Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

tobbe81

Medlem
Fyllde på med lite mera PP genom privatimport från The wineagency
IMG_20170712_112825_726.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag plockade på mig några 2013 El Enemigo Cabernet Franc från senaste släppet för att jag gillade Malbec-enemigon, och gör man en CF med samma handlag borde den ha potential att bli bra... någon som provat eller blir jag tvungen att bära det lasset själv :rolleyes:
Köpte en flaska. Litar på dig :nagelbitare:
 

Fredrik L

Medlem
Plockade med några lådor hem från en vecka i Toscana och ett intensivt dygn i Barolo.
image1-1.JPG


Besök i Chianti Classico:
Montevertine
Monteraponi

Besök i Montepulciano:
Boscarelli

Besök i Montalcino:
Baricci
Capanna

Besök i Barolo:
Giacomo Fenocchio
Franco Conterno
 
Last edited:

Tomppa

Medlem
Min bror gjorde en dagstur från Kapellskär till Mariehamn och skickade en bild på champagnehyllan. Jag bad honom köpa en Dom Ruinart Rosé 2002 för 1699 kr. Han sa att det blev en ganska stor kontrast mot hans andra inköp:
Visa bifogad bild 10505
Inga Charles Heidsieck för 275kr/st? Mis en cave 2009 & degourgee 2016 senast jag kollade betyder väl att de är gjorda på 2008 års skörd?
 

Elvis

Medlem
Inga Charles Heidsieck för 275kr/st? Mis en cave 2009 & degourgee 2016 senast jag kollade betyder väl att de är gjorda på 2008 års skörd?

Är de så billiga? Jag måste nog göra en tur själv i sommar. (Och ja, mis en cave 2009 betyder att de är 2008-bas.)
 

Tomppa

Medlem
@Carlsson , m.fl., som ev. missade Prüm: SB har fyllt på. Websaldot är i skrivande stund 31 fl.

Annars finns den också hos WeinArt...
Tack, gillar Riesling och litar helt och hållet på er så jag beställde 6st :) Blir spännande att följa vinet, hoppas att jag kan hålla fingrarna borta i minst 5 år i alla fall :)
Är de så billiga? Jag måste nog göra en tur själv i sommar. (Och ja, mis en cave 2009 betyder att de är 2008-bas.)
Höjt med några279 kr nu tydligen, funderar på när jag själv ska ha tid att åka över dagen för att köpa några:
http://www.mypaper.se/html5/customer/84/11706/?page=28
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag har provat en flaska och den gav inte mersmak. Gott om man gillar inställsamma viner dock. Kommer att hålla mig till botrytis (helsöta då) och Pfalz när det gäller tyska Riesling i framtiden.
Jag gillar inte de här heller. De är alldeles för söta med för hög syra för att drickas i närtid. Om man gör som @Pontus och gömmer dem i 10 år så kan de nog bli förträffliga?
 

Pontus

Medlem
Jag gillar inte de här heller. De är alldeles för söta med för hög syra för att drickas i närtid. Om man gör som @Pontus och gömmer dem i 10 år så kan de nog bli förträffliga?
De jag har druckit som unga har samtliga varit besvikelser. Syran och sötman står som spjut åt olika håll, en oangenäm doft av svavel osv. Men - väntar man i minst 10 år är det ett helt annat djur i glaset. Vinet är fylligt och packat med tropiska frukter, utan att vara tungt. Syra och sötma har integrerats och avslutet är relativt torrt utan sötsliskigt kladd. Man sitter där med ett fånigt leende på läpparna, men drabbas samtidigt av ett visst vemod när man inser att man borde köpt fler. Många fler.
 

LeChat

Medlem
Är de så billiga? Jag måste nog göra en tur själv i sommar. (Och ja, mis en cave 2009 betyder att de är 2008-bas.)
Höjt med några279 kr nu tydligen, funderar på när jag själv ska ha tid att åka över dagen för att köpa några:
Drack den i förrgår. Bästa NV som jag druckit!
279:- är ju ett underbart pris! Jag beställde nyss en låda från FVL som också har ett bra pris, men inte så fantastiskt som ni kan handla för. Hoppas bara att transporten är acceptabel temperaturmässigt även under sommaren....
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Drack den i förrgår. Bästa NV som jag druckit!
279:- är ju ett underbart pris! Jag beställde nyss en låda från FVL som också har ett bra pris, men inte så fantastiskt som ni kan handla för. Hoppas bara att transporten är acceptabel temperaturmässigt även under sommaren....
Helt enig, galet bra, köpte också en låda från FVL med 08-bas!
-Slog även till på några magnum som ska får ligga i ett hörn i sjuttonfemtontusen-år för att sen komma ut på ett BYOB och regera :)
 

Pontus

Medlem
Drack den i förrgår. Bästa NV som jag druckit!
279:- är ju ett underbart pris! Jag beställde nyss en låda från FVL som också har ett bra pris, men inte så fantastiskt som ni kan handla för. Hoppas bara att transporten är acceptabel temperaturmässigt även under sommaren....
Har du verkligen inte druckit en bättre NV? Får nog korka upp en flaska till då, jag kanske var i dålig form senast. För mig kändes det snarare som ett lagringsobjekt med hyfsad potential :)
 

LeChat

Medlem
Har du verkligen inte druckit en bättre NV?
Jag skrev det aldrig men tänkte NV under typ 500:- Sen finns det ju t ex Selosse Initial och Krug GC men de är ju mer åt prestige-hållet.

Nej faktum är att denna Charles Heidsieck med -08 bas är fantastisk i min mun och otroligt mycket bättre än årgången som fanns tidigare. Har i och för sig bara testat en flaska ur min låda, men det räckte för att jag skulle beställa en låda till idag. :)
 

Elvis

Medlem
Jag har kvar några NV Charles Heidsieck med 2007-bas och jag tycker att det är minst lika bra som dem med 2008-bas just nu. Bara att konstatera att Charles Heidsieck gör väldigt bra viner generellt. Synd att de är så dyra på Systembolaget bara.
 
Toppen