De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. Mattias S

Mattias S Administratör

Gott, får passa på med halvflaskan då. :)

2. Mattias S

Mattias S Administratör

Dagens besök på SB resulterade i följande:
    Rhone
    image.jpg
    Synpunkter på Cornasen mottages gärna? Ping @ChristianB. Beaucastelen skall avverkas idag tillsammans med en 90-talare, den andra hamnar i @vininfo.nus källare...

Rioja
    image.jpg

Verkar vara mångas favoriter i släppet, kunde därför inte motstå...

Övrigt
    image.jpg

Aalto testades på restaurang Somm igår, trevlig fruktbomb med fin struktur. Någon som har koll på Barberan och sydafrikanen?

För övrigt, Mullineux syrah låg högst upp på min lista, men var tyvärr försenad av någon anledning. Surt! :mad:

Last edited: 1 mars 2014
  3. Hagbard C.

Hagbard C. Medlem

Beställde några flaskor F.X. Pichler Riesling Smaragd Steinertal 2012, då vinet levererade bra när jag provade det senast.

(Fick på köpet ännu en inblick i Systembolagets fördelningspolicy. 18 flaskor till Stockholm, 18 flaskor till webben, inga flaskor till resten av landet. Intressant nog är inga av flaskorna i Stockholm sålda just nu, medan webbsaldot närmar sig noll.)

4. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Nice catch!

5. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Sitter tomtarna uppe året runt :)

6. ChristianB

ChristianB Medlem

Jag blir ju sjukt sugen på att prova en flaska av Cornasen nu... Det kanske är läge att prova en flaska och se om jag ska ta några fler!

Mattias S och Anders Landström gillar detta.
  7. Mattias S

Mattias S Administratör

Exakt :) Frugan har lite tomtar på loftet och låter dem sitta året om...hon gillar mjukisdjur, tomtar och vinnördar. :cool:

sunqan gillar detta.
  8. Mattias S

Mattias S Administratör

Gör det och rapportera snarast! Kommer säkerligen inte kunna hålla mig själv, men jag ploppar ingen denna vecka i alla fall...

ChristianB gillar detta.
  9. Vino fino

Vino fino Medlem

Någon som köpte/beställde Shafer idag?

10. Mattias S

Mattias S Administratör

Har inte provat den men dyyyr är den. Brukar det vara bra?

11. Vino fino

Vino fino Medlem

Brukar ju kallas Fattig Mans Screaming Eagle.

Jag har bara provat 96:an tidigare. Grymt bra. Fick inget förra släppet, beställde 1 pava idag ('09). Vi får se om de stryker mig den här gången också.

12. Mattias S

Mattias S Administratör

I see, låter trevligt. :)

13. Vino fino

Vino fino Medlem

Beställde också Valdemar, liksom du. Var lite frestad att ta 94'an på magnum, men man har för få tillfällen…så det blev 75cl.

Fullständiga listan som följer:
    Shafer Hillside Select
    Desjourney's Fleurie
    (tack vare tips här från @Swedish och otroliga recensioner på CT)
    Desjourney's Väderkvarn
    Geheimrat J
    (en personlig favorit)
    Bellingham Roussanne
    Tissot La Mailloche
    Cepparello
    Valdemar 84
    Valdemar 94

Mattias S gillar detta.
  14. Mattias S

Mattias S Administratör

Bellingham Rousanne är jag lite sugen på också. Mycket kul på listan.

15. ChristianB

ChristianB Medlem

Den ska testas! Det är spännande med viner gjorda på sådana druvor och då dessutom från "fel" land. Jag vet att min gamle far är sugen på att öppna en flaska av den så jag ser fram emot att prova inom en snar framtid! :)

Vino fino gillar detta.
  16. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Drack Desjourney's Fleurie igår. Riktigt bra! Behövde ett par timmars luftning dock.
    Noterade att det inte står Beaujolais någonstans på flaskan. Märkligt? Hörde också dom som bestämmer i regionen hade fått för sig att den var så atypisk så i fortsättningen får den inte buteljeras som Fleuri.

Anders Landström och Vino fino gillar detta.
  17. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Plockade en flaska av Barberan till den Italienprovning jag skall hålla ikväll. Just dekanterat, men verkar trevlig. Massa italiensk frukt, lite lägre syra än vad jag förväntade mig. Inte överdrivet komplex, men god och drickvänlig.

18. Mattias S

Mattias S Administratör

Ok, får bli ett melodifestivalsvin då, men inte idag. ;)

19. Swedish

Swedish Medlem

08:an av Fleurie Chapelle des Bois blev inte godkänd av INAO och fick heta "L'Interdit". 09:an bär benämningen Fleurie.

20. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Med allt tjat från medlemmarna på forumet så blev det några Desjourneys Fleurie idag. ALLT är forumets fel.

Vino fino gillar detta.

Dela sidan