Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

God mat i Tokyo

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
La Rochelle i Akasaka, 'Sanno'
Den 14 mars, 2014.
Restaurangen har ingen stjärna. Michelinfolket har aldrig ens varit där. Lade upp startern nyss, här kommer resten. Allt till tonerna av en mycket bra flaska av 1996 Chateau Leoville Barton, trots "lower neck fill".
Till ostbricka och efterrätt bjöd sommelieren oss på varistt glas sött rött vin från 2010 och AOC Maury. Skrev aldrig ned producenten. Men det var mycket ymnigt rött vin med utpräglad "fin-druvs-smak". Ännu extremt ungt. Bra syror, välbalanserat och se pass att hustrun drack det med välbehag.

2014-03-14-LR-1.jpg

Starter.

2014-03-14-LR-2.jpg

Fois gras på 3 sätt. Så inåt hela vittet underbart gott! Kreativt, finstämt... Men, var är Michelinstjärnorna?
Det lövtunna rödbetsjuice-chipset med liten dillkvist gifte sig med fois-gras-korven inlagd i "röd sås" på ett alldeles nytt sätt i min värld.

2014-03-14-LR-3.jpg

Grönsakssallad.

2014-03-14-LR-5.jpg

Hustruns val av fois gras.

2014-03-14-LR-4.jpg

HOTATE, pilgrimsmussla. Stor och från Hokkaido. Serverades i svampsoppa.

2014-03-14-LR-6.jpg

En grillad vit havsfisk med fast kött med tempura på SAKURA EBI (väldigt röda småräkor) ovan grönsakshack.

2014-03-14-LR-7.jpg

Min köttbit.

2014-03-14-LR-8.jpg

Hustruns köttbit

2014-03-14-LR-9.jpg

Tv har vi en ost med Guinness. Till Stilton gifte sig Maury...

2014-03-14-LR-10.jpg

Ett crêpe är aldrig fel.

2014-03-14-LR-11.jpg

Mignardises...

2014-03-14-LR-12.jpg

...nästa gång skall jag ta den mindre menyn...
 

Mattias Schyberg

Administratör
La Rochelle i Akasaka, 'Sanno'
Den 14 mars, 2014.
Restaurangen har ingen stjärna. Michelinfolket har aldrig ens varit där. Lade upp startern nyss, här kommer resten. Allt till tonerna av en mycket bra flaska av 1996 Chateau Leoville Barton, trots "lower neck fill".
Till ostbricka och efterrätt bjöd sommelieren oss på varistt glas sött rött vin från 2010 och AOC Maury. Skrev aldrig ned producenten. Men det var mycket ymnigt rött vin med utpräglad "fin-druvs-smak". Ännu extremt ungt. Bra syror, välbalanserat och se pass att hustrun drack det med välbehag.

2014-03-14-LR-1.jpg

Starter.

2014-03-14-LR-2.jpg

Fois gras på 3 sätt. Så inåt hela vittet underbart gott! Kreativt, finstämt... Men, var är Michelinstjärnorna?
Det lövtunna rödbetsjuice-chipset med liten dillkvist gifte sig med fois-gras-korven inlagd i "röd sås" på ett alldeles nytt sätt i min värld.

2014-03-14-LR-3.jpg

Grönsakssallad.

2014-03-14-LR-5.jpg

Hustruns val av fois gras.

2014-03-14-LR-4.jpg

HOTATE, pilgrimsmussla. Stor och från Hokkaido. Serverades i svampsoppa.

2014-03-14-LR-6.jpg

En grillad vit havsfisk med fast kött med tempura på SAKURA EBI (väldigt röda småräkor) ovan grönsakshack.

2014-03-14-LR-7.jpg

Min köttbit.

2014-03-14-LR-8.jpg

Hustruns köttbit

2014-03-14-LR-9.jpg

Tv har vi en ost med Guinness. Till Stilton gifte sig Maury...

2014-03-14-LR-10.jpg

Ett crêpe är aldrig fel.

2014-03-14-LR-11.jpg

Mignardises...

2014-03-14-LR-12.jpg

...nästa gång skall jag ta den mindre menyn...
Tycker denna bild stämmer bättre...
image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håll dig till larvsushin, du. Som jag minns det efter lite gastronomiska äventyr i Bangkok är det inte alls oävet med larver (iaf när de är rostade, är de råa på sushin?). Syrsor är också ganska bra snacks, till och med vegetarianerna i sällskapet gillade dem.
Jag är nog att betrakta som mycket konservativ då det gäller sushi.
Jag brukar dock bjuda på silkesmaskpuppor till saké. Med en tydlig karaktär av unkna mullbärsblad.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sjukhuslunch
Gediget rustik traditionell japansk mat. Vackert, gott, mättande, hälsosamt. Fokus ligger på råvarorna som smakbärare. Sensitiv matlagning sedan årtusenden har satt sina spår...
image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jinboucho Den serverar FUGU
Den lilla fisken FUGU, eller blåsfisk, injagar skräck i de flesta hobbitar. Statistiken säger dock att de flesta Tokyobor äter fugu varje år och sedan man införde krav på utbildning, prov och licens för FUGU-kockar på 60-talet har det inträffat färre än 10 dödsfall på restauranger här. Statistiken ger då alltså ca 10 döda gäster under ca 50 år och ca 20 miljoner servings per år... Motsvarar väl på ett grovt ungefär risken att dö i hjärtinfarkt eller stroke då man handlar på SB...
FUGU-restauranger är livade ställen och man gör inte affärer där, utan går ut med kollegor, kompisgäng eller i familjer. Vintern är rätt säsong och under en middag serveras den lilla glada fisken som sashimi, kokt, grillad, halstrad, inlagd, som tempura osv. Till dricker man med fördel saké som värmts upp tillsammans med en liten hårdgrillad rensbit av FUGU.

image.jpg

Ett sorts skaldjur med grönsaker.

image.jpg

Rättika i soppa med några minibitar av FUKINOTOU, en bitter och mckt aromatisk bergsgrönsak.

image.jpg

Kvällens sushivarant: perfekt tillredd WAGYU på en kudde av klibbigt rött ris och specialtillredda pinjenötter av utomjordisk kvalitet.

image.jpg

Lite saké är ju alltid gott. Särskilt gäller ju det för saké som är just: god... Notera också dagens prydnader på rispinnarnas gördlar.

image.jpg

Dagens sashimi. Ketchup och senap som egentligen är på betor och citrusbaserat. Perfekt tonfisk som bara glupades...

image.jpg

Knispergrillad YUBA och svartkål och två generösa filéer av UNAGI.

image.jpg

Dagens sallad.

image.jpg

Dagens FUGU. Tempura serverad med slemmig sås som med sin perfekta sälta understryker FUGUns milt köttiga smak på ett utomordentligt raffinerat vis.

image.jpg

Traddoavslutning.

image.jpg

Dessert med kokosglass, gelé på rhum och några av vinterns sista jordgubbar.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har en missad fotosession från La Rochelle som bara inte ville sig. Men vi drack gott, från Washington... 2010 Dunham Cellars Three Legged Red. Smaknot på CT och "idag dricker vi...."

Skall försöka lägga upp bilderna från den enklare lunchen vi åt förra veckan på L'Effervescence. Måste dock göra det via mobilen iom att jag inte har dator och världens mest långsamma Internet just nu. Kommer ta sin lilla tid...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jinboucho Den serverar FUGU
Den lilla fisken FUGU, eller blåsfisk, injagar skräck i de flesta hobbitar. Statistiken säger dock att de flesta Tokyobor äter fugu varje år och sedan man införde krav på utbildning, prov och licens för FUGU-kockar på 60-talet har det inträffat färre än 10 dödsfall på restauranger här. Statistiken ger då alltså ca 10 döda gäster under ca 50 år och ca 20 miljoner servings per år... Motsvarar väl på ett grovt ungefär risken att dö i hjärtinfarkt eller stroke då man handlar på SB...
FUGU-restauranger är livade ställen och man gör inte affärer där, utan går ut med kollegor, kompisgäng eller i familjer. Vintern är rätt säsong och under en middag serveras den lilla glada fisken som sashimi, kokt, grillad, halstrad, inlagd, som tempura osv. Till dricker man med fördel saké som värmts upp tillsammans med en liten hårdgrillad rensbit av FUGU.

Visa bifogad bild 866
Ett sorts skaldjur med grönsaker.

Visa bifogad bild 867
Rättika i soppa med några minibitar av FUKINOTOU, en bitter och mckt aromatisk bergsgrönsak.

Visa bifogad bild 868
Kvällens sushivarant: perfekt tillredd WAGYU på en kudde av klibbigt rött ris och specialtillredda pinjenötter av utomjordisk kvalitet.

Visa bifogad bild 869
Lite saké är ju alltid gott. Särskilt gäller ju det för saké som är just: god... Notera också dagens prydnader på rispinnarnas gördlar.

Visa bifogad bild 870
Dagens sashimi. Ketchup och senap som egentligen är på betor och citrusbaserat. Perfekt tonfisk som bara glupades...

Visa bifogad bild 871
Knispergrillad YUBA och svartkål och två generösa filéer av UNAGI.

Visa bifogad bild 872
Dagens sallad.

Visa bifogad bild 873
Dagens FUGU. Tempura serverad med slemmig sås som med sin perfekta sälta understryker FUGUns milt köttiga smak på ett utomordentligt raffinerat vis.

Visa bifogad bild 874
Traddoavslutning.

Visa bifogad bild 875
Dessert med kokosglass, gelé på rhum och några av vinterns sista jordgubbar.
Fan vad gott det ser ut, du måste ha photoshoppat bra. ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fan vad gott det ser ut, du måste ha photoshoppat bra. ;)
Dessa bilder är direkt från iPhone, via DropBox, till iPad:s Kamerakatalog. Utan annan redigering än omlagring. Men det tog zlatan så mckt tid att ro det i mål. Nästa omg kör jag bilderna direkt via iPhone o redigerar in text via iPad. Om det nu kan funka...
Måste ju prova iaf.
 

Vino fino

Medlem
Dessa bilder är direkt från iPhone, via DropBox, till iPad:s Kamerakatalog. Utan annan redigering än omlagring. Men det tog zlatan så mckt tid att ro det i mål. Nästa omg kör jag bilderna direkt via iPhone o redigerar in text via iPad. Om det nu kan funka...
Måste ju prova iaf.
Briljanta bilder, som vanligt. Man blir hungrig. Även om man just ätit middag...
 

merlotsmile

Medlem
Dessa bilder är direkt från iPhone, via DropBox, till iPad:s Kamerakatalog. Utan annan redigering än omlagring. Men det tog zlatan så mckt tid att ro det i mål. Nästa omg kör jag bilderna direkt via iPhone o redigerar in text via iPad. Om det nu kan funka...
Måste ju prova iaf.
Ser helt fantastiskt gott ut <3. När är bästa tiden på året att besöka Tokyo? :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ser helt fantastiskt gott ut <3. När är bästa tiden på året att besöka Tokyo? :)
Absolut är det nästa vecka som är den absolut mest förnäma veckan.
Strax börjar nämligen körsbärsblomningen och den kommande helgen kommer bli blom-maximum i Tokyo.
image.jpg

För oändligt många bilder, sök på: 東京のお花見

Jag ogillar egentligen bara juni (regnig) och augusti (fuktig och varm på ett överdrivet sätt), sedan har alla tider på året sin egen charm...

Matmässigt är jag personligen mest förtjust i vårens ingredienser, dvs primörerna under mars-apr-maj. Men, det finns ju alltid någon ädel dryck som passar till det som serveras, oavsett vad man nu väljer att äta.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
L'Effervescence
En enklare lunchmeny, iaf jmf med deras avsmakningsmeny på kvällstid. Till detta drack vi det hypade vita vinet 2010 La Doriane av Guigal (Condrieu). Min smaknot copypaste:ad från CT, 87p:
Young White Rhône continues to repulse from the QPR perspective. A very good white, yet at an unbridgeable distance from the critical acclaims. Having had some great mature Viogniers, I know what they can become. I don't see anything of that in this wine, but hope it will spring into life.
Light yellow.
Exceptionally flowery perfume of hyacinths and lilacs. Too much for me, but I'm sensitive to those perfumes. And small roasted oak.
Acids are a happy step backwards from all the high-acid-whites that we've had lately. Medium full. Very very young. Not very complex. Medium rich. Nothing integrated. Ok concentration. Dodgy focus.
Even if in doubt, we are happily relaxing with our remaining 5 btls. And next one around 2020.
(Cork marked: 2210, may explain the youthful expression.)
Wife 86p.
Again, young white Rhône wines don't do anything for us. Score is for today's exceptionally poor performance.
At fantastic L'Effervescence, 1 star, Nishi-Azabu (Tokyo) and Asia's 25th best restaurant according to some.



image.jpg
image.jpg

Dagens första stora kulinariska överraskning: hasselnötsolja gifter sig med abalone på ett fantastiskt sätt...

image.jpg

Små squid.
image.jpg

Fisk.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Några av vinterns sista jordgubbar och fois gras. Mums. :)

image.jpg

Kött!

image.jpg
image.jpg

Dagens andra stora kulinariska överraskning:

Cappucinogelé (naturligtvis genomskinlig, bara-för-att-han-kan) gifter sig med dillsmak på ett extraterrestriellt vis. Enligt Namae-san är det tack vare smakbäraren i form av gèvre-crême som det äktenskapet blir möjligt

image.jpg
image.jpg

Tack för maten!
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vore skoj med tankar och spontana kommentarer från de matproffs som finns här på forumet. Om jag förstått det rätt så är @johan1279 en av dessa kulinarismens riddare. Fler?
Jag har nu samlat ihop några bilder från en handfull Tokyobaserade restauranger som är ambitiösa, håller bra prisbild, som i det mesta inte får besök av Guide Michelin... L'Effervescence med sin stjärna, utsågs fö nyligen till Asiens 25:e eller 26:e bästa restaurang (jag och siffror) och Namae san är under hösten kallad att göra en föreläsningsturné i USA.
Världen är ju ganska så stor...
Hur står sig dessa avbildade restauranger i Stockholm? I övriga Europa?
Hustrun och jag har tyvärr inte ssk goda erfarenheter från Europa annat än dyrt men dålig service och alltid en/flera rätter som är dåligt visuellt komponerade eller helt enkelt inte välgjorda. Perfektion är ju en konstform som enbart kan utövas med stora doser självdisciplin...
Men, då skall tilläggas att vi inte ens besökt 20 "erkända" restauranger i Europa...
 

gece

Man vänjer sig.
Absolut är det nästa vecka som är den absolut mest förnäma veckan.
Strax börjar nämligen körsbärsblomningen och den kommande helgen kommer bli blom-maximum i Tokyo.
Det där är sååå förra veckan, det blommar minsann här i Svedala också. Så här såg det ut t.ex. ut i måndags i Kungsträdgården här i 08:
10001530_10152397993858273_541407790_n.jpg
 

merlotsmile

Medlem
Jag ogillar egentligen bara juni (regnig) och augusti (fuktig och varm på ett överdrivet sätt), sedan har alla tider på året sin egen charm...
Matmässigt är jag personligen mest förtjust i vårens ingredienser, dvs primörerna under mars-apr-maj. Men, det finns ju alltid någon ädel dryck som passar till det som serveras, oavsett vad man nu väljer att äta.
Vi har funderat på en trip ganska länge nu, det har dock inte blivit av. Men efter att ha scannat den här tråden med alla dina bilder så känns det som att det kanske är läge snart :) . Hur tar man sig lättast dit? Flyger från CPH. Har för mig att vi åkte SAS direkt när jag var där för drygt 10 år sedan. Är det fortfarande bästa alternativet?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi har funderat på en trip ganska länge nu, det har dock inte blivit av. Men efter att ha scannat den här tråden med alla dina bilder så känns det som att det kanske är läge snart :) . Hur tar man sig lättast dit? Flyger från CPH. Har för mig att vi åkte SAS direkt när jag var där för drygt 10 år sedan. Är det fortfarande bästa alternativet?
SAS flyger direkt fr CPH, men enbart med gamla kärror. Det betyder uselt "underhållningssystem" med microskärmar osv i Economy. Men, ofta kan man få tag i biljetter till rimliga priser genom SAS.

Om er resa stämmer överens med vår egen logistik, så kanske vi kan utforska någon god combo av mat och dryck tillsammans :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det där är sååå förra veckan, det blommar minsann här i Svedala också. Så här såg det ut t.ex. ut i måndags i Kungsträdgården här i 08:
10001530_10152397993858273_541407790_n.jpg
Vackert! Mycket vackert!
 

merlotsmile

Medlem
Om er resa stämmer överens med vår egen logistik, så kanske vi kan utforska någon god combo av mat och dryck tillsammans :)
It's a deal :). Låter hur trevligt som helst! Blir nog svårt att få till något nu under vår/sommar, men framåt oktober-november vore det superkul att få till en date :)
 

MartinE

Medlem
La Rochelle i Akasaka, 'Sanno'
Den 14 mars, 2014.
Restaurangen har ingen stjärna. Michelinfolket har aldrig ens varit där. Lade upp startern nyss, här kommer resten. Allt till tonerna av en mycket bra flaska av 1996 Chateau Leoville Barton, trots "lower neck fill".
Till ostbricka och efterrätt bjöd sommelieren oss på varistt glas sött rött vin från 2010 och AOC Maury. Skrev aldrig ned producenten. Men det var mycket ymnigt rött vin med utpräglad "fin-druvs-smak". Ännu extremt ungt. Bra syror, välbalanserat och se pass att hustrun drack det med välbehag.

2014-03-14-LR-1.jpg

Starter.

2014-03-14-LR-2.jpg

Fois gras på 3 sätt. Så inåt hela vittet underbart gott! Kreativt, finstämt... Men, var är Michelinstjärnorna?
Det lövtunna rödbetsjuice-chipset med liten dillkvist gifte sig med fois-gras-korven inlagd i "röd sås" på ett alldeles nytt sätt i min värld.

2014-03-14-LR-3.jpg

Grönsakssallad.

2014-03-14-LR-5.jpg

Hustruns val av fois gras.

2014-03-14-LR-4.jpg

HOTATE, pilgrimsmussla. Stor och från Hokkaido. Serverades i svampsoppa.

2014-03-14-LR-6.jpg

En grillad vit havsfisk med fast kött med tempura på SAKURA EBI (väldigt röda småräkor) ovan grönsakshack.

2014-03-14-LR-7.jpg

Min köttbit.

2014-03-14-LR-8.jpg

Hustruns köttbit

2014-03-14-LR-9.jpg

Tv har vi en ost med Guinness. Till Stilton gifte sig Maury...

2014-03-14-LR-10.jpg

Ett crêpe är aldrig fel.

2014-03-14-LR-11.jpg

Mignardises...

2014-03-14-LR-12.jpg

...nästa gång skall jag ta den mindre menyn...
Underbara bilder!
 
Toppen