Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Ekdahl

Medlem
Inspirerad/övertalad av @MartinE satte jag mig på tunnelbanan för att åka till söder om söder, Skärholmen för att få tag på några flaskor A. Viot & Fils. Är ju inte där så ofta och trodde att det låg strax söder om Liljeholmen, men väl på tåget påmindes jag om att det faktiskt är en bra bit bort!
Nåja, väl framme på SB så såg jag att de endast hade två flaskor i hyllan, det stod ju fem i appen! Fanns inte heller på lagret så det blev att plocka de två flaskorna. En åker in i kylen, får se när jag får tillfälle att provsmaka den, och den andra ska in i vinkylen (som dock inte är inköpt ännu).
Blev några fler flaskor när jag ändå var på SB, kände att jag inte kunde åka därifrån med endast två flaskor :)
20170701_142855-jpg.10421
Även om Skärholmen kanske är värt ett besök så kan du beställa flaskor från andra bolag till "ditt" bolag. Du måste dock gå ner till butiken så lägger de en manell beställning i sitt butikssystem.
 

MartinE

Medlem
Inspirerad/övertalad av @MartinE satte jag mig på tunnelbanan för att åka till söder om söder, Skärholmen för att få tag på några flaskor A. Viot & Fils. Är ju inte där så ofta och trodde att det låg strax söder om Liljeholmen, men väl på tåget påmindes jag om att det faktiskt är en bra bit bort!

Ha-ha – bra kämpat! :)

Nu är det ju inget stort vin vi pratar om, men du får mycket champagne för pengarna! Ge den gärna lite luft innan du dricker!
 

Tomppa

Medlem
Även om Skärholmen kanske är värt ett besök så kan du beställa flaskor från andra bolag till "ditt" bolag. Du måste dock gå ner till butiken så lägger de en manell beställning i sitt butikssystem.
Måste vara månadens tips, tack för den :) Letade efter funktionen på hemsidan men hittade inte något.
Ha-ha – bra kämpat! :)
Nu är det ju inget stort vin vi pratar om, men du får mycket champagne för pengarna! Ge den gärna lite luft innan du dricker!
Tack för tipset, ska bli spännande att prova.
 

Tomppa

Medlem
Läst en hel del gott om Bonnaire här så det blev en beställning från PremiersGrandsCrus (pratar bra engelska och svarar snabbt på mail!):
Kod:
4 st  Bonnaire Blanc de Blancs Vintage 2006 Champagne Grand Cru
1 st  Bonnaire Blanc de Blancs Vintage 2008 Champagne Grand Cru
2 st  Bonnaire Blanc de Blancs Extra-Brut Champagne Grand Cru
1 st  Pierre Gimonnet & Fils Cuvee Cuis Champagne Premier Cru
1 st  Pierre Gimonnet & Fils Cuvee Rose de Blancs Champagne Premier Cru
1 st  Pierre Gimonnet & Fils Cuvee Gastronome 2010 Champagne Premier Cru
1 st  Taittinger Brut Vintage 2008 Champagne
Plockade de fyra sista Bonnaire BdB 2006 och den sista Taittinger 2008. Resten blev 1-2 flaskor per Champagne för att provdrickas innan jag drar in en beställning på fler flaskor.
Frågan är om det är värt att köpa Bonnaire/Pierre Gimonnet NV (€25) eller om det är bättre pris/prestanda på A Viot @MartinE.
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
Om du menar NV Bonnaire Tradition så provade jag den mot NV A Viot halvblint för två veckor sedan. Satte 79p på Bonnaire och 77p på A Viot så prisvärdet var liknande. Bonnaires BdB-er är dock tveklöst bättre.
Håller med, den lite utvecklade tonen i A Viot är visserligen förförisk men kvalitetsmässigt är Bonnaire BdB bättre. Men båda är helt klart bra köp för sitt pris.
 

Mmm

Medlem
Seglade in på Vinbanken i Köpenhamn och köpte två flaskor:

Gruaud Larose 1986: Ett vin jag provat två ggr, bägge gångerna korkskada! Är denna också korkad så ger jag upp! Men det skall vara ett trevligt vin :)

Domaine Fourrier Morey St Denis Clos Solon 2002: Har aldrig provat ett vin från Fourrier - ett led i min strävan att få någon form av karta av producenter och deras stilar
 

Tomppa

Medlem
Om du menar NV Bonnaire Tradition så provade jag den mot NV A Viot halvblint för två veckor sedan. Satte 79p på Bonnaire och 77p på A Viot så prisvärdet var liknande. Bonnaires BdB-er är dock tveklöst bättre.

Håller med, den lite utvecklade tonen i A Viot är visserligen förförisk men kvalitetsmässigt är Bonnaire BdB bättre. Men båda är helt klart bra köp för sitt pris.
Jag menade Bonnaire BdB Brut/Extra-Brut. Den kostar i och för sig €25 + frakt och skatt så ungefär 60% mer än A Viot. Får utvärdera efter att jag har provat bägge.
 

matage

Medlem
Seglade in på Vinbanken i Köpenhamn och köpte två flaskor:
Gruaud Larose 1986: Ett vin jag provat två ggr, bägge gångerna korkskada! Är denna också korkad så ger jag upp! Men det skall vara ett trevligt vin :)
Domaine Fourrier Morey St Denis Clos Solon 2002: Har aldrig provat ett vin från Fourrier - ett led i min strävan att få någon form av karta av producenter och deras stilar
Och jag som har tre Gruaud -85 hemma i kylarna. Kanske dags att korka upp en för kvalitetstest ;)
 
  • Like
Reactions: Mmm

ChristianB

DipWSET
Hur var den? Smaknot? Ekfat? Restsötma?
Återger min kommentar från SMS... ;)
"Shit!! Grym doft initialt! Fisk på kalksten, gröna äpplen, fallna äpplen, kanderad citrus, honung, rök, funky!
Hög syra! Fylligt! Funky på tungan och kinderna! Massa frukt!
"

Ett riktigt bra exemplar av Chenin alltså! Jag gillade särskilt den havsartade fräschören som jag ovan kallade "fisk" tillsammans med en tydligt stenig profil. Stenfrukt fanns också i, men den var inte lika tydlig som mixen av äpplen och citrus. Vinet är torrt och fräscht! :)
 

Mmm

Medlem
Och jag som har tre Gruaud -85 hemma i kylarna. Kanske dags att korka upp en för kvalitetstest ;)
De är säkert mogna att plockas!!
Tror bara jag haft osannolik otur, det verkar inte som Gruaud har mer kork än någon annan (cellartracker)
 
Toppen