg
1x 2015 Schmelz Riesling Federspiel Stein am Rain
1x 2014 Jean Rijckaert Chardonnay Côtes du Jura

Röda:
1x 2014 Weingut Rings Freinsheim Spätburgunder
1x 2014 Domaine Boucabeille Côtes du Roussillon Villages Les Orris
2x 2011 Girard Petite Sirah
2x 2011 Girard Cabernet Sauvignon

IMG_1177.JPG
 

ChristianB

DipWSET
Typiskt mig att nästan bara köpa en av varje, men äsch. Strunt i det, solen lyser ju - snart kan jag dricka riesling på balkongen!

Vita:

1x 2015 Rabl Grüner Veltliner Langenlois
1x 2015 Rabl Riesling Langenlois
1x 2015 Weingut Josef Leitz Rudesheimer Riesling Magic Mountain
1x 2015 Weingut Josef Leitz Rudesheimer Riesling trocken
1x 2015 Louis Sipp Riesling
1x 2013 Marcel Deiss Langenberg
1x 2015 Schmelz Riesling Federspiel Stein am Rain
1x 2014 Jean Rijckaert Chardonnay Côtes du Jura

Röda:
1x 2014 Weingut Rings Freinsheim Spätburgunder
1x 2014 Domaine Boucabeille Côtes du Roussillon Villages Les Orris
2x 2011 Girard Petite Sirah
2x 2011 Girard Cabernet Sauvignon

Visa bifogad bild 10197
Väldigt trevlig uppställning! :)
 

Mmm

Medlem
Nu blir det konsumentupplysning och påtagande av dumstrut av stor modell!! Jag hoppade nämligen på Philipson Wines erbjudande om "Lykkekasse Luxus". "Viner som blivit över, skadade etiketter eller varuprover enligt hemsidan. 12 flaskor vin för 999 DKK, jag köpte två lådor för då blev frakten gratis :) Kan ju kanske vara något guldkorn (En La Mouline med skadat guldnät)... Eller iaf lite vin som passar till altanen i sommar, av producenter jag aldrig provat.

För det första är det exakt samma viner i de två lådorna, bara antalet av varje är lite olika. Det tyder ganska lite på att det skulle vara ströflaskor som de pumpar ut på detta sättet. Det är helt enkelt viner som de måste slänga annars. Så vad fanns i lådorna:

1. Clos Canarelli Rosé 2013, 4 flaskor
Vin från Korsika med hyggligt renommé. Lite väl risky med ett rosevin som är fyra år gammalt bara. Vi får se.

2. Petale de Rosé 2014, 4 flaskor
Provence-rosé med också hyggliga betyg, men detta vinet är ju också för gammalt troligtvis

3. Maculan Brentino 2012, 3 flaskor
Merlot/Cabernet från Veneto, verkar kosta ett par hundra på bolaget. Pluspoäng!

4. Kuyen 2010 (Chile), 3 flaskor
Ingen aning om vad detta är. Syrah + lite annat från Chile

5. Tikal Patriota 2009 (Argentina), 2 flaskor
Ett Catenavin, Malbec. Runt hundralappen

6. Miraval Provence (vitt 2013), 2 flaskor
Det roligaste med detta vinet är att det är Brad Pitt/Angeline Jolie som står som ägare
Kan kanske vara OK

7. First Sighting Sauvignon Blanc (Sydafrika), 2011, 5 flaskor
Här börjar humöret sjunka avsevärt... 5 flaskor av en sydafrikansk Sauvignon Blanc från 2011!! Ett 70-kronors vin som troligtvis är helt dött. Marknadsvärde: 0 kronor

Summa: Köp för guds skull inte dessa lådorna från Philipson!!!
Om de fem flaskorna från Sydafrika är stendöda är det faktiskt på gränsen till lurendrejeri, även om någon av de andra flaskorna verkar OK på förhand
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu blir det konsumentupplysning och påtagande av dumstrut av stor modell!! Jag hoppade nämligen på Philipson Wines erbjudande om "Lykkekasse Luxus". "Viner som blivit över, skadade etiketter eller varuprover enligt hemsidan. 12 flaskor vin för 999 DKK, jag köpte två lådor för då blev frakten gratis :) Kan ju kanske vara något guldkorn (En La Mouline med skadat guldnät)... Eller iaf lite vin som passar till altanen i sommar, av producenter jag aldrig provat.

För det första är det exakt samma viner i de två lådorna, bara antalet av varje är lite olika. Det tyder ganska lite på att det skulle vara ströflaskor som de pumpar ut på detta sättet. Det är helt enkelt viner som de måste slänga annars. Så vad fanns i lådorna:

1. Clos Canarelli Rosé 2013, 4 flaskor
Vin från Korsika med hyggligt renommé. Lite väl risky med ett rosevin som är fyra år gammalt bara. Vi får se.

2. Petale de Rosé 2014, 4 flaskor
Provence-rosé med också hyggliga betyg, men detta vinet är ju också för gammalt troligtvis

3. Maculan Brentino 2012, 3 flaskor
Merlot/Cabernet från Veneto, verkar kosta ett par hundra på bolaget. Pluspoäng!

4. Kuyen 2010 (Chile), 3 flaskor
Ingen aning om vad detta är. Syrah + lite annat från Chile

5. Tikal Patriota 2009 (Argentina), 2 flaskor
Ett Catenavin, Malbec. Runt hundralappen

6. Miraval Provence (vitt 2013), 2 flaskor
Det roligaste med detta vinet är att det är Brad Pitt/Angeline Jolie som står som ägare
Kan kanske vara OK

7. First Sighting Sauvignon Blanc (Sydafrika), 2011, 5 flaskor
Här börjar humöret sjunka avsevärt... 5 flaskor av en sydafrikansk Sauvignon Blanc från 2011!! Ett 70-kronors vin som troligtvis är helt dött. Marknadsvärde: 0 kronor

Summa: Köp för guds skull inte dessa lådorna från Philipson!!!
Om de fem flaskorna från Sydafrika är stendöda är det faktiskt på gränsen till lurendrejeri, även om någon av de andra flaskorna verkar OK på förhand

Alltid tråkigt att bli besviken efter köp på chans. Hoppas vinerna är bättre än vad du tror just nu! Tack för upplysningen iaf. Lätt hänt!
 

Mmm

Medlem
Alltid tråkigt att bli besviken efter köp på chans. Hoppas vinerna är bättre än vad du tror just nu! Tack för upplysningen iaf. Lätt hänt!

Tack för sympatin :)
Verkar som något lite halvt guldkorn fanns med iaf! Kanske inte kan begära mirakel för 83 DKK flaskan heller... Vi får se vad det smakar

Kuyen 2013 kostar 245 på bolaget, har för mig jag har handlat det någon gång
Ser man på! Det vägde ju upp lite för de gamla Sauvignon Blanc flaskorna
 

MartinE

Medlem
Nu blir det konsumentupplysning och påtagande av dumstrut av stor modell!! Jag hoppade nämligen på Philipson Wines erbjudande om "Lykkekasse Luxus".
Regel nr 1 när man är i Danmark (eller i det här fallet handlar med en dansk): Undvik alla varor och tjänster som marknadsförs med ordet luksus (de är i själva verkat allt annat än lyx)! Kombineras det dessutom med ordet lykke borde varningsflaggan vara i topp! :D
 

Mmm

Medlem
Regel nr 1 när man är i Danmark (eller i det här fallet handlar med en dansk): Undvik alla varor och tjänster som marknadsförs med ordet luksus (de är i själva verkat allt annat än lyx)! Kombineras det dessutom med ordet lykke borde varningsflaggan vara i topp! :D

Jo, det ringer varningsklockor överallt!! Och jag har har varit i dispyt med Philipson förr och gillar egentligen inte deras affärsmodell (de hade nog rykt på konsumentlagstiftningen i Sverige iaf). Så varför jag hoppade på detta är ett mysterium..

Provade nyss den där Sauvignon blancen och det var seriöst trött som väntat. Kanske det var gott för 4 år sen. Men de där röda vinerna från Sydamerika kanske kan funka, kan vara nyttig för en frankofil att vidga vyerna lite...
 

AdamST

Medlem
Snubblade över denna flaska Gitton Père Et Fils Sancerre 1992 idag på PK-huset, så den fick följa med hem :)
IMG_6049.JPG

I övrigt har det blivit att börja köpa och testa runt bland grymma vita viner (tack @Daniel A för att du hjälper mig in i träsket)
IMG_6035.JPG

Au Bon Climat Chardonnay 2015
Vouvray Le Peu Morier Vincent Carême 2011
Pinot Auxerrois Vieilles Vignes 2015
Pouilly Fumé Jonathan Didier Pabiot 2015
 

Pontus

Medlem
Efter min utflykt i Philipson fyndträsk är jag återigen tillbaka till lite mer roliga marker :)

- Arnaud Ente Volnay 1:e Cru Les Santenots du Milieu 2010
- Prieure Roch Ladoix 2014
- Chateau des Tours CdR 2013 (Rayas budgetvin)
Var inhandlades Chateau des Tours?
 

Swedish

Medlem
Spontanköp i Ravenna, inget stort amarone-fan men kan nog vara väldigt spännande i alla fall!Visa bifogad bild 10173
Särskilt spännande eftersom det är ett sött vin och inte en Amarone :)

Undrar egentligen hur söt den här upplevs. Merparten av Recioto ligger på 12-14%, här är det ju uppjäst till 18%. Lägg till 30 år på nacken som borde ha käkat upp en del sockret så är det inte säkert att det där är speciellt sött. Är flaskan välbevarad kan det där nog vara en riktigt kul upplevelse...
 

Pontus

Medlem
Undrar egentligen hur söt den här upplevs. Merparten av Recioto ligger på 12-14%, här är det ju uppjäst till 18%. Lägg till 30 år på nacken som borde ha käkat upp en del sockret så är det inte säkert att det där är speciellt sött. Är flaskan välbevarad kan det där nog vara en riktigt kul upplevelse...
Bra iakttagelse med 18%, nu blev den ännu mer spännande faktiskt. Kan vara hur bra som helst!
Kanske förvillande lik en Amarone? ;)
 

Gradin

Medlem
Undrar egentligen hur söt den här upplevs. Merparten av Recioto ligger på 12-14%, här är det ju uppjäst till 18%. Lägg till 30 år på nacken som borde ha käkat upp en del sockret så är det inte säkert att det där är speciellt sött. Är flaskan välbevarad kan det där nog vara en riktigt kul upplevelse...

Han jag köpte den av hade haft den liggandes i sin egna källare och nu bestämt sig för att sälja av diverse gamla viner han samlat på, fanns lite barbaresco,barolo,amarone,chianti från 70-80 talet men var betydligt dyrare än denna pjäs.
Skicket på flaskan/etikett osv är väldigt välbevarat, och flaskorna stod ej i skyltfönsteret och solade som de flesta andra butiker hade dom placerade.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Lite av de senaste inköpen.
2012 Jaroslav Springer Pinot Noir Rouči Reserva 38
2012 Stapleton & Springer Pinot Noir Ctvrte
2013 Stapleton & Springer Pinot Noir Ctvrte
2012 Petr Bíza Grand Tramin
2015 Petr Bíza Hibernal Orange
2015 Petr Bíza Víno
2013 Domaine Tempier Bandol
+ senaste Caviste
 
Toppen