Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

God mat i Tokyo

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mindervärdighetskänslor är nog bara bra. Vi andra behöver ju utvecklas oavsett om vi gillar det eller ej. :oops:
Nästa vecka blir det en st Michelin-stjärne-restaurang + några andra, fantastiska viner och, jag lovar, mindervärdighetskomplexskapande bilder.
Veckan därpå: tre st Michelin-stjärne-restauranger + några andra, fantastiska viner och, återigen, mindervärdighetskomplexskapande bilder.
Jag blir swettig bara jag tänker på det. Och då jag tänker på att den mesta tiden under de senaste sju åren levts på detta vis... Ja, jag biter ihop och tar det som en man. Dvs, njuter ohemult av lifsens överdåd. Yay :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nästa vecka blir det en st Michelin-stjärne-restaurang + några andra, fantastiska viner och, jag lovar, mindervärdighetskomplexskapande bilder.
Veckan därpå: tre st Michelin-stjärne-restauranger + några andra, fantastiska viner och, återigen, mindervärdighetskomplexskapande bilder.
Jag blir swettig bara jag tänker på det. Och då jag tänker på att den mesta tiden under de senaste sju åren levts på detta vis... Ja, jag biter ihop och tar det som en man. Dvs, njuter ohemult av lifsens överdåd. Yay :D
Ingen risk att den norrländska jantelagen har fått särskilt bra grepp om dig...Jag har tur då jag är norrman. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ingen risk att den norrländska jantelagen har fått särskilt bra grepp om dig...Jag har tur då jag är norrman. :)
Jantesatan kommer ibland invärtes ifrån och griper tag med sina gråkallswettiga fingrar och försöker förstöra. Fö var det en dansk som gav namn åt Jantelagen...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jantesatan kommer ibland invärtes ifrån och griper tag med sina gråkallswettiga fingrar och försöker förstöra. Fö var det en dansk som gav namn åt Jantelagen...
Det var som tusan, har alltid förknippat den med norra Sverige, men det kanske mest är att lagen bitit sig fast lite extra där. ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var som tusan, har alltid förknippat den med norra Sverige, men det kanske mest är att lagen bitit sig fast lite extra där. ;)
...ett ytterst förståeligt misstag, som också många norrlänningar gör :eek:
 

merlotsmile

Medlem
Spännande release :) @StefanAkiko
http://noma.dk/japan/
Dear Friends, guests and colleagues,
A long lasting dream of mine has come to fruition:
Restaurant noma is moving to Japan for two months in the beginning of 2015.
Five years ago I was invited there by chef Murata of the acclaimed Kikunoi and I was awestruck by the richness of Japanese food culture. In some way since that first visit I’ve been secretly planning this temporary relocation.
Although our entire staff will move to Tokyo, we’ll leave our ingredients at home. Rather we’ll bring our mindset and sensibilities to the best of pristine winter produce from all over Japan.
The whole staff is exhilarated, like myself, by this opportunity and we believe that the wealth of knowledge from the journey will enrich our own restaurant and cooking when we return to Copenhagen.
In June we will give you the final details: of what, where and when. If you want to be fully updated on this, please register here.
Sayonara, from René and the rest of noma.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så var man då redo att återigen kasta sig ut i den otyglade lusten efter MER god mat tillsammans med riktigt gott vin. Vi börjar med:
Le Message i Tokyos förort, Yokohama med 4 miljoner invånare. Lilla menyn. Eftersom det är en måndag så valde vi att förtära en flaska 2010 Mas de Daumas Gassac. Väl ungt. Smaknot redan upplagd på både CT och här på Finewines.

Maten då:
2014-03-31%201-LM.jpg


2014-03-31%202-LM.jpg



2014-03-31%203-LM.jpg




2014-03-31%204-LM.jpg

MUMS!
Ingen dessert, jag bantar juh.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tisdag: Restaurang TANI.
Lika vansinnigt fabulöst som vanligt. Vi hade med oss en väldekanterad flaska 2001 Pin från firma La Spinetta. Smaknot upplagd på CT och även här på FW.

2014-04-01%201.jpg


2014-04-01%202.jpg



2014-04-01%203.jpg



2014-04-01%204.jpg


2014-04-01%205.jpg


2014-04-01%206.jpg


2014-04-01%207.jpg


Lilla memyn. Bantar ju fortfarande...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tisdag: Restaurang TANI.
Lika vansinnigt fabulöst som vanligt. Vi hade med oss en väldekanterad flaska 2001 Pin från firma La Spinetta. Smaknot upplagd på CT och även här på FW.

2014-04-01%201.jpg


2014-04-01%202.jpg



2014-04-01%203.jpg



2014-04-01%204.jpg


2014-04-01%205.jpg


2014-04-01%206.jpg


2014-04-01%207.jpg


Lilla memyn. Bantar ju fortfarande...
Ovanligt rustikt (utseendemässigt) jämfört med mycket färgglatt du äter. Detta ger mig dock mycket av följande primala känslor...
image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
La Rochelle i Akasaka.
Gratiskupong för två. Då passade vi på att botanisera bland sakerna i deras vinkällare. Och med sommelierens benägna hjälp landade vi slutligen på ett glas italienskt vitt 2011 Azienda Agricola Cos Ramí (med tydlig karaktär av belgiskt klosteröl - mums!) och en flaska Australisk Shiraz som levererade välpumpade muskler med elegans: 2006 Torbreck The Struie. Amaknoter annorstädes.

Så över till maten. Lika välgjord, balanserad, sensitiv och andtagande som vanligt. Inte en enda glitch från att vi ärmade oss restaurangens entré till dess vi efteråt satte oss i taxin på väg till tågstationen Meiji Jingu Mae :cool:

2014-04-04%201.jpg

Noteras ssk vitkålsterring under finrökt lax. En orgasm som kräver slutna ögon!

2014-04-04%202.jpg

En skål med allsköns gott med krämiga och lättuggade konsistenser åt det geléiga hållet. Det mesta från havet. Allt gifte sig med det italienska vita vinet.

2014-04-04%203.jpg

Perfekt tillredd, saftig fisk. Sous vide? Basilikaoljedroppar, ett av årets första grillade bampuskott och en alldeles perfekt mild beska från rapsblomman.
2014-04-04%204.jpg

Soppa med GOBOU, svartrot.

2014-04-04%205.jpg

Variation på tema: Rossini.
Fois gras med grönsaker, krasse (som gifter sig magiskt med fois!) och ett stycke WAGYU med en (i mina ögon) överdos svamp. Alldeles för många olika sorter och en med galet mycket skogssvampsmak. Näe, jag är inten svampälskare om man går utanför ostronskivling, kantareller, champignoner, tryffel, enoki och shiitake.

2014-04-04%206.jpg

Hur ofta kan ett crèpe bli fel?

2014-04-04%207.jpg

Mignardises, kaffe, thé.
Mår faktiskt mindre däst efter restaurangbesöken nu då jag går på diet. Yowsa! :D
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mycket imponerande kattbild @Matlen. Borde absolut ge fler medlemmar till Finewines.se. Sedan så gör det sitt till om man ger bilderna en liten tilltufsning i en bildeditor. Men, då min iPC fått krupp, så sitter jag under en tid på en PC där PhotoShop tar 30 minuter att starta upp. Per bild. Typ.
Så, det får bli lite skolbespisning á la 70-tal med brungrått, skuggningar och ... brungrått...
 

Mattias Schyberg

Administratör
La Rochelle i Akasaka.
Gratiskupong för två. Då passade vi på att botanisera bland sakerna i deras vinkällare. Och med sommelierens benägna hjälp landade vi slutligen på ett glas italienskt vitt 2011 Azienda Agricola Cos Ramí (med tydlig karaktär av belgiskt klosteröl - mums!) och en flaska Australisk Shiraz som levererade välpumpade muskler med elegans: 2006 Torbreck The Struie. Amaknoter annorstädes.

Så över till maten. Lika välgjord, balanserad, sensitiv och andtagande som vanligt. Inte en enda glitch från att vi ärmade oss restaurangens entré till dess vi efteråt satte oss i taxin på väg till tågstationen Meiji Jingu Mae :cool:

2014-04-04%201.jpg

Noteras ssk vitkålsterring under finrökt lax. En orgasm som kräver slutna ögon!

2014-04-04%202.jpg

En skål med allsköns gott med krämiga och lättuggade konsistenser åt det geléiga hållet. Det mesta från havet. Allt gifte sig med det italienska vita vinet.

2014-04-04%203.jpg

Perfekt tillredd, saftig fisk. Sous vide? Basilikaoljedroppar, ett av årets första grillade bampuskott och en alldeles perfekt mild beska från rapsblomman.
2014-04-04%204.jpg

Soppa med GOBOU, svartrot.

2014-04-04%205.jpg

Variation på tema: Rossini.
Fois gras med grönsaker, krasse (som gifter sig magiskt med fois!) och ett stycke WAGYU med en (i mina ögon) överdos svamp. Alldeles för många olika sorter och en med galet mycket skogssvampsmak. Näe, jag är inten svampälskare om man går utanför ostronskivling, kantareller, champignoner, tryffel, enoki och shiitake.

2014-04-04%206.jpg

Hur ofta kan ett crèpe bli fel?

2014-04-04%207.jpg

Mignardises, kaffe, thé.
Mår faktiskt mindre däst efter restaurangbesöken nu då jag går på diet. Yowsa! :D
Den rosa fisken ser bländande god ut, lite som att äta akvariefisk. Mumma!

Ja, kattbilder har jag av någon konstig anledning samlat på mig...undra varför...? :rolleyes:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Den rosa fisken ser bländande god ut, lite som att äta akvariefisk. Mumma!
Rosa fisk?
Hello Kitty kommer begära din aska!!! Grannarna, norrmännen, kallar fisken "uer".
I Yapan heter den タイ。
Bor i havet, olämplig för akvarier, iaf sådana med guppies i.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mer så här, inte så här ;)
Din känsla för rosa är långt från resten av världens befolkning vad gäller definition av "rosa".
Men, jag är beredd slåss för din rätt att kalla fiskens färg 'rosa' om det nu sam-vibrerar väl med din uppfattning av vad som bör höra till ... 'rosa' och vad som borde höra till framtiden.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Din känsla för rosa är långt från resten av världens befolkning vad gäller definition av "rosa".
Men, jag är beredd slåss för din rätt att kalla fiskens färg 'rosa' om det nu sam-vibrerar väl med din uppfattning av vad som bör höra till ... 'rosa' och vad som borde höra till framtiden.
Jaja...:p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Din känsla för rosa är långt från resten av världens befolkning vad gäller definition av "rosa".
Men, jag är beredd slåss för din rätt att kalla fiskens färg 'rosa' om det nu sam-vibrerar väl med din uppfattning av vad som bör höra till ... 'rosa' och vad som borde höra till framtiden.
I RGB-tal ser "rosa" ut enligt följande: R255, G192, B203 (förhoppningsvis har denna text rätt nyans).

Denna har lite för mycket blått och drar således för mycket åt lila (din variant)

Min variant har för lite vitt, dvs lite för stark rosa, precis som fisken.

Har du något att tillägga (vilket skulle förvåna mig om du inte har )? :kyss:
image.jpg

Rosa körsbärsblom
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I RGB-tal ser "rosa" ut enligt följande: R255, G192, B203 (förhoppningsvis har denna text rätt nyans).

Denna har lite för mycket blått och drar således för mycket åt lila (din variant)

Min variant har för lite vitt, dvs lite för stark rosa, precis som fisken.

Har du något att tillägga (vilket skulle förvåna mig om du inte har )? :kyss:
Visa bifogad bild 1000
Rosa körsbärsblom
Snygg bild!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ristorante Hamazaki
8 april, 2014.

Har en stjärna, i centrala Tokyo, tämligen dyrt.
Fantastiskt slottslikt porslin.
En av de mer överprissatta vinlistorna jag behövt titta till.
(Men tack vare CT, Internet och visst eget förstånd, så hittade vi ganska rätt.)
De accepterar inte BYOB.
Hälften av rätterna levererade.
Vi kommer aldirg återvända.
2014-04-08%201.jpg

Fantastiskt Parmesanflarn som välkommen! YAY! Mums!

2014-04-08%202.jpg

Lätt geleig soppa som jag inte längre minns om den levererade tumme-nupp eller ner.

2014-04-08%203.jpg

Denna plocktallrik var makalös! Perfekt, underbar! Med alla texturer, smaker, färger osv. MUMS!

2014-04-08%204.jpg

Mnjae, tomatsoppa...

2014-04-08%205.jpg

Helt ok pasta!

2014-04-08%206.jpg

Vinetiketten - riven?
MEN VAFFAN!
Jag klagade, de sa skamset att det var sista flaskan.
Vi tog den ändå, för det var RIKTIGT gott!
Copy-paste fr CT:
92 points.
Today at its zenith.
Brick color.
Nose of dry earth, some Brett, sumi-ink and nips.
In the mouth the tannins are biting well and vigorously. It is a fully mature Barbera displaying wonderful M++ acids from mature berries and integrated EVERYTHING. Dried potpurry (w/rose petals) crown the endgame. Long, satisfying and did well with all dishes tonight, except it bombed the vinaigrette pickles.


2014-04-08%207.jpg


2014-04-08%208.jpg

Pumpa-umpa.

2014-04-08%209.jpg

Huvudrätten underlevererade BIG TIME. Vi valde WAGYU och fick den panerad som en fredagsmysig 15-kronors-schnitzel från Coop.

2014-04-08%2010.jpg

GOTT! (Hustruns val.)


2014-04-08%2011.jpg

MEGA-gott! Mitt val. Kompott.

2014-04-08%2012.jpg

...och vad kan vara bättre att kontemplera än en lojal hund?
 
Toppen