Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MoutonJR

Medlem
IMG_20190601_174408.jpg

Rioja Conde Valdemar 2001
Ja vad ska man säga, det är ett rioja. Här finner man självklart bigarråer, blåbär, peppar, läder och köttbuljong. Lång eftersmak som är så torr att munnen drar ihop sig som ett russin. Smörstekta kantareller på rostat bröd höjde det 1p.
90p.
Ska man köpa magnumen?
IMG_20190601_195012.jpg

Ch Tour Des Termes 2014
Jag öppnade denna vid 11:00 idag och slog på karaff. Provade ett glas då å jisses vilken primörbomb! Nu 9h senare så börjar det hända saker. Skogsbär, ek, fänkål, anis, örter provencale och vanilj. Sjukligt lång och behaglig eftersmak. Detta är old school bdx. Vågar knappt drömma om hur bra denna är om 10-20 år..
91p+
 

M.Grape

Medlem
Hade med den här ikväll till vänner som bjöd på Grekisk grillmat. Har varit lite tveksam till om norra Rhone är något för mig - har varit lite upp och ner minst sagt... Här fanns dock allt jag önskat mig, fin fruktighet, lite stall men ändå pigg syra. Smaker av torkade plommon, söta körsbär, lakritspipa, snus, vitpeppar, tallbarrste och timjan. Har lagrat det i 7 år i två olika källare, vinet var perfekt moget tyckte jag och utan besvärande mängder fällning.
 

Attachments

  • 20190601_162346.jpg
    20190601_162346.jpg
    31,5 KB · Visningar: 356

Dan

Medlem
I lördags lite middag med vänner, uppvärmning med Pierre Moncuit NV Bdb, har legat ett par år i källaren, gott men inget som sticker ut på något sätt, funkade fint i solen på balkongen med lite snacks.

Förrätt med 2 sorters rom (forell och sik) på smörstekt toast med smetana, scharlottenlök och gräslök, till det:
Pol Roger SWC 2006 - Riktigt bra, gröna äpplen, fin syra, helt enkelt allt man kan förvänta sig av den gode Churchill.
Henriot Millesimé 2006 - Fin mousse, blir kanske lite orättvist behandlad i sällskapet men helt klart bra!

Huvudrätt med grillad T-bone, hemslungad bearnaise och klyftpotatis, dryck:
Chateau Chasse-Spleen 2016 - Klassisk bdx, självklart för ung men ändå njutbar efter någon timmas dekantering.
Famille Mayard Le hurlevent Cd9P 2017 - Alla i sällskapet är överens om att det finns en hel del svartvinbär i munnen, inte något jag normalt associerar till Cd9P men det kanske är brist på erfarenhet? Rejäl frukt i näsan, lite alkoholhetta längst bak i munnen, jag tycker det är förvånansvärt tillgängligt för den väldigt ringa åldern och i nuläget min favorit. Kanske blir den smälld på fingrarna av Chasse-spleen om 5-10 år..

Till Roquefort, Brillant-savarin och vällagrad comte dracks parallellt:
Chateau Suduiraut 1999 - Korken fullständigt smulas sönder när jag försöker dra ur den, borde använt bladöppnaren! Hinner bli lite orolig men efter en silning och avsmakning inser vi att den är OK, mer än OK! Det här är riktigt bra, tydliga saffranstoner och härlig sötma utan att bli för sött. Tillsammans med en Roquefort är det magi!
Pocas Colheita 1996 - Typisk port, inget direkt att anmärka på men heller inget att höja till skyarna. Svårt att hävda sig i sällskapet!

Sammantaget en trevlig kväll med en hel del gott både i glaset och på tallriken!
 

Attachments

  • 20190601_185914.jpg
    20190601_185914.jpg
    66,5 KB · Visningar: 221

Gomseglet

Medlem
Det går mot sommar här i det pretentiösa södra Sverige!

2010 Leitz Rüdesheimer Berg Schlossberg "Ehrenfels"

Etiketten förbryllade mig först. Det icke reglerade tillnamnet Ehrenfels ska enligt tillverkaren betyda frukt från en utvald del av berget, och ska vara deras bättre buteljering. I minimal text, silverfärgad så att den verkligen smälter in i bakgrunden, syns att det är fråga om just denna buteljering. Jag var på väg att gnälla på försäljaren. Tyska vinetiketter...

Nåja. Färgen börjar efter nio år (i mestadels för mig okända lagringsförhållanden) gå mot djupare guldgul. Utvecklats har det allt. Doften är till en början ganska stum, men snabbt går den mot svag och diskret persika.
Smaken är framför allt balanserad. 2010 ska vara ett syrligt år, men jag antar att åren har gjort sitt, för nu måste jag nog till och med kalla den elegant. Syran ligger på bra mot frukten. Lite förvånande är det framför allt burkananas som dominerar, till skillnad mot doften. Det är också förvånande att frukten är rätt söt. En svag ton av mineralvatten finns med. På slutet blir det tydligt beskt, grapefrukt kan vi säga.

Det var gott det här! Jag saknar lite spännande bismaker för att det verkligen ska vara en höjdare. Nu är det en riktigt bra torr Riesling, men ingenting som får mig att bli poetisk. Jag funderar på att köpa någon till och lägga undan.
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 17111
2013 Altesino Brunello di Montalcino


Väldigt italienskt med tydlig syra. Ungt, i en lätt och elegant stil. Känns som att den behöver hällas på karaff. Har inte druckit Altesino tidigare så jag vet inte om det är producent, årgång 2013 eller både och som ger den här stilen. Den känns intressant redan nu, men vinner på att luftas.
Låter prexis som Altesino. :)
Lite lättare och lite elegantare i stilen än de flesta BdM är min uppfattning. Sista året har jag bara provat 2010 och 2013 men båda passar in på den beskrivningen.
 

LeChat

Medlem
CEED322E-D186-4182-B9A2-259D6B3FFE21.jpeg

2016 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Cuvée Tradition

Ikväll blev det grillad entrecote och ryggbiff och till det blev det en god chateauneuf. Jag tyckte att 2010 var en bra årgång av denna, men 2016 känns klart bättre. Ung, komplex frukt med lite skitiga drag gör den fantastiskt god nu, men kan även ana en fin framtid. Bra köp!
 

Magikern

Medlem
Satrapezo Icewine 2013

Doft: Lite svaga toner av sydafrikansk rökighet faktiskt. Hade gissat på ungt och torrt från Sydafrika faktiskt.
Attack: Honungsmelon, aprikoser och honung. Sött och balanserat.
Mellansmak: Godis till tusen och som vaniljsås i munnen. Lite låg syra men munkänslan är trevlig. Balansen är total.
Eftersmak: Lång och söt. Aprikoser i honung.

Jag är lite osäker om detta vinet är något som kommer att utvecklas som tyskt eiswein men bra är det. 91- kan jag sträcka mig till.

Någon som provat?
 

M.Grape

Medlem
Drack den här ikväll till flankstek med sötpotatispommes och bea. Har druckit den för några år sedan och den var betydligt mer mogen nu och de bäriga tonerna hade dämpats. Fin frukt och komplexitet alla fall med smaker av; svartvinbärspuré, torkade fikon och hallon, gjutjärn, balsamico och en gnutts grovsalt.
20190606_202130.jpg
 

jrick

Medlem
Drack den här ikväll till flankstek med sötpotatispommes och bea. Har druckit den för några år sedan och den var betydligt mer mogen nu och de bäriga tonerna hade dämpats. Fin frukt och komplexitet alla fall med smaker av; svartvinbärspuré, torkade fikon och hallon, gjutjärn, balsamico och en gnutts grovsalt.Visa bifogad bild 17146
Tack för att du delar med dig i den här tråden! Det är dock till stor hjälp om du skriver vilket vin det är - dels blir det sökbart i forumet och dels kan det vara svårt att se på en bild.
 

grappa

Medlem
IMG_20190608_175115.jpg

Borgo dei Posseri, Furiel, 2015; Sauvignon Blanc från IGT Dolomiti (Trentino). Blekgul i färgen. Inte överdriven SB karaktär även om fläderblommor finns tydligt med. Gröna äpplen, antydan till gräs, vita blommor. Hög syra. Ett härligt vin inköpt på "vinmässa" i GBG för ca 100 SEK. Tycke och smak 85 p, kvalitet 84 p.
Brundelmayer Gruner Veltliner 2012. Gyllengul färg. Doft av lite kiselstenar, bokna äpplen, en antydan till honung. Bra syra balanserad av tydlig restsötma som kommer fram i eftersmaken. Härlig smak av bokna äpplen, lite bivax och honungssötma. Sannolikt den bästa GV som jag druckit, upplever dem ofta som en lite tunnare och tröttare Riesling. Tycke och smak 88 p, kvalitet 88 p.
Fratelli Revello Barolo Conca 2009. Tydlig tegelkant, ganska transparent. Doft av lite tvål och parfym, tobak, körsbär och lite rosor. Stora tanniner, smak av vinbär, körsbär (men utan sötma), lite wellpapp. Mycket gott. Tycke och smak 87 p, kvalitet 87 p.
Heinrich Blaufränkisch 2012. Mörkt blålila färg. Bra dos av hästgödsel men bra balanserat av frukten. Mörka bär med plommon, bigaråer, lite fatsötma i doften. Smak av röda vinbär, körsbär, en angenäm fruktig beska i den långa eftersmaken. Tycke och smak 85 p, kvalitet 87 p.
 

MoutonJR

Medlem
IMG_20190608_192326.jpg

CH fourcas hosten 2012
Jag älskar den lätta fruktigheten i årgång 2012, denna är inget undantag! Efter 3h på karaff har den verkligen öppnat upp sig. Klassiska drag av röda bär, läder, ek, och vanilj. Eftersmaken är dock ganska kort..
Njöt av denna till en stekt entrecote med grillad paprika. Vinet passade bra till detta men på något vis (troligen lite för tamt) kunde det inte vinna fighten mot köttet för att bli den där totala upplevelsen. 89p
 
Last edited:
M

Mouton

Visa bifogad bild 17160
CH fourcas hosten 2012
Jag älskar den lätta fruktigheten i årgång 2012, denna är inget undantag! Efter 3h på karaff har den verkligen öppnat upp sig. Klassiska drag av röda bär, läder, ek, och vanilj. Eftersmaken är dock ganska kort..
Njöt av denna till en stekt entrecote med grillad paprika. Vinet passade bra till detta men på något vis (troligen lite för tamt) kunde det inte vinna fighten mot köttet för att bli den där totala upplevelsen. 89p
Kan hålla med JR angående årgången, underbar en riktig luncheron. Men bör lämnas orörd tills 2026-2035
 

KimHartman

Medlem
Bild.jpg


Tre mer eller mindre traditionella viner som alla är åt det rena, slanka hållet med minimal ek.

2015 Colombera & Garella Lessona Pizzaguerra Frisk, något tunn. Röd syrlig frukt, målarfärg, lakrits, pepparmint. Väger lite väl lätt. Känns på ett sätt i behov av lagring, men har å andra sidan kanske inte material nog för det, eller? Liten, liten antydan till ättiksyra, vilket drar ner.

2016 Giuseppe Rinaldi Langhe Nebbiolo Läskande, kryddig, körsbär, fin frukt. Bra balans, men inte det allra starkaste kortet från denna producent. Går absolut inte att jämföra med till exempel 2013. Värt att söka upp dock! Dricks nog bäst relativt ungt.

2012 Burlotto Barolo Monvigliero Annorlunda men fängslande doft med mango, mogna jordgubbar och blommiga toner. Klart mer struktur än vinerna ovan, men ändå snäll. Lakrits, jord och sälta i avslutet. En Barolo med atypiskt doftspektra som går på elegans snarare än kraft.
 

LeChat

Medlem
Förra helgen blev det en läcker 1989 Pape Clement och jag fortsätter denna lördag med en annan härlig 80-tals bordeaux.
6781E8F8-CE41-4175-A4F1-ED9721B4E1AE.jpeg

1986 Château Phélan Ségur

Pleasure! Ett harmoniskt välbalanserat vin med mogna smaker. Urläckert! Tanniner som finaste sandpapper och tyglade syror ger en behaglig munkänsla. Dofterna och smakerna är klassiska med bl.a. tobak, läder, järn, jord, lite stall, kött och violdoft. Mycket potent vin för att vara 33 år gammalt. Doften är enorm och smaken är i princip i samma klass. Det känns som att vällagrad bordeaux av bra årgång kan ligga väääldigt länge. Fantastiskt!
 
Toppen