Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sigdarve

Medlem
Älskar den här skumpan. Tycker att, för mycket brödighet i Champagne ger ett unket intryck. Rent av äckligt. Är jag ensam om det?
Pratade med en kollega om Champagne idag. Hon gillar inte Champagne för att det smakar och doftar jäst. Skulle man kunna använda jästsmak/doft istället för beskrivning som brödighet och brioche? Det är nog pga av att jag tycker, att många Champagne doftar och smakar jäst, jag inte gillar brödiga/jästiga skumpor. Har svårt för jästsmak.
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Pratade med en kollega om Champagne idag. Hon gillar inte Champagne för att det smakar och doftar jäst. Skulle man kunna använda jästsmak/doft istället för beskrivning som brödighet och brioche? Det är nog pga av att jag tycker, att många Champagne doftar och smakar jäst, jag inte gillar brödiga skumpor. Har svårt för jästsmak.
Svårt att komma undan från jästen om du vill dricka champagne, det är ju ofrånkomligen en integral del av vinstilen.
 

gece

Man vänjer sig.
Lämpar sig jästsmak/doft i andra viner också?
Många viner får ligga på jästfällningen efter att jäsningen avslutats, även om få utvecklar samma brödighet som Champagne. Muscadet, t.ex., har tid sur lie som ett "steg upp" på kvalitetstrappan (eller vad man nu ska kalla det). Mången Albariño får också ligga rätt länge på jästen (även om jag inte kan dra mig till minnes att jag upplevt någon påtaglig brödighet där, det ger skillnad på andra sätt).

Förresten, är lite fascinerad över att en ölentusiast som du har så svårt för bröd- och jästtoner. Inget fel med det, förstås, men är nyfiken på hur du ställer dig till brödiga toner i öl? :)
 

Sigdarve

Medlem
Många viner får ligga på jästfällningen efter att jäsningen avslutats, även om få utvecklar samma brödighet som Champagne. Muscadet, t.ex., har tid sur lie som ett "steg upp" på kvalitetstrappan (eller vad man nu ska kalla det). Mången Albariño får också ligga rätt länge på jästen (även om jag inte kan dra mig till minnes att jag upplevt någon påtaglig brödighet där, det ger skillnad på andra sätt).

Förresten, är lite fascinerad över att en ölentusiast som du har så svårt för bröd- och jästtoner. Inget fel med det, förstås, men är nyfiken på hur du ställer dig till brödiga toner i öl? :)
Jag upplever inte öl lika jästiga som Champagne. Kanske för att jag sällan dricker öl som är flera år gamla. Många öl är ju filtrerade och de som inte är det, ligger nog sällan lika länge på jästen som en skumpa, om du inte sparar dem länge.
 
M

Mouton

Ikväll har jag sett mörkret.. Eller en ljus kant..
image.jpeg


Efter Bastardo's lilla (som vanligt menlösa irriterande inlägg;)) om Chianti, öppnar jag denna..
San Felice Il Grigio -2011

Det ska sägas med en gång. Ett enastående vin.
Mörk, men inte blå röd i färgen längre.

En doft av enbär, endiver och dyr ek.

Smaken är som en skön käftsmäll, så i harmoni, en sån balans att man bara kapitulerar.
Lång, extremt lång. Inget över extraterat i den. Bara härliga mulliga bigarråer.
I ett perfekt drick fönster (trodde alldrig jag skulle säga det) men håller en halv mans ålder till.
94-95p och årets bästa vin hittills.
Som tur är visar saldot på generösa tilldelningar på årgångar 2010-11-12. Men sen dog tydligen köp glädjen.
Ni som har den i källaren, korka en nu. För drickglädjen i den, spara en i 25 år..
 

KimHartman

Medlem
Kul med referensdiskussion tycker jag!
Jag tänker t ex Paranöt ovan.

För mig har t ex hassel- och valnötter en bred tydlig distinkt djup smak.

Sen finns väldigt runda och, även orostade och osaltade, än mer tydligt runda och smöriga nötter med t ex Macadamianöt i spetsen.

Och sen finns det väldigt många nötter med en helt egen stil. Om man skriver den specifika nöten så vet alla vad man menar. Jordnöt, pinjenöt och cashewnöt t ex.

I'm chief Kamanawanalea - We're the Royal Macadamia Nuts
 

Wintermute

Medlem
JM Brocard 1er Cru Beauroy 2014.
Doft av citron och vita blommor. Massiv smak av citron (inte citrongodis eller citronsaft, utan en perfekt mogen, solvarm citron), Granny Smith, petrichor och en aning passionsfrukt. Lång eftersmak av premiumäppelmust. Bästa vita i år (och möjligen 2018). Med råge över 90 p. Skall vi dra till med 93?
 

Sigdarve

Medlem
Ikväll har jag sett mörkret.. Eller en ljus kant..
Visa bifogad bild 16026

Efter Bastardo's lilla (som vanligt menlösa irriterande inlägg;)) om Chianti, öppnar jag denna..
San Felice Il Grigio -2011

Det ska sägas med en gång. Ett enastående vin.
Mörk, men inte blå röd i färgen längre.

En doft av enbär, endiver och dyr ek.

Hur skiljer man på billig och dyr ek?
 
M

Mouton

Hur skiljer man på billig och dyr ek?
En känsla man har. Rostningen, känslan. Du märker skillnaden på ett bra rostat fat (handbygget) och ett fabriks producerat..
Ungefär som att jämföra Ferrari och Volvo... Och Ferrari är inte ett billigt fat..
 
Estrella Smoked Paprika med de Sousa och pizze från La Cucina (Väster i Lund) med en Priorat. Nice! Cuvée de Caudalies kom med mycket blöt krita och bröd och Roquers de Samsó var som man hade tagit ett rejält bett om pappas (helgat varde ditt minne) attaché väska i svinläder med lite Ritmeester Livarde cigarillos och en touch av enbär. En perfekt kväll, alltså!
 

Attachments

  • E0643A97-9BAF-4D18-826E-E949E118EB54.jpeg
    E0643A97-9BAF-4D18-826E-E949E118EB54.jpeg
    43,1 KB · Visningar: 221

Daniel A

Administratör
Åtta vinsjälar samlades igår hemma hos @Vinocognito för lite blindprovning. Från forumet var det @David Nilsson, @Pnilsson76, @Christer Sandahl, @Jeanette, @Adamanko, jag själv och värden. En mycket trevlig kväll med hög nivå på såväl samtal som viner (och humor!). Det var andra provningen för Skåne-falangen av finewines.se, men långt ifrån sista. Hojta till i den här tråden ifall du bor i krokarna och är intresserad av att haka på!

Flight 1 - bubbel
DSC_0850.JPG

#1 N.V. Pierre Bertrand
Lite brödig, hallonkärnor, lätt rödbärig, äpple. Lite anonym i smaken, men öppnar upp efter ett tag. Lätt rödbärigt även i munnen, lite “kalk” och äpple. Hög syra, men tämligen rund ändå (dosage?). 87p.
Fick mycket meunier-vibbar, men gissade blend av samtliga. Vilket det var. 2012 som basårgång.

#2 N.V. Huré Fréres, Memoire
Ganska expressiv, lite brödig, blommig (hyacinth?!), kaffe, nougat, lätta röda bär även här. Mycket hög syra, med vassa kanter (låg dosage?). Mycket av dofterna kommer tillbaka på tungan. En seriös och charmig champagne, men lite ung i dagsläget. 89p. Flightvinnare (6 röster)
Uppenbar odlare, trodde chardonnay (trots de röda bären?!). Producentgissade på De Sousa. Var 45/45/10 PN/PM/CH om jag minns rätt. Solera startad på tidigt 80-tal - intressant!

Flight 2 - vitt
DSC_0851.JPG

#3 Guimaro, blanco
Nätmelon, tunga gula frukter, lite svett, gammal lök, päron. Någon sade söt lakrits, och det stämde bra. Fruktigt på tungan, med lite mint i avslutet (intressant). Bra syra. 88p.
Mitt (bonus)vin. Gissningar på lite allt möjligt, men förståeligt nog är det svårt att hitta fram till 100 % godello från Ribeira Sacra.

#4 2015 Franz Hirtzberger, Smaragd, Singerriedel
Söt, mycket expressiv doft (hoppar upp ur glaset), honung, ananas, övermogen tropisk frukt. Mer av samma på tungan, med viss honungstyngd. Riesling-vibbar till max, men lite klenare syra än jag förväntar mig (varmt år?). Det är väldigt runt och polerat – riktigt bra vin. 90p.
Trodde riesling från Alsace. Det här vinet växte väldigt mycket med tid.

#5 2015 Villa Sandahl, Dry Honey
Lite bensinångor och aceton (blåser bort något), blommigt, fläder, melon, vingummi. Någon sade att det luktade snapskryddor, och det var det enda jag kunde hitta ett tag efter det. Ganska elegant på tungan, med bra syra. Fruktigt och blommit på tungan, med lite släng av smutsig honung. Ganska säreget och intressant vin. 90p. Flightvinnare (7 röster)
Med starka ledtrådar bakom gissningen trodde jag att det här var den ungerska rieslingen i sällskapet.

Flight 3 - lättare röda
DSC_0852.JPG

#6 Crystallum, Cuvée Cinema
Mycket expressiv, kolasnören, vanilj, röda bär i mängder, hallon, jordgubb, lingon, lätt rökigt. Bra tryck i smakerna, med mer röda bär, rök och lyxiga fat. Hög syra, rimligt närvarande tanniner. Ger ett ungt intryck, men är trots det polerat och tillgängligt. Mycket bra! 91p.
Inledningsvis tyckte jag att det här vinet var svårt, men efter ett tag blev det tydlig pinot noir, och jag lyckades med viss tur plocka det som Cuvée Cinema (men hade glömt vad producenten hette). Mitt WOTN.

#7 2014 Jean-Marc Burgaud, Morgon, Côte du Py Javernières
Svalt, lite skumt, lätta röda bär, apelsinskal (?!), lätt stalligt. Smakar mycket körsbär. Hög syra med rätt sandiga tanniner. Försvann mellan de andra två. 87p.
Jag var på månen på den här. 100 % gamay?! Den mest otypiska gamay jag smakat. Intressant!

#8 1999 Dufouleur Pére et Fils, Fixin 1er cru, Clos du Chapitre
Moget! Svartpeppar, jord, barrstig, undervegetation och svamp, diskmedel (blåser bort), lite tjära, torkade röda bär. Mycket expressiv och underbar doft! I munnen är det tyvärr inte fullt så spännande – omogna lingon, torkade lingon, barr, jord, lite kryddigt. Mycket framträdande syra, och oväntat tanninsträvt. Bra, men saknar något för att verkligen lyfta det. 90p. Flightvinnare (5 röster).
Mitt vin. Nöjd med hur det presterade. Visade sig vara ganska svårgissat (mycket tack vare sandiga tanniner).

Flight 4 - tyngre röda
DSC_0853.JPG

#9 2012 Produttori del Barbaresco, Barbaresco
Skitigt, otroliga mängder lakrits, lite röda bär, apelsinchoklad. Mer av samma på tungan, men mer balanserat (lakritsen tar inte över). Riktigt kärv, med hög syra och kraftiga tanniner. Dock drar det åt det eleganta håller. 88p.
Gissade på Barolo.

#10 2015 Orin Swift, Palermo
Ett knytnävslag doftmässigt, mörka söta bär, vanilj, smör, dill, svarta vinbär. Riktigt kraftigt! På tungan är det mer vanilj, mörka söta bär – kompakt och tungt. Har skrivit ”fläskigt som fan”… Det är rätt bra syra och kraftiga tanniner, men den massiva frukten väger upp det. Tyvärr tycker jag att det blir vagt syltigt. Kanske löesr sig med tid? Här och nu: 89p.
Var säker på att det här var en Priorat från varm årgång. Cab S från USA kändes rimligt.

#11 2007 Le Clos du Caillou, Châteauneuf-du-Pape Reserve
Tjära, pennväss, nötter, torkade blåbär, russin. Väldigt murrig doft, med många mognadstoner. På tungan är det mycket söta körsbär, torkade blåbär och lite russin. Moget, men med rätt sandiga tanniner. Låg syra som tyvärr gör att vinet känns lite flabbigt i munnen. Det växer dock mycket med tid i glaset. 90p. Flightvinnare (6 röster) och WOTN (6 röster).
Hade ingen aning om vad det här var. Dricker väldigt lite c9dp, och än mindre med ålder. Kändes väldigt brådmoget dock – trodde det här var äldre än min Bourgogne.

Bonus
#12 2008 Rolly Gassmann, Gewurztraminer Vendanges Tardives
Skrev tyvärr inte så många noter på här vinet (missade till och med bilden!) – förbannelsen för de söta vinerna drabbar även mig som sötvinsfantast. Lite tragiskt, för det här är riktigt bra. Expressivt med botrytistoner, fruktdrivet men det finns annat som väger upp det (som jag då inte har noter på…). Kraftigt i munnen, lite halvsött. Åldern verkar ha polerat det en hel del – hög balanserande syra. Riktigt snyggt och ett värdigt avslut på en bra BYOB! 90p.

Stort tack alla, och speciellt tack till @Vinocognito och Lill för utmärkt värdskap och fantastisk lasagne!
 

Adamanko

Medlem
Åtta vinsjälar samlades igår hemma hos @Vinocognito för lite blindprovning. Från forumet var det @David Nilsson, @Pnilsson76, @Christer Sandahl, @Jeanette, @Adamanko, jag själv och värden. En mycket trevlig kväll med hög nivå på såväl samtal som viner (och humor!). Det var andra provningen för Skåne-falangen av finewines.se, men långt ifrån sista. Hojta till i den här tråden ifall du bor i krokarna och är intresserad av att haka på!

Flight 1 - bubbel
Visa bifogad bild 16031
#1 N.V. Pierre Bertrand
Lite brödig, hallonkärnor, lätt rödbärig, äpple. Lite anonym i smaken, men öppnar upp efter ett tag. Lätt rödbärigt även i munnen, lite “kalk” och äpple. Hög syra, men tämligen rund ändå (dosage?). 87p.
Fick mycket meunier-vibbar, men gissade blend av samtliga. Vilket det var. 2012 som basårgång.

#2 N.V. Huré Fréres, Memoire
Ganska expressiv, lite brödig, blommig (hyacinth?!), kaffe, nougat, lätta röda bär även här. Mycket hög syra, med vassa kanter (låg dosage?). Mycket av dofterna kommer tillbaka på tungan. En seriös och charmig champagne, men lite ung i dagsläget. 89p. Flightvinnare (6 röster)
Uppenbar odlare, trodde chardonnay (trots de röda bären?!). Producentgissade på De Sousa. Var 45/45/10 PN/PM/CH om jag minns rätt. Solera startad på tidigt 80-tal - intressant!

Flight 2 - vitt
Visa bifogad bild 16030
#3 Guimaro, blanco
Nätmelon, tunga gula frukter, lite svett, gammal lök, päron. Någon sade söt lakrits, och det stämde bra. Fruktigt på tungan, med lite mint i avslutet (intressant). Bra syra. 88p.
Mitt (bonus)vin. Gissningar på lite allt möjligt, men förståeligt nog är det svårt att hitta fram till 100 % godello från Ribeira Sacra.

#4 2015 Franz Hirtzberger, Smaragd, Singerriedel
Söt, mycket expressiv doft (hoppar upp ur glaset), honung, ananas, övermogen tropisk frukt. Mer av samma på tungan, med viss honungstyngd. Riesling-vibbar till max, men lite klenare syra än jag förväntar mig (varmt år?). Det är väldigt runt och polerat – riktigt bra vin. 90p.
Trodde riesling från Alsace. Det här vinet växte väldigt mycket med tid.

#5 2015 Villa Sandahl, Dry Honey
Lite bensinångor och aceton (blåser bort något), blommigt, fläder, melon, vingummi. Någon sade att det luktade snapskryddor, och det var det enda jag kunde hitta ett tag efter det. Ganska elegant på tungan, med bra syra. Fruktigt och blommit på tungan, med lite släng av smutsig honung. Ganska säreget och intressant vin. 90p. Flightvinnare (7 röster)
Med starka ledtrådar bakom gissningen trodde jag att det här var den ungerska rieslingen i sällskapet.

Flight 3 - lättare röda
Visa bifogad bild 16029
#6 Crystallum, Cuvée Cinema
Mycket expressiv, kolasnören, vanilj, röda bär i mängder, hallon, jordgubb, lingon, lätt rökigt. Bra tryck i smakerna, med mer röda bär, rök och lyxiga fat. Hög syra, rimligt närvarande tanniner. Ger ett ungt intryck, men är trots det polerat och tillgängligt. Mycket bra! 91p.
Inledningsvis tyckte jag att det här vinet var svårt, men efter ett tag blev det tydlig pinot noir, och jag lyckades med viss tur plocka det som Cuvée Cinema (men hade glömt vad producenten hette). Mitt WOTN.

#7 2014 Jean-Marc Burgaud, Morgon, Côte du Py Javernières
Svalt, lite skumt, lätta röda bär, apelsinskal (?!), lätt stalligt. Smakar mycket körsbär. Hög syra med rätt sandiga tanniner. Försvann mellan de andra två. 87p.
Jag var på månen på den här. 100 % gamay?! Den mest otypiska gamay jag smakat. Intressant!

#8 1999 Dufouleur Pére et Fils, Fixin 1er cru, Clos du Chapitre
Moget! Svartpeppar, jord, barrstig, undervegetation och svamp, diskmedel (blåser bort), lite tjära, torkade röda bär. Mycket expressiv och underbar doft! I munnen är det tyvärr inte fullt så spännande – omogna lingon, torkade lingon, barr, jord, lite kryddigt. Mycket framträdande syra, och oväntat tanninsträvt. Bra, men saknar något för att verkligen lyfta det. 90p. Flightvinnare (5 röster).
Mitt vin. Nöjd med hur det presterade. Visade sig vara ganska svårgissat (mycket tack vare sandiga tanniner).

Flight 4 - tyngre röda
Visa bifogad bild 16028
#9 2012 Produttori del Barbaresco, Barbaresco
Skitigt, otroliga mängder lakrits, lite röda bär, apelsinchoklad. Mer av samma på tungan, men mer balanserat (lakritsen tar inte över). Riktigt kärv, med hög syra och kraftiga tanniner. Dock drar det åt det eleganta håller. 88p.
Gissade på Barolo.

#10 2015 Orin Swift, Palermo
Ett knytnävslag doftmässigt, mörka söta bär, vanilj, smör, dill, svarta vinbär. Riktigt kraftigt! På tungan är det mer vanilj, mörka söta bär – kompakt och tungt. Har skrivit ”fläskigt som fan”… Det är rätt bra syra och kraftiga tanniner, men den massiva frukten väger upp det. Tyvärr tycker jag att det blir vagt syltigt. Kanske löesr sig med tid? Här och nu: 89p.
Var säker på att det här var en Priorat från varm årgång. Cab S från USA kändes rimligt.

#11 2007 Le Clos du Caillou, Châteauneuf-du-Pape Reserve
Tjära, pennväss, nötter, torkade blåbär, russin. Väldigt murrig doft, med många mognadstoner. På tungan är det mycket söta körsbär, torkade blåbär och lite russin. Moget, men med rätt sandiga tanniner. Låg syra som tyvärr gör att vinet känns lite flabbigt i munnen. Det växer dock mycket med tid i glaset. 90p. Flightvinnare (6 röster) och WOTN (6 röster).
Hade ingen aning om vad det här var. Dricker väldigt lite c9dp, och än mindre med ålder. Kändes väldigt brådmoget dock – trodde det här var äldre än min Bourgogne.

Bonus
#12 2008 Rolly Gassmann, Gewurztraminer Vendanges Tardives
Skrev tyvärr inte så många noter på här vinet (missade till och med bilden!) – förbannelsen för de söta vinerna drabbar även mig som sötvinsfantast. Lite tragiskt, för det här är riktigt bra. Expressivt med botrytistoner, fruktdrivet men det finns annat som väger upp det (som jag då inte har noter på…). Kraftigt i munnen, lite halvsött. Åldern verkar ha polerat det en hel del – hög balanserande syra. Riktigt snyggt och ett värdigt avslut på en bra BYOB! 90p.

Stort tack alla, och speciellt tack till @Vinocognito och Lill för utmärkt värdskap och fantastisk lasagne!
Bra noter från en bra kväll. Alltid ödmjukande att vara den som vet minst i rummet. Och jag laddar redan för nästa träff!
 
Toppen