De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

-Åh vad tröttsamma ni är... Nu blev jag ju nyfiken och var tvungen att beställa den bara för att ni håller på och smusslar... *suck*
    Och som inlägg i tråden hur vi planerar våra vininköp svarar jag; Inte alls, uppenbarligen.

Hoppas det blev rätt nu?
    Monsanto Riserva (nr 71654)

2. chambertin

chambertin Medlem

Jodå, jag gillar Monsanto. Vilken årgång ?

3. Mattias S

Mattias S Administratör

Eftersom vi pratar Systembolaget och beställningssortimentet så är svaret på din fråga ganska självklar: Randomiserad årgång.o_O

Och det slog mig plötsligt som blixten - NV Champagne måste vara en dröm att hantera...

chambertin gillar detta.
  4. Mmm

Mmm Medlem

Jag köpte på Bichel.dk och det var årgång 2010. Visste inte att det fanns på bolaget! Priset aningen bättre i Sverige också.

5. mnor

mnor Medlem

Idag i T6-T7 släppet passade jag på att köpa:
    2 Flaskor 2002 Paul Bara Comtesse Marie de France
    2 Flaskor 2008 Paul Bara Special Club Rosé
    1 Magnum flaska 2010 Ridge Monte Bello, den såg väldigt ensam ut så jag spontanköpte den sista flaskan.
    1 Flaska 2009 Nicolas Catena Zapata
    1 Flaska 2009 Rasciatano Rosso från T5 släppet, så jag kan vara med och dela en pava över nätet

StefanAkiko och Mattias S gillar detta.
  6. Mattias S

Mattias S Administratör

Lite randomiserad shopping i Köpenhamn. Ingen påläsning, kör bara på det som talar till mig just där jag är:
    image.jpg
    image.jpg

Hoppas jag har hittat några hyfsade guldkorn. Meerlust Rubicon med ålder kändes dock som ett måste för ca 300 pix.

Någon som har koll?

mnor, StefanAkiko och Vino fino gillar detta.
  7. Vino fino

Vino fino Medlem

Batailley och Bourgneuf…

Wunderbahr

Mattias S gillar detta.
  8. Mattias S

Mattias S Administratör

Kul att du tycker det, blev lite orolig när jag googlade lite snabbt, men årgångarna skall ju vara bra. :nagelbitare:

Last edited: 2 maj 2014
  9. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Haut-Batailley brukar vara väldigt trevlig! :)

Mattias S gillar detta.
  10. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Trevlig inköp !
    Du kommer vara ruskigt nöjd med att du spontanköpte den där ensamma flaskan Monte Bello
    när du ploppar den om 15-20 år.

11. sunqan

sunqan Vinös

Köpte 4 flaskor Bründlmayer Lamm vis av skadan förra gången (köpte en flaska för två år sen som jag drack i höstas och gillade mer än så :)) fan för monopolet.
    tröstade mig med 2 cortina och 2 rockpile (hette den så) samt 6 corder Bourgonge vv. :)

12. merlotsmile

merlotsmile Medlem

Jag beställde alla tre Etna Rosso, båda Seghesio Zinfandel, Cote Rotie Brune et Blonde Guigal , Crozes Hermitage de Thalabert Paul Jaboulet Ainé och sedan ett gäng roséflaskor av lite olika producenter :) .

13. chambertin

chambertin Medlem

Kul köp !

Platter har konsekvent gett Rubicon 4,5 * sedan många år tillbaka och pratar mycket om vinets lagringsegenskaper.
    Skulle tro att det är ett bra köp.

Sen kan du göra en mikrovertikal efter en beställning på SS: http://www.systembolaget.se/2026
    Jag kan bidra med en 07:a också så har vi en minivertikal.;)

Bourgneuf har jag druckit några ggr. Blir väldigt trevlig vid sisådär 8-10 års ålder men det gör ju å andra sidan många Pomeroler från bra år.

Mattias S gillar detta.
  14. Mattias S

Mattias S Administratör

Låter som en deal! Jag är på när som, med minivertikal alltså. Vi göteborgare träffas alldeles för sällan, inte skall det krävas två Umeåbor för att vi skall få tummen ur och träffas? ;)

15. Swedish

Swedish Medlem

Tack för att du förbarmade dig över Monte Bellon, den har sett så ensam ett bra tag... Och så slipper jag ångesten över att aldrig få ihop 2000 pix...:oops:

Mattias S gillar detta.
  16. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Så många som haft roligt idag.
    Tja, vad är väl en dag på slottet?

...köpstopp :neej:

mnor och Mattias S gillar detta.
  17. Mattias S

Mattias S Administratör

Liiider lite med dig, men njuter också i hemlighet...:ängel:

Jag hade också "köpstopp", löstes dock enkelt genom att föreslå att hon fick välja en rolig Nebbiolo i vilken prisklass som helst (som hon älskar), därefter kunde jag dunka på med ett par flaskor rödtjut utan problem. Hon har till och med dragit runt MIG på ett par ställen i jakten. Barbaresco har hon fått för sig att hon gillar, jag bugar mest och ser svår ut. :)

Hon har också fått för sig att hon gillar Margaux, vilket jag heller inte ser så stora problem med, det kunde varit värre - tänk om det hade varit enkel Sauvignon Blanc. :usch:

chambertin gillar detta.
  18. sunqan

sunqan Vinös

Ja, eller Petrus ;-)

Mattias S och Magnus L gillar detta.
  19. Mattias S

Mattias S Administratör

Just hemkommen från Köpenhamn. Var tvungen att gå förbi Nordstan för att plocka upp månadens forumsvin innan det tar slut. Då alla tjatar om en del annat i släppet så slank det ner ytterligare två flaskor.

Vi får se om inte jag hinner först ut med ett omdöme...;)
    image.jpg

20. mnor

mnor Medlem

Frågan är om jag kommer kunna låta bli den i 15-20 år. 5 eller kanske närmare 10 år var min initiala plan.

Dela sidan